Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Olieverbruik 2.4V6

  1. #1

    Standaard Olieverbruik 2.4V6

    Mijn vader heeft een A6 avant 2.4V6 multitronic, die op zich prima bevalt, maar.....
    Die bak zuipt bijna meer olie dan benzine!

    Hij is van 2001 en heeft er nu 100.000km opzitten. Hij heeft hem een jaar geleden gekocht bij de Audi dealer en rijdt er heel rustig mee. (mede door de multitronic maakt hij maar weinig toeren)

    Vanaf het begin is het verbruik ongeveer 1,5 liter olie per 2.000km. en dan natuurlijk ook die lekker dure longlife olie. Dit gaat toch helemaal nergens over, want op deze manier ververs je tussen de beurten door ongeveer 20 liter motorolie!

    De dealer doet er nog niets aan, want volgens het boekje mag het verbruik maximaal 1 liter per 1000km zijn. (wat natuurlijk onzin is, dat hoort m.i. helemaal niet)
    Ik heb hem al eens meegenomen naar duitsland, om hem even flink op z'n staart te trappen, maar dat heeft geen enkele zin gehad.

    Iemand enig idee of dit een veel voorkomend probleem is en wat een eventuele oplossing is?
    Wannabe A3

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.858
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Lekt-ie niet? Daar staan V6en namelijk een beetje bekend om.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    gebruik eens wat dikkere olie en kijk of dit resultaat geeft.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  4. #4

    Standaard

    Als je nou tegen de dealer zegt 'hij gebruikt nu meer dan 1 liter per 1000km' kan ie er wel wat mee, gaat ie heus niet testen.. scheelt maar weinig met de werkelijkheid. Is er geen pakking lek ergens? Wellicht zie je gewoon ergens lekkage?
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  5. #5

    Standaard

    Onze A6 2.4 verbruikt geen druppel olie.. Denk toch dat je eens moet checken of ie ergens lekt.
    A6 C5 2.4 v6 30v 121kW chiptuned @ 130kW
    A3 8L 1.9TDI 74kW soon chiptuned @ ?


  6. #6

    Standaard

    Mijn 2.4 V6 gebruikt ook wel olie maar niet zoveel als dat jij zegt. Ik denk dat ik iedere 7-8000km een litertje moet bijvullen. Ik gebruik de 10W40 Valvoline olie. De motor heeft 5W30 helemaal niet nodig. Maar gebruik geen minerale olie want dat gaat niet goed!!

    Haal de beschermplaat aan de onderkant er eens vanaf. Als ie olie lekt blijft het natuurlijk allemaal op die plaat liggen. Laat iemand anders eens achter je aan rijden en geef dan eens flink gas enzo, of kijk wanneer en of er blauwe rook uitkomt. je kunt ook heel even (:-)) ruiken aan de uitlaat of je olie ruikt, dat is een helemaal typische geur...
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  7. #7
    Iceman
    Guest

    Standaard

    Een V6 is voor mijn ( R5's) een onbekende motor als het om olie verbruik gaat.
    Ik heb geen idee wat er aan kwalen op zo een motor rusten.
    Maar olie verbruik in het algemeen heeft maar een paar oorzaken.
    1) hij lekt tussen pakkingen, oliefilter of krukaskeerringen.
    2) hij verbruikt het door slijtage, zuigerveren of kleprubbers.
    Vooral de laatste oorzaak is simpel te controleren.
    Is de uitlaatpijp olievet van binnen of komt er een rookwolk uit de uitlaat als je hem start vooral als hij op bedrijf temperatuur is en als laatste als je bv op de snelweg rijd en je laat je gas los en vervolgens weer vol op het gas komt er dan een oliewolk uit de uitlaat.
    Maar het lijkt me dat er maximaal 1 liter op 4000-8000 Km bij moet alles meer dan dat lijkt mijn op een probleem te duiden.

    mvg, Hans.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Bij mij ligt dezelfde motor erin. Ik hoef vrijwel niet bij te vullen tussen de grote beurten door.

    @loslimbo
    Volgens mij heeft mijn garage er de laatste keer 0w40 vol synth. in gegooid. Zoiets zag ik op de rekening...
    Wat vindt je daarvan? Ik dacht altijd dat de 0w40 alleen voor turbo motoren was?
    Huidig transport= iets anders

  10. #9

    Standaard

    WAT!!!!!
    Dat is veel te dun man!!!!! ik bn laatst bij de Audi Dealer geweest, zij hadden het ook over 10W40, da's meer dan genoeg!!!
    Je motor wordt toch niet zo heet en het vermogen en toerentallen zijn niet van dien aard dat je zo'n waterolie nodig hebt.
    Was dat bij een teun de beun of de dealer??
    De mijne gaat 10 juni naar de audi dealer voor een grote beurt. Ben op de eerste plaats benieuwd wat het in totaal gaat kosten, maar zal ook opletten welke olie ze erin sodemieteren....
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  11. #10

    Standaard

    Ja, precies. Te dun, dat dacht ik ook al. Misschien was het wel een type foutje op de rekening? 10w40 het is maar één letter.

    En het is een heel betrouwbaar adresje. Ik kom er al... ff denken ... al BIJNA 10 JAAR. Wat een ouwe lul ben ik al... :roll:
    En nog nooit een ondefinieerbaar onderdeel op de rekening kunnen vinden.

    Ik zal ze eens bellen wat ze er nou precies in hebben laten lopen...
    Huidig transport= iets anders

  12. #11

    Standaard

    daar heb je ook weer gelijk in want ik geloof als je bij de 0 van de viscositeit zit dan hoort daar normaal gesproken een 30 bij, dus 0W30, ipv 0W40.....
    Ik hoop het voor je, anders ben je straks ook iedere 1000km een litertje aan het bijvullen
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  13. #12

    Standaard

    het te hoge olie verbruik van een 2.4 v6 in combinatie met multitronic is meestal te wijten aan het vastzitten van de olie schraapveer probeer is een olie reiniger let wel goed op de gebruiksaanwijzingen

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loslimbo
    daar heb je ook weer gelijk in want ik geloof als je bij de 0 van de viscositeit zit dan hoort daar normaal gesproken een 30 bij, dus 0W30, ipv 0W40.....
    Ik hoop het voor je, anders ben je straks ook iedere 1000km een litertje aan het bijvullen
    Op het kaartje wat aan m'n stuurkolom hing staat ook 0w40 :?
    Merk Valvoline

    Het lijkt me dat er dus wel 0w40 inzit. Die gasten weten toch wel waar ze mee bezig zijn. Zal wel goed zijn... Ik ga er toch even een onderzoekje aanhangen...
    Huidig transport= iets anders

  15. #14

    Standaard

    ja lijkt me een goed idee, want dat water wat er nu in zit heeft jouw schatje helemaal niet nodig.... ;-)
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  16. #15

    Standaard

    0W40 bestaat ook.

    Valvoline SynPower 0W-40 voldoet aan VW 50200 & 50500.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  17. #16

    Standaard

    dank je wel 340@7000, maar het gaat erom of we dit voor onze schatjes moeten gebruiken...
    Ik denk, ben van mening, dat 0W40 veel te dun is... 10W40 is beter denk ik
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  18. #17

    Standaard

    Volgens de kluwer-vraagbaak CD-rom die ik net binnen heb hoort er eigenlijk 15w40 in...
    Huidig transport= iets anders

  19. #18

    Standaard

    Beter nooit dan laat, toch nog een reaktie!

    Allemaal bedankt voor de reakties, achteraf bleek het inderdaad om een lekkage te gaan, die wat lastig te zien was vanwege die beschermplaat a.d. onderkant.
    De dealer heeft dit verholpen en er is inmiddels ruim 6.000 km mee gereden op en neer naar zuid Spanje, zonder nog een druppel te verbruiken.

    Kwaliteitsbeleving van de Audi is nu dus weer waar hij hoort te zijn!
    Wannabe A3

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris-A4
    Volgens de kluwer-vraagbaak CD-rom die ik net binnen heb hoort er eigenlijk 15w40 in...
    Chris je CD is van A4 en A6 van voor 1997, de A6 van Rudie zijn vader is van 2001.... dus ik denk dat er 10W40 oorspronkelijk in moet...
    Maar goed het probleem is opgelost...
    Mondeo 2.0 Tddi, 2002

  21. #20

    Standaard

    Die Valvoline voldoet zelfs aan VW 503.01 en VW 502.00/505.00 specificaties. Dat eerste (503.01) is de spec voor de S modellen, dus (m.i) de hoogste specificatie.

    Dat is het belangrijkste, dat de olie (minimaal) aan de specificaties voldoet. Ik zou niet gaan experimenteren met olie...


    Enfin, blij dat het verholpen is!
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •