Oorspronkelijk geplaatst door
DesHeersch
om het showroom topic over m'n coupe wat vrij te houden van technische praat, dit topic.
Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is.
De coupe loopt bij flink koude start gewoon op 5 cilinders, het blok ligt mooi stil, en snort tevreden.
zodra de motor ietsjes warmer word, begint ze op 4 cilinders te knorren, dan weer 5, en dan weer 4.. om en om.. het is helaas niet 1 cilinder, de garage vond dat er 2 niet meedoen, maar ik trok thuis nogeens de bougies los, en toen deed er nog een cilinder niet mee leek wel. (het maakte dus niet uit of ik de bougiekabel lostrok).
dat is het stationaire verhaal.
nu deellast/vollast.
het lijkt een beetje op de situatie met m'n audi 80 toendertijd. doe je rustig met het gas, hoor je de coupe niet klagen.. vraag je vermogen, dus geef je (flink) gas bij.. sputterd de coupe tegen en vermogen is ver te zoeken.
laat je het gas ietjes los, stuift ze vooruit (op alle 5 cilinders?)
de diagnose van de lokale garage was "licht verbrande kleppen van 2 cilinders"
balen dus, maar ik twijfel wat aan dit oordeel.
de Ja, verbrande kleppen argumenten:
1. 4 cilinders ipv 5
2. Vermogensverlies
3. hoge CO uitstoot
de Nee, wat lult ie nou met verbrande kleppen argumenten:
1. geen vieze uitlaatrook (ze rookt wel wat, maar niet buitensporig)
2. geen enorme rookwolk achter de auto bij ineens vollast/gas los
3. vol vermogen bij koude motor
de mja, wat zou het kunnen zijn argumenten:
1. benzinestank starten
2. het wel/niet vermogen leveren bij spelen met het gaspedaal
ik ben dan geen volleerd automonteur en al helemaal geen 5 cilinder expert, maar ik vind voor een kwartiertje werk, bougies vervangen, en CO uitstoot meten, de Diagnose: Verbrande kleppen wel erg kort door de bocht.
mijn vraag aan jullie dan, enig ideeen wat ik nog kan proberen?
ik heb veel gelezen over kapotte Sondes en Sensortjes wat ook zulke problemen kan opleveren.
mijn probleem is dan ook, ik heb geen idee waar bijvoorbeeld de Lambda sonde zit
sorry voor de uitgebreide startpost