Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Zit er verschil in Diesel voor personen en vrachtauto's?

  1. #1

    Standaard Zit er verschil in Diesel voor personen en vrachtauto's?

    Wij hadden hier laatst een discussie(alweer? ja ,alweer ) en dat ging over diesel brandstof, de vraag is dus of de diesel die in vrachtwagens gaat anders van samenstelling is als van een personenwagen en zo ja, mag die vrachtwagendiesel dan in een personenwagen, ik denk dat er verschil in zit maar ik kan op internet eigenlijk niets vinden wat mijn vraag beantwoord. :-?
    Wie weet er meer van......?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  2. #2

    Standaard

    Vracthwagens rijden op andere kleur (geloof ik), landbouwvoertuigen weer andere kleur, hebben tijden gereden op landbouw-diesel, rijd goed

    maar oppassen bij het tanken, gaat vrij hard

  3. #3
    audimechanic
    Guest

    Standaard Re: Zit er verschil in Diesel voor personen en vrachtauto's?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v
    Wij hadden hier laatst een discussie(alweer? ja ,alweer ) en dat ging over diesel brandstof, de vraag is dus of de diesel die in vrachtwagens gaat anders van samenstelling is als van een personenwagen en zo ja, mag die vrachtwagendiesel dan in een personenwagen, ik denk dat er verschil in zit maar ik kan op internet eigenlijk niets vinden wat mijn vraag beantwoord. :-?
    Wie weet er meer van......?
    Is gewoon dezelfde diesel, komt alleen wat sneller uit de pomp.

    Bij mijn vorige werkgever kwam er ook zo nu en dan een vrachtauto te tanken op Zaterdag, die stond dan rustig een half uur tot 3 kwartier te tanken ahaha

  4. #4

    Standaard

    Ik had wel eens gehoord dat vrachtwagediesel meer smering had voor de motor maar dat is dus niet zo begrijp ik
    Ik had dus ongelijk dus ga ik er hier thuis niet meer over beginnen
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  5. #5
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    er is geen verschil in diesel.
    alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.

    en er zijn wel div soorten merk diesel brandstof
    dit heeft te maken met de evt bio toevoegingen of zwavelarm en andere extra toevoegingen. dit is wel gevaarlijker voor je wagen/vrachtwagen en er zijn in het verleden dan ook waarschuwingen gedaan voor bep dieselmotoren om bv geen sheel Vpouwerdiesel te tanken.


  6. #6
    Aadje4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    230
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    er is geen verschil in diesel.
    alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
    Er is wel degelijk een verschil tussen autodiesel en (rode) landbouwdiesel.
    Het is niet alleen de kleur die anders is, maar ook de samenstelling. Landbouwdiesel is huisbrand(gas)olie met een kleurtje, waar het zwavelgehalte maar liefst 200 x hoger van is dan autodiesel, verder zit er veschil in de smerende werking en het stol en vlok punt.
    In de raffinaderijen zijn het 2 aparte stromen en producten, met ieder hun eigen specificaties.

    Dit wil alleen niet zeggen dat je er niet op kunt rijden, maar de moderne diesels van tegenwoordig vinden autodiesel toch fijner.

    Biodiesel is weer een ander verhaal, dat is normale autodiesel waar +/- 5% koolzaad of raabolie aan is toegevoegd.

  7. #7
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Er zit totaal geen verschil tussen de diesel voor auto's en vrachtauto's.

    en rode diesel hebben andere accijns dan blanke diesel.
    maar ook het zwavelgehalte is anders.
    en er is hier iemand op het forum die dat misschien beter onder woorden kan brengen.

    Wel heb ik in de wandelgangen gehoord dat rode diesel problemen kan veroorzaken bij commonrail motoren.
    die tegenwoordig ook steeds meer in de landbouw en bouwmachines toegepast worden.

    m'n vorige vrachtauto had ik ontheffing om met rood te mogen rijden, ivm wegenbouw machine, maar het verschil was niet te merken, en extra roken uit de uitlaat doet het ook niet.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    idd rode diesel geen accijnzen.. dient niet om op de weg mee te rijden enkel naar een lanbouw veld e.d.

    de diesel uit de tank is dezelfde.. de vrachtwagen knop dient alleen om sneller te pompen..

    1x rode diesel gepomt met je auto blijft het altijd zichtbaar in labo tests.. dus als ze je aan de kant zetten en ze nemen een staal ben je erbij.. mensen die op rode rijden gebruiken daarom ook vrijwel altijd een andere tank (waar het reserve wiel ligt" .. ze kunnen het dan wel nog aan de filter zien..

    verder geeft rode brandstof omdat er kleurstof bij is gedaan zwartere rook.. meer uitstoot

  10. #9
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Er is overgens nu rode diesel te krijgen voor de Commonrail Tractoren welke precies dezelfde samenstelling heeft als AUto/ Vrachtauto diesel.

    Hier hebben ze echt alleen de kleur toegevoegd.

  11. #10
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Er is overgens nu rode diesel te krijgen voor de Commonrail Tractoren welke precies dezelfde samenstelling heeft als AUto/ Vrachtauto diesel.

    Hier hebben ze echt alleen de kleur toegevoegd.
    Hierbij een link van zo'n leverancier.

    http://www.traxx-gasolie.nl/

    Zo is er ook een proef geweest om paarse diesel voor vrachtauto's te ontwikkelen.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  12. #11

    Standaard

    Voor alle duidelijkheid....een keer een tank rood tanken is 5 tanken later nog te zien en niet voor altijd zoals gemeend wordt. Na ongeveer 5 volle tanken wit is het rode goedeje eruit.....Blijft wel een gok hoor de boetes zijn niet mals......Het is namelijk een economisch delict zoals ze dat noemen en die zijn altijd heel erg duur!
    Na diverse Audi 80's (3 stuks), een A3, een A4, een Cabrio, een getunde S4, een RS2, een TT, een S3..........nu een A8! En een Lupo 3L TDI!

  13. #12

    Standaard

    Iemand heeft mij gevraagd wat te vertellen over gekleurde diesel.

    Het zit wat lastiger.

    Meestal is landbouw diesel inderdaad een andere soort. Inderdaad is het verschil in zwavelgehalte het grootste verschil. En je zou het uit mogen schelden voor huisbrandolie.

    Autodiesel zit vaak onder de 10ppm zwavel. Landbouwgasolie zat bij ons tot kort geleden op 2000ppm zwavel, dit is 4 maanden geleden verlaagd naar 1000ppm S. Als je autodiesel en gasolie naast elkaar houd, is de diesel groen, en de gasolie zo geel als urine door de zwavel.

    Het milieu telt bij iedereen, daardoor is er ook 10ppm autodiesel gekleurd te krijgen. Net wat de klant wil. Eenmaal gekleurd is het moeilijk om te zien welke het is. Gasolie heeft een soort hele vage waas in de vloeistof zitten, soort oliewaas. Daar kan je het aan zien. Autodiesel is net een sterk glaasje siroop. Je moet ze naast elkaar zien.
    Uiteraard is autodiesel duurder als gasolie, maar gekleurd zijn ze allebei vrijgesteld van bepaalde accijnzen. Aan de pomp kan je niet zien wat je krijgt, hangt er vanaf wat er besteld is. Ga er echter maar van uit dat het meestal de hoogzwavelige variant is.

    De hogere uitstoot die je ziet, komt dan ook door het hogere zwavelgehalte, en niet de kleurstof.

    Ik kan me voorstellen dat de overmaat aan zwavel schadelijk kan zijn, of meer afzetting geeft in moderne dieselmotoren. Dit is echt spul voor de oude Mercedes diesels en zo. Die allesvreters. Ik zou het niet in mijn Common Rail diesel gooien. Maar ik weet niks van de effecten, niet in verdiept. LPG heerst, en diesel stinkt.

    Als je zeker weet dat je gekleurde autodiesel te pakken hebt, en geen hoogzwavelige troep, kan je het gewoon in je common rail gooien. De kleurstof die toegevoegd word, drukken ze uit in gram per kubieke meter. Dus zoveel gaat er niet in, maar tis sterk spul.

    De kleurstof die gebruikt wordt bij deze 2 soorten is ongeveer van dezelfde samenstelling, alleen bij gasolie is de gebruikte kleurstof sterker van concentratie en dus een andere grade omdat deze de kleuring van zwavel moet overwinnen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A.K. Velda
    Voor alle duidelijkheid....een keer een tank rood tanken is 5 tanken later nog te zien en niet voor altijd zoals gemeend wordt. Na ongeveer 5 volle tanken wit is het rode goedje eruit...
    Tja... Als je het over een visuele controle hebt, heb je gelijk. Dan is de kleur eruit. Helaas wordt het niet visueel gecontroleerd, maar wordt er naar een bestanddeel uit de kleurstof gezocht. Dit bestanddeel zit normaal niet in diesel/gasolie en deze is tot op de ppm (parts per million) te bepalen. Als ze maar 1 ppm vinden (dat is volgens mij 0.0001 %) ben je aan de beurt.

    Er zijn zelfs goedjes te koop waarmee je rode gasolie/diesel terug kan kleuren. Je zal begrijpen dat de kleurstof gewoon gevonden wordt door de analyzer en je waarschijnlijk nog wat moeilijkere vragen krijgt van de douane/belastingdienst.
    S2 Coupe ABY -- 525iAT LPG -- Seat Cordobanaan LPG

    WWW.S2Power.COM

  14. #13
    audia4break
    Guest

    Standaard

    @ bleuq20v

    ben je soms trucker?

  15. #14
    Aadje4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    230
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerd
    De kleurstof die toegevoegd word, drukken ze uit in gram per kubieke meter. Dus zoveel gaat er niet in, maar tis sterk spul.
    De hoeveelheid Euromarker (zo heet dat rode goedje tegenwoordig) die toegevoegd wordt is 42 liter per 1000 m3.

    Verder netjes uitgelegd.

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audia4break
    @ bleuq20v

    ben je soms trucker?
    Nee hoor, geen trucker, het was gewoon een discussie die met wat collega's eigenlijk begonnen is.
    ik heb trouwens wel alle papiertjes ervoor maar ik had het truckersvak na 1 weekje wel gezien
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aadje4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerd
    De kleurstof die toegevoegd word, drukken ze uit in gram per kubieke meter. Dus zoveel gaat er niet in, maar tis sterk spul.
    De hoeveelheid Euromarker (zo heet dat rode goedje tegenwoordig) die toegevoegd wordt is 42 liter per 1000 m3.

    Verder netjes uitgelegd.
    De hoeveelheid klopt. Alleen is dat voor een laborant niet te meten. Die meet de mg Furfural per liter.
    S2 Coupe ABY -- 525iAT LPG -- Seat Cordobanaan LPG

    WWW.S2Power.COM

  18. #17

    Standaard

    De boete voor gebruik van deze diesel is niet zo erg de 1e keer...

    4,50 per gevonden liter in de tank... de rest zijn allemaal bangmakerij verhalen.

    Ik ken landbouwbedrijven die de nieuwste tractoren en machines hebben, en deze hebben echt geen ouderwetse lijn of rotatie pomp meer...dus lijkt me dat de diesel toch van goede kwaliteit is.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  19. #18
    Aadje4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    230
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerd
    De hoeveelheid klopt. Alleen is dat voor een laborant niet te meten. Die meet de mg Furfural per liter.
    :-D Is idd lastig in het laboratorium, wij voegen de kleurstof toe tijdens laden. Dat zijn meestal schepen van 3000 ton, en dan zijn mg/ltr weer wat lastig.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •