Ow ja, voor ik het vergeet, het gaat hier om een A3 1.8 20V uit 1996! Weet niet of deze informatie relevant is! :-D
Hallo,
Afgelopen vrijdag heb ik bij de garage mijn distributieriem laten vervangen. Nadat ik de auto heb opgehaald, viel me iets op. Het lijkt wel alsof de auto minder vermogen heeft! Met optrekken is het niet meer alsof het geweest was en boven de 4000 toeren ook niet! Het lijkt alsof ie gewoonweg hapert!
Dacht eerst dat het de bougiekabels waren, omdat deze ook niet meer de nieuwste waren, dus die heb ik zelf vervangen! Het is nu iets minder, maar nog lang niet zoals het is geweest!
Heeft iemand hier ook ervaring mee (gehad) en enige tips waar dit aan zou kunnen liggen?
Alvast bedankt!
Greetz,
Kenny
denk dat de nokkenas 1 tandje verkeerd staat ofzo dan. kan best gebeuren bij het opspannen, dat hij toch niet goed heeft gestaan voor de monteur of dat die monteur niet op de riem heeft gelet tijdens het spannen.
ik heb het ook met me coupe gehad, die was ook een tandje versprongen nadat de riem gedaan was, en de motor was idd zijn vermogen kwijt, de riem even opnieuw erop gezet en goed gekeken of hij niet weer was versprongen deed ie et weer prima.
Ik sluit me bij deze wtf aan. Welke garage is dat? Dan mag hij mijn nokkenaskabel ook even vastzetten. Ik heb nl. het zelfde en bij is de hij ook een tandje versprongen.Oorspronkelijk geplaatst door coupé
Ik moet "helaas" nog 50k km wachten, opdat ik weer bij mijn riem kom.
Of kan het ook buiten de distributiewissel om?
Volgens de garagist kon het geen kwaad.
En als ik de riem een tandje wil verzetten zou de hele voorfront er voor weg moeten aldus de garagist.
Ikzelf durf het eigenlijk niet aan om met de distributieriem te kl*ten.
Maar als ik hulp had, van een kenner, dan maakte het mij geen fluit uit.
Hoeveel werk is het trouwens om het voorfront er voor weg te halen?
je gaat toch niet nog 50k km rijden met een nokkenas die 1 tandje verkeerd staat? Je distributieriem zorgt ervoor dat de kleppen open gaan als ze open moeten en ook weer dicht. Als dat niet klopt dan verlies je geheid vermogen en wellicht ga je meer brandstof verbruiken. Hoie beroerder je timing is hoe beroerder ook je compressieverhouding namelijk en die bepaalt in belangrijke mate het rendement van je motor.
Daarnaast loop je het risico dat bij hele hoge toerentallen de zuigers tegen de kleppen aanlopen....en dan kun je je Audi wel afvoeren of een nieuwe motor gaan regelen....Ik zou zeggen bijstellen....Als de garage de fout heeft gemaakt moeten ze het maar oplossen ook.
Mijn eigen garage heeft dit niet veroorzaakt. Het was al zo toen ik hem kocht, maar toen wist ik dit nog niet.
En heb geen zin om nu al extra (onnodig) geld uit te geven als mijn garagist mij verteld, en daar heb ik vetrouwen in, dat het geen kwaad kan.
Maar als iemand bereidt is om mij te helpen met deze kwestie dan hoor ik het natuurlijk graag. :-D
dat kan echt wel kwaad... op lange termijn wordt het motorschade, verkeerde verbranding, onnjuiste timing hele ratteplan. terug en op tijd laten zetten, niet 50k mee doorrijden dat is waanzin.
niet de garage geloven, die interesseert het echt niet of jouw motor nou wel of niet in de soep draait vroeg of laat. Genoeg kenners hier op het audiforum dus ik wist wel welke raad ik zou volgen..
Kan geen kwaad hoor....................
Wat een verstand.......
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Okay okay het is al duidelijk
Maar heb hem gekocht zonder de garantie. En daarbij als ik hem wel met garantie had gekocht dan was dat nu voorbij geweest.
Maar zijn er handige mensen in de prov. Groningen die mij kunnen helpen en mijn riem weer een tandje kunnen terug zetten?
Zoals ik ook al eerder had gezegd durf ik het zelf nl. niet aan.
Zou niet eens weten waar ik moet beginnen.
Is niet zo moeilijk, front naar voren en goed opletten, als je daarna voorzichtig bent kun je niets vernielen.
Zoek m'n pdf'je er even bij over koppakkingen van een 1.8T, dan heb je een idee van de distributietiming. (is dwarsgeplaatst maar zelfde principe, eenvoudiger zelfs)
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Trek er een dag voor uit, kun je het 3x doen, eerste keer 5 uur, 2e 3 uur, 3e 1 uur ;-)
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Kenny, Volgens mij heb ik het zelfde symptoom.
Ik heb mijn audi a6 2.4 twee weken terug een grote beurt met distributieriem vervanging laten ondergaan.
Bij de eerste test rit had ik zo mijn twijfels over de trekkracht.
Omdat ik de auto nog maar een aantal weken had kon ik niet met zekerheid zeggen dat er iets mis was en liet het even koelen.
Nu na een paar weken weet ik dat het vermogen inderdaad niet is wat het zou moeten zijn.
Tussen de 1000 en 2000 toeren met klein beetje gas lijkt het alsof ie niet genoeg kracht heeft om de boel aan te drijven.
Bij toeren maken gaat ie wel maar naar mijn mening niet zo hard als het zou moeten gaan .
Bij de garage gezocht op foutcodes en kwam niets omhoog.
Ik heb garantie op de werkzaamheden en laat haar binnenkort open leggen en nakijken bij de garage.
Misschien inderdaad een tandje er naast of iets anders gemist bij het in elkaar zetten ofzo.
Groet,
Bjorn.