Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Tik in KV-motor bij belasten.

  1. #1
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Tik in KV-motor bij belasten.

    hoi allemaal,

    ik heb een tik in mijn CQ van 01-1986 die ik niet thuis kan brengen. volgens mij, en toch wel intelligente kennissen.., zijn/is het geen hydraulische klepstoter(s) die het doe(t)n. die zou je continu moeten horen als er wat mis mee is, toch?

    de tik (klinkt als metaal op metaal) hoor ik alleen als de motor belast wordt, d.w.z snel gasgeven of gewoon optrekken. en bij stationair-toerental en constante snelheid niet.
    voor mijn gevoel zit het bij de cilinder die het dichtst bij het schutbord zit.(misschien drijfstanglager...?)

    kan iemand aangeven wat dit zou kunnen zijn? voel me er niet echt gerust op om hier mee te rijden.

    gr. Quattro_Vaassen (Erik)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Scheur in uitlaatspruitstuk? Vacuumpomp?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zou niet precies kunnen zeggen wat je probleem is maar.... wat een mooie bak heb je daar
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  4. #4
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard

    tom,

    scheur in spruitstuk? het is echt een tikkend geluid, maar wat al niet kan (wil er, zoals je weet, toch een spagetti opzetten..)

    Dat van die vacuumpomp moet je ff uitleggen, waar zit ie/wat doet ie-> en wat kan dan het probleem zijn?

    gr Erik

  5. #5
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard

    Jeroen GT,

    dank je, Ze is redelijk vaak te zien bij meetingen van ACGN. Die van jou ook?


    gr. Erik


  6. #6
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Alstie af is en ik ben tevreden ermee ga ik me aanmelden bij die officiele club :wink:
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Een scheur in het spruitstuk kan door het uitzetten van het metaal een tikkend geluid geven.

    De vacuumpomp zit middenop de zijkant van de kop. Als er speling op de aandrijving (stang) komt, begint-ie te tikken. Een zoekopdracht op 'vacuumpomp' op het forum levert meerdere resultaten op over reparaties.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard

    dank je Tom,

    ik zal eens wat gaan zoeken.

    Erik

  10. #9
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard

    probleem gevonden!!!

    in ieder geval een lekke pakking tussen spruitstuk en voorpijp. kon ik nu beter lokaliseren want het geluid is nu meer geworden. spruitstuk weet ik niet, maar ik haal hem er denk ik toch af...wil waarschijnlijk toch een spagetti.

    gr. Erik

    ps dank voor alle reacties.

  11. #10
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Een KV heeft geen vacuumpomp toch? Daar kan het dus ook niet aan liggen (of zijn er ook KV's mét vacuumpomp geleverd?).
    Koekje erbij?

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Een KV heeft geen vacuumpomp toch? Daar kan het dus ook niet aan liggen (of zijn er ook KV's mét vacuumpomp geleverd?).
    Jazeker.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    mijn 200 heeft het getik ook, terwijl er niks mis is met de klepstoters (in vrij gas geven hoor je niks)

    Over 2 weken ga ik er een nieuw 2-delig uitlaatspruitstuk opzetten, ben benieuwd of het geluid dan weg is

  14. #13
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Een KV heeft geen vacuumpomp toch? Daar kan het dus ook niet aan liggen (of zijn er ook KV's mét vacuumpomp geleverd?).
    Jazeker.
    Dus ze zijn met en zonder geleverd, of staat dat jazeker zoor: ze zouden ze allemaal moeten hebben? De mijne hebben ze namelijk niet. Wat was de toegevoegde waarde van dat ding dan (tov van de exemplaren zonder)?
    [learnmode]Volgens mij ga ik mijn kennis uitbreiden .......[/learnmode]
    Koekje erbij?

  15. #14

    Standaard

    Onze Rode audi 80 GL heeft dat getik ook.
    Binnenkort als het weer wat koeler word gaan we de in en uitlaat pakkingen vervangen :o
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Een KV heeft geen vacuumpomp toch? Daar kan het dus ook niet aan liggen (of zijn er ook KV's mét vacuumpomp geleverd?).
    Jazeker.
    Dus ze zijn met en zonder geleverd, of staat dat jazeker zoor: ze zouden ze allemaal moeten hebben? De mijne hebben ze namelijk niet. Wat was de toegevoegde waarde van dat ding dan (tov van de exemplaren zonder)?
    [learnmode]Volgens mij ga ik mijn kennis uitbreiden .......[/learnmode]
    Eerlijk gezegd nog nooit een kv met vacuumpomp gezien .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik tenminste twee, volgens mij allebei originele auto's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    volgens etk* op de HY, JT en NG maar niet op de KV .

    Ook in het KV werkplaatsboek , dat ik onderhand van buiten ken ,
    staat er geen pomp .

    De bevestiging op de kop is wel voorzien , maar het gat voor de stift is niet uitgeboord .


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Waren wel allebei importauto's, en het zag eruit alsof het door de fabriek zo was gemonteerd. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat je zoiets er zelf opschroeft...

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Standaard

    Nu we het toch over tikken hebben, mijn auto'tje geeft wel wat motor feeling door aan de pedalen (ws gare rubbers), maar als ik stevig optrek voel ik in de verte ook iets 'tikken' of 'kloppen'. Tis een raar geluid, het lijkt op de maat van de motor te gaan, maar deed me ergens ook denken aan het geluid van een gare homokineet (Honda kwaal).

    Iemand een idee wat het kan zijn en of ik me er zorgen om moet maken? :P als je gewoon stil staat en gast lijk ik het niet te horen, dus zou je het in een aandrijfstang-lager kunnen zoeken.. alleen waarom dan het regelmatige, heel in de verte geklop.. of tis gewoon de motor die wat doorgeeft aan het chassis, door die funky rubbers van me (waarvan ik wel vermoed dat die niet 100% meer zijn). Maak me er niet druk om, maar ben benieuwd gezien het topic
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  21. #20

    Standaard

    vandaag de tik verholpen, en op de foto staat de boosdoener een kapotte uitlaat pakking. Natuurlijk alle 4 ff vervangen
    Laatst gewijzigd door type81; 07-03-10 om 10:21.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •