Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: verbruik audi A4 1.8tfsi en boordcomputer

  1. #1

    Thumbs down verbruik audi A4 1.8tfsi en boordcomputer

    Ik heb met mijn A4 1.8 uit 2008 zo'n 3.000 km gereden en twee dingen vallen me op.
    De boordcomputer gaf bij mijn rit naar Parijs een verbruik van 7,4 aan (terugweg 7,5). In beide gevallen ging het om 550 km. Netjes dacht ik.
    Maar toen ik het verbruik zelf berekende (op de ouderwetse manier) kwam ik uit op 1: 11,6 en 1:11,7. Dat scheelt nogal.
    Eerlijk gezegd vallen de verbruikscijfers me tegen. Deze motor zou veel zuiniger zijn. Maar bovendien klopt de boordcomputer dus niet.
    Zijn er meer A4-rijders met deze ervaringen?

  2. #2

    Standaard

    Je bent `m nog aan het inrijden, man...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Je bent `m nog aan het inrijden, man...

    ja, man????
    betekent dat volgens jou dat een boordcomputer ingereden moet worden???

  4. #4

    Standaard

    wat tens3 bedoelt is dat wanneer een blok ingereden wordt nog niet alles optimaal presteerd. De manier waarop je het blok inrijd is ook van grote invloed op hoe je motor uit einderlijk gaat lopen ( steeds korte stukjes of lange... wel warm rijden niet warm rijden etc etc.

    Ik kocht mijn a3 bij 60.000 km en vond de motor een btje sluggish.. niet langzaam maar een beetje sloom... Na 2x dik 1000 km op en neer naar Zwitserland waarbij ik hem met een warme motor regelmatig door trok tot 7000 rpm had de motor een heel ander character. Veel feller!

    Ik denk dat je bij 6k nog maar eens je verbruik moet meten.
    They try to finger print me and give me some years but they'll only get 1 finger while i'm shifting gears!

  5. #5

    Standaard

    Dank je, Hasjwandje. Dat was iid precies wat ik bedoelde...

    Na even de kleine moeite te hebben genomen om de zoektermen "boordcomputer" en "berekenen" in de zoekmachine van het forum te kloppen, kreeg ik het volgende topic als eerste hit: http://www.audiforum.nl/forum/elektr...eigenlijk.html
    Het is niet echt een precisie-instument, zeg maar.

    Zou je overigens in het vervolg zo vriendelijk willen zijn om je leesteken-gebruik wat te beperken? Dat komt wat schreeuwerig over.
    I like digging...

    Especially someone else his grave


  6. #6

    Standaard

    aan dit antwoord heb ik meer dan je vorige reactie.
    Al komt er ook via google (had ik al gedaan) niet een eenduidig beeld over de betrouwbaarheid van boordcomputers naar voren. Opmerkelijk eigenlijk.
    Jouw toevoeging, 'man' in het eerste berichgt komt bij mij bepaald niet vriendelijk over. Vandaar de meerdere leestekens.
    Maar goed, bedankt voor de tweede reactie

  7. #7

    Standaard

    Sorry, ik ben een beetje moe en wat kort van stof, overigens zonder het chagarijnig te bedoelen.
    Als mod zijnde is het niet m`n bedoeling nieuwkomers op de kast te jagen.

    Vriendjes?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hallo TenS3,

    Bedankt voor de reactie, no hard feelings.


  10. #9
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Nou, allemaal weer lief voor elkaar...

    Maar imho heeft inrijden niets te maken met de registratie van het verbruik. Dat een nieuwe motor meer verbruikt, ok. Maar dat zou de bc gewoon moeten tonen. Er is elders een thread over hoe de bc verbruik registreert.

    Er is dus wel degelijk iets mis. Via VAGCOM kun je de verbruiksindicatie in stappen van 5% bijstellen.
    Die mogelijkheid is er niet voor niets.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  11. #10

    Standaard

    Ik heb een TT met dezelfde motor, en ik zie aan de getallen dat je op die afstand tenminste 120+ ofzo gereden hebt. Hetgeen je niks van merkt. Hoewel ik zo'n verre afstand nog niet gereden heb en nu vaak in de file sta, heb ik overeenstemmige getallen qwa verbruik. Ik kan me nog wel herinneren dat de allereerste keer dat ik tankte, ik gemiddeld 1 op 13 gereden heb. Daarna 1 op 13.5 en nu wil ik het eigenlijk niet meer weten nu ik zo vaak in de file rij. Laag in de toerentallen en voorzichtig rijden/snel opschakelen.
    De bijna 5000 km ''grens'' heb ik bijna bereikt en ik zou je bijna willen adviseren om eens 100 te rijden met de cruisecontrol. Jemig wat is dat een genot. Ik heb weer het plezier in auto rijden (her)ondekt. Terug naar je vraag; jouw opgegeven getallen zijn mij althans niet vreemd. Ik heb meer de pest over in als ik net weggereden ben en vervolgens in de file terecht kom. Dan zie je verbruik van 1 op 10 en meer. Dat komt ook door dat het nu op te vragen is. Een beetje psycholgies denk ik.

    Arie

  12. #11

    Standaard verbruik audi A4 1.8tfsi en boordcomputer

    Hallo Arie (en anderen)
    Inmiddels 8.000 kilometer gereden en het verbruik blijft me vies tegenvallen. Tenminste, als je het op de oude manier in de gaten houdt. 1:11 bij veel snelwegkilometers (niet boven de 120) vind ik tegenvallen als het verkoopargument was dat deze 1.8 veel zuiniger zou zijn dan mijn oude 2.0.

    Ik ben benieuwd naar andere ervaringen. De boordcomputer in mijn auto klopt echt totaal niet. Dus als je daar op af gaat, kom je bedrogen uit. Volgens de BC rij ik niet 1:11, maar 1: 14. Ja, ,daar zou ik ook vrolijk van worden. Ik vraag me werkelijk af hoe slecht je een BC bij aflevering kan inregelen.

    Als iemand ervaringen heeft, hoor ik ze graag

  13. #12
    eisbaer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    60
    Posts
    443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn bc klopt voor wat betreft de verbruiksregistratie ook voor geen meter. Volgens de bc rijd ik 1:20. In werkelijkheid 1:15.5
    Helaas heb ik geen mogelijkheid kunnen vinden om de indicatie bij te stellen (ook niet met vagcom).
    Audi A3 SB dsg.

  14. #13
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi4avant Bekijk Berichten
    Ik heb met mijn A4 1.8 uit 2008 zo'n 3.000 km gereden en twee dingen vallen me op.
    De boordcomputer gaf bij mijn rit naar Parijs een verbruik van 7,4 aan (terugweg 7,5). In beide gevallen ging het om 550 km. Netjes dacht ik.
    Maar toen ik het verbruik zelf berekende (op de ouderwetse manier) kwam ik uit op 1: 11,6 en 1:11,7. Dat scheelt nogal.
    Eerlijk gezegd vallen de verbruikscijfers me tegen. Deze motor zou veel zuiniger zijn. Maar bovendien klopt de boordcomputer dus niet.
    Zijn er meer A4-rijders met deze ervaringen?
    Kan aan mij liggen maar 7,5 l/100km is 13,33 km/liter op je eigen manier 11,7km/liter. is wel een afwijking van ±13,8% vind ik zelf niet zo schokkend, immers er zit altijd een klein verschil tussen de ene keer aftanken en de andere keer. Oke zal misschien niet liters verschil uitmaken maar toch altijd nog iets. Tenzij de bc 7,5km/liter aangaf dan is de afwijking wel enorm en kan ik niet zo 1,2,3 verklaren.

    Daarnaast er is idd op dit forum te lezen dat de meet methode idd nattevinger werk is en het dus altijd verstandig is om voor jezelf te bepalen hoe ver je kan komen op een tank brandstof. Dit zorgt er in elk geval voor dat je niet voor verrassingen komt te staan.

    P.S. Het is mogelijk om het motortype te veranderen met vag-com, bij mij gebeurt per ongeluk toen ik bij Eszes was (een paar instellingen veranderd) echter met deze instellingen had ik ook ineens een verbruik bij 100 km/u van 18L/100km ipv 8,7L/100km na verandering weer terug naar mijn eigen motor was dit probleem ook weer over.

    Je kan dus bij een zeer grote afwijking een zuinger motor type kiezen (ik weet komt de nauwkeurigheid niet ten goede maar we waren het er al overeens dat het apperaat niet zo nauwkeurig is..)
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  15. #14
    kritje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    322
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: verbruik audi A4 1.8tfsi en boordcomputer

    Ik heb een keer het A4 8K verbruikstopic gelezen, was dat deze of is er een recente?

    Ik heb na een jaar even ge-evalueerd:

    volgens alle benzinebonnen van een jaar heb ik dit gereden:

    Km's Liters Verbruik 1 op Liter per 100 km
    18.331 1724 10,6 9,4

    de boordcomputer geeft 8,6 / 100km aan dus een afwijking van zo'n 12 %
    Audi A4 B8 Avant 1.8 TFSI Multitronic S-line
    Volvo V50 2.0 D
    Audi A3 Sportsback 1.6 FSI

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    293
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: verbruik audi A4 1.8tfsi en boordcomputer

    De mijne zit er tot nu toe 0,15 l naast, en die afwijking is bij elke tankbeurt hetzelfde.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •