Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: audi 80 b2 start niet meer...

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard audi 80 b2 start niet meer...

    Hallo,

    Het was al enige tijd zo dat als ik niet dagelijks in mijn b2 reed dat hij starten minder leuk begon te vinden. Vanmorgen na het weekend wilde ie helemaal niet meer, hij draaide met de laatste puf de krukas nog langzaam 6 keer rond, maar dat was het dan ook. Ik heb een acculader gekocht, de accu weer helemaal opgeladen en de startmotor gaat weer als de brandweer. De tussenconclusie is dus dat er een aardlekje zit ergens....die de accu in een dag of 2 a 3 leeg trekt.

    Maar hij start nog altijd niet, ondanks dat ik 20 a 30 seconden achter elkaar de startmotor laat draaien...Hij gaat niet eens bijna aan. Starten met het gas dicht of vol open maakt niks uit. Het enige wat je af en toe hoort is een harde klap...dan valt ie even stil en dan gaat ieweer door met starten.

    Ik heb het luchtfilterhuis open gemaakt en het huis en op de chokeklep lag veel benzine. Dat lijkt me niet goed. Toen ik iemand anders liet starten (met het luchtfilterhuis open) was overduidelijk te zien dat er ontbranding plaatsvindt in de inlaat (back fire heet dat toch??) Ik vind dat raar. Die auto is rijdend weg gezet afgelopen vrijdag en die hele week startte hij altijd probleemloos, sleutel omdraaien, gas geven en hij liep, altijd zonder haperen. Nu wil ie ineens niet meer starten en lijkt ie gewoon op een compleet verkeerd tijdstip te ontsteken....iemand enig idee wat hier aan de hand is?? En wat eraan te doen is??
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Lijkt alsof de accu z'n beste tijd heeft gehad. Of hij wordt niet meer opgeladen.

    backfire is iid het ontsteken van benzine in de inlaat. Niet fijn trouwens
    Ik zou denken aan rotte ontsteking (verdeelkap, rotor, kabels). Trek de verdeelkap eens eraf en kijk hoe het eronder uit ziet. Misschien wat electro spray gebruiken om vocht te verdrijven bij het terug monteren. Ook evt kabels inspuiten, kan nooit kwaat.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Lijkt alsof de accu z'n beste tijd heeft gehad. Of hij wordt niet meer opgeladen.

    backfire is iid het ontsteken van benzine in de inlaat. Niet fijn trouwens
    Ik zou denken aan rotte ontsteking (verdeelkap, rotor, kabels). Trek de verdeelkap eens eraf en kijk hoe het eronder uit ziet. Misschien wat electro spray gebruiken om vocht te verdrijven bij het terug monteren. Ook evt kabels inspuiten, kan nooit kwaat.
    Ik denk dat de accu nog wel aardig is. Als ik hem helemaal oplaad dan draait de startmotor als een gek in de rondte en behoorlijk lang, misschien dat ie slecht bijlaadt, maar ook dat denk ik niet, ik geloof in dat opzicht nog altijd in een aardlek. Dat zal ik binnenkort eens proberen te meten. Als ik een lekstroom heb van 0.3 a 0.5A dan verklaart dat prima waarom ik na 1 a 1,5 dag nog kan starten en na 2 a 3 dagen niet meer. Een lekstroom van die grootte dissipeert maar iets van 5W, dat is niks, daar wordt niks warm van en dat ga je denk ik ook nergens vinden.

    De verdelerkap heb ik wel los gehad gisteren en die rotor zag er niet echt heel jovel uit. Wat ik me wel voor kan stellen is als dat ding vochtig is dat het ontsteektijdstip en de grootte van de vonk erg variabel worden. Kan het ook zijn dat de rotor of de stator versleten is?? En zo ja hoe stel je dat vast en wat kan ik eraan doen??
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Ik denk dat de accu nog wel aardig is. Als ik hem helemaal oplaad dan draait de startmotor als een gek in de rondte en behoorlijk lang, misschien dat ie slecht bijlaadt, maar ook dat denk ik niet, ik geloof in dat opzicht nog altijd in een aardlek. Dat zal ik binnenkort eens proberen te meten. Als ik een lekstroom heb van 0.3 a 0.5A dan verklaart dat prima waarom ik na 1 a 1,5 dag nog kan starten en na 2 a 3 dagen niet meer. Een lekstroom van die grootte dissipeert maar iets van 5W, dat is niks, daar wordt niks warm van en dat ga je denk ik ook nergens vinden.

    De verdelerkap heb ik wel los gehad gisteren en die rotor zag er niet echt heel jovel uit. Wat ik me wel voor kan stellen is als dat ding vochtig is dat het ontsteektijdstip en de grootte van de vonk erg variabel worden. Kan het ook zijn dat de rotor of de stator versleten is?? En zo ja hoe stel je dat vast en wat kan ik eraan doen??
    Ik heb de accu andermaal opgeladen en de verdelerkap inclusief bijbehorende HT leads er vanaf gehaald, schoongemaakt en op de kachel gelegd voor een uurtje of 2. Ik vind de verdeler er van binnen niet zo heel mooi uit zien. De rotor wel, maar de 4 contactpunten van de verdelerkap zijn behoorlijk zwart terwijl die volgens mij van koper of messing zijn (??). Hoe dan ook hij is nu weer schoon en ik heb hem ingspoten met WD40, net als de bougiekabels. Ik heb de hele handel weer aangesloten, draai de sleutel om en hij loopt vrijwel direct.....Hardstikke mooi natuurlijk, maar wat concluderen we nu?? Verdelerkap versleten??? Ben ik met een nieuwe verdelerkap gevrijwaard van vocht (condens) problemen etc?
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  5. #5

    Standaard

    Heb ooit ongeveer hetzelfde gehad als jij met m'n typ81; nieuwe rotor + verdeelkap en probleem opgelost.


  6. #6
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Dan zal het wel erg vies geweest zijn of toch vocht.
    Wel verstandig om deze dingen een keer te vervangen. Let wel op dat je geen goedkope aftermarket dingen koopt. Heb dit 1 keer gedaan en toen knalde ik de vogels uit de bomen door het geluid wat uit de uitlaat kwam... Bleek dat de rotor behoorlijk weggesmolten was en dus een mooie roet afzetting had gemaakt op de verdeelkap. Het kunstof bleek een goedkoop stuk plastic te zijn, de oude was veel harder en hittebestendiger.

    Er zit een weerstand in de rotor (tussen het middenpunt en het contact waar de vonk overspringt), deze kan ook slechter worden.

  7. #7
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Kan het zijn dat de voetpakking van de carburateur weggeklapt is?
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen GT Bekijk Berichten
    Kan het zijn dat de voetpakking van de carburateur weggeklapt is?
    Dat kan zeker ja, ook dat staat op de nominatie om gecheckt te worden, samen met alle kleine vacuumslangetjes, maar het is de auto die ik dagelijks voor woon- werkverkeer gebruik en dus wil ik hem liever niet te lang stil zetten. Rond kerst en oud en nieuw heb ik 3 weken vrij, dan ga ik de inlaat + carburateur en vacuumslangen checken en dan zal ik meteen wel even de rotor en verdeler vervangen. In hoeverre is het aan te raden/noodzakelijk om ook de bougiekabels en boegiedoppen te vervangen?? Ik vind die er nog wel aardig uit zien, niet uitgedroogd ofzo. Wat me wel opviel was dat slechts 1 van de bougiedoppen echt VAST zat op de bougie, de andere 3 kon je er zonder dat je veel weerstand voelde vanaf pakken.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  10. #9
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    tsja zon kabel trek je al snel inwendig kapot, zou ze voor de zekerheid meteen vervangen als je aan het klussen bent.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen GT Bekijk Berichten
    tsja zon kabel trek je al snel inwendig kapot, zou ze voor de zekerheid meteen vervangen als je aan het klussen bent.
    Goed euh, we leven niet in een weggooimaatschappij. Een kabel is een kabel en als de geleider in orde is en de mantel oogt netjes dan denk ik dat ik het erbij laat, tenzij iemand met een overtuigend argument komt waarom ik toch ook de kabels moet vervangen.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  12. #11
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Nieuwe (goeie) kabels zijn ook niet goedkoop. Als ze los zitten is niet goed.

    Het kan zijn dat die ene zo vast zat doordat het rubber op de bougie 'geplakt' zat.
    Op de bovenkant van de bougie zit een dopje/moertje. Hier klikt de bougiedop op vast. Misschien zitten deze verkeerd om?

    Zolang de kabel niet los ligt en niet overslaat dan zou ik ze niet vervangen. Wel evt inspuiten met electrospray of iets dergelijks.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •