Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: [Audi 80: Type B3] Voetpakking verbrand?

  1. #1

    Standaard [Audi 80: Type B3] Voetpakking verbrand?

    Hallo,

    Mijn naam is Peter en ben nieuw hier. Ik bezit sinds een jaar een Audi 80, bj 1988, motor 1.8S (benzine).
    Laten we even voorop stellen dat mijn kennis van auto-motoren nihil is. Kan dus zijn dat ik wat fouten maak in mijn uitleg van het e.e.a.

    Afgelopen vrijdag probeerde ik de auto te starten maar hij sloeg niet aan. Na een stuk of vijf-acht maal de contactsleutel te hebben rondgedraait en ik de startmotor zonder succes bezig hoorde ben ik maar eens onder de motorkap gaan kijken.

    Tot men schik zag ik een grote steekvlam en brande er het e.e.a onder de kap van het luchtfilter. Ben snel naar binnen gegaan om een fles met water te vullen en wist gelukkig vrij snel de vlammen te doven met water en een theedoek.

    Op dit moment kan ik wanneer ik de kap van het luchtfilter optil de carburateur lostillen van het inlaatspruitstuk. Het onderdeel dat deze twee met elkaar verbind is doorgebrand/gesmolten. Een gedeelte zit nog "vastgeschroeft" aan de onderkant van de carburateur en een deel zit nog gemonteerd aan de bovenkant van het inlaatspruitstuk. Voor zover ik heb kunnen nagaan op internet en dit forum heet deze verbinding de "voetpakking"...kan iemand mij dit bevestigen?

    Overigens moet ik er nog even bijvermelden dat het laatste halfjaar bij het starten van de motor er soms wat benzine/uitlaat damp onder de motorkap vandaan kwam. Vervolgens sloeg de motor wel direct aan en liep de motor prima.

    Tevens de vraag of iemand mij kan informeren of dit een bekend probleem is en dit veroorzaakt wordt door achterstallig onderhoud (mogelijk was de pakking(?) al deels versleten toen ik de auto aankocht) of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

    Tot slot: iemand enige idee wat het vervangen van de pakking (?) ongeveer zal kosten bij een normale garage?

    Alvast bedankt voor het doorlezen van deze topic en eventuele reactie.

  2. #2
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Het betreffende onderdeel lijkt mij idd. de voetpakking. (niet duur)
    Over het hoe en waarom zullen anderen nog wel reacties geven.

  3. #3

    Standaard

    Ey Peter,

    Meest logische verklaring lijkt me dat de branfstofslang die loopt vanaf de brandstofpomp (dat "potje" aan de zijkant van de motor) naar je carburateur poreus is en lekt. Kost weinig om te vervangen, even een nieuw stukje halen bij bijv. Brezan of de dealer.

    Pakking kan je eigenlijk wel zelf vervangen, want je ziet nu toch al hoe alles zit... Een nieuwe kost eurootje of 60 als ik me het goed herinner. Een garage zal er toch niet langer dan een uur mee bezig zijn, laat het gewoon bij een universele garage doen dan ben je voor een dikke 100 euro wel klaar.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  4. #4

    Standaard

    Verder is het een afrader om brandend benzine-mengsel met water te blussen. Alleen een natte doek is minder link.

    Ook rondrijden met vreemde luchtjes zou ik niet meer doen.

    Nieuwe voetpakking er op, verder alles wat schade heeft vervangen, en met de kap open iemand laten kijken waar het mis gaat. Als die pakking echt ver heen was, kan het ook daar vandaan komen ja.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  5. #5

    Standaard

    Voor een leek op autogebied vind ik het een goede uitleg
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A


  6. #6

    Standaard

    En da's helemaal waar!

    Dat zien we hier minder...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  7. #7
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Wat Appie Dakleer zegt dus.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer Bekijk Berichten
    Als die pakking echt ver heen was, kan het ook daar vandaan komen ja.
    Heb ik ook aan gedacht, maar als die pakking zo lek was dat het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding kan komen dan zou ie eerder tijdens het rijden toch ook al eens hebben moeten bokken IMHO. De auto liep vóór dit incident echter perfect volgens TS.

    @TS: succes met het zoeken naar de oorzaak en laat ons even weten wat het was! Probeer op de sloop ook even een nieuw luchtfilterhuis te scoren (of via onderdelenlijn.nl), die zijn nieuw (als ze nog te krijgen zijn...) best kostbaar.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #9

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Alhoewel ik het wellicht zelf ook zou kunnen heb ik ondertussen contact gehad met men garage waar ze een halfjaar geleden ook de distributieriem hebben vervangen. Zo via de telefoon gaven ze aan dat het onderdeel 40E kost en het plaatsen een half uur werk is.

    Ik ben natuurlijk niet gebaat met enkel het vervangen van de voetpakking als dit NIET ook de oorzaak van het probleem is. Ik zal ze erbij vertellen dat ze dit gelijk moeten nagaan...iets wat ik zelf niet zelf kan doen.

    Wat betreft het bokken: Als ik met koude motor te snel de choke-klep te ver dicht deed begon die inderdaad te bokken (maar dat lijkt me logisch?). Het weer wat verder openzetten van de choke verhielp dan het bokken. Zodra de motor op temp was kon ik rustig met gesloten choke rondrijden.

    Ik probeer de auto a.s. vrijdag weg te slepen naar de garage. Ik hou jullie op de hoogte van verloop.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot Bekijk Berichten
    Probeer op de sloop ook even een nieuw luchtfilterhuis te scoren (of via onderdelenlijn.nl), die zijn nieuw (als ze nog te krijgen zijn...) best kostbaar.
    Waarom moet ik dit doen? Dit is toch enkel een behuizing?...lijkt me niet dat die zo vaak stuk gaan ofwel???

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pvanlieburg Bekijk Berichten
    Waarom moet ik dit doen? Dit is toch enkel een behuizing?...lijkt me niet dat die zo vaak stuk gaan ofwel???
    Je hebt gelijk, ik dacht dat die behuizing ook gesmolten was...
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  13. #12

    Standaard

    Ah ok Bedankt voor het meedenken!

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot Bekijk Berichten
    Heb ik ook aan gedacht, maar als die pakking zo lek was dat het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding kan komen dan zou ie eerder tijdens het rijden toch ook al eens hebben moeten bokken IMHO. De auto liep vóór dit incident echter perfect volgens TS.

    "Perfect" kan in bepaalde omstandigheden geheel subjectief zijn, zeg maar...


    (OT: Alles okay man? )
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #14

    Standaard

    Hoe staat het ermee? Graag even een update
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  16. #15

    Standaard

    Auto is door de anwb weggesleept naar mijn eigen garage (goede service!)
    Daar hebben ze inderdaad geconstateerd dat de voetpakking verbrand is en vervangen moet worden. Toevallig belde de garage gistermiddag dat de auto klaar is. Auto ook direct APK laten keuren (uitlaat moest een kleine stukje gelast worden en iets met de remleiding). Al met al kan ik hem morgen ophalen. Kosten 250E

    Duurde allemaal vrij lang maar ik had ook aangegeven dat het niet uitmaakte omdat ik toch 3 weken in het buitenland was. Al met al dus prima opgelost en gelukkig niet heel erg duur. Nogmaals bedankt voor de reacties!

  17. #16
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi opgelost!
    Nu weer lekker rijden!

  18. #17

    Standaard

    Mooi dat je weer kan rijden, bedankt voor de update. Over de oorzaak is waarschijnlijk niets meer te zeggen?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •