De beste uitlaat voor een turbo-motor is geen uitlaat :wink:
Ik las ergen op een duits forum dat bij de type 44 turbo de uitlaat tegenwerkt bij hogere snelheden. Men sprak dat de 1e demper teveel tegen druk opbouwde om tot een hogere snelheid/toerental te komen in 4 en 5 versnelling. Men sprak daar over de diameter in vergelijk tussen een 10v of een 20v.
Daar mijn comp gecrashed was ben ik deze (en vele andere) links en info kwijt.
Wie heeft hier info over :cry:
psw ik weet het een backup is gezonder.
..., is alleen "wat" luid...
geld idd neit alleen voor de typ 44 turbo, de meeste standaard turbo wagens hebben een uitlaat die nogal veel tegendruk oplevert.
uitlaatje vervangen voor een uitvoering van grotere diameter en opendempers zal de nodige prestatie winst opleveren. kost wel aardig wat centjes hellaas
dat is mogelijk zonder dat het geluid hinderlijk veel wordt.
Bedoelde eigenlijk zonder dempers en kat zoals TenS3 min of meer voorstelde, alleen zo vervelend die warme uitlaatgassen gelijk je motorruim in te sturen (niet erg bevorderlijk voor de temp onder de motorkap...
Tuurlijk dempt een turbo, alleen hoe luid is "wat" luid...
Wanneer je op twee meter van een warm draaiende Evo in rally spec staat hoef je niet echt de illusie te hebben dat je een gesprek kunt gaan voeren (en als ik me niet vergis moet daar nog een kat onder zitten).
Impreza (straat) met alleen een absorptiedemper (geen kat.) was indrukwekkend voor de sprintjes maar comfortabel op de lange afstand (rijden tot de tank leeg is) is in mijn beleving toch echt anders.
hmmm khad hiervoor een benzine turbo, zat een open EPS pijp onder zonder kat en zonder dempers.
als je op een constante snelheid reed was er een duidelijke brom aanwezig, maar je kon nog prima met elkaar praten. bij het optrekken was het meschien wel wat luid.
Met andere woorden rij eens langs EPS.
Ik vind het toch wel vreemd dat bij audi hiervoor gekozen is.
Denk dat als men idd de kat gemonteerd heeft om aan de millieu eisen te voldoen, er toch ook wel rekening mee heeft gehouden aan de prestatie's.
Maar wat kan /mag ik dan voorstellen cq verwachten van een goede (lees geen herrie ) EPS oid uitlaat?
de prestatie winst van een EPS is bij zowel weinig als veel herrie hetzelfde omdat ze absorbtie dempers gebruiken.
wat je iig van eps kan verwachten is een dikke rekening. prestatie winst is moeilijk in te schatten en afhankelijk van de moter en turbo. bij een redelijk turbo (T20, T25) kan het richting de 15pk winst gaan.
over het algmeen is chippen een goedkopere optie voor meer pk's, vervangen van de uitlaat heeft antuurlijk meerdere voordelen: looks zoals jij het wilt, sound zolas jij het wilt, en RVS wat levenslang meegaat.
Klopt idd, rallywagens moeten een kat hebben, alleen ben je in de groep A geheel vrij in de keuze waar je hem plaatst. De meeste wagens hebben daarom de kat aan het eind zitten, vooral bij kitcars is dit goed te zien in het donker.Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
Heb altijd gehoord dat een turbo een bepaalde tegendruk moet hebben voor een goede werking. Bij Renault/Mack vrachtwagens is het zo dat als je de uitlaat demper weglaat (zoals veel bij Scania gebeurt) vervalt meteen de motorgarantie. Dit verhaal is wel enkele jaren oud, maar een turbo is in die jaren toch niet echt veranderd?Oorspronkelijk geplaatst door TenS3