Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 26

Onderwerp: Boost Pressure Test "How To"

  1. #1
    SweeperTT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    50
    Posts
    103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Boost Pressure Test "How To"

    Ik heb dit topic reeds geplaatst op het TT forum.

    Ik bleef met mijn TT de foutcode 17705 "drukverlies tussen turbo en de gasklep" houden ondanks dat ik al allerlei dingen had aangepast/vervangen.
    Denk hierbij aan: Forge DV006,N75J (gelijk met tuning), N249 (en later de bypass hiervan), LMM, Pipercross Viper cold-air kit, nieuwe bobines & bougies, en verschillende kleine vacuüm slangetjes die poreus leken.
    Na chiptuning werden de symptomen duidelijker. Als je er 35pk/100Nm bij krijgt wordt er toch wat meer gevraagd van het systeem.

    Symptomen: inhouden, stotteren, geen volledige druk Turbo, licht olie stank in interieur, hoger verbruik, e.d..

    Vind een lek in het inlaat/vacuüm systeem.

    gebruikte auto's:
    - TT Q 1.8T 180pk (ARY blok / jaar 2002)
    - A4 Avant 1.8T 150pk (AWT blok / jaar 2000)

    Moet toe te passen zijn op alle wagens.

    Benodigdheden:

    - Een PVC dop (of vergelijkbaar) van Ø 60-70mm.
    - Een Schrader(auto)ventiel. (of een andere mogelijkheid om een compressor aan te sluiten)
    - Een compressor. (liefst met een manometer)
    - Een dop Ø 20mm.
    - Eventueel slangklemmen.

    Let op: Wees voorzichtig, doe het evt. met z'n tweeën.
    Het kan zijn dat de lekkages bij een IC zit of bij de Turbo. Het kan dus handig zijn om een brug tot je beschikking te hebben.
    De schrijver van dit topic draagt geen verantwoordelijkheid. Je doet dit op eigen risico.

    Stap 1.

    Het eerste wat je doet is een gat boren in de PVC dop die net genoeg groot genoeg is om het autoventiel in vast te zetten.
    (met een boortje 12 mm. & een beetje vet moet het lukken)





    Stap 2.

    Verwijder het luchtfilterhuis, en de luchtmassameter.
    Sluit de dop nu aan op de rubber slang met de aanwezige slangklem.







    Stap 3.

    Haal de carter ontluchting pot los. Deze zit naast de DV. (Als je een DV hebt tenminste)
    Dop deze op één of andere manier af.
    Dit is belangrijk omdat anders olie omhoog kan komen, en in het inlaat traject terecht komt.
    Eventueel ook de olie vuldop losmaken.






    Stap 4.

    Compressor met manometer aansluiten op het ventiel.
    Als je een “Boost Gauge” geïnstalleerd heb kan je daar ook gebruik van maken.



    Stap 5.

    Zet nu de compressor aan, en ga het systeem op druk brengen. 1,0bar / 15psi zou meer dan voldoende moeten zijn om eventuele lekken op te sporen.
    Begin met minder druk en bouw het op als nodig.



    Stap 6.

    Met het systeem op druk, zou je eventuele lekken moeten kunnen horen sissen.
    Als je een lek gevonden hebt, repareer je deze eerst, en ga je daarna weer verder zoeken.

    Succes!

    Ik heb mij geörienteerd op de volgende site's/topic's

    http://www.a4mods.com/index.php?page=webcontent...es/boostleak.html
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2666114
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1605131
    http://www.vaglinks.com/VAGLinks.asp
    http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/2.7T/Bentl...i.TB.01-01-01.pdf
    http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5...ure_Tester.pdf


    Het resultaat bij mijn TT

    Ik kreeg het systeem niet eens op druk vanwege een grote scheur.
    Een slang van het inlaat spruitstuk naar de carter ontluchting had een scheur in de lengte van wel 4 cm.
    Zie de schroevendraaier die ik erin heb gestoken, en zichtbaar in de spiegel.

    Het verbaasde me wel een beetje dat de auto nog zo goed kon rijden ondanks dit gebrek.



    Onderdeel nummer: 06A 103 221 BQ (update)(kan afwijken voor andere blokken)
    Originele onderdeel nummer op slang was 06A 103 221 AF

    Onderdeel opgehaald, en zag gelijk dat er een duidelijke verbetering op plaats had gevonden.
    De oude slang was van een slap soort rubber, en de nieuwe is veel dikker, stugger, en versterkt. Slang ziet er nu meer uit als een benzine slang.

    Na het onderdeel gemonteerd te hebben, ben ik weer een druk test gaan doen of alles nu in orde was.

    Nou jullie kunnen wel raden denk ik...........nog een lek.

    Dit lek begon kon ik horen op het moment dat er +/- 0,5 - 0,7bar op het systeem stond.
    Grappig is wel dat je dan ook de olie in het carter hoort borrelen.

    Lekkage bevond zich weer onder het inlaat spruitstuk.
    De makkelijkste manier om dit onderdeel te verwijderen was om het samen met 3 slangen los te maken.
    Op de 2de foto zie waar ik mijn schroevendraaier houdt. Daar langs de rand lekte het onderdeel.







    Het onderdeel heet "Zuigstraalpomp" onderdeel nummer 058 133 753 B
    (hier is update van met nummer 058 133 753 D)
    Dealer weer gebeld, het onderdeel gehaald. Dan weer monteren, en testen.
    Drie maal was scheepsrecht, dus alles is weer goed.

    Niet te geloven. Het lijkt wel of ik een andere TT gekocht heb.

    Vol gas, half gas, of gas los, het maakt niet uit hij reageert echt perfect. Ik top met vol gas nu ook makkelijk de 1,5bar, (zelfs ietsjes erboven) en houdt hem keurig vast zonder horten & stoten.

    Geweldig

    Had dus al verschillende dingen gedaan (zie begin topic) aan de auto die steeds een beetje leken te helpen.Met als het enige resultaat dat het het werkelijke probleem beter wist te maskeren. De vagcom bleef alleen wel steeds de foutcode 17705 geven.

    Heb zelfs nog advies gevraagd aan Ronald (TVS Engineering), maar hij kwam na rijden, en tuning aanpassen niet verder dan dat de wastegate wel eens niet meer goed zou sluiten.
    Zijn advies was dan ook om op zoek te gaan naar een nieuwe turbo. Wat ik ook gedaan heb.

    Ik had nog steeds geen tijd gehad om die nieuwe turbo te plaatsen. Ondertussen ben ik wel blijven zoeken in fora op het internet naar ideeën met als resultaat deze test.

    Na mijn eigen auto getest te hebben, heb ik nu ook de Audi A4 Avant 1.8T 150pk FWD (B5) uit 2000 van mijn ouders onder handen genomen.

    En wat denk je......? Precies, lekkage!

    Hier is ook de "zuigstraalpomp" de boosdoener. Verder kon ik zonder de test te hoeven doen al zien dat er 3 slangetjes slecht/poreus waren.



    Maandag maar weer eens de dealer bellen, en bestellen, en dan weer verder kijken.
    Hoe ik jullie van op de hoogte.

    Als er anderen zijn die denken, dat moet ik ook maar eens gaan doen, post je resultaten/oplossingen.
    Dan is het voor anderen weer makkelijker zoeken.

    Ik denk dat er een hoop wagen zo rondrijden zonder te weten/voelen dat er wat aan de hand is.
    Bij de A4, waar ik zelf ook regelmatig mee rij had ik niets gemerkt. Deze is dan ook nog helemaal origineel.

    Ik hoop dat dit een goede hulp is voor anderen.

    Gr. Eric
    Laatst gewijzigd door SweeperTT; 14-11-11 om 21:48.
    TT mk1 1.8T q | A4 Avant 2.8V6 Q

  2. #2

    Standaard

    Zeer informatief erg bedankt.
    Het is duidelijk dat je er verstand van hebt.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  3. #3
    Defnosh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    36
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Bedankt voor je duidelijke handleiding. Heb dit gisteren geprobeerd met mn a3 1.8t AUM. Nergens een lek gevonden:o Behalve het slangetje dat bovenop de DV zit (waarmee ie meet zegmaar) die lekte een klein beetje.

    Wat ik nog wilde vragen, dat borrelen van de olie, wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik hoorde namelijk in de motor (door je oor bij het olievulgat te houden) wel lucht lopen, en onder bij de carterpan hoorde je een soort druppelgeluid binnen de motor:P is dit normaal?

  4. #4
    SweeperTT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    50
    Posts
    103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Bedankt voor het compliment.

    Bij normaal gebruik staat het carter op onderdruk om de dampen af te voeren. Door de test komt er overdruk, en wil de lucht door slangen ontsnappen waar olie zit. Vandaar het borrelen.
    TT mk1 1.8T q | A4 Avant 2.8V6 Q

  5. #5
    Defnosh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    36
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Thnx voor je reactie

    Het is me echter nog niet helemaal duidelijk. Is het nu normaal dat ik lucht hoor lopen in/uit de motor of niet?

    Heb het systeem eerst onder druk geprobeerd te zetten met een handpompje dat daarvoor bedoeld is, daarmee kan je 1.5 bar druk zetten. Daarmee lukte het niet omdat het niet vacuum was zegmaar. Dus met de compressor geprobeerd, dan hoor ik verder nergens lucht lekken, behalve bij de motor dus.

    Duidt dit nu op lekkage of hoef ik me hierom geen zorgen te maken?

    Alvast bedankt!

    Groeten


  6. #6
    SweeperTT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    50
    Posts
    103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Op zichzelf is dat geen probleem. Het borrelen is normaal.

    Als je het systeem op druk zet, en het blijft op druk of loopt maar heel langzaam terug, dan is het prima. Blijft de druk niet behouden, dan is er toch ergens iets aan de hand.
    TT mk1 1.8T q | A4 Avant 2.8V6 Q

  7. #7
    Coupe v6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    zeer handige info en zeer leerzaam ga zo door

  8. Ad
  9. #8
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Zelf ook even een lek test gedaan zie link, met filmpjes maarrr... Waarom hoor je de olie in carter borrelen?
    Jullie zeggen dat dit oke is maar normaal zit er in de carter ontluchting zogeheten check valves ofwel one way valves
    Als je vanuit inlaat de s slang volgt naar onderen naar de carterontluchting en je zet druk op die valve mag dit geen druk doorlaten, zuig je eraan dan moet hij wel lucht doorlaten immers de dampen van je carter als er onderdruk op staat.

    Deze check valves willen wel eens kapot gaan en dan verlies je daarlangs druk. Die van mij eruit gehad en schoon gemaakt
    Deze werkte zoals het hoort, kan iemand theoretisch uitleggen/onderbouwen waarom er als je een druktest uitvoert lucht ontsnapt lang de olievulopening ( dop is eraf) en carterontluchting de kant die je niet afdopt... Feitelijk kan/mag er toch geen druk in je carter terecht komen? Ofwel hoe komt dat daar?


    http://www.audiforum.nl/forum/motor-...st-issues.html
    Laatst gewijzigd door MikeV; 14-11-12 om 15:35.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  10. #9
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Weet het al via gasklephuis en inlaat komt de lucht in de cylinders enzal langs de zuigerveren naar beneden lekken carter in en vanuit daar via de interne olie leidingen omhoog richting nokkenas dus onder de klepdeksel. Dit is een normaal verschijnsel
    Dus er zal altijd iets druk weglopen met geteste setup, je kan ook nog puur en alleen het ic circuit testen dan moet de druk dus wel strak blijven staan. Onderstaand nog filmpjes van diverse setups

    http://m.youtube.com/watch?v=abf9iKhfhJs

    http://m.youtube.com/watch?v=X3y7rvtLY9I
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  11. #10
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Sorry voor de dubbele post, maar het ging niet helemaal goed en kan geen berichten verwijderen
    Laatst gewijzigd door bartzel; 08-05-13 om 21:53.

  12. #11
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SweeperTT Bekijk Berichten

    Ik bleef met mijn TT de foutcode 17705 "drukverlies tussen turbo en de gasklep" houden ondanks dat ik al allerlei dingen had aangepast/vervangen.
    Denk hierbij aan: Forge DV006,N75J (gelijk met tuning), N249 (en later de bypass hiervan), LMM, Pipercross Viper cold-air kit, nieuwe bobines & bougies, en verschillende kleine vacuüm slangetjes die poreus leken.
    Hele nette tutorial! Ik durf het zelf net aan om het te doen, dus ga ermee naar de garage. Ik heb namelijk ook de motorstoring: "Pressure drop between throttle and turbo". Oftewel een lek ergens. De garage heeft al geprobeerd te meten waar dit zou moeten zitten, maar het lek is waarschijnlijk dusdanig klein dat het niet waarneembaar is voor de apparatuur.

    Zou je op de in dit topic beschreven manier ook hele kleine lekken kunnen vinden?

  13. #12
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Jep hele kleine lekken zelfs
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  14. #13
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    Jep hele kleine lekken zelfs
    Thanks! Dan ga ik er binnenkort mee naar de garage. Tenzij iemand op het forum me, tegen vergoeding, hiermee kan helpen

  15. #14
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Welke regio zit je ?
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  16. #15
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    Welke regio zit je ?
    Ik zit in regio Amsterdam. En jij?

  17. #16
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Kop van overijssel.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  18. #17
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    Kop van overijssel.
    Hmm is wel een mooie rit daar naartoe. Afhankelijk van wat je vraagt wil ik die wel maken

  19. #18
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Het allemaal hobby he dus geen grote vergoedingen pm me maar voor een afspraak.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  20. #19
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    Ik ga dit binnenkort ook maar eens doen bij mijn A4, zit nu op 0.3 max. met standaard 1.8 turbo AEB :/

  21. #20
    cano666's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    125
    Kudos
    2
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Boost Pressure Test "How To"

    kan dit ook met een fietspomp haha .


    Nee maar toevallig iemand omg tilburg die dit heeft gedaan en of wil doen? heb geen compressor wil het wel samen met een ander aardig forum lid doen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •