Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Vermogen meten zonder rollenbank

  1. #1

    Standaard Vermogen meten zonder rollenbank

    Omdat er kennelijk nogal wat gegoocheld wordt met rollenbanken links en rechts vroeg ik me af of je dat vermogen niet op een andere manier kunt meten. Het aardige is namelijk dat je een relatieve meting kunt doen (voor en na het tunen) waarbij heel veel zaken tegen elkaar wegvallen.

    Een maat voor de vermogenswinst zou bijvoorbeeld de verandering in topsnelheid kunnen zijn, al is dat niet zo praktisch meten. Verder zat ik nog aan accellero-meters te denken maar waar tover je die zo snel vandaan?

    Zijn er dan echt geen alternatieven, ook al zijn ze niet exact? Een 'sprint' tijd in z'n 3 van 2000 RPM tot 5500 RPM (vollast) oid?

    Ben benieuwd.

    Kobus

  2. #2

    Standaard

    Je topsnelheid zal er niet hoger van worden, je maakt immers niet meer toeren. Tenzij de begrenzer eruit gaat.

    Hier op het forum heeft een lid z'n leuk dingetje laten komen uit de VS, kweet zo niet wie, en kan het ff niet vinden.

    EDIT: Gevonden: http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4970

    Mzzl.
    Me owns audi soon...

  3. #3
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Op een andere thread dit tegengekomen.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  4. #4

    Standaard

    G-Tech van bijv. Rick kan het, zie "off topic" (Leuke gadget besteld). En ook met VAG-Com moet je metingen kunnen doen. Heeft MorningLight dat niet eens uitgeprobeerd (kan me ontzettend vergissen)...

    Moet ook wel wat aan te rekenen zijn (misschien eens google'en?), wanneer je wat aannames doet ten aanzien van eigenschappen van de auto (Cw*A, roterende massa's, ...).
    Probleem lijkt me alleen alles precies vast te leggen (toerental, tijd, snelheid) meer kun je zelf niet aflezen.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  5. #5

    Standaard

    Is er niet bv met een laptop iets te proberen, je zou em op 1 of andere manier met je motronic moeten verbinden. Met de juiste software kan je vanalles zien. Of is dat via de VAG COM?

    Mzzl.
    Me owns audi soon...


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Risrie
    Of is dat via de VAG COM?
    Je leert snel bij... Al zijn er waarschijnlijk ook ander programma's die het kunnen via de OBD.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7

    Standaard

    ik heb in het laatste jaar al die technieken getest en meteen ook vergeleken op een geijkte bosch vermogenbank ... er is maar 1 conclusie en dat is dat AL die systemen ook met vagcom verschrikkelijk onnauwkeurig zijn !

    greetyzzz
    Bruno

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Met VAGCOM is het inderdaad niet echt nauwkeurig omdat VAGCOM maar 2x per seconde een afgeronde uitlezing van de waardes doet.. maar de buttdyno xls houd daar rekening me en smeert de waardes uit zodat je een dichte benadering krijgt van het echte vermogen...
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  10. #9

    Standaard

    uitsmeren = interpoleren?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    uitsmeren = interpoleren?

    beetje raad en gis werk inderdaad om de grafiek "mooi" te krijgen
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  12. #11

    Standaard

    Mozes kriebel :shock: , wat gaat dat hier hard op dit forum.

    Ik vind die G-Tech wel errug mooi. Daar is goed over nagedacht zeg! Leuk voor thuis.

    Kobus

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorningLight
    beetje raad en gis werk inderdaad om de grafiek "mooi" te krijgen
    Ik weet niet wat voor techniek ze gebruiken, maar wanneer er werk van gemaakt is dan is 'raad en gis werk' wel een hele negatieve benadering.
    Zijn boeken over volgeschreven met theorie en je hele auto is ontwikkeld met behulp van...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  14. #13

    Standaard

    de grafiek word getekend met de gemeten waardes en de gemiddelde waardes die daar omheen liggen, omdat je kan aannemen dat de koppelkromme van een motor normaal geen rare pieken of dalen heeft is het volgens mij wel een redelijk goede benadering van een echte vermogens meting.

    Bedenk wel dat een combinatie van OBD-II kabel, motorcomputer en laptop nooit hetzelfde kan halen als een dynobank van €20.000 of meer...
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  15. #14

    Standaard

    Dat je nooit hetzelfde kan halen lijkt me logisch, dat was ook nooit de aanzet en vanaf het begin af al door de topic-starter veronderstelt.

    Dat pieken of dalen tussen twee punten niet logisch zijn, lijkt me ook voor de hand liggend, alleen vind daartussen lineaire interpolatie plaats of wat voor techniek?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  16. #15

    Standaard

    Je zou 'curve-fitting' kunnen doen da's een standaard truuk voor dit soort dingen. Dan kun je er net zoveel ordes (afgeleiden) tegen aan gooien als je wilt.

    Als ik me niet vergis kan zelfs Excel curve-fitten, anders MatLab, Mathematica, MathCad ......

    Hoi,

    Kobus

  17. #16

    Standaard

    Kan Excel...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  18. #17

    Standaard

    vagcom kan op een tdi al niet meer meten als 410Nm , dus wat als je wagen bv 430Nm heeft , het woord meten is overigens volkomen verkeerd , want dat koppel wat je met vagcom afleest is zelf al niet meer als een schatting op basis van de inspuiting ....

    greetyzzz
    Bruno

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •