Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Stoom onder de motorkap

  1. #1

    Standaard Stoom onder de motorkap

    Ik heb het volgende probleem:
    Zojuist kwam ik thuis en op het moment dat ik mijn auto parkeer, begint hij ontzettend te stomen.
    Toen ik de motorkap opende, hoorde ik een hoop gesis en viel het me op dat het reservoir van het koelwater helemaal droog stond. Ik heb hier zo'n 5 liter water tegenaan gegooid, wat vrijwel meteen begon te borrelen (koken vermoed ik?).
    Zo'n 2 minuten later lag de volledige 5 liter ook weer onder mijn auto.
    Iemand een idee wat het meest waarschijnlijk is?
    Gebroken slangetje? Kapotte koppakking? Kapotte waterpomp?

  2. #2

    Standaard kokende motor.

    Beste Audi vriend,

    ik neem aan dat het altijd goed gegaan is.
    Maar nu gaat het gehele of grotendeels van het koelsysteem leeg.
    Bijvullen, alles er weer uit.
    Let wel !! een warme en op bedrijfs temperatuur zijn de motor, nooit bijvullen met koud water.
    Laat eerst alles even afkoelen.
    Zeer waarschijnlijk, als u nergens een lekkage kan vinden, is de thermostaat stuk, misschien de waterpomp stuk.
    Als de waterpomp stuk is of versleten, dan ziet u uit de boring aan de onderzijde vloeistof druppelen of stromen.
    Is dat niet het geval, dan kunt u gewoon er op rekenen dat de thermostaat stuk is, deze gaat dan niet meer open.
    Als het geheel is afgekoeld, vul het koelsysteem, neem dan gewoon water, vervuilt niet en is ook goedkoper.
    Asl dus het koelsyteem weer gevuld is, laat dan de motor warm draaien, ga er dan maar niet mee rijden, en kijk heel goed boven en onder de motor en de radiateur, bekijk ook goed de koelslangen, kijk of er geen lekkages zijn.

    Pas echter wel goed op voor eventueel naar buiten tredend warm of heet koelwater, dat kan erg pijnlijk zijn.

    Als u nergens geen lekkages kan waarnemen, dan is het de thermostaat.

    Laat als het even kan, de motor niet gaan koken, dat kan schadelijk zijn voor de motor en de cilinderkop, zo ook voor de cilinderkop afdichtingen, en kan behoorlijk in de papieren lopen.

    Ik hoop dat u het euvel snel zal vinden,

    Met vriendelijke groet,

    ad

  3. #3

    Standaard

    Ik heb hem dus wel bijgevuld met koud water toen de motor nog heet was.
    Wat kan er nog meer kapot zijn gegaan?

  4. #4

    Standaard

    En als de koppakking kapot is? Zie ik dan ook water uit de onderkant van de auto stromen?

  5. #5
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Is er niet gewoon ergens een slang lek, of misschien de radiateur?

    Van de week was bij mij de onderste slag van de radiateur gebroken. de dikkere slang die naar de onderkant van het expansievat loopt. Gaf zo'n beetje hetzelfde effect..
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.


  6. #6

    Standaard

    Ik weet het dus nog niet helaas.
    Morgen wordt de auto afgesleept naar de garage.
    Het probleem met die modernere auto's is dat het onder de motorkap zo gruwelijk vol ligt dat je als leek zijnde ook echt niks meer zelf kunt doen.

  7. #7

    Standaard stoom onder de motorkap.

    Beste Audi vriend,

    Als de koppakking lek is of doorgeslagen, dan hoeft er per definitie geen vloeistof uit de motor te lopen.
    U zult eerder water ( koelvloeistof ) bij de motorolie , of olie in het koelsysteem aantreffen, dat is de grootste kans.
    Het is ook mogelijk, dat er een verbinding kan ontstaan, tussen het koelsysteem en verbrandingsruimte, dan kan er water in de verbrandingsruimte komen, maar de compressiedruk wint het tenslotte van de druk die ontstaat op het koelsysteem.
    Ik heb al eens een diesel gezien, waarbij de radiateur open plofte, de koelcellen van een radiateur kunnen de compressiedruk van de verbrandingsruimte niet aan.
    Maar, zoals ik al eerder aangaf, de koppakking hoeft niet per definitie stuk te zijn, en het zou wel heel erg toevallig zijn, dat bij een keer een koud koelmiddel in een warme motor gegooid te hebben, dat het gelijk bingo is, maar kan wel, ligt aan de temperatuur, als deze extreem hoog is.
    Maar het beste is om eerst eens een goed onderzoek te doen, kijken of er geen slang lek is, of er een gaatje door steenslag in de radiateur zit, misschien is het zelfs mogelijk, dat er al te weinig koelmiddel in het koelsysteem gezeten heeft, er zijn een aantal mogelijkheden te bedenken.
    Maar een goed onderzoek moet gewoon uitgevoerd worden, dat kan op afstand niet zo goed, er moet dan gewoon een opsomming gemaakt worden, wat het allemaal kan zijn, daarom droeg ik ook enkele voorbeelden aan, om het zoeken te vergemakkelijken.
    Zo kunt u bijvoorbeeld, als het systeem is afgekoeld, het koelsysteem weer vullen, en indien mogelijk, als u het gereedschap voor handen heeft, een druktest uitvoeren, dat wil zeggen, het systeem afpersen, en een aantal uren laten staan.
    Als de druk na bijvoorbeeld een uur of 3 a 4 nog steeds hetzelfde is, is er weinig aan de hand, maar voor het beste nog iets langer laten staan.
    Maar nu heeft niet iedereen dergelijk gereedschap in zijn gereedschapkast staan, dan word het testen met een draaiende motor en zorgen dat de vloeistog goed op peil is, dan het systeem afsluiten, en de motor warmdraaien, en dan even goed kijken of er ergens een lek te bespeuren valt.

    Let op : Pas goed op voor de hete vloeistof, dit geeft een nare en zeer pijnlijke verbranding aan het getroffen gedeelte van het lichaam, wees erg voorzichtig !!

    Ik kan het niet genoeg zeggen.

    En draai in elk geval niet de dop van het expansie tankje, als de motor op temperatuur is, wees hier echt voorzichtig mee.

    Als het te moeilijk is, en te technisch, roep dan hulp in van een persoon die er wel iets vanaf weet.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hoi Ad,
    Dan denk ik dat het idd niet de koppakking is, maar gewoon een slangetje oid. Al het water wat ik er in stop, komt er namelijk met ongeveer dezelfde vaart aan de onderkant weer uit gelopen.
    Nou ja, morgen wordt de auto afgesleept en hoor ik hopelijk meer!
    In ieder geval heel hartelijk bedankt voor je uitvoerige antwoorden!

  10. #9

    Standaard

    dat is duidelijk een gevalletje geknapte koelslang...

  11. #10

  12. #11

    Standaard

    Nou, volgens het garagebedrijf waren er inderdaad een paar slangen helemaal gaar. Deze gaan ze iig vervangen.
    Daarnaast gaat de brandstofpomp opnieuw afgesteld worden (?) en komt er als het goed is een nieuwe N75 in.
    Al met al lijkt het er op dat ik nog aardig geluk heb gehad! Als ik er te lang mee had doorgereden, was waarschijnlijk mijn koppakking e.d. lekker naar de kloten geweest!

  13. #12

    Standaard

    Nou, het is gelukkig gerepareerd. 6 liter koelvloeistof, 2 slangen, een aantal klemmetjes en een mistlamp (het lampje dus, niet de behuizing), rijdt mijn auto weer als vanouds.
    Helaas dat het ook bijna 400 euro kostte. Het schijnt dat die slangetjes moeilijk te bereiken en te vinden zijn...

  14. #13

    Standaard stoom onder de motorkap.

    Hallo Audi vrienden, hallo P.Mallegrom,

    Jeetje, da's een berg geld, om een paar slangetjes te laten vervangen, goeiemorgen zeg!

    Al moest ik me dubbel vouwen om die slangen te vervangen, dan doe ik dat toch maar.
    Maar, ik moet er natuurlijk wel bij vermelden, je dient dan wel wat van een voertuig te weten, en dan toch zeker
    van Audi.
    Mijn vorige Audi was een A6 type C4 met een 1.9 TDI, daar kon je overal zelfs goed bij.
    Heb zelfs jaren geleden een complete versnellingsbak verwisseld, zonder brug of put, gewoon op assteunen.
    Maar dat een 1.9 TDI, bij een V6 is dat wel even iets anders.

    Maar, hoe lang zijn de beste monteurs dan wel bezig geweest.
    Ik vind het een hoop geld.
    Maar dat is nu het nadeel, als je van een garage afhankelijk bent, erg jammer hoor.

    Maar, je grote vriend, de Audi is weer gemaakt, dat is ook veel waard.

    Ik wens jou meer geluk toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  15. #14
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door P.Mallegrom Bekijk Berichten
    Nou, het is gelukkig gerepareerd. 6 liter koelvloeistof, 2 slangen, een aantal klemmetjes en een mistlamp (het lampje dus, niet de behuizing), rijdt mijn auto weer als vanouds.
    Helaas dat het ook bijna 400 euro kostte. Het schijnt dat die slangetjes moeilijk te bereiken en te vinden zijn...
    Een C5 is vrij fors, maar stiekem vaak ook weer niet..

    moest een koelleiding van rij 1 naar rij 2 vervangen worden (2.8 v6).. €550... 1 buisje!

    aircoleiding laten vervangen.. leiding zelf: €136 ex btw. Inclusief montage? €385... thanks!

    Al die "kleine" dingen zijn echt irritant op een gegeven moment, hahhaa

  16. #15

    Standaard stoom onder de motorkap.

    Jemig, wat een prijzen !!

    Heb ik nu zoveel mazzel gehad bij mijn vorige A6 type C4, hsst nooit geen onkosten gehad.
    Enkel hadden ze in Denemarken verkeerde versnellingsbak olie bijgevuld SAE 90 oftewel Hypoíd.
    Een paar maanden later kwam de synchroonmeshring door het vliegwielhuis naar buiten.
    Dan is het over en uit met de bak.
    Een paar aircoleidinkjes met afdichtringetjes.
    En natuurlijk het normale onderhoud.
    Dan is een 1Z motor een beer van een motor, als ik al die ellende zit te lezen over de 2.5 TDI motoren,
    Die 1Z motor heeft nog nooit een probleem opgeleverd, zelfs het vernieuwen van de distributie was geen enkel probleem.
    Ik ga toch, indien mogelijk alles in eigen beheer proberen te vervangen, ik houd wel van een uitdaging.
    Ik heb alle tijd aan mijn eigen, het hoeft niet in een dag, of een week klaar te zijn.
    Er staan nog wat auto's voor de deur, dus weg kunnen we altijd.

    Maar van die prijzen, daar kijk ik van op.
    Dat zal waarschijnlijk komen, dat ik het niet gewend ben, om iets te laten repareren bij de garage.

    Maar, ik moet wel bekennen, dat een V6 diesel complexer is, dan een 1.9 TDI blok.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    @ quattro ad: och valt mee, heb er 15.000km mee gereden sinds aanschaf, en dat waren eigenlijk de enige twee "problemen". Mag het, na 310.000km

    Back to topic, maar weer..

  18. #17

    Standaard

    Die van mij heeft er dus ook bijna 3 ton op zitten. Dan mag je inderdaad wat kleine probleempjes verwachten. Het is inderdaad alleen irritant dat zulke kleine problemen zo veel geld kosten.
    Maar ach, hij rijdt weer en dat is het belangrijkst!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •