Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

  1. #1
    Lucy
    Guest

    Standaard Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Ik wil een A5 Quattro gaan kopen, maar ben benieuwd of er aan het quattro gedeelte nog extra (jaarlijks) onderhoud moet gebeuren. Ook heeft deze auto een 7-gang S-tronic (DSG-bak).

    Iemand ervaring?

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    Quattro difrentieel moet elke 30.000km de olie van ververst worden+een filter.
    Mijn S3 gaat morgen naar de Audi dealer daarvoor+ regulier onderhoud.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  3. #3

    Standaard

    Eh, even klein onderscheidje aanbrengen - de A3/S3/TT hebben een Haldex koppeling, de A4/A5/A6/A8 hebben een Torsen differentieel. Audi noemt 't allemaal 'quattro', maar Torsen is onderhoudsvrij, en Haldex moet elke 60.000 voor een vers filter en olie.

  4. #4

    Standaard

    Je hebt idd gelijk JF niet zo snel aan gedacht.
    Haldex elke 60k ok thx voor de info las vd week op het internet 30k, kan niet zo snel vinden in de onderhoudshistorie wanneer mijne is ververst.
    Laatste grote beurt is het niet gebeurt stond niet op de rekening kmstand 120k dus ik doe het nu uit voorzorg teller staat op 130k.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  5. #5

    Standaard

    M'n A8 heeft Torsen, maar ik heb de olie uit het midden- en achter-differentieel ook een keer laten verversen (bij +/- 160.000 km). Er kwam een dik lobbige drap uit en er ging een mooi heldere dunne olie in. Tiptronic om de 60.000 km verschonen incl. nw filter.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JF_ Bekijk Berichten
    Eh, even klein onderscheidje aanbrengen - de A3/S3/TT hebben een Haldex koppeling, de A4/A5/A6/A8 hebben een Torsen differentieel. Audi noemt 't allemaal 'quattro', maar Torsen is onderhoudsvrij, en Haldex moet elke 60.000 voor een vers filter en olie.
    Is het onderscheid niet of het een 4 of 6 cilinder is? In de A4 2.0 TFSI zit ook Haldex...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JF_ Bekijk Berichten
    Eh, even klein onderscheidje aanbrengen - de A3/S3/TT hebben een Haldex koppeling, de A4/A5/A6/A8 hebben een Torsen differentieel. Audi noemt 't allemaal 'quattro', maar Torsen is onderhoudsvrij, en Haldex moet elke 60.000 voor een vers filter en olie.
    P'cies. En een S3 waarvan alleen de voorwielen draaien bij gas geven komt nog wel eens voor bij een aankoopkeuring.

    De houdbaarheid van Torsen -weet niet waar dat aan ligt- is VELE malen langer.
    Laatst gewijzigd door 030; 18-08-09 om 16:38.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    In principe stuurt hij ook alles naar de voorwielen de Haldex, alleen als hij het niet goed kwijt kan gaat hij verdelen naar achter toch? In principe is het makkelijk te testen geef maar volgas vanuit stilstand als het buiten kletsnat is, als je staat te spinnen is je haldex naar de klote.

    Zijn er ook andere manieren om te testen of de haldex nog goed is?
    Was vorige week bij de dealer en heb even navraag gedaan daarvoor maar ze konden mij zo niks vertellen.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a10 quattro Bekijk Berichten
    Is het onderscheid niet of het een 4 of 6 cilinder is? In de A4 2.0 TFSI zit ook Haldex...
    Volgens mij zit het verschil 'm in de grootte van de motorruimte, in combinatie met lengte- of dwarsgeplaatste motoren.

    De 'kleine' auto's (A3/TT) met dwarsgeplaatste motoren hebben kunnen stomweg niet worden uitgerust met een Torsen diff (weet eigenlijk niet of dat nou vanwege de beperkte ruimte is, of vanwege de dwarse motor), en die hebben daarom een computer-gestuurd Haldex diff bij de achteras (duidelijk te zien aan de belabberde kofferbak van een A3 met Quattro - scheelt zo'n 10cm hoogte).

    Ik dacht dat de A4 allemaal Torsen heeft - kan me niet voorstellen dat Audi twee soorten aandrijving (torsen of haldex) in hetzelfde platform stopt, da's nogal een dure voor de ontwikkelingsafdeling...

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bofkont Bekijk Berichten
    In principe stuurt hij ook alles naar de voorwielen de Haldex, alleen als hij het niet goed kwijt kan gaat hij verdelen naar achter toch? In principe is het makkelijk te testen geef maar volgas vanuit stilstand als het buiten kletsnat is, als je staat te spinnen is je haldex naar de klote.
    Er zijn ook aangepaste Haldex-systemen die een andere 'standaard' setting hanteren, maar af-fabriek is elke Audi met Haldex inderdaad een vrijwel volledige voorwielaandrijver die de achteras pas bijschakelt als de voorwielen doorslaan. En dat gaat zo snel dat je 't eigenlijk nauwelijks merkt, behalve aan de klappen uit de aandrijving :-)

    Zijn er ook andere manieren om te testen of de haldex nog goed is?
    Was vorige week bij de dealer en heb even navraag gedaan daarvoor maar ze konden mij zo niks vertellen.
    Botte test, vol optrekken op nat asfalt - je voorwielen mogen een fractie doorslaan, daarna moet je gelanceerd worden. Maar je tractiecontrole kan roet in het eten gooien door te snel in te grijpen. Als je twijfelt, doe hetzelfde dan nog eens maar met de handrem op eerste klik - remwerking is verwaarloosbaar, maar Haldex zal nu niet inschakelen waardoor je een volledige voorwielaandrijver bent.

    De meest simpele test is nog altijd met een vrij-lopende rollenbank: zet 'm er met alleen z'n voorwielen in, en probeer weg te rijden. Als dat lukt doet de Haldex z'n werk goed :-)
    Laatst gewijzigd door JF_; 18-08-09 om 20:26.

  12. #11

    Standaard

    OK thx JF.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  13. #12

    Standaard

    Nou mijn quattro/haldex werkt echt wel goed denk ik, vanmiddag even op natte klinkers 2e en 3e versnelling voluit.
    Totaal geen wielspin absoluut onmogelijk te krijgen, met 260pk en 350nm.
    Dus alles lijkt mij wel in orde.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Sinds 3 maanden ben ik in bezit van een
    A3 Quattro 2.0 tdi 2013 model 2014.
    Ik merk veel voorspin bij acceleratie op nat weg dek en krijg niet het idee, dat er vermogen naar de achterwielen gaat. Gisteren heeft het gesneeuwd en opnieuw uitgeprobeerd om op een besneeuwde helling vanuit stilstand weg te rijden. Ik kom hier wel net weg, maar met veel voorspin. De achterwielen lijken niets te doen.
    Kan het zijn dat de Haldex of sensoren kapot zijn?
    Graag jullie reactie.
    groet Mamo

  15. #14
    RickH's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    602
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Zoals altijd: lees de auto eerst eens uit. Dit is natuurlijk onmogelijk te diagnostiseren op afstand. Wat meer voorwerk van jouw kant zou je sieren. We zien de scan tzt hier wel tegemoet
    A4 B6 - 1.8T Sedan (2003) ​Ming Blauw--> https://tinyurl.com/tlp4vcs
    A4 B8 - 2.0TDI Avant (2014) Briljant Zwart --> https://tinyurl.com/szfqvt3

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Ga ik doen. Kwam er gisteravond pas achter toen het gesneeuwd had.
    Wordt vervolgd.

  17. #16
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.313
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    N.a.v. Dit topic even het internet opgegaan. Kwam dit interessante Wikipedia artikel tegen.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quat...ndrijfsysteem)

    Deze pagina geeft ook wel interessante informatie. Gaf mij duidelijkheid.
    https://www.audi.nl/nl/web/nl/modell...i-quattro.html
    Laatst gewijzigd door Superavenger69; 10-12-17 om 08:07. Reden: Aanvulling
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  18. #17
    Hondema's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    44
    Posts
    426
    Kudos
    6
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Ik heb ook een haldex maar ik merk helemaal geen wielspin als ik op een natte/besneeuwde weg in een keer vol op het gas ga. Ik had dit wel verwacht eigenlijk vandaar dat ik het regelmatig test. Ik dacht eerst dat ik gewoon te weinig trekkracht heb om spinnende voorwielen te forceren, maar ruim 460nm(350pk) zou voldoende moeten zijn. Ik denk dat mijn haldex gewoon heel goed reageert.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  19. #18
    monsierleloure
    Guest

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Een voorwielaandrijver kun je met 100nm koppel al laten spinnen, bij een achterwielaandrijver (echte auto's) gaat het niet lukken.
    Dus die 460nm is meer dan genoeg

  20. #19

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Mamo65 heeft 5e generatie Haldex, dat is een nieuwere en andere Haldex dan die van Hondema en ook anders dan permanente 4-wielaandrijving Quattro systemen.
    @Mamo65 Als je geen foutmeldingen krijgt denk ik dat het eerder aan je banden ligt dan aan het Haldex-systeem. Het duurt met deze Haldex wel even voordat je achterwielen mee gaan doen.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 10-12-17 om 20:48.

  21. #20
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.950
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Specifiek onderhoud aan quattro gedeelte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    ...Het duurt met deze Haldex wel even voordat je achterwielen mee gaan doen.
    Generatie 4 (facelift 8P) is ten opzichte van generatie 2 (8P) al veel actiever en gaat niet pas werken als er eerst 1/4 wielspin optreed zoals dat bij generatie 2 het geval is.
    Lijkt me niet dat generatie 5 (8V) trager is dan generatie 4 van facelift 8P.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •