Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Inrijden nieuwe auto

  1. #1
    copsie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Inrijden nieuwe auto

    Kan iemand mij vertellen waar ik informatie over het inrijden van een nieuwe auto kan vinden?
    Ik heb even gezocht met de zoekfunctie, maar daar word ik niet veel wijzer van.
    Ik heb geen ervaring met het rijden van een splinter nieuwe auto en ik ben erg benieuwd hoe ik de 2.0 tfsi 180 pk moet gaan inrijden.

  2. #2

    Standaard

    Rustig warmrijden (moet je natuurlijk altijd!) en dan vooral veel wisselende toerentallen en belastingen toepassen. Gelijdelijk aan steeds iets vaker naar max toerental doortrekken. Rij gerust na ca. 1000 km een keer een lang stuk snelweg in de 4e zodat je een flink toerental hebt. Daarna weer een stuk 80 in zijn 6 etc. Vooral afwisselen en verder niet al te druk om maken, ik heb net een Opel *kuch* Vivaro busje op die manier ingereden en die is goed los i.t.t. die van een collega die niet vooruit te branden is.

    Hou vooral je oliepeil goed in de gaten, nieuwe blokken willen in het begin nog weleens wat meer verbruiken.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  3. #3

    Standaard

    + na een paar honderd km de olie + filter verversen. Ook al staat het niet (meer) in de boekjes, toch bevat de olie in het begin nog wat resten van de productie / montage.

    En echt inrijden is tegenwoordig onzin, maar daar zijn genoeg topics over.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    En echt inrijden is tegenwoordig onzin, maar daar zijn genoeg topics over.
    Dat dit tegenwoordig onzin is vind ik nou grote onzin. Ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat een motor na enkele duizenden km's een stuk soepeler loopt als op standje 0. Wat is er volgens jou dan tegenwoordig anders aan een motor waardoor dit niet zou hoeven?
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Dat dit tegenwoordig onzin is vind ik nou grote onzin. Ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat een motor na enkele duizenden km's een stuk soepeler loopt als op standje 0. Wat is er volgens jou dan tegenwoordig anders aan een motor waardoor dit niet zou hoeven?
    Onder inrijden versta ik de eerste 1000-2000km rustig rijden, lage toeren, veel afwisselingen etc. etc.

    1. Inrijden stamt uit de beginjaren. Met de huidige productieprecisie hoeft er niets meer ingesleten te worden.
    2. Zie duurtests van auto's/motoren. Na 50.000km zijn de hoonsporen in de cylinders nog zichtbaar. Coating op de lagers nog aanwezig. Etc. Hoezo inslijten?
    3. Steeds meer auto hoeven pas bij 10-15.000km voor de eerste beurt. Dat betekent òf dat inrijden dus 10-15.000km duurt, òf dat er niets meer in te rijden is.

    E.e.a. staat uiteraard los van warmrijden, specifiek gebruik van de auto e.d., wat (volgens mij) tegenwoordig meer invloed heeft op de levensduur van de motor.


  6. #6
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door copsie Bekijk Berichten
    Kan iemand mij vertellen waar ik informatie over het inrijden van een nieuwe auto kan vinden?
    Ik heb even gezocht met de zoekfunctie, maar daar word ik niet veel wijzer van.
    Ik heb geen ervaring met het rijden van een splinter nieuwe auto en ik ben erg benieuwd hoe ik de 2.0 tfsi 180 pk moet gaan inrijden.

    Te beroerd om het instructieboekje te lezen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten

    1. Inrijden stamt uit de beginjaren. Met de huidige productieprecisie hoeft er niets meer ingesleten te worden.
    2. Zie duurtests van auto's/motoren. Na 50.000km zijn de hoonsporen in de cylinders nog zichtbaar. Coating op de lagers nog aanwezig. Etc. Hoezo inslijten?
    Je trekt je eigen conclusies waarbij je zaken over het hoofd ziet.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 17-10-09 om 14:34.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Posts
    399
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Dit is een interessante link: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Vooral de opmerking over de juiste olie om in te rijden.
    M.a.w, de huidige olie is zo goed, dat het zaakje te weinig op elkaar inslijt, als je deze te snel wisselt. Je zou deze dus 10000 km moeten laten zitten, zodat het slijpsel en de rommel die in de motor zit, zijn werk kan doen, of de eerste 100 - 1000 km met minerale olie inrijden en dan wisselen voor de voorgschreven olie.
    Ik zou het laatste doen, want in het eerste geval weet je nooit precies hoeveel rommel er precies in een nieuwe motor zit.

  8. Ad
  9. #8
    copsie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Te beroerd om het instructieboekje te lezen?



    Je trekt je eigen conclusies waarbij je zaken over het hoofd ziet.
    Tjonge jonge wat zijn we weer aardig... weer een humeurtje..

  10. #9
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door copsie Bekijk Berichten
    Tjonge jonge wat zijn we weer aardig... weer een humeurtje..
    Wat verwacht je?
    Dat ik de inhoud van het instructieboekje ga herhalen?
    Dan wel een mening geef zoals wjn, die boven die van Audi is?

    Ik zie zo vaak hier op het forum vragen waarbij de mensen het antwoord zo uit het instructieboekje kunnen halen.
    En het antwoord heeft niets met mijn humeur te maken....

    @Vfred
    Foto's gezien van motoren, die werden voorzien van Molykote voordat ze waren ingereden. Dat spul was zo goed, dat de motor er niet door inliep. Streng verboden dus dat goedje al toe te voegen als motor nog niet was ingereden.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 17-10-09 om 15:59.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Je trekt je eigen conclusies waarbij je zaken over het hoofd ziet.
    Zoals? Ik leer graag bij.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Dan wel een mening geef zoals wjn, die boven die van Audi is?
    Een eigen mening, die overigens niet alleen staat. Audi staat bij mij idd niet meer zo hoog, sinds ze er 8 uur (!!) over hebben gedaan om een losgeschoten turboslang te ontdekken. Dat de klant aangeeft dat er geen turbodruk is, en dat ze in die richting moeten zoeken, wordt voor het gemak ook genegeerd. De diagnosekast is heilig en die gaf geen fout aan, en dan wordt het moeilijk hè.

    Ook de versleten nokkenassen van V6 BiTurbo motoren geven aan dat Audi het niet altijd bij het rechte eind heeft, maar dat is dan weer off-topic.

  12. #11
    copsie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    [QUOTE=Hansyii;832308]Wat verwacht je?
    Dat ik de inhoud van het instructieboekje ga herhalen?
    Dan wel een mening geef zoals wjn, die boven die van Audi is?

    Ik zie zo vaak hier op het forum vragen waarbij de mensen het antwoord zo uit het instructieboekje kunnen halen.
    En het antwoord heeft niets met mijn humeur te maken....

    Wat er ook in dat (standaard) instructieboekje staat, ik maak graag gebruik van de mening van anderen via dit forum. Naar mijn mening is dit forum daar juist voor bedoeld.

  13. #12
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Een eigen mening, die overigens niet alleen staat. Audi staat bij mij idd niet meer zo hoog, sinds ze er 8 uur (!!) over hebben gedaan om een losgeschoten turboslang te ontdekken. Dat de klant aangeeft dat er geen turbodruk is, en dat ze in die richting moeten zoeken, wordt voor het gemak ook genegeerd. De diagnosekast is heilig en die gaf geen fout aan, en dan wordt het moeilijk hè.

    Ook de versleten nokkenassen van V6 BiTurbo motoren geven aan dat Audi het niet altijd bij het rechte eind heeft, maar dat is dan weer off-topic.
    Elke mening die afwijkt van de officiële adviezen van Audi, wordt controversieel.
    Daar heb ik geen moeite mee, zolang je aangeeft dat je mening controversieel is.

    Ik heb verder geen zin daar over te discussiëren in een forum, je komt er toch niet uit.
    Ik heb al het woord Molykote laten vallen, ook zo’n controversieel product.

    Om een monteur in een garage gelijk te stellen met Audi, gaat me veel te ver. En er wordt geen ene Audi monteur geleerd zijn verstand uit te schakelen, maar in de praktijk lijkt het idd vaak op dat ze het niet meer hebben.

    Voorts vind je in motoren die 25 jaar geleden zijn geproduceerd, ook hoonsporen terug.

    Ook spreek je over productieprecisie. Wel, waarom zijn er dan nog in gelijke producties van motoren vermogensverschillen van ± 15%.

    Zo vind ik de opmerking van Vfred over inrijden van een motor met minerale olie best interessant. Maar om dat andere mensen te adviseren, nee, maar om over na te denken en er meer over te weten komen, ja.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door copsie Bekijk Berichten

    Wat er ook in dat (standaard) instructieboekje staat, ik maak graag gebruik van de mening van anderen via dit forum. Naar mijn mening is dit forum daar juist voor bedoeld.
    Geef dan aan dat je de inhoud van het instructieboekje kent maar dat je geïnteresseerd bent in andere meningen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door copsie Bekijk Berichten
    Kan iemand mij vertellen waar ik informatie over het inrijden van een nieuwe auto kan vinden?
    Je beginvraag was toch even iets anders.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 17-10-09 om 19:50.

  14. #13
    copsie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Je beginvraag was toch even iets anders.[/QUOTE]

    Omdat jij blijkbaar graag gelijk wilt hebben, wil ik speciaal voor jou nog wel even toelichten dat ik met mijn eerste vraag bedoel waar op dit forum ik informatie kan vinden...
    Verder wijken we weer lekker af. Gelukkig hebben een aantal andere leden wel begrepen wat ik bedoel...

  15. #14
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Beste Copsie,

    Hoewel tegenwoordig wel gezegd wordt dat inrijden niet meer hoeft, heb ik mijn 3.0 tdi wel ingereden. Dit puur uit voorzorg om in de toekomst het maximale uit de motor te kunnen halen en het olieverbruik tot een minimum te beperken.

    Zeker de eerste 1500km tot max. 3000 rpm en vaak (laten) schakelen.
    Daarna wel wat hoger in de toeren laten klimmen.
    Vanaf ongeveer 5.000 kilometer ben ik pas voluit gegaan.

    Om dat ik een diesel heb en jij een benzine zou ik het maximale toerental de eerste 1500 km op ongeveer 4500 rpm houden.

    De motor is nu heel soepel en ontzettend sterk (http://www.audiforum.nl/forum/attach...s-7-r11300.jpg ) en het olieverbruik is minimaal.

    Misschien was dat ook zo geweest als ik in het begin meteen als een dolle was gaan rijden, maar dar kom je toch nooit achter.

    Succes met de nieuwe auto en veel rijplezier gewenst.
    Dus....

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Ook spreek je over productieprecisie. Wel, waarom zijn er dan nog in gelijke producties van motoren vermogensverschillen van ± 15%.
    Wordt verschillend ingereden/ingelopen? Motoren worden niet belast? (zul je wel weten dat dat uitermate slecht is voor een motor.) Stads vs. lange afstand auto? Maar dat is giswerk en, zoals je zegt, dit is een discussie waar je nooit uit komt. Zoveel mensen, zoveel meningen.
    (P.S. Tolentanties mogen dan wel klein zijn, maar ze zijn er en elke afwijking versterkt de andere. Zolang je het over lopende band productie hebt, zijn afwijkingen normaal.)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Om een monteur in een garage gelijk te stellen met Audi, gaat me veel te ver. En er wordt geen ene Audi monteur geleerd zijn verstand uit te schakelen, maar in de praktijk lijkt het idd vaak op dat ze het niet meer hebben.
    Er waren er 3 mee bezig, 2 monteurs + werkplaatschef . Ze hebben eerst ook de LMM vervangen, omdat de motor, als ze de stekker van de LMM af trokken, wel beter liep (maar nog niet goed). Dat was overigens wel in Polen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze daar wat meer praktisch zouden zijn.
    Laatst gewijzigd door wjn; 18-10-09 om 13:27.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •