Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 40 van de 40

Onderwerp: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

  1. #21

    Standaard

    De dealer waarschuwde mij vooraf voor een verhoogd olieverbruik in het begin, maar ik heb een paar weken geleden voor de eerste keer een halve liter olie moeten bijvullen na 22.000 km (A3 1.4 TFSI). Niets overmatig verbruik dus, maar erg netjes. Gelukkig maar, voor de leasemaatschappij, want een liter kostte me 30 euro bij de benzinepomp...

    Mijn neef heeft echter een vrij nieuwe A3 2.0 TFSI en die klaagt ook over het feit dat de auto erg veel olie nodig heeft en dat hij elke 5000 km aan de beurt was.
    Ik heb veel geld uitgegeven aan alcohol, vrouwen en snelle auto’s. De rest heb ik
    gewoon verbrast.

  2. #22
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Een goed artikel, wat ik gevonden heb. Helaas wel in het duits.

    Normale waarde is een verbruik van 1:6.000.
    Een verbruik van 1:1000 is een hoog verbruik, die men definieert als nog acceptabel.
    Een nog hoger gebruik wordt gedefinieerd als niet acceptabel en dan zal de boel dus open moeten.

    Overigens wordt oliegebruik soms veroorzaakt door lekkage langs de klepstelen. (verharde afdichtingsringen) Reparatie is dan relatief eenvoudig.

    Ölverbrauch
    Der Ölverbrauch von Verbrennungsmotoren wird durch konstruktive Parameter, dem Verschleißzustand, den Betriebsbedingungen und auch durch das Motorenöl beeinflusst. In Vier-Takt-Motoren wird Öl durch unterschiedliche Mechanismen verbraucht: über die Kolbenringe in die Brennräume, über die Ventilführungen in die Saug– und Auslasskanäle und durch Verdampfung/Vernebelung im Kurbelgehäuse mit Abführung durch die Kurbelgehäuseentlüftung. Auf diese Weise verbrauchtes Öl wird weitgehend verbrannt oder im Katalysator oxidiert. Hinzu kann Ölverlust durch schadhafte Dichtelemente kommen.
    Durch die verbesserten Fertigungsmethoden ist der Ölverbrauch kontinuierlich gesunken. Für Pkw sind nach dem Einlauf des Motors Verbrauchswerte unter 150 g/1000 km üblich. In der Einlaufphase des neuen Motors kann allerdings ein deutlich höherer Ölverbrauch, bis zu etwa 350 g/1000 km, auftreten. In Nutzfahrzeugmotoren sind nach dem Einlauf Ölverbräuche bis zu 350 g/1000 km üblich.
    Ölseitig lässt sich der Ölverbrauch durch Formulationen mit niedrigem Verdampfungsverlust, d. h. durch den Verzicht auf dünnflüssige mineralische Grundölkomponenten vermindern. Bei alternativer Verwendung synthetischer Grundöle sind trotzdem niedrigviskose Leichtlauföle herstellbar.
    Wird beim Betrieb des Fahrzeugs kein oder nur sehr geringer Ölverbrauch festgestellt, kann dies auch ein Hinweis auf schädliche Ölverdünnung sein, z. B. durch unverbrannten Kraftstoff im Kurzstreckenverkehr mit kaltem Motor. Bei konstantem Ölverbrauch, der ein Auffüllen zwischen den Ölwechseln erfordert, wird durch die Nachfüllmenge das Öl aufgefrischt; d. h. verbrauchte Additive werden teilweise ersetzt und Schadstoffe verdünnt. Bei regelmäßigen größeren Nachfüllmengen können dadurch die Ölwechselintervalle ausgedehnt werden.
    Bei Verbrauchsschmierung von Zweitakt–Ottomotoren mit Mischungsschmierung ist der Ölverbrauch proportional der verbrauchten Kraftstoffmenge, z. B. bei einem Mischungsverhältnis von 1:100 und einem Kraftstoffverbrauch von 5 l/100 km ergibt sich ein Ölverbrauch von 0,5 l/1000 km. Dieser Ölverbrauch ist auch bei der angeführten geringen Dosierrate um ein mehrfaches höher als bei Vier-Takt-Motoren gleicher Leistung.
    Die Zylinderlaufbahnen in langsam laufenden Zwei-Takt–Dieselmotoren für Schiffsantriebe werden ebenfalls durch Verlustschmierung geschmiert. Die erforderliche Ölmenge kann abhängig von der Kraftstoffqualität eingestellt werden. Werden hochschwefelhaltige Rückstandsöle als Kraftstoff verwendet, ist eine Dosierrate im Bereich von 0,8 bis 1,4 g/kWh erforderlich, um die Zylinderlaufbahnen vor Korrosion und Verschleiß zu schützen. Bei geringerer Schmieröldosierung ist auch mit hochalkalischen Ölen keine gleichmäßige Verteilung ausreichender Alkalität über den Zylinderumfang möglich, so dass es in Bereichen mit dünnem Schmierfilm zur Ausbildung von Verschleißbahnen kommen kann.
    Mittelschnelllaufende Schiffsdieselmotoren mit getrennter Zylinderschmierung erfordern etwa ähnliche Dosierraten des Zylinderöls von etwa 1,0 g/kWh.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 27-10-09 om 13:46.

  3. #23
    Eaurouge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Posts
    1.414
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    Olie verbuik heeft ook met je rechtervoet te maken ,het nieuwe rijden hanteren scheelt ook in olieverbruik.
    It drives like a boat !

  4. #24

    Standaard

    haha het nieuwe rijden... schakelen bij 2500toeren... ja terug schakelen

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S1quatro Bekijk Berichten
    Olie verbuik heeft ook met je rechtervoet te maken ,het nieuwe rijden hanteren scheelt ook in olieverbruik.
    hihi in geval van mn oudjes zal het inrijden wel zeer rustig gebeurd zijn hoor :-)

    Als die 2.0TFSI welke in de A3 zit dezelfde is schijnt het blijkbaar nogal een klassiekertje te zijn in die motor...


  6. #26
    Applejuice's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    55
    Posts
    866
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard

    Nou, mijn A3 sportback 2.0 TDI (140Pk) lust toch wel wat olie: op 15k 1.5 liter. Nu 2 keer al dat gele lampje aan, en telkens op de snelweg. Een half litertje erin en dan staat het peil prima. Toch zegt mijn gevoel dat het best hoog verbruik is. Er zit overigens Longlife olie in. Dealer verteld: die longlife is een stuk dunner dan normale olie, waardoor er toch meer verbruikt wordt.
    Aanstaande zaterdag gaat de auto toch aan het infuus (lees: ik krijg een nieuwe klokkenset ivm defect display van de 'boordcompjoeter'…gelukkig onder garantie), dan laat ik ze meteen dat ding uitlezen omdat de auto toch wel rookt als ik op de snelweg van 130 naar 150 gas bijgeef. Just in case, mocht er nu iets aan de hand zijn, heb ik iig nog garantie.

    De "ouwe" A4 Avant B5 (1.8 benzine) met 3 ton op de teller gebruikt ook wel wat, maar stukken minder

  7. #27
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Bij m'n A4 1.9TDI haal ik normaal 15k zonder bij te vullen. Als ik lang aan het planken ben (denk dan aan een tripje van 2x1500km) lust ie wel wat olie, met als gevolg dat ik in de 15k interval 1x moet bijvullen. (min->max pijlstok)

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Ik was weer aan de beurt gisteren, natuurlijk net ná een pitstopje voegde ik weer in, en daar was de oranje makker weer in het display ... half litertje erbij maar weer...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  10. #29
    collargol's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    57
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    1 litertje op 6000 k in een b6 2.0 van 2003 met 66k op de klok.
    is de 1e auto die ik heb gehad waar ik olie bij moet vullen

  11. #30
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    De coupé 2.3E (250.000km) heeft na z'n grote beurt met nieuwe olie (10W40 MPM High Milage) nog geen druppel verbruikt, ook als er eens flink gas wordt gegeven. Mijn vorige Audi 80 2.0 (90PK) verbruikte over het algemeen weinig olie, maar als ik er een tijdje topsnelheid mee ging rijden dan was het oliereservoir zo leeg!
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Posts
    441
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard

    Ik heb afgelopen zomer met mijn buurmannen staan praten over onze mooie audi`s (3 audi`s in een straat van 10 huizen. Geweldige straat hè). We rijden toevallig allemaal in een audi met de 2.4l V6 motor. De een rijdt alleen snelweg, de ander rijdt veelal alleen korte stukjes, en ik zelf rijdt ook aardig wat korte stukken, maar moet ook regelmatig de snelweg op voor wat langere stukken. (Kan de test van de 2.4L nog mooier ;-)) De auto`s schelen qua jaartallen ook niet veel. Maar 1 ding hebben we echt gemeen. We klagen allemaal over het olieverbruik. Ik zelf 1L op 2500km en de zuinigste van de 3 is 1L op 4000km. Volgens onze dealer is dit heel normaal. Nou, ik vind dat niet.
    Ik heb Coen Donkers eens gebeld over dot probleem. Hij zei dat het bij hen ook al lang bekend is dat er veel geklaagd wordt over olieverbruik. Op advies van Coen Donkers ben ik over gestapt op Croon-oil, omdat zij daar goede ervaringen mee hadden. Maar dat mag ook niet baten. Het verbruik blijft hetzelfde.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    73
    Kudos
    0

    Standaard

    Zolang het olieverbruik constant blijft, maak je je daar toch geen zorgen over?

  14. #33
    Eaurouge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Posts
    1.414
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W Bekijk Berichten
    haha het nieuwe rijden... schakelen bij 2500toeren... ja terug schakelen
    Schakelen bij 6000 toeren want dan hoeft de olieaftapplug er nooit uit
    It drives like a boat !

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    66
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Sinds augustus 2010 ben ik de trotse eigenaar van een AUDI A5 Quatro- 2.0 TFSI met 211 PK. Na zo'n 2-3000 km diende er al 1 liter olie bijgevoegd. Normaal vond men dat in de garage: 'twas een nieuwe motor die nog aan het inlopen was. Nadien gestabiliseerd op 1 liter op 5000 km. In het 1ste jaar heb ik een ZIP-tuning laten uitvoeren: nu +/- 245 - 250 PK. Sinds enkele maanden terug is het olieverbruik plots opgelopen tot 1liter op 1800km !
    Volgens de dealer natuurlijk de schuld van de tuning. Verder wordt 1 liter op 1000 km als hoog maar niet alarmerend beschouwd !! huidige km stand: 38000

    Wat ik uit de vele forums heb gefilterd: heel wat TFSI rijders hebben hetzelfde probleem, getuned of niet, nieuw of 2de hands. AUDI doet of hun neus bloedt: normaal, of uw eigen schuld, of de schuld van de tuning....

    Ik lees ook dikwijls over het carterventiel: dat werd in 1ste instantie ook door de dealer aangewezen als 1ste probeersel om het probleem op te lossen. Nu denk ik: als dat ventiel het begeven heeft en men stopt er een nieuw in van dezelfde makelij,.... de rest vul je zelf wel in zeker ? Ik denk dat er één of meerdere onderdelen niet berekend zijn op al dat geweld dat uit een 2.0 motor wordt gehaald. Maar welke oplossingen zijn er dan ? onderdelen uit de racerij plaatsen ? En kan dat dan ?

  16. #35
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Tjah je hebt ook wel weer de beste tuner uitgekozen zo te lezen..... daar kwam mijn Audi nooit goedkoop duurkoop. De geweldige tuner had als het een goede tuner was geweest je ook geadviseerd om het blok eerst langer in te rijden meer km's maken dus en daarna pas chippen, maar nee direct nieuw, geen tijd om in te lopen direct tunen en branden......tjah zo kan elke Audi stuk.

    Begrijp me goed ik ben geen dealer man maar begrijp de reactie van de dealer ditmaal wel.....

    Het probleem is niet de motor, het probleem is het gebruik, ik ben nog weinig tfsi rijders tegen gekomen behalve forummers en liefhebbers die koud niet boven de 2500 toeren komen, en de laatste paar km voor huis rustig rijden zodat de turbo in normale rpm ranges draait. Bij de vlotte jongens is het trappen, auto uit en naar binnen dan verbrand er nog wat olie in het kanaal naar de turbo en de rest koekt aan in je kleppendeksel en carterpan.

    Als je de auto fatsoenlijk warm rijdt, moet je maar eens bijhouden en een lange rit maakt bv vakantie naar het zuiden kan je wel 1000km rijden met flink vlotte stukken er tussen zonder dat de tfsi olie verbruikt, reden: dan is hij op temperatuur, van de korte ritten in nederland niet, en dan het liefst in die korte rit ook nog het getunede vermogen aanspreken van een blok dat al een hoog rendementsmotor is.

    Mijn getunede audi TT neemt geen druppel maar wordt bereden met respect voor de techniek en dat scheelt heel wat flesjes olie.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 05-08-13 om 06:35.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  17. #36

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    Tjah je hebt ook wel weer de beste tuner uitgekozen zo te lezen..... daar kwam mijn Audi nooit goedkoop duurkoop. De geweldige tuner had als het een goede tuner was geweest je ook geadviseerd om het blok eerst langer in te rijden meer km's maken dus en daarna pas chippen, maar nee direct nieuw, geen tijd om in te lopen direct tunen en branden......tjah zo kan elke Audi stuk.

    Begrijp me goed ik ben geen dealer man maar begrijp de reactie van de dealer ditmaal wel.....

    Het probleem is niet de motor, het probleem is het gebruik, ik ben nog weinig tfsi rijders tegen gekomen behalve forummers en liefhebbers die koud niet boven de 2500 toeren komen, en de laatste paar km voor huis rustig rijden zodat de turbo in normale rpm ranges draait. Bij de vlotte jongens is het trappen, auto uit en naar binnen dan verbrand er nog wat olie in het kanaal naar de turbo en de rest koekt aan in je kleppendeksel en carterpan.

    Als je de auto fatsoenlijk warm rijdt, moet je maar eens bijhouden en een lange rit maakt bv vakantie naar het zuiden kan je wel 1000km rijden met flink vlotte stukken er tussen zonder dat de tfsi olie verbruikt, reden: dan is hij op temperatuur, van de korte ritten in nederland niet, en dan het liefst in die korte rit ook nog het getunede vermogen aanspreken van een blok dat al dem hoog rendementsmotor is.

    Mijn getunede audi TT neemt een druppel maar wordt bereden met respect voor de techniek en dat scheelt heel wat flesjes olie.
    Klopt helemaal, en vaak is het ook de "onkunde" dat ze koude motoren helemaal naar de filistijnen trappen.
    Starten, gas erop tot veel toeren, en rijden met die hap...
    Vroeger met een Saab turbo werd je meteen gestraft als je die niet rustig "uitreed" na een flinke rit,contact eraf en knak!! Weg turbo.
    3 keer links is ook rechts

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    66
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Hi Mike, Misschien heb je gelijk wat dat tunen betreft: iets te vlug misschien, maar ik heb al gelezen over een nieuwe audi A5 die door de dealer zelf werd getuned de dag dat hij van D was binnengekomen ! ze waren die zelf gaan halen en naar NL gereden, waar hij onmiddellijk werd getuned. Wat het warm rijden betreft: daar let ik altijd op: het is een automaat, dus als je niet te hevig gas geeft schakelt die vanzelf snel genoeg zonder in de hogere toeren te klimmen. Wat bedoel je met "mijn TT neemt een druppel" ? na hoeveel km moet jij olie bijvoegen?

  19. #38
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    een auto hoort olie te verbruiken. de olie is er onderandere voor de cylinderwanden te smeren. er zit dus altijd een dun laagje olie op de wanden van de cylinders wat mee verbrandt. dat het oliepijl (vnl bij diesels) gelijk kan blijven kont doordat de olie vervuild raakt met roet, brandstof, water en vast nog wat zooi. irritant maar waar. Te veel olieverbruik kan uiteraard, maar wat is te veel?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
    '01 rs4 641 ps

  20. #39

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak) Bekijk Berichten
    een auto hoort olie te verbruiken. de olie is er onderandere voor de cylinderwanden te smeren. er zit dus altijd een dun laagje olie op de wanden van de cylinders wat mee verbrandt. dat het oliepijl (vnl bij diesels) gelijk kan blijven kont doordat de olie vervuild raakt met roet, brandstof, water en vast nog wat zooi. irritant maar waar. Te veel olieverbruik kan uiteraard, maar wat is te veel?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
    +1. Olieverbruik is inherent aan het principe en de werking van een interne verbrandingsmotor. Het kan overigens ook via andere kanalen dan de zuigerveren de cylinders inkomen natuurlijk, overal zitten pakkingen waar het uitgeperst kan worden, of doorheen kan lekken.

    Stel, we hebben het over 1 liter op 2500km, en je rijdt 12.000km per jaar. Dan loopt er elke 2,5 maand 1 liter olie uit de motor, op welke plek dan ook. Een beetje via de zuigers, een beetje via de buitenkant (zeg 50/50). Dan kom ik op zo'n 90ml per week totaal, en zo'n 45ml per week via pakkingen. Dat valt denk ik niet eens op als wat gezweet, en zal dus niet opgemerkt worden.

    That said, mijn diesel (en de vorige Audi's, for that matter, op de 2.8 30V na) heb ik nooit hoeven bijvullen tussen de beurten door. Beurtje is elke 15K, soms 2K meer, soms 2K minder. Maar net hoe 't uitkomt .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  21. #40

    Standaard Re: Olieverbruik in de moderne wagen (ook in Audi)

    Mijn 3.0 TDI heb ik inmiddels 46.000km gereden (vanaf 87.000km), de auto geeft zelf aan wanneer ie toe is aan een beurt. Dat is maximaal 30.000km, of minder. De eerste beurt die ik die auto heb laten uitvoeren was na 30.000km, er was in al die tijd niets te zien aan afname van olie aan de peilstok. Op dit moment is de auto over ruim 6000km weer toe aan een beurt. Vanaf die laatst beurt, zie ik niet aan de peilstok dat er olie verdwenen is. En ja, ik respecteer de techniek, pas meer gas geven als de temperatuur bereikt is. Op lange ritten op de snelweg waarbij ik even een pauze neem bij een tankstation, laat ik de motor een minuutje stationair draaien, tenzij de laatste paar km's naar de eindbestemming rustig bereden kunnen worden, dan koelt ie al voldoende.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •