Andere luchtfilters en de daarbij behorende pk winst zit voornamelijk tussen de oren.
Zonde van je centen.
Er zijn sportfilters die je met filter olie moet behandelen en juist die olie vindt je LMM niet fijn.
Een collega van mij, met een skoda octavia RS 2.0TDI 170pk, heeft onlangs een K&N luchtfilter (inlegfilter) geplaatst.
Hij beweert dat hierdoor zijn auto vanuit lagere toeren beter pakt en dus minder agressief is.
Hij raadde mij dit ook aan...
Ik heb ondertussen al wat rond gezocht op het internet maar ik ben niet veel wijzer geworden.
Ik heb een Audi A4 B7 Avant 1.9 tdi en naar wat ik lees zou het weinig uitmaken en zou het zelfs nadelig kunnen zijn voor de LMM.
Maar anderen spreken dan wel van een verbetering en is het slechts bij een bepaald type LMM dat er problemen kunnen zijn.
Iemand die duidelijkheid kan scheppen?
Alvast bedankt
Andere luchtfilters en de daarbij behorende pk winst zit voornamelijk tussen de oren.
Zonde van je centen.
Er zijn sportfilters die je met filter olie moet behandelen en juist die olie vindt je LMM niet fijn.
met KNN zou je max 1 pktje kunnen winnen.
het grootste voordeel is dat je deze wederom kunt hergebruiken en als je veel rijd is dat wel handig.
de extra kosten wegen bij weinig gebruik niet echt veel op en de "winst"is veelal idd tussen de oren.
wbt die olieaanslag op de LMM, volgens de text schijnt dit dus niet waar te zijn, wat wel zou kunnen is bij misbruik van de inolie procedure er veel te veel olie gebruikt wordt dit evt schadelijk zou kunnen zijn. alleen echt bewijs is na onderzoek niet gevonden.
In deze materie heb ik me vroeger eens verdiept. Je hebt twee type luchtfilters, namelijk een WAI (Warm Air Intake), dit is een normale K&N paddenstoel die op de plek komt te zitten waar nu de standaard luchtfilter zit, helaas zuigt het luchtfilter dan wel warme lucht aan wanneer de motor warm is, dit omdat hij de warme lucht van de motor aanzuigt onder de kap. Een WAI heeft als voordeel dat het geluid van de motor mooier wordt en de auto misschien wat zuiniger zou kunnen worden. Het vermogen van de auto gaat met een WAI in de meeste gevallen achteruit! Waarom is ook heel simpel te verklaren. Warme lucht vervoerd veel minder zuurstof dan koude lucht waardoor de verbranding minder efficiënt is. De LMM "voelt" dit en zal zich hieraan dan ook gaan aanpassen met als resultaat minder vermogen.
Een CAI (Cold Air Intake) is hetzelfde paddenstoel principe, alleen zit de paddenstoel dan niet onder de motorkap maar hangt deze via een langere buis constructie ergens voren bij de bumper of wielkasten waar hij constant koude lucht kan happen.Voordeel van de CAI is dat er meer zuurstof wordt vervoerd wat voor een betere verbranding zorgt, dus meer vermogen. Het geluid is daarentegen minder mooi omdat de buis constructie vaak lang is. De 6PK die ze bij K&N beloven is bij de meeste auto's BS, het zal wel een paar PK schelen maar in de meeste gevallen reageert de motor veel directer op het gas en is hij een stuk agressiever, het voelt wel allemaal veel beter en sneller aan.
Hoe meer en kouder de lucht, hoe sneller de motor is. Stom voorbeeld, als de motor van de auto koud is dan is de auto ook sneller dan wanneer de motor warm is. Zo zijn er ook vermogen verschillen te merken tussen het rijden in de zomer en in de winter. Dan snap je ook meteen het principe Turbo (veel lucht toevoer, betere verbranding) en Intercooler (het koelen van die lucht, meer zuurstof, betere verbranding)
WAI (Onder de kap)
CAI (Bij de bumper)
op een TDI heeft een ander filter al helemaal geen nut... is al een paar keer op een rollenbank getest...
het is zelfs onverstandig ivm de luchtmassameter... als kleine druppeltje olie van het filter op het meetelement komen, gaat deze snel stuk...
hier zijn al meerdere gevallen van bekend...
JW
Als een K&N filter op de juiste manier wordt schoongemaakt en ingeolied, is er niets aan de hand.
Vaak wordt er veel te veel olie op het filter gedaan, waardoor de motor dit kan aanzuigen en het dus tegen de LMM aan komt. Het filter moet ook eerst goed droog zijn natuurlijk!
Als je je aan de voorschriften houdt van K&N is er niets aan de hand. Een beetje olie er op doen, dit vloeit dan vanzelf door het hele filter heen en hou je geen resudu over welke de evt LMM problemen zouden kunnen veroorzaken
klopt idd...
ik ken een tdi die nu 302pk draait met een papieren filter, dus is hoef zelf niet zo nodig een k&n
een papieren filter heeft ook nog eens een veel groter oppervlak...
op een turbo motor is het filter nog extra belangrijk om vuil bij het compressorwiel vandaan te houden...
1 korreltje kan al schade betekenen...
JW
Mijn vorige auto had ook een WAI, waardoor hij eigenlijk zuiniger zou moeten zijn, dit was ook wel zo. Het enige probleem was dat ik het geluid zo mooi vond en daardoor constant het gas tot de bodem intrapte om die grom te krijgen. Open luchtfilters vind ik persoonlijk alleen geschikt voor auto's met meerdere kleppen, vier of vijf kleppen per cilinder. bijvoorbeeld een 4 cilinder 16V, 5 cilinder 20V of een 6 cilinder 24V. Het geluid wat je hoort bij een openluchtfilter zijn dus ook de kleppen.
Theorie is dat doordat er minder weerstand is t.o.v. een papieren element er meer lucht vooral bij hogere toeren) aangevoerd wordt.Doordat er meer zuurstof in cylinders komt kan het motormanagement ook meer brandstof inspuiten en toch lambda 1 houden.Hierdoor zou -theoretisch dan- de motor lekkerder doortrekken.
Als je hierboven leest, zie je dat dat schijnbaar (zelf geen ervaring) het meest tussen de oren zit en er dus weinig van te merken is.
Een nadeel kan zijn, zie hierboven, dat sommige filters ingeolied moeten worden wat gauw te veel is, zodat de luchtmassameter (net na luchtfilter) vervuil raakt en het motormanagement te weinig luchtdoorgang meldt.Dan wordt er minder brandstof ingespoten wat resulteert in minder prestatie.
Doe mij maar gewoon standaard, op tijd nieuwe filters en bougies en evt. een Remus.
(maar smaken verschillen,hoor)
Ik heb na 6 LMM's (telkens 2 tegelijk) m'n lesje geleerd (ja, ik ben hardleers...). Werk nu met standaard luchtfilters, die elke 10k km's worden vervangen.
Er is verschil: ca. 0.00023 dB(A) meer geluid en ruim 0.000063 pk winst!
Tussen de oren vertaalt zich dat naar supergeluid en 100 pk winst!