Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 220
    1. #1

      Standaard 2.0TDI 140pk PD eerste generatie problemen.

      Omdat er veel onduidelijkheid en overal topics ontstaan over de problematiek van 2.0TDI motoren wil ik hier wat info dumpen om het wat duidelijker te maken.

      De 2.0TDI, vooral met motorcode BLB 2004-2005 (A4/A6) kent een aantal unieke en gedeelde aandachtpunten.
      Veel gehoorde/ziene klachten, O.A.:

      1 Onrustig staionair draaien.
      2 Slepend bijgeluid, vooral stationair.
      3 Rammelen stationair.
      4 Overslaan bij deel/vollast 2000-3000tpm.
      5 Warm slecht aanslaan.
      6 Oliedruk problemen.
      7 Inhouden, vermogensverlies.

      Punt 1 is lastig, kan o.a. door punt 2 t/m/5 veroorzaakt worden. En (als alles verder goed is) door te nauwe toleranties/arme afstelling software (oplosbaar).

      Punt 2 kan door het vleigwiel komen of de balansasmodule (grote kanshebbers), een uitgebreide uitleg/film/fotoshoot zie je straks verderop in het topic verschijnen betreffende de balansasmodule.

      Punt 3 kan o.a. eveneens de balansasmodule zijn, of het vliegwiel (zie film verderop).

      Punt 4 kan een slijtageontwikkeling zijn aan de PD (pompverstuivers) units in de behuizing cylinderkop, zwakke constructie i.c.m. hoge verbrandingsdrukken., of bedrading PD-units, verderop meer info.

      Punt 5 Slechte startmotor, accu of bedrading, officiele oplossing is vervangen, de andere is patchen softwarematig (hartogtuning uiteraard). De ecu (motomanagementcomputer) ziet een laag voltage, laag starttoerental en zal te weinig inspuiten bij warme motor, gevolg: het aanslaan duurt enkele seconden.

      Punt 6 Meestal balansasmodule/kettingaandrijving, als peil in orde.

      Punt 7 Kan verstuiver(s) zijn of een inwendig lekkende brandstofpomp, olie in brandstof en viceversa. Eventuueel bedrading verstuivers slecht.

      Bovenstaande zaken zijn veelvoorkomende problemen, andere oorzaken zijn natuurlijk ook mogelijk en moeten uiteraard eerts via diagnose onderzocht worden.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    2. #2

      Standaard

      Ik heb een filmpje in elkaar gevioolt over de balansasproblematiek, hopelijk is het een beetje duidelijk. Dit ding hangt dus in je carterpan, onder aan de motor.http://www.youtube.com/watch?v=do2TpAJmdw4

      En nog 1 toegevoegd:

      Laatst gewijzigd door pedro sr.; 04-10-12 om 08:12. Reden: toevoeging
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    3. #3

      Standaard

      Hier een afbeelding van de constructie.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    4. #4

      Standaard

      Hier zie je een kop openliggen van een 2.0tdi PD motor, die kabelgoot ligt in de olie en geeft vaak contactproblemen op de verstuiver, maar ook de gloeistiften na verloop van tijd.
      Geeft diverse storingen, waaronder foutcodes defecte gloeispiralen en PD-units, maar ook vreemde storingen in het rijgedrag, overslaan, 3 cylinders draaien e.d. bij de laatste generaties PD motoren zelfs tot complete uitval van de motor.
      Deze kabelgoot vervangen is relatief goedkoop en kan veel problemen oplossen. (kabelset kost ~75, met montage ~150-200)
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    5. #5
      rolf's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2004
      Leeftijd
      56
      Posts
      5.672
      Kudos
      110
      Auto
      Audi A2

      Standaard

      Kijk, dat verduidelijkt de boel!
      Super filmpje en foto's!

      Hoe kan je nu weten of deze constructie nu in de motor zit?
      De motorcodes veranderen niet altijd als er een modificatie heeft plaats gevonden.
      Het is ergens in 2006 gewijzigd naar een tandwiel constructie maar dat is aan de buitenkant niet te zien......
      A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

      https://www.visitnorway.nl/


    6. #6
      al_bundy's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2006
      Leeftijd
      40
      Posts
      2.695
      Kudos
      4
      Auto
      Audi 80

      Standaard

      Mooi gedaan Pedro!

    7. #7

      Standaard

      Pedro,

      Zou je ook eens kunnen uitleggen wat de modificaties / verschillen zijn tussen de BLB en de BRE-BRF-BRU motoren.
      (Tussen BRE en BRF is dit alleen de ECU geloof ik 100 t.o.v. 103 kw).
      Ik heb nl. mijn BLB laten vervangen door een BRF (modeljaar 2008). De ECU van de BLB zit er nog gewoon in.

      groet, Bas

    8. Ad
    9. #8
      Sat0rN
      Guest

      Standaard

      Ik dacht dat de 2.0 TDI BKD het problemen kindje onder de TDI's was?

    10. #9

      Standaard

      Ook gaan de cilinderkoppen nog wel eens problemen geven door koelvloeistof verbruik. De koelvloeistof ligt dan op de inlaatkleppen dus kop vervangen.

    11. #10

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
      Mooi gedaan Pedro!
      Zekers! En welke types hebben de gescheurde kop problemen?
      Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

      Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

    12. #11
      RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2004
      Posts
      13.469
      Kudos
      2

      Standaard

      Mooi, helder overzicht!
      RS6 C5
      A3 TDIe

    13. #12
      coupé's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2004
      Leeftijd
      41
      Posts
      10.134
      Kudos
      155
      Auto
      Audi A2
      Land
      Land

      Standaard

      dat ziet er goed uit..
      Audi A2 1.4 aua

    14. #13
      Dia's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2007
      Leeftijd
      41
      Posts
      141
      Kudos
      0
      Auto
      Audi RS4

      Standaard

      Ik kwam laatst bij een Audi specialist en die had het over de pompverstuivers die druk van de motor doorlaten in het brandstofsysteem. Dit zou te zien zijn bij het vervangen van de brandstoffilter, die is dan zwart verkleurd.

    15. #14

      Standaard

      Klopt, zal ik morgen ook nog wat over plaatsen.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    16. #15
      HD1's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2008
      Leeftijd
      60
      Posts
      18.907
      Kudos
      285
      Auto
      Audi S4
      Land
      Land

      Standaard

      De specialist aan t woord!

      Super
      A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

    17. #16

      Standaard

      Puntje 4:

      Dit kan gebeuren bij maximale tubodruk/koppel rond de 2-3000tpm. Het voelt alsof er een cylinder niet meedoet (wat ook het geval is), de wagen stuitert, hobbelt, slaat over, niet voldoende koppel, zwarte rook. Dit kan gebeuren vanaf half tot vollast in het beginstadium.

      Wat er aan de hand kan zijn is dat de PD inslijt in de afdichting in de kop, de pd afdichtrand is bunkerhard, de aluminium kop niet, de pd zit in de kop vastgeschroefd met 1 of 2 kleine, lange boutjes, die na verloop van tijd de pd niet goed op hun plek meer kunnen houden.
      Het gevolg is dat bij iedere arbeidsslag van de motor de pd iets omhoogkomt door de verbrandingsdruk en weer terugslaat op de kop (minimaal natuurlijk, geen centimeters ), uiteindelijk slijt dit zover in dat de afdichting veroren gaat, de verbrandingsdruk komt in de cylinderkop en wel als eerste in de brandstofgalerij.
      De PD motoren werken niet met een leiding van pomp naar pd, maar met een uitgefreesde galerij in de kop, je ziet op de afbeelding een tweetal zwarte afdichtringen welke de brandstof door de boring in de pd unit geleiden, als de afdichting tussen de pd en de kop lek is zal de verbrandingsdruk dus in deze galerij komen, wat ervoor zorgt dat er lucht in de galerij komt (verbrandingsgassen) en de motor op dit moment zal overslaan.
      Je kunt dit als het zich een tijdje voordoet zien in het brandstofsysteem, dit zal zwart worden (niet te verwarren met een inwendigelekke brandstofpomp, wat ook gebeurt en hetzelfde effect geeft (olie in de brandstof).
      Dit probleem begint met af en toe overslaan en zal lanzaam uitbreiden tot vaker overslaan bij lage belastingen, tot altijd.
      Je ziet op de close up van de pd dat de afdichting met ringen ook uitgesleten is in de galerij, dit probleem is zeer kostbaar omdat de cylinderlop vervangen moet worden inc. de pd-units.......... (1200 + 4x 600 ongeveer aan "groot" materiaal alleen al).
      Ik heb wat foto's gemaakt met een, microscoopcamera.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    18. #17

      Standaard

      Nog wat materiaal.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    19. #18
      al_bundy's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2006
      Leeftijd
      40
      Posts
      2.695
      Kudos
      4
      Auto
      Audi 80

      Standaard

      Mooie foto's!

      Maar is daar preventief wat aan te doen? B.v. door de bouten die de PD's vasthouden elke b.v. 50dkm na te trekken?

    20. #19

      Standaard

      Weet ik niet, het is niet zo dat ze los gaan zitten maar volgens mij meer dat ze te lang zijn, te dun en de druk te hoog waardoor het aantrekkoppel niet het probleem is maar het bij iedere verbranding minimaal oprekken van de bouten. Die boutjes (M6 dacht ik) hadden beter iets korter kunnen zijn en dikker, M8 o.i.d. Een misschien een geharde zitting i.p.v. zo op het aluminium.....
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    21. #20
      Bertje's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      56
      Posts
      451
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      Duidelijke uitleg, nou begrijp ik ook waarom dat slepende geluid van m'n BLB weleens een duur geintje kan gaan worden...al let ik altjid wel erg op olienivo en druk (voorzover mogelijk zonder meter)
      Wat zijn de kosten van zo'n ombouw-balansas-kit eigenlijk? Zal geen koopje zijn neem ik aan.
      Rob.

    Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •