Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 32 van de 32

Onderwerp: "water" temperatuur Audi 80 2.3E 1994

  1. #21
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Kun je de watertemperatuur ook oproepen op de boordcomputer of geeft die alleen een waarschuwing voor te hoge temperatuur?

    De sensor is een bekende kandidaat voor overlijden, vaker dan de meter.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ja als er problemen zijn met het koelvloeistof dan gaat daarvan een lampje knipperen als het goed is, maar dit gebeurd niet, hij komt gewoon goed door de auto-check heen en als ik hem start gebeurd er ook niets

    Ik kan me herinneren dat ik de meter een weekje geleden ongeveer op 90 zag staan...

    En een aantal dagen terug zag ik hem eens op 60 staan

    vandaag doet hij dus niets!

    Vreemd...

    Ik heb vandaag een ritje van ongeveer 5 minuten gemaakt...

    kan het zijn dat hij pas na een half uur of langer op gang komt?

    Lijkt mij zelf van niet, maar je weet het maar nooit
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  3. #23

    Standaard

    10 - 15 minuten zou de motor toch op bedrijfstemperatuur moeten zijn (88-89°C).
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    oke dus het duurt toch wel effies voordat ie op 90 staat...

    Ik zal morgen eens een lange rit maken, kijken wat ie dan doet!

    Bedankt!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  5. #25

    Standaard

    Had vandaag een ritje van 10 km op de snelweg , 100km max, dus ook gereden .
    zie ik de meter (watertemperatuur) zakken en later in de stad weer iets omhoog komen.
    Gaat om een 80 avant 2.3 E
    Moet ik nu ook gaan denken aan het vervangen vd thermostaat of sensor ?
    Heb de auto net 5dagen en het prbleem van dit euvel nog niet duidelijk kunnen vinden hier

    Kan het zijn dat het koelsysteem moet worden ontlucht?
    Ik zie het water wel in het expantievat stromen ,en de ventilator slaat ook wel aan.
    vind het vreemd dat de meter zover naar beneden ging.Tussen de 50 en 70 graden
    Het wordt steeds leuker met de audi op straat


  6. #26
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Het blijft een leuk thema, die watertemperatuurmeter. In mijn beide Audi's hebben ze voor problemen gezorgt. In een Audi 80 is er in ieder geval geen electronische regeling die de meter op 90 graden zet (de eerder genoemde 'elco'). Het is een zeer simpele constructie: een verwarmingselementje in de meter verwarmt een bimetaal, dat meer of minder buigt als gevolg van het opwarmen. Hoeveel stroom er door het verwarmingselementje loopt wordt bepaald door de weerstand van de temperatuursensor. Simpel systeem, dat alleen vrij veel stroom verbruikt. Bij oudere auto's levert dat wel een problemen op met het dashboard, de printplaat even loshalen, schoonmaken en doorsolderen helpt.

    De meter moet waarden aangeven bij een warme motor die ergens tussen de 80 en de 90 graden liggen. Bij temperaturen boven de 90 graden (tussen 95 en 100) moet de ventilator aanslaan. Veel voorkomende euvels (heb ze zelf inmiddels allen gehad):

    1. Heb je een temperatuurmeter die altijd minder gaat aangeven (<80) als je harder rijdt (snelweg) en snel oploopt naar 90 en meer bij langzaam rijden, dan is de eerste verdachte de thermostaat. Deze gingen bij mijn auto's ongeveer 4 jaar mee. Bij deze fout is het gedrag altijd hetzelfde.
    Een tweede oorzaak kan een lekkage zijn. Ik kan niet verklaren waarom, maar mijn bij mijn beide 80s was dat een eerste teken dat er een lekkage was. Radiateur en slangen bij het inlaatspruitstuk gaan nog wel eens stuk.

    2. Gaat de meter nu echt zwabberen bij constante snelheid, dan is de eerste verdachte het dashboard. Is bij een 80 eenvoudig uit te bouwen en te demonteren. Het stuur hoeft er niet af (4 schroeven is alles). De contacten naar de meter zijn hier de eerste verdachte. Als je dit zelf kan, kom je gratis weg.
    De sensor is een tweede verdachte. Bij een 5 cylinder eerst het rubbertje van de stekker eraf trekken en kijken of binnen alles droog is. Soms zie je dan al koelvloeistof(resten). Soms zijn ze gewoon stuk en is er niks te zien. Doormeten is lastig en leidt snel tot kortsluiting. Bij auto's met airbag kan je dan gelijk je airbagsysteem laten resetten. ( geen handige actie van mij :roll: ). Deze sensor is wel duur: iets van 75 euro...

    3. Heb je het probleem dat naast de temperatuurmeter ook de brandstofmeter raar doet, dan is de spanningsregelaar op het dashboard stuk. Deze moet exact 10V maken uit de boordspanning die kan varieren van 9 tot 14 volt. Audi heeft hier al rekening mee gehouden door deze in een apart voetje op de achterkant van het dashboard te maken. Is bij de electronicaboer te krijgen voor ongeveer 10 euro.

    Hopelijk helpt dit wat,
    Succes,

    Arnout

  7. #27
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Goed compleet beschreven stuk Arnout, zeker helpvol, bedankt!
    In mijn geval is de thermostaat onlangs vervangen en werkt de meter soms wel, soms niet en geeft niet altijd de juiste waarde door. Ik ´verdenk´ nu het dashboard
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  8. Ad
  9. #28
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Over oude koeien gesproken

    Mijn 2.3 10V staat bij bijvoorbeeld filerijden rond de 90, dan slaat de vin aan, maar bij rustig autobahncruisen met 140 zo rond de 80. Bij mijn weten is er niks mis mee.

  10. #29
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz
    Over oude koeien gesproken

    Mijn 2.3 10V staat bij bijvoorbeeld filerijden rond de 90, dan slaat de vin aan, maar bij rustig autobahncruisen met 140 zo rond de 80. Bij mijn weten is er niks mis mee.
    Bij de 2.0 van mij gaat de temperatuur naar de 100 en dan slaat de ventilator aan, zakt dan weer naar 90. Bij rijden gaat de temperatuur naar 70 á 80.

    De sensor is pas vervangen dus ik neem aan dat dit dan de juiste temperatuur is.
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  11. #30
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Mja, jij hebt 't wel over een heel andere motor... Als ik zo de eerste posts lees lijkt alles prima in orde. En zelfs al is het niet helemaal 100%, dan maakt het niet zoveel uit; de vin slaat in wanneer het moet en de temperatuur wordt niet te hoog of extreem laag. Zo denk ik er tenminste over, als je alles perfect in orde wilt hebben koop je geen auto van 21 jaar oud die je als daily driver gebruikt :-D

  12. #31
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz
    Mja, jij hebt 't wel over een heel andere motor... Als ik zo de eerste posts lees lijkt alles prima in orde. En zelfs al is het niet helemaal 100%, dan maakt het niet zoveel uit; de vin slaat in wanneer het moet en de temperatuur wordt niet te hoog of extreem laag. Zo denk ik er tenminste over, als je alles perfect in orde wilt hebben koop je geen auto van 21 jaar oud die je als daily driver gebruikt :-D
    Klopt inderdaad, heb alleen altijd gedacht dat de temperaturen hetzelfde zouden zijn in benzineblokken.
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  13. #32

    Standaard

    ik had in de winter dat ie op de snelweg/rijkswegen niet boven de 70 uitkwam.. nieuwe thermostaat deed wonderen;-)
    Audi Coupe GT 1985 *30*
    (wordt opgebouwd)

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •