Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 32

Onderwerp: "water" temperatuur Audi 80 2.3E 1994

  1. #1

    Standaard "water" temperatuur Audi 80 2.3E 1994

    2 weken geleden prachtig audietje gekocht maar wat mij nou steeds weer opvalt is dat de motortemperatuur nier verder oploopt dan 90 graden. Tijdens normaal gebruik zelfs tussen de 70 en 80. Is dit niet wat laag en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

    De meter lijkt wel normaal te functioneren!

  2. #2

    Standaard

    Kun je verder niet helpen, maar dat is bij mij ook het geval (Audi 90, maar zelfde blok)

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb net een rit van 2x 1000km gemaakt met een 2.0E 16V uit 1994.

    Zelf met lekker doorpoken op de autobahn kwam te temperatuur niet boven de 90 graden.

    Een half uurtje in de file doet trouwens wonderen :wink: ..richting de 100... dan slaan de ventilatoren aan en daalt de temperatuur weer tot vlak voor de 90..

    De meter zal geen precisie instrument wezen...maar de waarden die jij noemt klinken met niet echt slecht in de oren. (iets aan de lage kant dat wel)
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4

    Standaard

    Mijn wagens zowel benzine die ik reed als de huidige diesel. Worden bij rustig rijden en snelheden tot 100 km/h niet warmer dan 70 graden.

    Bij doorrijden en snelheden vanaf 110 km/h en daarboven komt ie op de werktemperatuur van 90 graden. Hoger moet tijdens het rijden eigenlijk niet. Bij stilstand loopt de temperatuur idd. snel op omdat de rijwind koeling dan wegvalt.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  5. #5

    Standaard

    OK dank allemaal ik begrijp dus dat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken. Ik had hiervoor een VR6 (golf) als die onder de 90 bleef was er echt iets mis. Dus vond ik het een beetje raar.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.852
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bij constant doorrijden is ongeveer 88 graden op de meter normaal, als je langzamer rijdt of stilstaat zie je 'm al snel oplopen. Vijfcilinders lopen warmer dan viercilinders maar de koeling is vrij effectief.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Mijn A8 2.8 V6 staat standaard op 50? :o
    Als ik een keer hard weg trek schiet ie naar 80 of 90

    als ik 120 rijdt staat ie meestal tussen 70 en 80 geloof ik

    Is de temp. meter gaar of is dit gewoon gezond?

    Bij b.v. stadsverkeer (55 in ze derde versnelling) staat ie gewoon op 50
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  8. Ad
  9. #8
    Bart Philippens
    Guest

    Standaard

    Bij de mijne loopt ie gewoon op tot de 90 graden en daar blijft hij dan ook lekker staan. Als je in de file staat loopt ie zoals Tom zegt vrij snel op, logisch, je hebt dan immers vrij weinig tot geen rijwind.

    Met de kachel op warm en standje 4 kun je natuurlijk voor ietsje koeling zorgen.

  10. #9

    Standaard

    Mijn V6 bleef ook bij 70 graden steken.
    Hier was een temperatuursensor defect die een klep in het koelsysteem moest aansturen. Deze bleef telkens open staan, waardoor het water te koud bleef.
    10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, TACHTIG

  11. #10
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Bij mijn weten schakelt elk VAG ontwerp een forse elco tussen de sensor en de meter. Spanningsverschillen die de sensor genereert op basis van de echte motortemperatuur, worden door die elco keurig opgevangen. Hierdoor staat die meter meestal strak op 90-graden en dat blijft zo.

    Een olietemperatuurmeter geeft meer en belangrijkere info.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.852
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    50 graden lijkt me een beetje te laag. Als je kachel ook vrijwel niets doet is de thermostaat stuk (snel vervangen, da's slecht voor je blok!), anders is de temperatuurzender wijlen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    De airco werkt gewoon goed.
    Ik heb airco dus ik heb geen kachel? toch?

    Als ik eens flink gas geef gaat de temperatuur trouwens wel omhoog...
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.852
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je hebt airco maar die kan alleen koelen. Er zit wel degelijk een kachelradiator achter het dashboard die voor de warmte zorgt. Als-ie daarmee goed warm wordt, is er niks aan de hand.

    Wel bizar dat je temperatuur alleen omhoog gaat als je stevig doorrijdt. In principe zou dat gebalanceerd moeten worden door de rijwind die weer voor meer koeling zorgt. Het lijkt me wel dat er daar iets niet helemaal OK is.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes
    o.a..Een olietemperatuurmeter geeft meer en belangrijkere info.
    Da's waar....als je eens lekker wil gaan gassen kijk ik daar ook op...


    Maar als mijn koelwater temperatuur meter op de 50 graden blijft steken zou ik toch eens naar iets van een storing gaan kijken. :wink:
    One liter, driver's licence eater...


  16. #15
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    bij mijn a4 blijft hij netjes op 85/90 graden staan(2.4 30v).
    bij de vorige audi a4 schommelde de temp naar hij moest werken, tussen 80/100 graden (1.8 20v).
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  17. #16

    Standaard

    Hhm dan heb ik denk ik ook een defecte sensor, want net als jouw Sander-a8 loopt bij mij de temp pas op bij flink planken en hogere snelheden...

    Ik had het idee dat het kwam omdat de moter dan zulke lage toerentallen draait dat ie amper moeite hoeft te doen om de auto voort te bewegen. In boten is dit namelijk ook zo, ons eigen boot heeft een dikke 6 cilinder diesel. Als je hier in de omgeving vaart kun je bijna alleen stationair draaien dan komt ie niet boven de 65 graden koelwatertemp. uit.

    Maar in principe zou bij mijn auto dus gewoon na een tijdje rijden op 90 graden moeten komen en dat blijven?? Met uitschieters naar boven bij stilstand natuurlijk.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  18. #17

    Standaard

    Functioneert de thermostaat dan wel naar behoren?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Functioneert de thermostaat dan wel naar behoren?
    Thnx voor het meedenken, is een optie natuurlijk, mijn kachel wordt echter wel goed heet en ook al heel snel, hij hoeft maar amper te draaien (qua tijd) en er komt al gloeiend hete lucht uit. Nou ja maar eens ff kijken binnenkort...

    Bij rustig optrekken en snelheden tot 80 km/h blijft ie constant 70 graden.
    Bij rustig blijven rijden en tot een 100km/h wordt ie dik 70 graden.
    Bij 120 km/h 90 graden en als ik in de stad van rotonde tot rotonde scheur blijft ie ook 90 graden, evenals als ik de hele dag zo'n rijstijl hanteer. Dus misschien klopt het ook wel gewoon.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.852
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Het probleem van diesels is dat ze zo efficient zijn dat het koelwater nauwelijks warm wordt. Daarom hebben de tegenwoordige TDI's ook elektrische kachels naast de traditionele warmtewisselaars.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Hmm mijn temperatuur meter doet weinig tot niets

    Zojuist even een pittig stukje gereden, maar de temperatuur meter doet niets

    Als ik contact aanzet doet hij ook niets, en als ik de motor start gebeurd er nog niets...

    De kachel werkt goed, ik heb de temp. op 30 graden gezet via mijn airco en ik kreeg allemaal warme lucht, dat binnen 2 of 3 seconden dus dat werkt gewoon wel goed, dus de termostaat is niet stuk lijkt mij...

    Misschien is de temp. meter overleden?
    Mijn boardcomputer geeft niets aan over koelvloeistof wat te heet of te koud is... Dus het lijkt mij dat dat wel goed zit, of niet?
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •