Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 150

Onderwerp: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

  1. #1

    Standaard Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Beste Allemaal,

    In maart melde ik in een MT topic nog dat ik geen problemen had, maar sinds eind april begon ook mijn auto wat te trillen en klapperen als ik het gas los liet v.a. een kilometertje of 50/60 per uur. Door mijn relatief lage km. stand van 140k had ik zo iets van 'dat moet bijna wel iets anders zijn'.

    Voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij Hartog. Afgelopen dinsdag geweest en conclusie Pedro: 'Ik vrees dat je de Sjaak bent...' en hij verwees me door naar Coen Donkers. Pedro wilde van betalen (wederom) niets weten en wenste me veel geluk in het Veghelse. Langs deze weg bedankt voor je tijd en koffie! Dit soort service wordt helaas steeds zeldzamer...

    Woensdagmiddag de auto neergezet bij Coen Donkers en daar ook een ritje gemaakt: zonder twijfel de MT. De uiteindelijke schade kan definitief worden bepaald als 'ie uit elkaar ligt. De verwachting was dat men er donderdag aan zou beginnen, echter is het klaarblijkelijk druk, want tot op heden is het wachten. Ik zal maandag vast het pijnlijke telefoontje krijgen...Hoe dan ook wil ik bij een revisie mijn eigen transmissie laten herstellen door de lage km. stand. Van een transmissie 'van de plank' heb ik natuurlijk geen idee hoeveel km's er al op zitten.

    In het gunstigste geval ben ik klaar rond de € 1.500,- en in het ongunstigste geval € 3.000,-. Ik heb dan eventueel ook nog keus om een nieuwe MT te laten plaatsen tegen meerprijs. Kortom; het wordt een leuk geintje...Kan alleen maar hopen op een 'gunstige deelrevisie'...Wel balen, want ik wilde eerst nog wat jonger en benzine gaan rijden, maar toch besloten om de auto nog een jaartje te houden omdat de huidige Audi zo goed bevalt...Had ik de auto verkocht of ingeruild, dan had de nieuwe eigenaar 't voor z'n/haar kiezen gekregen en dat kan natuurlijk ook weer niet de bedoeling zijn.

    Zijn er meer rijders die een gedeeltelijke revisie hebben laten uitvoeren? Of indien volledige revisie noodzakelijk is: kiezen voor volledige revisie eigen transmissie, of een nieuwe laten plaatsen?

    Groet, Ronald
    - die er stiekum toch wel van baalt! -
    Laatst gewijzigd door Bootje_Ronald; 29-05-10 om 10:27. Reden: tiepvout!

  2. #2

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bootje_Ronald Bekijk Berichten
    Beste Allemaal,

    In maart meld ik in een MT topic nog dat ik geen problemen had, maar sinds eind april begon ook mijn auto wat te trillen en klapperen als ik het gas los liet v.a. een kilometertje of 50/60 per uur. Door mijn relatief lage km. stand van 140k had ik zo iets van 'dat moet bijna wel iets anders zijn'.

    Voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij Hartog. Afgelopen dinsdag geweest en conclusie Pedro: 'Ik vrees dat je de Sjaak bent...' en hij verwees me door naar Coen Donkers. Pedro wilde van betalen (wederom) niets weten en wenste me veel geluk in het Veghelse. Langs deze weg bedankt voor je tijd en koffie! Dit soort service wordt helaas steeds zeldzamer...

    Woensdagmiddag de auto neergezet bij Coen Donkers en daar ook een ritje gemaakt: zonder twijfel de MT. De uiteindelijke schade kan definitief worden bepaald als 'ie uit elkaar ligt. De verwachting was dat men er donderdag aan zou beginnen, echter is het klaarblijkelijk druk, want tot op heden is het wachten. Ik zal maandag vast het pijnlijke telefoontje krijgen...Hoe dan ook wil ik bij een revisie mijn eigen transmissie laten herstellen door de lage km. stand. Van een transmissie 'van de plank' heb ik natuurlijk geen idee hoeveel km's er al op zitten.

    In het gunstigste geval ben ik klaar rond de € 1.500,- en in het ongunstigste geval € 3.000,-. Ik heb dan eventueel ook nog keus om een nieuwe MT te laten plaatsen tegen meerprijs. Kortom; het wordt een leuk geintje...Kan alleen maar hopen op een 'gunstige deelrevisie'...Wel balen, want ik wilde eerst nog wat jonger en benzine gaan rijden, maar toch besloten om de auto nog een jaartje te houden omdat de huidige Audi zo goed bevalt...Had ik de auto verkocht of ingeruild, dan had de nieuwe eigenaar 't voor z'n/haar kiezen gekregen en dat kan natuurlijk ook weer niet de bedoeling zijn.

    Zijn er meer rijders die een gedeeltelijke revisie hebben laten uitvoeren? Of indien volledige revisie noodzakelijk is: kiezen voor volledige revisie eigen transmissie, of een nieuwe laten plaatsen?

    Groet, Ronald
    - die er stiekum toch wel van baalt! -
    Puur uit interesse, wat is jouw rijstijl?

    Bij andere CVT fabrikanten merk ik dat het vooral komt wegens de slijtage van de ketting aan de pulleys. Lijkt me dat deze groeven heeft getrokken waardoor het schakelen naar de hoogste ratio getrapt (en dus schokkerig) gaat.

    Audi moet de ketting van LuK (ik neem aan dat LuK nog steeds de ketting fabrikant is) gebruiken om het hoge koppel door te leiden. De duwbanden van VDT kunnen zo'n hoog koppel niet aan.
    Laatst gewijzigd door David454; 29-05-10 om 06:23.
    Werkt bij een auto OEM leverancier op de R&D afdeling

  3. #3

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Da's juist (in mijn optiek) het frappante: ik heb een zeer relaxte rijstijl...Ik trek rustig/normaal en mijn rijstijl is ook rustig. Het 'haastige' rijden heeft toch geen enkele zin. Natuurlijk trap ik het gaspedaal ook wel 'ns in, maar alleen als het blok goed op temperatuur is. Ik heb geen trekhaak, dus qua belasting heeft de auto weinig te lijden. Eens per maand pak ik een provinciale weg waar de motor/automaat even goed z'n best mag doen (hooguit 5 minuten en kan dan ook echt vrij rijden, zonder overig verkeer). Ik heb geen verstand van motortechniek, maar heb begrepen dat dit ook wel 'ns goed is voor het blok. Als ik op plaats van bestemming ben, laat ik de motor altijd nog even stationair draaien.

    Dit vertelde ik ook aan Coen; hij gaf aan dat de mensen die 'flink' doorrijden, minder snel problemen krijgen met de MT. Die zijn dan natuurlijk weer wel sneller aan de beurt met andere reparaties...

    Als ik lekker wil opschieten, pak ik de tweewieler: http://www.kawasaki.nl/Z1000. Die is gemaakt voor het sportieve rijden. De Z1000 heb ik net nieuw gekocht in het kader van: 'ik rij deze Audi toch nog een jaar door'...Wel het reguliere onderhoud ingecalculeerd maar het reviseren van de transmissie natuurlijk net niet...

    Groet, Ronald

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    74
    Posts
    2.692
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Ook ik was vorig jaar zomer aan de beurt.... (A6 Avant 2.4 2001, 128.000.km). En ook mijn rijstijl is relaxed....(gem.benzineverbruik 1 op 10,5) dus ik vond het toen ook vreemd dat dit zich al bij zo'n lage km stand voordeed. Komt dus idd vaker voor! Ik heb de auto al 5 jaar en heb er in die tijd er zo'n 55k mee gereden.
    Het schokken bij optrekken tot zo'n 80 km/h werd het laatste jaar steeds sterker, CD heeft de MT gereviseerd en sindsdien is hij weer zoals vanouds - perfect. Wel heb ik er de laatste tijd heel weinig mee gereden door omstandigheden, heb dit jaar nog niet eens hoeven tanken!
    De kosten kwamen uiteindelijk bijna halverwege tussen de vermelde bedragen uit (ingaande as, revisieset, ketting), ik ben zeer tevreden over de expertise en de behandeling bij CD dus ik zou zeggen heb even geduld, het is het wachten en het geld waard! Als ze er eenmaal aan beginnen is hij snel weer klaar (bij mij binnen 3 werkdagen).

    In reactie op het bericht van David454: de oorzaak voor het schokken was het doorslaan (slippen) van de wrijvingskoppeling. Voor zover ik weet is dit ondervangen door een 7-plaats koppeling in de ingaande as ipv de 6 van de eerste MT bouwjaren. Maar of dit altijd het euvel is weet ik niet - de beschreven symptomen van de ts zijn idd anders als ze bij mij waren.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 29-05-10 om 15:31. Reden: Aanvulling oorzaak

  5. #5
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Beste Bootje_Ronald,
    Dat is flink balen met de motronic. Vooral ook omdat je de auto niet extreem belast.
    Succes met de reparatie.

    Trouwens wel een hele gave motorfiets!
    Dus....


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.514
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Hoi Bootje,

    1,5 jaar geleden heb ik een A4 Avant 2.5 TDI Multitronic uit Duitsland gehaald (was toen 4 jaar oud, 160K op de teller).

    2 weken later stond hij stil op de snelweg en brandden alle lampjes die naast elkaar de status van de multitronic bak aangeven. Voor € 1.500,00 nieuwe electronica er in bij de Audi dealer. Daarna alles weer super.

    Heb hem begin deze maand ingeruild met 250K op de teller. Rij nu een gechipte A6 Avant Tipronic. Heerlijk

    Suc6 met de reparatie. Het is trouwens een bekende kwaad bij deze combinatie 2.5 V6 TDI Multitronic hoorde ik van een forum maatje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bootje_Ronald Bekijk Berichten
    Beste Allemaal,

    In maart melde ik in een MT topic nog dat ik geen problemen had, maar sinds eind april begon ook mijn auto wat te trillen en klapperen als ik het gas los liet v.a. een kilometertje of 50/60 per uur. Door mijn relatief lage km. stand van 140k had ik zo iets van 'dat moet bijna wel iets anders zijn'.

    Voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij Hartog. Afgelopen dinsdag geweest en conclusie Pedro: 'Ik vrees dat je de Sjaak bent...' en hij verwees me door naar Coen Donkers. Pedro wilde van betalen (wederom) niets weten en wenste me veel geluk in het Veghelse. Langs deze weg bedankt voor je tijd en koffie! Dit soort service wordt helaas steeds zeldzamer...

    Woensdagmiddag de auto neergezet bij Coen Donkers en daar ook een ritje gemaakt: zonder twijfel de MT. De uiteindelijke schade kan definitief worden bepaald als 'ie uit elkaar ligt. De verwachting was dat men er donderdag aan zou beginnen, echter is het klaarblijkelijk druk, want tot op heden is het wachten. Ik zal maandag vast het pijnlijke telefoontje krijgen...Hoe dan ook wil ik bij een revisie mijn eigen transmissie laten herstellen door de lage km. stand. Van een transmissie 'van de plank' heb ik natuurlijk geen idee hoeveel km's er al op zitten.

    In het gunstigste geval ben ik klaar rond de € 1.500,- en in het ongunstigste geval € 3.000,-. Ik heb dan eventueel ook nog keus om een nieuwe MT te laten plaatsen tegen meerprijs. Kortom; het wordt een leuk geintje...Kan alleen maar hopen op een 'gunstige deelrevisie'...Wel balen, want ik wilde eerst nog wat jonger en benzine gaan rijden, maar toch besloten om de auto nog een jaartje te houden omdat de huidige Audi zo goed bevalt...Had ik de auto verkocht of ingeruild, dan had de nieuwe eigenaar 't voor z'n/haar kiezen gekregen en dat kan natuurlijk ook weer niet de bedoeling zijn.

    Zijn er meer rijders die een gedeeltelijke revisie hebben laten uitvoeren? Of indien volledige revisie noodzakelijk is: kiezen voor volledige revisie eigen transmissie, of een nieuwe laten plaatsen?

    Groet, Ronald
    - die er stiekum toch wel van baalt! -
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  7. #7

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    @Kees: ik had nog geen eens zo zeer last van het 'schokken' met optrekken (op een enkele keer na dan), maar ik merkte het als ik vanaf plm. 50/60 km/u het gas los liet. Dan begon de auto te 'bibberen'. Zette ik de automaat in N, dan was het schokken compleet verdwenen. Ter info: ik rij een 2.5TDi. Ik kan dus alleen maar hopen dat ik er bijtijds bij ben.

    Ik weet dat het het wachten waard zal zijn, maar ja, 't blijft toch een beetje een familielid...:-)

    Overigens had ik via de Audi dealer het adres Autrans doorgekregen; heb ik ook gesproken. Zij gaan alleen voor complete revisie, prijs ligt ongeveer hetzelfde als die van Fa. Coen Donkers. Uiteraard heb ik gekozen voor de laatste omdat die alleen maar lovende kritieken op dit forum ontvangt...Dan moet het wel goed zijn! Datzelfde geldt voor Hartog Tuning en uit ervaring kan ik me daar volledig bij aansluiten.

    Groet, Ronald

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    In reactie op het bericht van David454: de oorzaak voor het schokken was het doorslaan (slippen) van de wrijvingskoppeling. Voor zover ik weet is dit ondervangen door een 7-plaats koppeling in de ingaande as ipv de 6 van de eerste MT bouwjaren. Maar of dit altijd het euvel is weet ik niet - de beschreven symptomen van de ts zijn idd anders als ze bij mij waren.
    Ik meen dat de MT's een geregelde slip hebben op hun koppelingsplaten. Een volledig gesloten gesynchroniseerde koppeling gebruiken ze naar mijn gevoel niet. Ik kan het niet bewijzen (kan wel als ik een mt ter beschikking heb om de sensoren af te takken), ik voel het toch aan als geregelde slip ipv full locked,

    Maar ik spreek hier wel over de MT's icm de nieuwe motoren, de oudere varianten ken ik niet qua regeling.
    Werkt bij een auto OEM leverancier op de R&D afdeling

  10. #9
    Daro
    Guest

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Het is drama die automaten bij Audi...Bij de VW Transporter T5 ook zoveel ellende ermee....
    Geen voorsprong door techniek hiermee, maar achterstand op je bankrekening.
    Hoest mogelijk met zoveel ervaring in de automotive.

  11. #10

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Ja hoor, ik ben de 'Sjaak': vandaag maar weer even gebeld met Coen Donkers (na 3x sorry omdat ik niet eerder was teruggebeld); ondanks dat ik er bijtijds bij ben, kom ik toch uit op een volledige revisie. Oftewel € 3.000,- die ik nooit meer terugzie...Fantastische automaat, zo'n Multitronic! Maar ja, als ik 'm terugkrijg, rijdt 'ie vast weer als een zonnetje.

    Ik heb er voor gekozen om mijn eigen transmissie te reviseren, daar weet ik immers de km.-stand van. Kun je dit eigenlijk controleren a.d.h.v. bijvoorbeeld een serienummer? Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een auto met dergelijke achtergrond toch zo'n enorme zwakke plek vertoond...

    Groet, Ronald

  12. #11
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Blijkbaar bij de ontwikkeling en in de testfase is deze zwakte er niet uit gekomen......

    Anderzijds kan je je afvragen, waar Audi aan begonnen is. De CVT wordt niet gemaakt voor dergelijke hoge koppels.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.876
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Er zijn twee 'failure modes', de betaalbaarste (alles is relatief) is het regelapparaat waarvoor je tussen de 1000 en 1500 euro kwijt bent. De tweede is een mechanische, die blijkbaar niet altijd in de lamellenkoppeling zit. Deze levert een revisie op, kosten 3000-3500 euro.

    Gelukkig is VAG niet de enige met prematuur overlijdende automaatbakken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    A3V6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    105
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten

    Gelukkig is VAG niet de enige met prematuur overlijdende automaatbakken.
    Wie nog meer dan?
    De (conventionele) automaat van mijn Laguna begon bij 220.000 KM pas de eerste kuren te vertonen.

  15. #14

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Komen die bakken niet van ZF? Die hebben toch de reclame van ''ZF muss drinnen sein''
    Herr der ringe..

  16. #15
    A3V6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    105
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Uit Korea.

  17. #16

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    merk?
    Herr der ringe..

  18. #17

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    dealer controleerde de mijne (de 3e in een wagen!!) door hem in D te zetten, laten rollen, dan in R ,dit moet vloeiend gaan, zoniet € 2500 minder inruil!!
    3 keer links is ook rechts

  19. #18
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Der_@nton Bekijk Berichten
    Komen die bakken niet van ZF? Die hebben toch de reclame van ''ZF muss drinnen sein''
    De laatste generaties tiptronics komen van ZF.

    De multitronic of onderdelen daarvan komen van LUK.

  20. #19

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    ZF: Zahnradfabrik Friedrichshafen.......voor me sociale ontwikkeling....
    Herr der ringe..

  21. #20

    Standaard Re: Ook mijn Multitronic is 'overleden'...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azesje Bekijk Berichten
    dealer controleerde de mijne (de 3e in een wagen!!) door hem in D te zetten, laten rollen, dan in R ,dit moet vloeiend gaan, zoniet € 2500 minder inruil!!
    Ben je mooi gescheten als hij niet goed ingeleerd is
    Wanneer ik zo'n actie doe met een nieuwe transmissie bij ons op het werk dan voel je altijd een schok omdat die nog niet geleerd heeft. Dus we moeten die eerst inleren door te schakelen en dan kan je dat tegenwaarts schakelen zonder schokken perfect uitvoeren.

    Ergo: die test van de dealer is correct wanneer dit in het juiste kader plaatst vindt.
    Ik zou dan haast eisen dat hij de geleerde waarden van de koppeling wist (10 minuten werk) en het hele inleren opnieuw laat starten (1 uur werk door te rijden en veelvuldig te schakelen)
    Laatst gewijzigd door David454; 01-06-10 om 23:56.
    Werkt bij een auto OEM leverancier op de R&D afdeling

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •