Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Olie dop er af motor uit?

  1. #1

    Standaard Olie dop er af motor uit?

    Ik heb een stukje op 't forum gelezen dat als je de oliedop er af draaid dat dan je motor uit valt (of tenminsten bijna) Ik had dit niet maar sinds van de week een slang vervongen heb die echt lek was doet i dat wel?! Ik heb dus geen turbo wand daar las ik dat over. maar een gewoon NG blok...

    rick
    Je bent vaak gelukkig, maar dan weet je het niet. Soms ben je verdrietig en weet je t wel..

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn atmo-motoren kappen er volgens mij ook niet mee als je de oliedop eraf draait.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Dus het kan zijn dat er iets niet klopt :?
    t was niet zo maar sinds ik van de week een andere slang aan de IVS heb doet i dat. Dom toeval dat je daar achterkomt trouwens....
    Je bent vaak gelukkig, maar dan weet je het niet. Soms ben je verdrietig en weet je t wel..

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    als ik de dop van mijn NG afdraai slaat ie af.
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, ik zal het ook weer eens proberen bij mijn 3A. Bij de NG zt nog een vacuumlekje, dus die mag niet meedoen. De oude motoren (jaren '70) blijven rustig doorlopen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard

    ok ben dus niet de enige valt dat nog mee...
    dan zal t wel zo horen.
    Je bent vaak gelukkig, maar dan weet je het niet. Soms ben je verdrietig en weet je t wel..

  7. #7

    Standaard

    probeer hem maar is te starten als je al een tijdje je oliedop eraf heb,lukt niet,kan het weten,tis me al een paar keer gebeurt,dus als ie niet start,eerst naar de oliedop kijken
    All women are the same, they just look different so you know which ones yours

  8. Ad
  9. #8
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    Mijne slaat ook af als ik me oliedop eraf draai
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  10. #9
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    mijn 2.3E 5 cylinder NG motor slaat ook af als ik de dop losmaak,hij verliest dan druk,toch?



    weet iemand of het waar is dat: wanneer de motor loopt en je haalt de oliepeilstok een beetje naar boven en er komt dan rook uit....is dan je koppakking lek? (dit is bij mij niet het geval maar ik wil het gewoon even weten,dan kan ik dat testen)
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  11. #10

    Standaard

    bij ons slaan de motoren ook uit.
    want de druk in het blok is verdwenen
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  12. #11

    Standaard

    De motor slaat af omdat hij lucht aanzuigt die niet door de k-jet gemeten is . De lucht gaat dan via het carterventilatiesysteem .
    Ongemeten lucht betekent onbeminde lucht .
    De K-jet meet ze niet , en geeft dus ook de bijbehorende
    brandstof niet .

    Vandaar .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  13. #12

    Standaard

    Of een motor afslaat of niet, hangt van de carter- en kleppendekselontluchting af. Dat is een serie slangetjes waarmee de dampen van verbrande olie uit het blok terug naar de inlaat worden geleid. Die dampen zijn erg milieuontvriendelijk namelijk, en op deze manier worden ze nog eens extra verbrand / gerecycled.

    Als die ontluchting *voor* de luchtklep/luchtmassameter van de injectie of *voor* de carburateur, gebeurt er niks wanneer je de olievuldop eraf trekt. Komt de onluchting na die luchtklep of carburateur de inlaat binnen, dan gaat de motor stotteren of slaat ie af. Via de olievulopening en de ontluchting komt dan immers extra lucht de motor binnen, zonder dat dit wordt gemeten door de injectie of carburateur. Daardoor krijgt ie een te arm mengsel.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  14. #13
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Een 5-pitter zonder turbo behoort te blijven lopen als je de olievuldop of -peilstok los haalt (tenminste, bij de (oude) blokken die ik ken).
    Een (mijn) 5-pitter met turbo behoort af te slaan.

    Maar ach, als een ongeblazen 5-pitter het verder gewoon goed doet (koud/warm/stationair) en je haalt de dop los en hij slaat af zou ik me er geen zorgen over maken (want wanneer doe je dat nou?).
    Alleen als je een auto perfect wilt hebben kan je naar het probleem (het vacuumlek) gaan zoeken.

    Maar zoals Brun en Stragenmitsuko al opmerkten: hangt helemaal van het type motor af.

    Ik weet dat mijn UrQ afslaat als je de dop loshaalt

  15. #14
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    die van mij ook,en ik heb toch echt een ongeblazen 5 cylinder motor van 1988 :?
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  16. #15

    Standaard

    ja ik snap er nu ook nix meer van. hoort t nu wel of moet ik na een lekje gaan zoeken???? :?
    Je bent vaak gelukkig, maar dan weet je het niet. Soms ben je verdrietig en weet je t wel..

  17. #16
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    als jij een lekje moet gaan zoeken zou ik dat ook moeten,we hebben namelijk allebei dat ie uitvalt

    ik heb zojuist nagevraagt....mijn motor moet gaan sputteren en eventjes daarna uitvallen,dan is het goed
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  18. #17

    Standaard

    ja dat doet de mijne ook... eerste toen ik er nog een heel erg lekke slang aan had viel die niet uit en liep gewoon door maar sinds (volgens mij) alles dicht is viel die dus uit.. maar dan gaan we er gewoon van uit dat het zo hoort :o
    Je bent vaak gelukkig, maar dan weet je het niet. Soms ben je verdrietig en weet je t wel..

  19. #18
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    ja doe ik ook,dat ding van mij heeft net een grote beurt gehad....kwamen geen meldingen van lekjes of rare voorvallen die eigenlijk niet horen....
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  20. #19
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Ok, het is dus wat onduidelijk :?
    Nou kan een NG natuurlijk toch wel wat anders in elkaar zitten dan een oudere KV (wbt vacuum).

    Ik weet iig zeker dat mijn UrQ uit hoort te vallen (of iig slechter behoort te gaan lopen) na dop los.
    Maar ok, ik zal dat nog eens gaan proberen als ik er weer in ga rijden.

  21. #20

    Standaard

    De NG motor hoort af te slaan als je de dop eraf draait.
    Als ie dat niet doet, heb je een lek.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •