Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Katalysator kapot? Doorrijden?

  1. #1

    Standaard Katalysator kapot? Doorrijden?

    Hallo,

    Ik zit momenteel in Denemarken en wil vandaag nog naar huis rijden echter geeft mijn audi een storing aan. Er knippert een lichtje en de foutmelding is "der motor sollte umgehend überprüft werden" en "störung in der motorsteuerung vor"

    Ik heb de audi (3.0 tdi) nog maar net en hij is hiervoor van een oudere man geweest die er nooit echt hard mee heeft gereden. Nu ben ik donderdag naar Denemarken gereden en heb hele stukken 250 km/u gereden in Duitsland.

    Zojuist heb ik mijn roetfilter gecheckt en die zat helemaal vol.

    Kan het zijn dat er teveel roet is gekomen in de katalysator en dat het lampje daarom knippert? Ik heb ook veel minder vermogen. Wanneer ik de auto start knippert het lampje niet en rijdt de auto normaal, maar na een poosje begint het lampje te knipperen en heb ik minder vermogen. Ook heeft hij het zwaar wanneer we een heuvel op moeten.

    Ik ben helaas niet lid van de ANWB en ik denk dat het een duur grapje is om nu lid te worden. Kan ik gewoon rustig naar huis rijden? Een kapotte katalysator geeft op zich niets toch? En wat kost een nieuwe katalysator precies?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    Lijkt mij niet goed dat zo'n wagen veel roet. Volgens mij moet je opzoek naar de oorzaak, niet het gevolg. Kun je 'm daar niet laten uitlezen bij een dealer of garage?

  3. #3

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Lijkt mij niet goed dat zo'n wagen veel roet. Volgens mij moet je opzoek naar de oorzaak, niet het gevolg. Kun je 'm daar niet laten uitlezen bij een dealer of garage?
    Bedankt voor je reactie. Het is zondag dus ik denk dat dat lastig wordt... en duur. Ik laat hem in Nederland morgen gelijk nakijken bij een garage maar ik zit er nu mee of en hoe ik naar huis kan. Het roetfilter zat waarschijnlijk zo vol omdat ik er zo hard mee heb gereden en die auto dat niet gewend is.
    Laatst gewijzigd door Sebaas; 11-07-10 om 11:43.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.858
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    In principe is stevig doortrekken en een flinke rit met hoge snelheid dé manier om je roetfilter leeg te blazen. Van veel korte ritjes en lage snelheden gaat-ie juist vol zitten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    In principe is stevig doortrekken en een flinke rit met hoge snelheid dé manier om je roetfilter leeg te blazen. Van veel korte ritjes en lage snelheden gaat-ie juist vol zitten.
    Kan dat roet dan zijn doorgeschoten naar de katalysator? Dat die nu vol zit?


  6. #6

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    je moet even goed onderscheid maken tussen je roetfilter en kat. Je roetfilter kan je inderdaad schoon krijgen (laten regenereren) dmv even flink gasgeven op de autobahn oid. Aan de andere kant zou de auto dit zelf moeten detecteren en dmv een beetje extra brandstof de temperatuur kunnen laten oplopen in het filter en dus laten schoonbranden.

    De kat heeft niets met roet te maken, maar kan er wel last van hebben. (niet alle diesels hebben een kat trouwens hoor. daarnaast ziin er ook diverse soorten)

    Hoe heb je gecheckt dat je roetfilter vol zat??

  7. #7

    Standaard Re: Katalysator kapot? Doorrijden?

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de reacties. Ben bij mijn dealer geweest en probleem is verholpen in 30 min, defecte sensor, hierdoor ging hij in de noodloop. Rijd weer perfect en roetvrij ;-) Gelukkig was ik zondag optijd terug voor het voetbal, alleen jammer dat het zo'n zware wedstrijd was...

    Hartelijke groet,

    Sébastien Klein

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •