@fred: Doe je netjes, was die van mij maar zo zuinig
@Rol-Co: Ik laat hem doorgaan tot ongeveer 20% en vul dan een half litertje bij (meet ik kwartiertje tot half uurtje nadat ik de motor heb uitgezet). Zit dus nooit compleet op max.
Ja zoiets, dat je wat minder bij vult waardoor je rond de 50-60% blijft bijvoorbeeld. Je krijgt toch ook wel een melding van een gele olie kan oid als je echt te laag zit?
Het valt me namelijk op dat deze motoren behoorlijk olie verbruik hebben in het algemeen maar lees nu ook pas dat ze geen peilstok hebben, dat kan goed verklaren dat ze te vol zitten als die sensor/peil niet zo goed klopt bijv.
Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Andere fora hebben overigens 1:1000 genoemd, maar sommige van die berichten dateren uit 2007. Het zal nu inmiddels wel aangepast zijn, zoals je zegt.
Ze te horen hoef ik me nog steeds geen zorgen te maken, maar ik vind de richting waar het naartoe gaat (steeds meer verbruiken ipv steeds minder) niet zo leuk.
de volgende tekst komt uit een instructieboekje voor een A4, d.d. juli 2009:
als ik op het forum Motor-Talk.de rond kijk, dan gaan bijna alle discussies over olieverbruik over VAG-motoren.Depending on how you drive and the conditions in which the car is used, oil consumption can be up to 0.5 ltr./1000 km. Oil consump- tion is likely to be higher for the first 5000 km.
anderen komen ook voor, maar dan zijn het meestal oudere motoren, zelden nieuwe.
volgende keer dan toch maar een Panamera
bijna alle reacties komen van vrij nieuwe auto's, die nog geen 1e long-life olieververs-beurt hebben gehad.
ik ben eigenlijk benieuwd hoe het olieverbruik na die tijd is, dus met een aardig aantal kilometers.
zijn er dan nog geen A4/A5's met een nieuwe 1.8/2.0 TFSI motor, bouwjaar vanaf 2009, waar 30-40.000 km op zit ??
Inmiddels heb ik rond de 4.800km de eerste halve liter bijgevuld en momenteel staat hij rond de 30% zo'n beetje (5.500km). Ik heb niet het gevoel dat mijn 1.6FSI in m'n vorige auto (Golf V) ook zoveel gebruikte, maar dat is natuurlijk een compleet andere motor. Voor mijn gevoel is onder de 2l per 10.000km prima!
JD
Inmiddels de tweede halve liter er ook in gegooid en nieuwe olie gehaald voor de voorraad. De man in de garage verwacht dat ik na het bijvullen van deze liter (na 6.200km) ik er rond de 10.000km mee zou kunnen rijden. Reden voor het "verbruik"'in de eerste 6.200km: Audi levert de auto's vaak af met minimale olie. Zonsparrn ze bij iedere auto een liter olie uit, dus maak de rekensom maar!
Ik weet niet of het ook echt zo is, maar klinkt wel "slim" vanuit de fabrikant z'n standpunt!
JD
Ik heb het topic en mijn oliepijl eens bijgehouden. 100% vol bij aflevering (weet ik nog goed, want was even bang dat-ie overvol zou zitten). Inmiddels 8000km gereden en afgelopen weekend weer 0,5 liter erbij waarbij oliepijl 70% aangeeft. Eerste 0,5 liter was rond 4500km erin. Dus stand nu is: 1:8000km. Ik heb de 211pk versie (niet getuned) met een rustige rijstijl (met dank aan de automaat).
Dit is mijn tweede 2.0TFSI. De vorige uit de B7 (200pk) had een lager olieverbruik (ongeveer 1:15000km).
Best gek eigenlijk.
Ik heb dan wel geen 2.0 TFSI maar de 1.8 TFSI maar die van mij heeft er nu ruim 22.000 gereden en staat nu op 70%. Ik hoef hem echt niet bij te vullen voor de volgende beurt.
Die van mij heeft het toch om de week erg te vorduren op de autobaan van onze Oosterburen dan gaat hij voor alles waar ik de bijtelling voor heb en een beetje meer als hij de helling afgaat.
Heb de motor echter nog nooit boven de 5.000 rpm gehad, geen noodzaak, er is dan toch geen fut meer en ik rij hem altijd warm. als de olie, niet het water 90 graden aangeeft.