Hallo
Hier voor mensen die willen weten
wat moet er vervangen worden tijdens motor revisie bij de dealer
Zie bijlages
wagen van 07/2014 met de " oude afdek kap" maar wel met de 165kw motor volgens de gegevens... pfff hoe the hell kunde nu weten welke een nieuwe motor is en welke niet?!
https://home.mobile.de/KOVALEV#des_222151609
De nieuwste zuigervariant voor de 2.0 Tfsi is dus tegenwoordig bij Audi ook voorzien van de wafelstructuur zoals al lange tijd door Hartog wordt toegepast. Wat betreft afmetingen geen flauw idee of die gelijkwaardig zijn?! Ze zijn dus wel van de (te) kleine boringen afgestapt.
Ik heb geen idee? Ze lieten me deze zien, met de vermelding dat dit type sinds maand of 2 a 3 geplaatst werd i.g.v. revisie. Zal 't navragen als ik de olieweging afsluit, maar zal 3 tot 5 weken duren.
Ik heb onlangs ook een Audi gekocht zoals jullie hebben kunnen lezen in 'Showroom'. Een A6 2.0 tfsi van 2013 met 180pk en 57k op de teller. Ik hoop dat ik hier geen last van ga krijgen. Kan ik ook beter nu alvast met de Audidealer gaan praten, iemand ervaring met Audi Forepark in Den Haag??
Ja, wel ervaring met Audi Forepark. Prima garage indien je een leaseauto hebt. Je wordt prima ontvangen, mooie entourage maar daar betaal je ook voor.... Ik zoek een garage die begrijpt dat ik iets meer wil dan alleen de rekening betalen. Als het kan even meekijken en bepraten met de monteurs wat de status is van de auto. Wat ik ook prettig vind is dat de mensen bij een dealer je kennen, kunnen inschatten en zich niet omdraaien zodra er iemand belangrijker binnenstapt. Mijn auto is in onderhoud bij Auto Mondt. Deze dealer sluit beter aan bij mijn behoeften.
Ik heb die discussie al eerder gehad met Chris47. Dat verhaal met de afdekkap klopt volgens mij gewoon niet.. Die nieuwe afdekkap staat los van de zuiger-modificatie. In de 'oudere' generatie motoren is vanaf een bepaald bouwjaar/datum (is niet hetzelfde als datum eerste tenaamstelling) de modificatie ingevoerd, die datum staat ongetwijfeld ergens in dit topic. Dat is gebeurd nog voor introductie van de vernieuwde generatie motoren (met nieuwe afdekkap). In de laatste generatie zijn zeker een aantal veranderingen doorgevoerd, maar volgens mij hebben die niets te maken met de olieschraapveer.
Sinds 1 december is er voor de 2.0tfsi (CDNB, CDNC, CAEA en CAEB) een nieuw zuiger+veren pakket met artikelnummer 06H107065DM (zoals Andre74 bovenstaand ook op zijn factuur heeft staan). De 2.0tfsi met motorcode CFKA valt daar niet onder.
Toen ik bij de dealer aan het babbelen was over een A6 zei hij dat dit probleem alleen bij de A4 en A5 speelde.. Voor wat het waard is ;-) .. Praten kan nooit kwaad, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
ok dan zoek ik die datum eens op. is het fout om te veronderstellen dat een motor met 165kw (224/225pk) de nieuwe zuiger-modificatie heeft? ik zoek vooral naar wagens met dit aantal PK'S ( komt ook veel meer uit als je ze laat chiptunen +- 40 pk meer tegenover de 211 PK motoren) in de veronderstelling dat ik hier geen olie problemen mee zal hebben.
ps: die " nieuwe afdekplaat" word voor zover ik al gezien heb alleen gebruikt in avants.
@flopflopflop Die 165kw versie (motorcode CNCD) behoort tot de derde generatie EA888 motoren en wordt verkocht sinds ~05/'13. Deze motor zit op sommige vlakken net wat anders in elkaar dan zijn voorganger. Volgens mij (!) heeft deze motor de verbeterde olieschraapveren al. Desondanks is er bij deze vernieuwde versie naar verluid ook een (kleinere??) kans op olieverbruik..
Soortgelijke wafelstructuur olieschraapveren als die sinds een maand of 3 worden gebruikt, zoals bovenstaand laten zien door Akita, worden ook door Pedro (van Hartog Tuning) ingebouwd. Daar heeft men, inmiddels Audi zelf dus ook, schijnbaar meer vertrouwen in. Zie zijn website voor meer info.
@razor: ok motorcode CNCD dus die lijkt me dan het betrouwbaarst. ik veronderstel dat je die code wel in je boekje vind of bij de papieren van de auto? Ook veronderstel ik dat audi na al die jaren van problemen met het olieverbruik hun 3e generatie wel op punt heeft zeker?? anders is hun slagzinnetje " vorsprung durch technik " ook wel serieus misplaatst, als je na 4 jaar het probleem nog niet kunt oplossen...
Nu, ik zoek wel vooral naar modellen van de a4 ( of a5 ) met de 165kw motor in de hoop dat ik hier geen openhart operatie moet uivoeren ivm het olieverbruik,maw ik betaal dus al meer voor een nieuwer (2dehands) model, het zou zonde zijn dat ik dan nog eens moet bijbetalen voor het aanpassen van de olieschraapveren...
Ik heb het filmpje van hartog tuning al grondig bestudeerd die olieschraapveer voert de olie goed af en zit niet constant verstopt zoals de originele. zo hoort het dus!
@razor: ok motorcode CNCD dus die lijkt me dan het betrouwbaarst. ik veronderstel dat je die code wel in je boekje vind of bij de papieren van de auto? Ook veronderstel ik dat audi na al die jaren van problemen met het olieverbruik hun 3e generatie wel op punt heeft zeker?? anders is hun slagzinnetje " vorsprung durch technik " ook wel serieus misplaatst, als je na 4 jaar het probleem nog niet kunt oplossen...
Nu, ik zoek wel vooral naar modellen van de a4 ( of a5 ) met de 165kw motor in de hoop dat ik hier geen openhart operatie moet uivoeren ivm het olieverbruik,maw ik betaal dus al meer voor een nieuwer (2dehands) model, het zou zonde zijn dat ik dan nog eens moet bijbetalen voor het aanpassen van de olieschraapveren...
Ik heb het filmpje van hartog tuning al grondig bestudeerd die olieschraapveer voert de olie goed af en zit niet constant verstopt zoals de originele. zo hoort het dus!
Ik bedoelde te zeggen dat Audi rond 2012 een nieuwe olieschraapveer ontworpen, maar dat was nog niet een met de inmiddels bekende wafelstructuur (zoals Pedro gebruikt). Pas enkele maanden zijn ze bij Audi bezig met die wafelstructuurschraapveren.. Ook die CNCD uit die nieuwe generatie heeft dus nog niet de wafelstructuurschraapveer, maar zeer waarschijnlijk wel de eerder vernieuwde/verbeterde versie met ouderwetse structuur. Pedro gebruikt bewust die wafelstructuur omdat hij geen vertrouwen heeft in die andere structuur, zelfs niet in de verbeterde versie. Zodoende kan ik je niet beloven dat je nooit iets aan de hand krijgt met de olie-issues. De CNCD kan je trouwens wel leuk tunen naar zo'n 300pk :-)
goedeavond,
Al de berichten zojuist doorgelezen.
zelf heb ik een Audi Q5 van Oktober 2011 km stand 80.000
Ikzelf vind het olievebruik hoog, na een weging bij mijn dealer kwam er een gebruik van 0,3/ 1000 uit.
Volgens mijn dealer heeft dit de model de modificatie fabrieks-af al gehad.
Nu is mijn vraag, wat is de regel hoe ik kan zien welke audi's de probleem gevallen zijn?
bvd
Ja de verbeterde carterventilatie met software, nee niet de goede zuigers en andere hoongroeven/patroon, de kans is zeer groot dat het olieverbruik in de komende 10,20 of 30dkm behoorlijk gaat toenemen. Audi-dealers hebben er een handje van om mensen eerst met een kluitje het riet in te sturen, in de hoop dat je de auto tussentijds te oud wordt(zodat je geen aanspraak meer kunt maken), je hem verkoopt, hem totaloss rijdt of hij wordt gestolen, dan hoeft er geen dure reparatie op garantie uitgevoerd te worden.
Bij sommige Audi dealers en PON blijft men het categorisch ontkennen, dan gaan ze er haast zelf in geloven dat de motoren geen absurd olieverbruik hebben of er problemen zijn op het gebied van distributiekettingen die van tijd lopen...
Imho korte termijnvisie die back fired (iets met een deksel op de neus krijgen) als de prijzen van de gebruikte auto's kelderen...daardoor wil er straks niemand meer een Audi ook leasemaatschappijen niet omdat ze veel te weinig terugkrijgen aan het einde van de rit en daardoor veel hogere leasetarieven moeten gaan hanteren om hun kosten te dekken...
Bij deze even een update over mijn situatie, ik heb hier immers veel gepost. Mijn Audi A4 1.8 TSFI uit 2009 (185.000 km) heeft de reparatie achter de rug. Het bleek uit de olieweging van Pauw dat hij maar liefst 1,6 liter op de 1000 km nodig had. (schrik! nog meer dan ik had gedacht) Qua reparatie het bekende verhaal: zuigers, zuigerveren, drijfstangen etc... allemaal vervangen. Het heeft rond de 5000 euro gekost waarvan ik zelf ongeveer 1100 heb betaald. Hoewel ik dit bedrag wel weer heb gedeeld met mijn garage. Dus uiteindelijk koste me dit grapje 550 euro.
Vreemd vond ik wel dat tijdens het oliewegen (dus die 1000km rijden) er in de eerste instantie bijna geen olievermindering waarneembaar was op het digitale oliepijl. Pas bij 600 km daalde dit. Ik had bij de 1000km van de 8 blokjes nog 3 over. En toch 1,6 op de 1000 km. Het kan niet anders of er gaat te veel olie in de motor alvorens de weging wordt gestart.
Teveel zou slecht zijn voor de motor en kat....maar het is gewogen dus heeft geen invloed op de uitkomst, het is namelijk een weging (gewicht wordt omgerekend naar aantal cc's/liters.)
Gaat er bijvoorbeeld 10 Kilo 5w30 in en komt er 8,3 kg uit bij wegen is het bijvoorbeeld omgerekend 1,3 liter olie.