Ik heb begin januari 2018 ook bij Auto Weijenberg B.V., HEESCH het probleem van de olie laten verhelpen. Tot nu toe geen probleem (na 1400km staat de oliepeil nog steed op max, voorheen 1 liter op 500km).
Mijn A5 2.0 tfsi uit 2009 gekocht met 83000 op de teller en rond de 100.000 begon hij idd meer en meer olie verbruiken. Zeker een halve liter op 1000 km. Toch maar een brief gestuurd naar de importeur Pon, zij gaven mij eerst het advies om maar een halve liter bij te vullen zodat de motor het er niet uit gooit en het dan lijkt alsof hij veel verbruikt. Mocht dit niet werken dan kon ik naar de dealer om de zuiger upgrade te laten doen. Goed verhaal, maar ik ging gelijk naar de dealer met mijn probleem.
Daar aangekomen kon ik tegen betaling een oliemeting laten doen +/_ 120 euro. Idd 1000 km rijden en kijken hoeveel olie hij verbruikt. Mijn voertuig was ruim geslaagd voor de meting, bijna een liter olie verbruikt! Zij konden nu de zuiger upgrade uitvoeren, maar deden dit alleen als ik er een grote beurt bij zou doen. Ondanks dat het voertuig wel aan een beurt toe was, vond ik het vreemd dat dit min of meer een verplichting was.
Verblind door de liefde voor mijn voertuig ben ik toch akkoord gegaan en zijn de upgrade en beurt toch uitgevoerd. Daarnaast hebben zij ook gratis een nieuwe distributieketting-set erop gedaan. Hier zat ook een modificatie bij. Ondanks de ruime 800 euro ben ik toch blij dat ik dit heb laten doen.
Ik heb een A4 2.0 TFSI uit 2010 op het oog. Begin 2015 heeft deze een motorrevisie gekregen, inmiddels is er weer 40k km bijgekomen. Bij de revisie zijn zuigers van het type 06H107065DD gebruikt. Is dit ook een probleem-zuiger, en kan ik beter een recent gereviseerd exemplaar zoeken?
Dat is idd de tussen-versie. Dwz met een hogere olieschraapveer (2 mm ipv 1,5 mm, naar nog steeds van hetzelfde type), de afvoergaatjes zijn dus wel iets groter maar kunnen nog wel verstopt raken, alleen duurt het "iets" langer voordat het zover is. De drijfstangen zijn al wel vervangen ivm de 23 mm dikke pistonpen van deze zuiger, dus dat hoeft een evt volgende keer niet meer. 😋
Dat kun je alleen zelf beslissen..... 't Is maar net hoe graag je een 1.8/2.0TFSI wilt hebben. Die hebben dit euvel tenslotte allemaal, en behalve een auto vanaf modeljaar 2016 of een gemodificeerde ná eind 2015 (met de ....DM zuiger) is er op dit punt niet méér te wensen dan wat deze auto biedt op dit onderwerp. Ik zou de auto hier niet om laten staan. Hangt ook af van hoe lang je de auto zult willen houden en hoeveel km's je maakt.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Ik was zo eens aan het informeren bij occasions, een 2012/2013 A6 met een 2.0 TFSI. Op een mail of er bewijs van olieverbruik was en dat hier vaak toch voor betaald moest worden om het op te lossen, kreeg ik het volgende antwoord:
"De Audi fabriek vergoed voor alle motoren het vervangen van de zuigers en drijfstangen mits de motor meer dan 1 liter olie per 2000km verbruikt.
In sommige gevallen eist de Audifabriek alleen dat er ten tijde van de reparatie een onderhoudsbeurt uitgevoerd wordt, dit is alleen van toepassing als de Audi niet bij de officiële dealer in onderhoud is geweest.
Voor de rest zijn er geen gevallen waarbij de fabriek niet wil vergoeden."
Klopt dit? En een beurt kan dan nog even 500-900 euro bedragen lijkt me zo. Niet echt een stok achter de deur.
Dat komt iig wel overeen met de recentere ervaringen die ik hierover op het forum lees.
Punt van twijfel zou chiptuning kunnen zijn, die wordt dan ofwel door de dealer ongedaan gemaakt ofwel de claim wordt hierop afgewezen, indien ontdekt.
Er WAS nogal wat gezeur over, ja. Maar als je sommige van de wat recentere posts bekijkt, lijkt dat nu geen issue meer te zijn.
Maar dat zul je pas zeker weten op het moment dat je "aan de beurt" bent..... Dit soort afspraken tussen Pon en de dealers krijg je nooit zwart op wit en kunnen op ieder moment weer veranderen.
Dealer waar ik kom gaf de laatste keer aan, dat is jaar geleden, dat er nu geen restictie qua km's en bouwjaar zit aan het bekende motor type die problemen kan geven. Alleen dus dat er een verbruik is van 1 op 2000 en geen motor tuning is toegepast. Alleen dat laatste heeft die zelf verzonnen denk ik, paar gevallen hier op het forum volgens mij met motor tuning die zonder problemen alles vergoed hebben gekregen.
Het is uiteindelijk ook geen probleem van de motor tuning natuurlijk.
Hallo forum-leden,
Ik ben sinds een jaar eigenaar van een Audi A5 2.0tfsi 180pk van eind 2008.
Het laatste half jaar is het olieverbruik flink gestegen. (ong 1L per 1500KM)
Ik ben reeds op de hoogte van de bekende 2.0 en 1.8 tfsi problematiek met de olieschraapveren.
Afgelopen week hoorde ik dat ik er bij gas geven en gas loslaten een rammelend geluid onder de auto vandaan kwam. Mogelijke het loszittende binnenwerk van de katalysator zei google. Kan ook verband hebben met olieresten.
De auto is tot 2014 dealer onderhouden. Daarna door vw-audi specialisten.
Nu mijn vragen:
Kan ik op enige manier aanspraak maken op een coulance/regeling mbt bovenstaande problematiek? (jurisprudentie o.i.d.)
Weten jullie een goed & goedkoop adres voor een reparatie/oplossing van dit probleem?
Kan het kwaad om 1.5 jaar door te rijden met een nieuwe katalysator? (kan het uit qua kosten ivm evt verkoop later)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr Velkie!
Je motor loopt een keer in de soep als je te lang blijft door rijden zie ook het filmpje van Hartog tuning van tros radar. Mocht je auto wil verkopen zou ik het de koper wel netjes vertellen wat er scheelt maar mogelijk is je auto dan stukken minder waard. Dan moet je hem gewoon inruilen ben je overal vanaf. Als je hem ooit nog goed particulier wil verkopen zou ik hem gewoon onder coulance laten maken.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
+1
Bij een olieverbruik van 1 liter op 1500 km val je toch al ruim binnen de coulanceregeling? Waarom zou je dan nog wachten met risico op meer schade en een eventuele verandering in de huidige regeling?
Wat betreft een adres, iedere Audi dealer zou je hierbij moeten kunnen helpen. Meest logische keus lijkt me dan je dichtstbijzijnde dealer.
Alleen als je zelf voor de kosten zou moeten opdraaien zou ik naar een ander adres gaan zoeken.
Wat betreft de kat, die zal vervangen moeten worden, kosten zullen voor jou zijn. Daar kun je denk ik wel goedkoper ergens anders voor terecht, bij voorkeur een Audi specialist. Het rammelen lijkt me overigens niks met evt olieresten te maken te hebben, zoiets kan gebeuren. Ik zou daar niet mee blijven rijden, zou me erg irriteren.....