Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 203

Onderwerp: Geribde riem demonteren / monteren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard Geribde riem demonteren / monteren

    Ok... Zondag ga ik dus de thermostaat vervangen, en hiervoor moet ik dus de geribde riem er helemaal afhalen.

    Nu is het eraf halen niet zo moeilijk, maar moet ik bij het erop leggen nog letten op speciale dingen?

    Ik weet dat ik hem eerst om de pulley van de krukas moet leggen en als laatst om de pulley van de riemspandemper, en dat ik de riem in dezelfde positie terug moet leggen zoals hij al lag, dus dat hij dezelfe richting aangedreven wordt, anders kan hij breken.

    Moet ik op nog meer dingen letten zoals b.v. bij de getande riem waarbij het erg belangrijk is voor de timiing van de kleppen e.d.?

    Of is het gewoon een kwestie van opleggen en ervoor zorgen dat hij de juist richting draait?

    En hoe zit het met het vullen van het koelingsysteem? Moet ik gewoon zo een grote fles koelvloeistof kopen en erin gooien? of mengen met water? Ook dat is me niet 100% duidelijk, vast wel iemand die mij er wat over kan uitleggen

    Er staat dat ik dit nodig heb: G 011 A8 C (green) (3.5 liter) en dat ik dit moet mengen met 4.5 liter water...

    Alvast bedankt!

    Groeten Sander!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  2. #2

    Standaard

    Koelvloeistof is afhankelijk van de soort die je koopt. Het staat altijd wel op de verpakking of er wel of geen water bij moet.

    Ik ben benieuwd hoe je er bij kunt. De distibutieriem demonteren is bij zo'n V6 namelijk nogal een heel karwei (Geloof me, kep het dus ook zelf gedaan, maar ben DOM geweest de thermostaat niet te vervangen, wist toen nog niet dattie niet goed was :? ) Ik heb me hele voorfront eraf moeten halen.

    Normaal gesproken is er speciaal gereedschap voor het demonteren en monteren van de distibutieriem. De nokkenassen worden dan namelijk geblokkeerd. Ik heb bij mij gewoon alles zelf goed afgetekend, zoals ik de riem eraf gehaald heb. Als je alle tandwielen zelf goed aftekend op de tandwielen en op een vaste plek op de motor en je verdraaid niets verder, moet het geen enkel probleem zijn om de riem weer goed terug te leggen zonder het speciaal gereedschap. WEL een aanrader om de krukas even 2 keer rond te draaien met de hand (met ringsleutel) op de krukaspoelie, om te controleren of je kleppen de zuigers in ieder geval niet raken

    Als trouwens de geschiedenis van je auto niet helemaal bekend is, raad ik het aan de distibutieriem te vervangen (met spanrol, meelooprol en eventueel de waterpomp). Wel verstandig om dit in ieder geval alvast klaar te hebben liggen mocht het nodig zijn (dan heb je namelijk toch al alles los)
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  3. #3

    Standaard

    Goed en mooi advies MadRacer

    Wat betreft de koelvloeistof zou ik geen risico nemen en deze gewoon bij de dealer halen.

    Want er is blauwe,groene en rode.O ja en paars..........

    Wat er gebruikt moet worden hangt af van motor en bouwjaar.
    Zou geen risico nemen want er zijn verhalen over koppakkinglekkages tgv. verkeerde koelvloeistof.

    Suc6 zondag!

    Mulri-riem hoeft geen probleem te zijn;wel ff goed kijken hoe hij moet komen.
    Als multi-riemspanner piept,wordt het tijd voor een nieuwe.

    Maar dan kun je ook weer een hele poos zxorgeloos verder

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Distriebutieriem en de hele meut is 20.000 km geleden pas vervangen, dus dit hoeft niet, blijkbaar zijn ze de thermostaat vergeten

    Alles ziet er ook tip top uit dus ik ga alleen voor de thermostaat.

    Als ik de geribde riem eraf haal kan ik de beschermingskappen van de getande riem (distr. riem) eraf halen en bij de thermostaat. Ik moet dan wel den distr. riem een stukje naar voren schuiven zodat ik erbij kan, en opletten dat de riem er niet af glijdt.

    Dan stel ik de reparatie toch maar uit naar maandag, want dan ga ik maandag ochtend koelvloeistof bij de dealer halen.

    Bedankt!!!

    Groeten Sander
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok dus het maakt dus niet uit als de Pulley's die op de geribde riem (multiriem) zitten ronddraaien met het erop zetten, deze mogen dus gewoon vrij draaien? b.v. de pulley van de krukas en die van de airco compressor, of moeten deze pulley's ook op exact dezelfde plek staan? nee toch?

    Dat wilde ik graag weten

    Bedankt! Gr. Sander
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
    Ok dus het maakt dus niet uit als de Pulley's die op de geribde riem (multiriem) zitten ronddraaien met het erop zetten, deze mogen dus gewoon vrij draaien? b.v. de pulley van de krukas en die van de airco compressor, of moeten deze pulley's ook op exact dezelfde plek staan? nee toch?

    Dat wilde ik graag weten

    Bedankt! Gr. Sander
    Nee joh daarom is de riem wel geribd maar niet getand.
    (kun je ook even voelen hoe de diverse poelies ronddraaien)
    Stand van de poelies maakt geen b.....m uit
    Wel van tevoren(als ie nog gemonteerd zit)goed kijken hoe hij loopt.

    En de tip van MadRacer zeker opvolgen(ook als de distributieriem er niet af is geweest)krukas 2x handmatig ronddraaien als je klaar bent.
    En dan pas starten

    (volg je ook Parijs-Dakar om 23.00 uur?)

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Parijs-Dakar om 23.00 uur?

    Ik kijk nooit Dakar, wat is er dan om 23:00 uur?

    Is dat vandaag? (zaterdag) of is het gister al geweest?
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Rally Parijs-Dakar op rtl 5.............

    Nog maar een paar dagen :cry:

  10. #9
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    moet er bij een a8 ook het voorfront verwijderd worden of heeft deze meer ruimte dan bij een a4.

    bij mijn a4 afgelopen week elektrische koelvin vernieuwd (airco), en paste ook niet tussen door, ook voorfront gedeeltelijk moeten verwijderen.
    een paar uur extra werk .
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Plaats zat in de A8...

    Maar ik haal het voorfront er wel vanaf, omdat dat een stuk gemakkelijker werken is, en omdat ik graag wil weten hoe dit gaat (niet dat het moeilijk is ofzo)

    Tussen de radiateur en de motor heb ik zo'n 30cm ruimte, daar kan dus gemakkelijk een arm met gereedschap tussen

    Bij de A8 is het voorfront verwijderen heel makkleijk dus dat is zo gedaan
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok dus ik moet gewoon die pulley van de krukas 2 keer ronddraaien?

    Wat gebeurd er dan precies in de motor? En wat kan er gebeuren als ik dit niet doe?
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  13. #12

    Standaard

    in principe zou je denken; hoeft niet.

    maar het is wel prettig om zeker te weten dat de motor zonder mechanische breakdown (kleppen tegen zuigers, eraf lopende riem etc) rond kan draaien voordat je de X kilowatt startmotor eraan laat sleuren. blijkt dan dat je nokkenas toch iets verdraaid is; motor RIP.

    het is dus een check die weinig moeite kost en je heeeeel veel moeite kan besparen.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok je draait hem dus gewoon 2 keer in de richting waar die normaal gesproken heen draait?

    En wat moet je dan precies voelen als je die 2 rondjes gedraait hebt? Of voel je helemaal niks?

    De Krukas wordt inderdaad aangedreven door de geribde riem dus ik moet dit wel gaan doen, wie kan er nog iets meer uitleg geven?

    Alvast bedankt, Gr. Sander
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
    En wat moet je dan precies voelen als je die 2 rondjes gedraait hebt? Of voel je helemaal niks?
    Alvast bedankt, Gr. Sander
    Als je de bougies er niet uit haalt voel je tijden het handmatig draaien van de krukas veel weerstand:de compressie.
    Als de nokkenas t.o.v. de krukas goed staat,zul je dan verder niks voelen.
    En kun je gerust starten met de startmotor.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    En wat nou als je hem 3 of 4 rondjes draait?

    het is me nog steeds niet zo heel duidelijk

    Gr. Sander
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
    En wat nou als je hem 3 of 4 rondjes draait?
    Voor de distributieriem,de getande riem, is het belangrijk dat deze gemonteerd wordt volgs. de merktekens op de poelies.
    De krukas drijft via deze (getande)riem de nokkenas aan.
    De nokkenas bedient de kleppen.
    Het is belangrijk dat de kleppen opengaan (dwz. richting zuiger gaan) op het juiste moment.
    Als de kleppen opengaan op het moment dat de zuiger in de bovenste stand is,kan er veel stuk gaan. :cry: :cry:
    De ultieme proef,als je dus de merktekens heel goed gecontroleerd hebt, is het handmatig draaien van de krukas in de looprichting.
    Komen de kleppen en zuigers elkaar tegen zul je dat echt voelen!
    Dan hoeft er nog geen schade te zijn.
    Zit de distributieriem (met de tandjes) niet goed gemonteerd en start je met de startmotor is het wel meteen te laat. :cry:

    Voor de multi-riem,een platte geribde riem,maakt dat allemaal niks uit.
    Deze drijft de dynamo,stuurbekrachtingcompressor en bij de 4cyl. de waterpomp aan.
    Aan deze poelies kun je rustig draaien als de riem eraf is bv. om te kijken of de dynamo een slecht lager heeft.
    Dit is de eerste riem die je tegenkomt.
    Deze zie je ook zitten als je de motorkap open maakt.

  18. #17

    Standaard

    30 cm tussen motor en radiateur..... ik ben jaloers!!!!!!!! Bij mij past er NET een hand tussen!! Het maakt niet uit trouwens of je hem 2 of 3 of 4 keer ronddraait. Het gaat erom dat je krukas de dubbele snelheid draait van je nokkenasen dat je dus de krukas 2 keer rond moet laten draaien om de nokkenassen 1 keer rond te laten draaien. In 1 omwenteling van je nokkenassen zijn alle mogelijke klepbedieningen aan de beurt geweest en weet je zeker dat de kleppen de zuigers niet raken. Als je inderdaad zoals eerder gezegd de bougies laat zitten (kan gewoon hoor, geen probleem)zul je wel de weerstand van de compressieslag steeds voelen. Gewoon iets meer kracht zetten, dan draait hij gewoon verder. Als een klep een zuiger raakt voel je duidelijk een mechanische tik/bonk, dan zul je de riem er dus opnieuw goed op moeten gaan leggen.

    Ik wist niet dat de distributieriem trouwens niet helemaal eraf hoefde voor de thermostaat te vervangen? Waar heb je die informatie vandaan als ik vragen mag? Mijn thermostaat is binnenkort ook aan de beurt namelijk :cry:
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok.... Nouja ik hoef alleen maar de geribde riem eraf te halen, dus niet de getande riem dus ik hoef ook geen rondjes aan de krukas pulley te draaien dus? Getande riem blijft gewoon op ze plek...

    Ik heb de info van een oom gehad, die werkt in een garage en die vertelde me dat je bij de thermostaat kan zonder de getande riem er helemaal af te halen, dus alleen geribde riem los en beschermkappen voor getande riem en je zou er bij moeten kunnen komen...

    Maar de krukas zit toch ALLEEN op de geribde riem en niet ook nog is aan de getande riem toch?

    Alvast bedankt!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  20. #19

    Standaard

    ow wacht ff, ik begreep je niet helemaal goed Geribbelde riem bedoel jij de multieriem of multi v-riem mee. Getande riem is de distributieriem idd. De multiriem kun je er zo afhalen en weer terug leggen. Wel dezelfde draairichting aanhouden. Als je de distributieriem niet los hebt gehad is het absoluut onzin om de motor rond te gaan draaien. De multiriem heeft namelijk niets met je kleptiming van doen. Ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan aangezien ik nagenoeg hetzelfde blok heb. Ik heb altijd gedacht dat de distributie los zou moeten om bij de thermostaat te komen. Scheel veel werk als dat dus niet hoeft
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  21. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8

    Maar de krukas zit toch ALLEEN op de geribde riem en niet ook nog is aan de getande riem toch?

    Alvast bedankt!
    Neen, de krukas drijft zowel de multi-riem(platte riem) als de distributie-riem (getande riem) aan.
    De multiriem zit op een gladde poelie, de distributie op een getand gedeelte van de krukas.

    In het pdf.bestand wat ik gelezen heb over het vervangen van de thermostaat bij een 6cyl. staat wel dat de spanner van de distributieriem los moet.Ook moet de distri-riem op het nokkenastandwiel worden verschoven.
    Door deze manoevre is het m.i. mogelijk dat de kleptiming -zeker als de distri-riem ervan schiet- verandert.
    Daarom zou ik dus altijd even handmatig de krukas in de looprichting minstens 2 keer ronddraaien. 8)

    Tenslotteit is best een moeilijke en zeker een gevaarlijke klus om te doen.
    Als je niet de mogelijkheid hebt om het samen met iemand te doen die het vaker gedaan heeft,zou ik het je niet aanbevelen. :oops:
    Goedkoop zelf doen kan dan dan heel duur uitpakken. :cry:

    Wat je ook doet,veel suc6

Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •