Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

  1. #1

    Standaard "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    hallo allemaal.

    Al 2 keer bij de Audigarage proberen duidelijk te maken wat mijn probleem is en niets gevonden. Dus hopelijk tref ik hier iemand die wat kan met mijn omschrijving, zodat ik met betere info naar de dealer kan:
    Als ik thuis het parkeerterrein afrijdt (koude start) ontstaat na het schakelen naar de 2e verdieping een "slijpend" geluid van een paar seconden (ik geef dan geen gas, aangezien ik niet hard het parkeerterrein afkan). Dit geluid is beste onregelmatig en verschilt van dag tot dag hoe aanwezig het is. Wat me laatst is opgevallen is dat op het moment de moter rustig stationair draait (als ik bijv. half minuutje wacht voordat ik wegrijd) het geluid aanzienlijk minder aanwezig is.
    Daarnaast is dit geluid tijdens het verdere rijden ook hoorbaar, al is het dan een stuk zachter en wat meer naar de achtergrond gedrukt. Tijdens het rijden hoor ik het op het moment dat ik gas loslaat om door te schakelen (dan slechts halve seconde per keer). Het geluid is harder als ik vanuit lage toeren kom of op een helling rijdt.

    Het is heel lastig goed te omschrijven, dus vraag gerust.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Rios's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Posts
    1.341
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Bouwjaar? Kilometerstand?

  3. #3

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    doet ie dat ook als je de airco uitzet?

  4. #4

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    auto is van bouwjaar 2007, ongeveer 90000 op de teller

  5. #5

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwastmichiel Bekijk Berichten
    doet ie dat ook als je de airco uitzet?
    Die opmerking maakte de dealer eergisteren ook, al heb ik zelf het idee dat het iets motorisch of versnellingsbaktechnisch is. De airco staat bij mij lang niet dagelijks aan en volgens mij treedt het dan nog steeds op. Maar ik ga het in ieder een keer proberen met airco en zonder. Je kunt zaken maar uitgesloten hebben.


  6. #6

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    De airco staat standaard aan normaal gesproken, of je moet hem met de hand uit zetten of het moet onder de 3 graden zijn buiten.

  7. #7

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    vliegwiel?

    is de nokkenassen sensor al vervangen? Was terugroep actie... lijkt mij wel verstandig dit te checken. Ik heb een nieuwe motor gekregen bij 83dkm.
    Laatst gewijzigd door Fean; 17-11-11 om 14:19.
    A3 SB Ambition BE 1.8Tfsi 2009

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fean Bekijk Berichten
    vliegwiel?

    is de nokkenassen sensor al vervangen? Was terugroep actie... lijkt mij wel verstandig dit te checken. Ik heb een nieuwe motor gekregen bij 83dkm.
    Allereerst, hoe is dit bij jou aan het licht gekomen? Problemen of ben je gewoon teweten gekomen dat er een terugroepactie is geweest? Als het klachten waren, hoe uitte die zich??

    Reageert dat vliegwiel direct als je het gas loslaat? Dan treedt namelijk altijd dat geluid op? Bij een niet stationair draaiende motor (dus bij starten 's ochtends) is het geluid harder en langer.

    Was die terugroepactie gericht op oa audi a3 1.8tfsi bouwjaar 2007? Jij hebt een 2009 SB zo tezien ;-)

    Overigens hebben ze een paar dagen geleden een softwareupdate toegepast, omdat mijn waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem aanging. De motor was dan ook vaak schokkerig. Dit is overigens iets van een paar weken en dat slijpende geluid al bijna sinds ik de auto heb (maart dit jaar). Lampje is uit en motor loopt weer beter. Slijpend geluid nog steeds aanwezig. Al met al drie keer bij de garage gestaan en boek magertjes progressie. Word overigens wel netjes behandeld, geen discussie of het wel of niet in de garantie valt. Ze hadden ook iets bij de airco geconstateerd, dat wordt binnenkort onder garantie vervangen. Hopelijk willen ze daar alleen niet het werkelijke probleem mee verdoezelen. Ik heb helaas wat negatieve ervaringen met garages, dus ben als snel wantrouwend. Voor mijn gevoel is het iets motorisch of schakelbaktechnisch en dat zijn al snel dure geintjes.

    Ook heb ik vandaag zonder airco gereden (helemaal uit) en dat maakte geen verschil.

    Ik heb nog garantie, dus weet graag nu wat er aan de hand is. Hopelijk kan ik met jullie hulp wat beter voorbereid naar de garage. Irritant als je er zelf te weinig vanaf weet, dan word je voor mijn gevoel iets te makkelijk met een onzinverhaal teruggestuurd.
    Laatst gewijzigd door steveNL; 17-11-11 om 18:29.

  10. #9

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Heb je die airco al geprobeerd die reageert ook direct op het gas. Als je dat kan uitsluiten kun je verder.

  11. #10

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwastmichiel Bekijk Berichten
    Heb je die airco al geprobeerd die reageert ook direct op het gas. Als je dat kan uitsluiten kun je verder.
    getest en uitgesloten.

  12. #11

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    dan zou mijn volgende optie zijn om rond het vliegwiel te zoeken. Maakt de auto ook het geluid wanneer je stil staat of alleen wanneer je rijdt?

    ik heb bij mijn vorige audi (a4 19 tdi) gehad dat de paspennen uit het vliegwiel waren gekomen en tussen de bak en het vliegwiel aan het slijpen waren gegaan. Dit kon je toen dr tijs ook stationair goed horen als je er onder ging liggen.

  13. #12

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwastmichiel Bekijk Berichten
    dan zou mijn volgende optie zijn om rond het vliegwiel te zoeken. Maakt de auto ook het geluid wanneer je stil staat of alleen wanneer je rijdt?

    ik heb bij mijn vorige audi (a4 19 tdi) gehad dat de paspennen uit het vliegwiel waren gekomen en tussen de bak en het vliegwiel aan het slijpen waren gegaan. Dit kon je toen dr tijs ook stationair goed horen als je er onder ging liggen.
    echt alleen tijdens het rijden. Als ik start draait mijn motor rond 1100 touren. Als ik direct ga rijden en rustig in zijn 1 gas bijgeef, dan blijft het geluid hoorbaar. Daarna door naar 2 en wederom rustig gasgeven (bij direct gaspedaal induwen minder last). Als de motor rustig is (700-800 touren) dan alleen kort het geluid bij loslaten gaspedaal. Beter hoorbaar als ik vanuit lage touren gas geef en daarna loslaat. Klinkt allemaal vaag, maar veel duidelijker kan ik het niet omschrijven. Een geluid uit een vliegwiel zou op zich wel passen, tenminste het beeld dat ik heb bij een vliegwiel is dat het in actie komt op het moment dat je gas loslaat. Of heb ik het dan mis??

  14. #13

    Standaard Re: "slijpend" geluid tijdens rijden: Audi A3 1.8tfsi

    Bij een vliegwiel en een slijpend geluid zou ik verwachten dat ie dit ook in zijn vrij doet en dat de auto zou trillen.
    De truuk is om te achterhalen waar het geluid ongeveer vandaan komt.(al valt dit niet altijd mee) Kun je iemand anders laten luisteren die buiten de auto staat. Dan weet je of het vooraan in het midden of achteraan in de auto zit.

    Het kan nl van alles zijn en dat is lastig te achterhalen vanaf hier.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •