Pagina 9 van 11 EersteEerste ... 567891011 LaatsteLaatste
Resultaten 161 tot 180 van de 212

Onderwerp: Kettingspanners 3.0TDI

  1. #161

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Wij hebben hier nu 2x ook van de "nieuwe" generatie de ketting mogen vervangen. Dit betroffen een 130000km A7 met 3,0tdi 245pk motor èn een 170000km 3,0tdi 313pk versie, waarvan bij de laatste toch duidelijk te zien was dat deze (lange) ketting langer geworden was. Dus hoe dat op te lossen middels een nieuwe spanner en software??

    Jos.
    De ketting zou mogelijk langer kunnen worden van het elke keer opnieuw op spanning komen bij het starten? De nieuwe software is eigenlijk de eerste stap om te controleren of het ook met gewijzigde software fout gaat met drukopbouw. Je ziet het ook bij het 2.0tfsi olieprobleem, eerst 'n software-update. Ik weet niet of voor de BiTDI ditzelfde verhaal ook aan de hand was. BiTDI is natuurlijk her en der afwijkend van de V6 TDI G2 serie, ik verwacht in ieder geval een andere ketting?
    Laatst gewijzigd door Nenna; 26-06-17 om 10:31.

  2. #162

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Die ketting blijft toch een "probleem".
    Levenslang is de slogan , maar na een 100.000 km heb je het geratel al.
    Een Riem moet je om de 60 tot 80.000 km vervangen , maar ben je zeker.
    Een ketting is sterker , maar je hebt de "ratel" er wel bij.

  3. #163
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Blijf een software update een vreemde oplossing vinden voor iets wat mechanisch fout gaat. En een ketting sterker dan een riem? Das echt achterhaald met de hedendaagse kunststoffen en techniek. De nieuwere serie TDI heeft al een distributieriem naar de oliepomp die zelfs gewoon in de olie loopt. Dit zou ook de gewone distributie enorm stil en sterk kunnen maken.

    Jos.

  4. #164

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    @jos_br
    Ik weet niet exact wat er verandert in die software, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met de oliedrukregeling. Die kent bij deze auto's namelijk twee drukniveaus die software-matig worden aangestuurd. Stationair op lage-druk, en met meer toeren op hogere druk. Er is dus wel degelijk een link te leggen tussen de software-matige aansturing van de oliedruk en de mechanische kettingspanner die niet snel genoeg spant.

  5. #165
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    De ketting zou mogelijk langer kunnen worden van het elke keer opnieuw op spanning komen bij het starten? De nieuwe software is eigenlijk de eerste stap om te controleren of het ook met gewijzigde software fout gaat met drukopbouw. Je ziet het ook bij het 2.0tfsi olieprobleem, eerst 'n software-update. Ik weet niet of voor de BiTDI ditzelfde verhaal ook aan de hand was. BiTDI is natuurlijk her en der afwijkend van de V6 TDI G2 serie, ik verwacht in ieder geval een andere ketting?
    Hier op mijn BiT geen enkele ratel hoorbaar. Inmiddels 141.000km op de klok waarvan sinds 75.000km stage 3 tuning erop zit.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



  6. #166
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    Hier op mijn BiT geen enkele ratel hoorbaar. Inmiddels 141.000km op de klok waarvan sinds 75.000km stage 3 tuning erop zit.
    Degene waarvan wij hier de kettingen hebben vervangen hadden zo'n beetje 170+dkm gelopen. Een tuning heeft geen effect op de ketting, deze wordt niet zwaarder belast.

    Jos.

  7. #167

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Hoi,

    Ik heb dit topic even snel doorgenomen en vraag me af ik me zorgen moet maken. Ik plan binnen afzienbare tijd een pre-facelift A7 3.0TDI aan te schaffen (de 245pk versie).

    Zijn er met dit blok nog steeds problemen te verwachten?
    Maw, is het nog steeds zo dat het niet gaat over '_als_ er een probleem is', maar wel '_wanneer_ het probleem opduikt'?

    Indien dit echt een fabricage/ontwerpfout is, is er dan geen algemene terugroepactie van Audi zelf waarbij ze je probleem kostenloos oplossen?
    Kan ik bij aankoop/inspectie iets zien/horen?
    Stel dat de verkoper 'zegt' dat de auto gefixt is, is er dan een manier om dat zeker te zijn, ook als er geen factuur van bestaat?

    + Wat met de BiTDI?
    Laatst gewijzigd door crossbytje; 18-08-17 om 16:29.

  8. Ad
  9. #168
    sjefkuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    81
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Hoe zit dit met een 2.7 of 3.0 tdi 2006 die nu al 310.000km gelopen heeft en deze start gewoon stilletjes zoals het hoort.
    Hij rijd ook zoals het hoort.

    Zou je bij deze km standen er ook bang voor moeten zijn, omdat in feite de kettingen bij deze km stand al eens vervangen moeten zijn.
    Of is het mogelijk dat het pas een hele late km stand eens gaat gebeuren?

    Als ik nu iets stoms vraag meld het me ook maar
    Audi A4 B6 avant 1.9TDI - Pro-line

  10. #169
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Hm.., ik heb de 171Kw/233Pk 2007 editie met nu ca. 220.000km en nog geen last gehad.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  11. #170
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Het is niet gezegd dat ze er allemaal last van hebben, degene met hogere km standen zouden ook al eens vervangen kunnen zijn. We krijgen nu weer een Bitdi met een lekke koppakking en een ratelende ketting/spanner die 270dkm gelopen heeft.

    Jos.

  12. #171

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Ik heb een Audi A8 Quattro uit 2012 met 250 PK 3.0 TDI die 125.000 km heeft gelopen. En soms hoor ik tijdens het starten een ratel geluid komen uit de motor. Het duurt ongeveer 1 seconde en je hoort het alleen soms en dus niet altijd.

    Volgens een handelaar blijkt dat het normaal is aangezien het zo kort duurt en niet altijd gebeurd. Wat is jullie mening hierover?

  13. #172
    MarcelNL
    Guest

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    mijn S6 heeft dat ook, na oliewissel overigens een heel sstuk minder, en wat ik hoorde komt het doordat de kettingspanners oliedruk moeten krijgen om de ketting op spanning te krijgen. Klinkt plausibel maar of het klopt?

  14. #173
    Anacinc's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    51
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audikill Bekijk Berichten
    Ik heb een Audi A8 Quattro uit 2012 met 250 PK 3.0 TDI die 125.000 km heeft gelopen. En soms hoor ik tijdens het starten een ratel geluid komen uit de motor. Het duurt ongeveer 1 seconde en je hoort het alleen soms en dus niet altijd.

    Volgens een handelaar blijkt dat het normaal is aangezien het zo kort duurt en niet altijd gebeurd. Wat is jullie mening hierover?
    Een handelaar.....

    Oke, mijn mening... ik heb exact dezelfde klachten waardoor ik inmiddels heb besloten de volledige ketting distributie te laten vervangen inclusief spanners. Ik heb 70dkm gereden met die eerste ratel van een seconde maar net zo vaak niet. Toch is dit het signaal dat de kettingdistributie aandacht vraagt

  15. #174
    Anacinc's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    51
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelNL Bekijk Berichten
    mijn S6 heeft dat ook, na oliewissel overigens een heel sstuk minder, en wat ik hoorde komt het doordat de kettingspanners oliedruk moeten krijgen om de ketting op spanning te krijgen. Klinkt plausibel maar of het klopt?
    klopt

  16. #175

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Heb nu een A4 B7 3.0 TDI 204 pk(BNK). Inmiddels bijna 340.000 km gelopen en geen problemen met de ketting gehad. Blok loopt als een zonnetje, ook nog nooit ook maar een druppel olie moeten bijvullen.
    Wil hem inruilen voor een 2009 a6 3.0 TDI 239pk. Klopt het dat dit blok een nieuwere versie is met betere distributie ketting en spanners en nieuwe pomp met injectoren en nog dus bog wat betrouwbaar is?

  17. #176
    avussilver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vmo Bekijk Berichten
    Heb nu een A4 B7 3.0 TDI 204 pk(BNK). Inmiddels bijna 340.000 km gelopen en geen problemen met de ketting gehad. Blok loopt als een zonnetje, ook nog nooit ook maar een druppel olie moeten bijvullen.
    Wil hem inruilen voor een 2009 a6 3.0 TDI 239pk. Klopt het dat dit blok een nieuwere versie is met betere distributie ketting en spanners en nieuwe pomp met injectoren en nog dus bog wat betrouwbaar is?
    Hier zit idd een gemodificeerde kettingspanner op .
    Vanaf 2008

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

  18. #177

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Mijn ervaring met het ketting geratel is als volgt:
    Als je steeds met propere olie rijd is er geen probleem. Alleen bij het starten na een zekere stilstandstijd (als de druk uit de spanners verdwenen is) zal je heel kort wat geratel horen. Maar als de oliedruk er weer op zit is alles opnieuw stil.

    Maar, de olie van de diesel motor vervuilt bij iedere dpf regeneratie omdat de inspuittijd dan extra lang duurt om de noodzakelijke hoge dpf uitbrandingstemperaturen te halen en er hierdoor half verbrande diesel via de klepstelen in je oliecarter terecht komt. En dit is de grote boosdoener voor zowel de hydraulische spanners (die sneller hun druk verliezen en uiteindelijk nog amper hun druk kunnen houden) als ook de ketting die gaat slijten en hetzelfde probleem voor de hydraulische kleppen stoters. Uiteraard zal bij veel korte ritten dit euvel erger uitvallen dan iemand die steevast lange snelweg ritten maakt. Ook het aantal km's waarbij je de olie vervangt zal hierop inspelen.

    Ook wil ik nog meegeven dat die kettingen zeer licht zijn uitgevoerd, te vergelijken met een lichte fietsketting, en niet meer te vergelijken zijn met de oude dubbele kettingen van vroeger (die onverslijtbaar waren?)
    Het voordeel nu is de veel lichtere draaiende massa die de prestaties ten goede komen. Het is dus een keuze die gemaakt moet worden.

    Een andere techniek bestaat erin om hiervoor een afzonderlijke injector te gebruiken. Op die manier vermijd je de olie vervuiling. Jammer dat Audi hiervoor niet kiest.

    Zelf heb ik gekozen om mijn dpf systeem om te bouwen naar een passief systeem dat continu uitbrand bij normale uitlaatgastemperaturen vanaf een 270 graden i.p.v. meer dan 600 graden. Maar dat is dan weer een heel ander verhaal....

    Dat verhaal die een deel vormt van een groter geheel kan je hier vinden;
    https://www.audiforum.nl/forum/techn...ml#post1852409

    En hiermee is de slijtage van de ketting zo goed als verdwenen!!!
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 25-07-19 om 10:34.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  19. #178
    Tommetje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    37
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    Hi all,

    Heb het hele topic maar doorgelezen. Ook bij mij constateer ik de geluiden uit het filmpje van Pedro. Nu woon ik echter in Twente. Weet iemand waar ik dit hier in de buurt kan laten repareren?

    mvg,
    Tom

  20. #179
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.524
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  21. #180
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

    In lochem bij Hans Sloot.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

Pagina 9 van 11 EersteEerste ... 567891011 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •