Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 184
    1. #1

      Standaard Kettingspanners 3.0TDI

      De bekende kwaal voor alle 3.0TDI rijders; de huiveringwekkende rammel tijdens de koude start.
      De grondslag voor het probleem ligt in het oprekken van de kettingen van de distributie (deze motor heeft geen tandriem voor de nokkenas/balansasaandrijving).
      Door het oprekken van de kettingen en het op oliedruk moeten komen van een hydraulische spanner komen de spanners tegen en voorbij een maximale uitslag waardoor de ketting even zweeft over de geleider(s). Dezee geleiders "stuiteren" tegen de spanners wat weer het kenmerkende geluid geeft bij de motoren " met ervaring ".

      Soms worden de bovenste 2 spanners vervangen omdat dit de enige betaalbare manier is om het geluid te verminderen, soms werkt dat goed en vrij lang, meestal kort omdat de andere geleiders/spanners en nog veel langere kettingen lager in het blok niet vervangen kunnen worden zonder de bak van de motor te scheiden, de distributie is aan de bakzijde gemonteerd.

      De enige grondige oplossing is alles vervangen, helaas is dit een klusje van ~3 dagen en is er een enorme stapel onderdelen nodig.

      Voor een korte impressie :



      [(Altijd bereikbaar via www.hartogtuning.nl via onderhoud/alle modellen)

      Het bijgeluid is niet "alles", er is een grote kans dat 1 van de spanners doormidden slaat waardoor de ketting kapot draait en daarmee de motor, het gebeurt, en vaak na een beurt omdat het oliefilter dan vol moet pompen en de motor 2 seconden geen/lage oliedruk heeft. Je zult niet de eerste zijn die de 3.0TDI ververst en de motor vernield.

      Als je kettingspanners veel bijgeluid maken probeer dan zo goed en kwaad als het kan je filter te vullen met olie en de motor te starten gedurende 10 seconden zonder dat hij aan kan slaan.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      • Bestandstype: jpg 12.jpg (113,0 KB, 597 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 1.jpg (159,0 KB, 497 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 10.jpg (174,9 KB, 493 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 13.jpg (140,9 KB, 427 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 5.jpg (196,9 KB, 528 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 11.jpg (113,1 KB, 434 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 3.jpg (170,7 KB, 478 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 9.jpg (193,3 KB, 443 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 4.jpg (133,7 KB, 451 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 8.jpg (101,4 KB, 415 keer bekeken)
      • Bestandstype: jpg 2.jpg (165,4 KB, 448 keer bekeken)
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    2. #2
      SkyBuMp's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2010
      Posts
      2.382
      Kudos
      47
      Auto
      Audi A6

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Zo wat een verschil en geluid zeg! Mooi vast gelegd ook zo met de foto's en filmpje.
      A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010

    3. #3
      Mark77's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2007
      Leeftijd
      43
      Posts
      2.071
      Kudos
      83
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Heldere uitleg. Kost waarschijnlijk je halve ribbenkast, maar dan kan je weer even voort. Vanaf / en bij welke km stand komt dit gemiddeld het meeste voor ?
      A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
      A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
      BMW Z3 2.8 Roadster

    4. #4

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2008
      Leeftijd
      51
      Posts
      1.237
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      de mijne is net gisteren vervangen (bovenste)............gelukkig.
      En nog binnen garantietermijn...........gelukkig.

    5. #5

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freek123 Bekijk Berichten
      de mijne is net gisteren vervangen (bovenste)............gelukkig.
      En nog binnen garantietermijn...........gelukkig.

      Het probleem is dan dat je na de garantietermijn alsnog een probleem krijgt, de 1 of 2 bovenste (in rood) zijn relatief simpel te vervangen, de echte problemen zijn bij de blauwe pijlen, dan wordt het pas echt kostbaar.....

      De meeste beginnen boven de 150k te rammelen, bij 250k is het meestal oorverdovend, er is nogal wat marge/moeilijk te zeggen, zoals gebruikelijk zal goede olie en onderhoud schelen, maar het komt vroeg of laat toch.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Laatst gewijzigd door pedro sr.; 17-11-11 om 20:10.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.


    6. #6
      RBo's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2011
      Leeftijd
      43
      Posts
      1.177
      Kudos
      5
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Heeft de 2.7 TDI hier ook last van? ik zie in het filmpje wel 2.7 TDI staan maar lees eigenlijk alleen maar verhalen van 3.0 TDI audi rijders die last hebben/hadden van dit probleem.
      Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 11-2018 Mythoszwart Metallic
      Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

    7. #7

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2008
      Leeftijd
      51
      Posts
      1.237
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr. Bekijk Berichten
      Het probleem is dan dat je na de garantietermijn alsnog een probleem krijgt, de 1 of 2 bovenste (in rood) zijn relatief simpel te vervangen, de echte problemen zijn bij de blauwe pijlen, dan wordt het pas echt kostbaar.....

      De meeste beginnen boven de 150k te rammelen, bij 250k is het meestal oorverdovend, er is nogal wat marge/moeilijk te zeggen, zoals gebruikelijk zal goede olie en onderhoud schelen, maar het komt vroeg of laat toch.
      Kan volgens mij moeilijk "eisen" om alles te vervangen als er geen klachten zijn..............ik weet het, sparen dus !
      KM-stand nu; 134000 km

    8. Ad
    9. #8

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Hoe laat je de motor 10 seconden draaien zonder dat ie aanslaat? moet je dan de sensor van de cr loshalen?
      A6 4F 2.7 TDI 6 BAK 2005
      Zonder wrijving geen glans

    10. #9
      Mark77's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2007
      Leeftijd
      43
      Posts
      2.071
      Kudos
      83
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Komt dit alleen voor bij de "oude" 204 / 224PK versies of komt dit ook bij de "nieuwere" 232 & 240 pk versies voor ? En hoe zit dit voor de V8 diesel van 326 / 340 PK ?
      A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
      A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
      BMW Z3 2.8 Roadster

    11. #10

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Ik heb op een ander forum gelezen dat het om de motoren van voor 2006 zou gaan. Een bevriende VW/Audi monteur heeft me verder alleen gewaarschuwd voor het inlaatspruitstuk; de kleppen voor variable swirl kunnen stuk. Hij heeft niets genoemd over kettingspanners.
      '07 A5 TDI Quattro Proline 176kW
      '03 Golf IV 4-motion 96kW + chip 170PK (verkocht)
      '92 MR2 GTI 3S-GE 110kW (verkocht)

    12. #11
      poetsertje's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2005
      Leeftijd
      51
      Posts
      17.073
      Kudos
      1251
      Auto
      Audi A6 Allroad
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Mooie uitleg Pierre.
      Gelukkig mag ik nog een paar km voordat het zo ver is.
      Mijn auto is net als zijn baas:
      Niet te dik, maar zwaar gebouwd

    13. #12

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      07 2011
      Leeftijd
      40
      Posts
      64
      Kudos
      1
      Auto
      Audi S4

      Standaard

      Helaas laat mijn s4 v8 benzine dezelfde geluiden horen, in combinatie met wat napruttelen na het geratel.

      Twee vragen; voert Hartog ook voor dit blok zo'n reparatie uit (wat zijn de kosten?) en hoe kan ik vaststellen of het de spanners/ketting is of de nokkenasverstelling?
      (Dealer biedt helaad geen soelaas)

    14. #13
      HD1's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2008
      Leeftijd
      60
      Posts
      18.907
      Kudos
      285
      Auto
      Audi S4
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Da's weer een duidelijke uitleg, dank je.
      van de andere kant meteen alarmerend....ik zit nu net over de 150.000
      Ga zo eens secuur luisteren..
      A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

    15. #14
      sdekoning's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2010
      Leeftijd
      38
      Posts
      648
      Kudos
      40
      Auto
      Audi A5 Coupé

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Prachtig deze beschrijving van een probleem en de oplossing hiervoor! Meer van dit graag!
      3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

    16. #15

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Of de nieuwere motoren het ook hebben / krijgen weet ik niet logischerwijze hebben de oudste de eerste verschijnselen omdat die meer km. achter de keizen hebben, er zijn geloof ik wel wat dingen verandert dus we hopen op het beste, of ze na ~2006 beter zijn kan ik nog niet zeggen.

      Bij een V8 heb je een gelijkwaardige opstelling met extra features als verstelbare nokkenasbediening, wat het ook weer geluiden kan geven e.d. en nog veel duurder is.....
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    17. #16

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karachy Bekijk Berichten
      Twee vragen; voert Hartog ook voor dit blok zo'n reparatie uit (wat zijn de kosten?) en hoe kan ik vaststellen of het de spanners/ketting is of de nokkenasverstelling?
      (Dealer biedt helaad geen soelaas)
      Wij voeren bijna alles uit behalve reparaties aan automaatbakken. Wat het geluid maakt bij jou auto is moelijk in te schatten, ook bij de V8 is het meestal het complete pakket.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    18. #17
      <> joris(snaak)'s Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      44
      Posts
      6.309
      Kudos
      106
      Auto
      Audi RS4

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      de 3.2 uit de a3 kan het iig ook hebben, bij mij ook net alles vervangen incl. de nokkenasverstellers. gelukking onder garantie

    19. #18
      a6-owner's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2007
      Leeftijd
      48
      Posts
      4.476
      Kudos
      267
      Auto
      Audi A6

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      Wat ben ik blij dat ik die dingen inmiddels gehad heb.

      Onderste spanners zijn vorig jaar onder garantie vervangen bij 178.xxx, verstuivers helaas niet onder garantie, maar zelf laten doen bij CD bij 189.xxx
      Dus ik hoop dat me de rest aan grote uitgaven voorlopig bespaard blijven.

    20. #19

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      05 2009
      Leeftijd
      44
      Posts
      117
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A6 Allroad
      Land
      Land

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      @Pedro: Zeer heldere uitleg. Hulde
      hebben de 2.7 TDI rijders hier ook last van? De topictitel geeft weer Kettingspanners 3.0 TDI. In het filmpje zie ik staan: 2.7 en 3.0 tdi?

      Wat zijn de kosten (schatting) van een complete 'renovatie'

    21. #20

      Standaard Re: Kettingspanners 3.0TDI

      2.7 ook, alleen zie je die niet zo heel vaak, ik denk dat de 3.0 ~4x zoveel verkocht is. Ze hebben dezelfde constructie.
      De reparatie kost bij ons tussen de 2750-2950 euro afhankelijk van het type........
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •