Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 74

Onderwerp: Motortemperatuur Audi

  1. #1
    muizenissen
    Guest

    Standaard Motortemperatuur Audi

    Nee, niet het zoveelste "mijn temperatuur" klopt niet topic. Even een korte en duidelijke statement voor al die nieuwe topics die de laatste tijd worden geopend, en geopend gaan worden met deze koudere dagen.

    Q: mijn temperatuur is 50-70 graden, soms iets meer, is dat normaal?
    A: nee, jouw Audi moet altijd strak 90 graden blijven. Is het heel heet of ijskoud, en rij je heel hard, dan mag het schommelen tussen 85 en 95 graden, kortstondig 100 graden. Nieuwere Audi's (~B5/6 etc.) hebben hier nog minder "last" van.
    O: doorgaans is de thermostaat kapot. Deze blijft in defecte toestand vaak open staan, zodat er te veel vloeistof door de radiator gepompt wordt. In zeldzame gevallen blijft de thermostaat in dichte toestand staan, waardoor de temperatoor snel en heel hoog oploopt, en niet meer af kan koelen door de radiator. Dit is echter zeer zeldzaam. Vervangen van de thermostaat lost dit normaliter op. Let op: sommigen zijn bijna niet bereikbaar, en vereisen een demontage van de distributieset. Laat daarom altijd de thermostaat en waterpomp meevervangen bij het wisselen van je distributieriem.

    Q: mijn temperatuur loopt heel hard op, en de fan slaat niet aan!
    A: waarschijnlijk is de temperatuurvoeler, de ventilator of de schakelaar hiervoor kapot.
    O: begin met vervangen van de sensoren, de voorschakelweerstand en controleer de bekabeling en zekeringen. Alles vervangen? Visco koppeling van de ventilator kan ook kapot zijn. Vervangen dus!

    Q: ik heb een Audi uit het jaar XXXX en mijn temperatuur is niet 90 graden, maar minder of meer. Klopt dat?
    A: nee, normaliter moet vrijwel elke Audi van 1960 tot nu strak 90 graden blijven draaien. 5 graden meer of minder is een marginale afwijking, en kan een meetfout of omstandigheidsprobleem zijn.

    Q: het duurt lang (>10km) voordat mijn temperatuur omhoog komt. Is dat normaal?
    A: afhankelijk van je motor: ja. Diesels vergen meer tijd om op temperatuur te komen (ik merk persoonlijk dat de 1.9 TDI en 2.5 TDI bij ~3 graden zo'n 10-15km nodig hebben om goed warm te worden, waar de 1.8T en 2.8 V6 hier zo'n 3-8km voor nodig hadden). Uiteindelijk moeten ze allemaal 90 graden worden. Haalt de motor dit niet, na een extreem lange afstand (>25km)? Dan loont het de moeite om het koelsysteem na te kijken (thermostaat, vloeistof, slangen, lekkage, etc.).

    Zo. Aanvullingen, opmerkingen of gebreken melden is van harte welkom. Uitzonderingen ook.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Prima verhaal, goed om vragen af te vangen. Nu nog alle newbies de zoekfunctie gebruiken voor dit onderwerp, dan hebben we minder dubbele topics.

    Over het algemeen: autofabrikanten ontwerpen hun instrumentarium zo, dat de ideale stand van de temperatuurmeter in het midden is of daar vlakbij. Een afwijking kan dan snel en simpel geconstateerd worden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Sticky? .

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Beste,

    bij mijn wagen is de temperatuur rond de 70 graden en bij stilstand 90 graden. Wat raad je me aan om als eerste te doen. Nu weet ik wel dat de distributieriem vorige zomer, bij een erkende audidealer, is vervangen maar kan me niet herinneren of de thermostaat dan mee vervangen is geweest.

    Wat raad je mij aan?

    Het gaat om een audi a4 bj 2003 1,9 100pk
    Laatst gewijzigd door abibi; 20-04-12 om 09:42.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Bij een 1.9TDI zit volgens mij de thermostaat niet achter de distributie.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    waar zit de termostaat dan wel bij deze wagens?

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    De zoekfunctie van dit forum vind je rechts bovenaan de pagina, het vakje met 'Google custom search' erin. Leer 'm eens te gebruiken...

    Zoektermen 'thermostaat 1.9 tdi': http://www.audiforum.nl/forum/google...rchid%3D776479
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Misschien nog verduidelijken in de openingspost om welke gemeten temperatuur het gaat. Die van olie of koelvloeistof, ik neem aan de eerste.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    98
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    Misschien nog verduidelijken in de openingspost om welke gemeten temperatuur het gaat. Die van olie of koelvloeistof, ik neem aan de eerste.
    Gezien de termen 'thermostaat', 'waterpomp' en de common-issues met watertemperatuur gok ik op koelvloeistof. Daarbij heeft het gros van de auto's geen olietemperatuurmeter, en mag deze gemiddeld meer schommelen dan de koelvloeistoftemperatuurmeter!

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    ik kan mijn thermostaat toch niet vinden. Heeft iemand een tekening of foto?

    Maar het feit dat er bij stilstand wel een temp van 90 graden wordt gemeten en tijdens het rijden rond de 70 graden zit, heeft dit toch niets te maken met de thermostaat??? Of ben ik verkeerd??

  12. #11
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Misschien nog leuk/interessant te vermelden dat audi in de nieuwe modellen de meter zo heeft geprogrammeerd dat er bij een ingangstemp marge van -5 of +5 toch strak 90c aan wordt gegeven bij bijvoorbeeld 85 of 95 graden dit om niet onnodig ongerust te worden als men schommelingen ziet. Die er onderhavig wel degelijk zijn want geen enkele auto blijft strak dezelfde temperatuut die varieert altijd wel enkele graden.

    De oudere audi modellen 80 en 100 uit bijvoorbeeld 1988-1994 laten dan ook vaak wel miniem deze fluctuatie zien in de temp meter. Bij bijvoorbeeld file rijden of sneller rijden. Dat is dan ook volkomen normaal binnen boven genoemde toleranties.

    De stabilisatie in de nieuwere meters geeft wel een goed gevoel dat alles netjes op temp blijft. De werkelijke reden van de engineers hier achter ben ik wel benieuwd naar.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 18-12-12 om 23:10.

  13. #12

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Interessant om zo meer standaard topics uit te werken. Misschien iets over de olietemperatuur toevoegen?
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  14. #13
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door abibi Bekijk Berichten
    ik kan mijn thermostaat toch niet vinden. Heeft iemand een tekening of foto?

    Maar het feit dat er bij stilstand wel een temp van 90 graden wordt gemeten en tijdens het rijden rond de 70 graden zit, heeft dit toch niets te maken met de thermostaat??? Of ben ik verkeerd??

    Als je plastic kap eraf haalt zie je hem aan de voorkant van het blok zitten, zit vast met 2 boutjes aan een plastic buis waar de slang op zit.
    DSCN3529.jpg

  15. #14
    darkmen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    170
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Is deze topic nog helemaal juist voor alle audi's?

    Ik heb namelijk begrepen dat de A6 4g of c7 zoals je ook kunt noemen, de temp regelt naargelang de buitentemp?
    weet niet of dit 100% juist is want mijn duits is niet zo goed, maar had dit zo begrepen op een duitstalig forum, indien dit juist is zouden ze de sticky misschien wat moeten aanpassen..

  16. #15

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    De buitentemperatuur en rijwind hebben invloed op de koelvoeistoftemperatuur in de radiator. In die zin idd 100% juist, hoewel er niet geregeld wordt op die buitentemperatuur, maar op de koelvloeistoftemperatuur.
    turn in turn out turn on

  17. #16
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Ik heb gemerkt dat de temperatuur terug loopt als de een tijd stationair staat te draaien, nu was de buiten temperatuur rond de 5 graden maar voor mij was dit nieuw. Ik heb overigens een 2.0. TDI uit 07 en heb mij laten vertellen dat nu euwe motoren meer moeite hebben om warm te blijven........ Ik was even stil...... Ik kreeg ook te horen dat veel motoren een soort warmte staaf in de vloeistof hebben hangen om warmte te genereren die de motor niet kan opwekken..... Nog altijd kon ik geen woord uitbrengen...
    Inmiddels ben ik van de informatie bekomen en wil hier toch de vraag stellen..... Iemand een idee?

    Oh.. En met terug lopende temp heb ik het over een 20 graden, zodra ik weer ging rijden liep de temp weer op naar normaal. Wel de sensor laten vervangen.
    Laatst gewijzigd door REVZRACER; 05-02-13 om 09:41.
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  18. #17

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Misschien is het de moeite van het vermelden waard dat de EGR ook een thermostaat heeft. Als deze kapot is komt de motor temperatuur bij < 5 graden celcius buitentemperatuur ook niet boven de 70 uit, tenzij je continu > 150km/u rijdt. Daarnaast duurt het bij normale buitentemperatuur ontzettend lang voordat de motor op temp is. Dit probleem kwam bij bij aan het licht bij het repareren van een koelvloeistof lekkage.
    '07 A5 TDI Quattro Proline 176kW
    '03 Golf IV 4-motion 96kW + chip 170PK (verkocht)
    '92 MR2 GTI 3S-GE 110kW (verkocht)

  19. #18

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Ik heb dus het zelfde probleem

    Me motor loopt snel naar de 120 graden en snel bedoel ik een minuut of tien mee
    Nu dacht ik aan de pomp aangezien dit een kwaaltje blijkt

    Maar als ik de motor start en de dop van me KVS eraf haal zie ik geen KVS binnen komen
    Dus verdenk ik eerder de thermostaat gezien ik geen KVS zie binnen stromen

    Wat is jullie advies eerst me thermostaat doen de pomp kan dan altijd nog

    En moet me hele pomp los of kan ik gewoon een flens loshalen en verwisselen

    Gaat om een audi A3 8l uit 97 1.8 20v

    Hoop dat hij makkelijk bereikbaar is scheelt weer een hoop gedoe

    Hoor graag jullie advies

  20. #19

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Vandaag dus de thermostaat vervangen probleem niet opgelost

    Vind ook vreemd dat me fan niet aanslaat

    Stationair blijft hij netjes 90 graden
    Alleen met rijden gaat hij oplopen

    Bovenste slang is bloedheet onderste slang is koud en beide slangen
    Voelen leeg aan voel er geen druk op staan of iets

    Zou het toch me waterpomp zijn ?

    Hoor graag jullie mening

  21. #20
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motortemperatuur Audi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VAGaddict Bekijk Berichten
    Vandaag dus de thermostaat vervangen probleem niet opgelost

    Vind ook vreemd dat me fan niet aanslaat

    Stationair blijft hij netjes 90 graden
    Alleen met rijden gaat hij oplopen

    Bovenste slang is bloedheet onderste slang is koud en beide slangen
    Voelen leeg aan voel er geen druk op staan of iets

    Zou het toch me waterpomp zijn ?

    Hoor graag jullie mening
    Het lijkt wel de waterpomp, had toen ook van die punten.
    Bij mij was de rotor van de as gelopen.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •