Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Motor houd in.

  1. #1

    Standaard Motor houd in.

    Hallo Audi liefhebbers,

    Mijn Audi 80 B4 2.0E uit 1991 rijdt niet helemaal lekker.
    Wanneer ik met een koude motor wegrijd houd de motor even in.
    Wanneer ik accelereer houd de motor in bij ongeveer 2200 en 2800 toeren, soms ook wel eens ergens daar tussen. De motor stopt dan met accelereren en houd het toerental vast, pas als ik het gas tot helemaal onderin trap sprint ze weer verder.

    Bij een warme motor gebeurt dit vrijwel niet, alleen rond de 2800 toeren accelereert ie net even iets minder, dit gebeurt soms.

    Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen.

    Alvast bedankt,

    Groeten,

    Antal

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Gasklephuis beetje vies van binnen? Valse lucht, slang stuk? Temperatuursensor geeft niet de goede waarde door?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Gasklephuis beetje vies van binnen? Valse lucht, slang stuk? Temperatuursensor geeft niet de goede waarde door?
    Wat voor slang bedoel je, de slang naar het luchtfilter?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Er zitten genoeg rubber slangen onder de motorkap, goed idee om alles van tijd tot tijd na te lopen. Op buigpunten en onder slangklemmen willen ze vaak scheuren.

    Ik heb geen ervaring met jouw type motor, dus ik kan niet specifieker zijn helaas.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Er zitten genoeg rubber slangen onder de motorkap, goed idee om alles van tijd tot tijd na te lopen. Op buigpunten en onder slangklemmen willen ze vaak scheuren.

    Ik heb geen ervaring met jouw type motor, dus ik kan niet specifieker zijn helaas.
    Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet gekeken wat er mis mee is. Maar ik dacht misschien dat iemand dit euvel wel herkent.

    Morgen bij daglicht zou ik eens ff gaan kijken wat er aan de hand is.

    In ieder geval bedankt !


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Gasklephuis beetje vies van binnen? Valse lucht, slang stuk? Temperatuursensor geeft niet de goede waarde door?
    Onder het luchtfilterhuis loopt een slang welke niet helemaal lekker is aangesloten, zie foto's.

    In het inlaat kanaal bij het luchtfilterhuis zit een klep ingebouwd, wanneer de motor stationair loopt wordt het lucht volgens mij door de slang aangevoerd die niet helemaal meer lekker is. Wat is eigenlijk de functie van deze klep. En waar haalt de motor het lucht vandaan als deze klep gesloten is. In iedergeval door de slang die niet meer lekker is, maar waar zit deze onderaan eigenlijk op aangesloten?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Als de motor koud is en het is buiten koud, regelt die klep dat de inlaatlucht wordt aangezogen via het uitlaatspruitstuk omdat die lucht warmer is dan wat direct de grill inkomt. Wordt de motor warmer of is de buitentemperatuur hoger, dan gaat die klep dicht en komt de lucht weer achter de rechter koplamp vandaan.

    Als de slang naar het spruitstuk wat mottig is, krijgt je motor dus wat meer koude lucht. Lijkt me niet zo dramatisch maar het zou ertoe kunnen doen.
    Draai er eens wat duct tape omheen en kijk of het wat oplost.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Als de motor koud is en het is buiten koud, regelt die klep dat de inlaatlucht wordt aangezogen via het uitlaatspruitstuk omdat die lucht warmer is dan wat direct de grill inkomt. Wordt de motor warmer of is de buitentemperatuur hoger, dan gaat die klep dicht en komt de lucht weer achter de rechter koplamp vandaan.

    Als de slang naar het spruitstuk wat mottig is, krijgt je motor dus wat meer koude lucht. Lijkt me niet zo dramatisch maar het zou ertoe kunnen doen.
    Draai er eens wat duct tape omheen en kijk of het wat oplost.
    Ik zal de slang er wel weer even goed opzetten en kijken of er geen scheuren in zitten. Verwacht ook niet dat het probleem hiermee is opgelost maar dat moet nog blijken.

    Kan ik trouwens het onderste gedeelte van het luchtfilterhuis makkelijk verwijderen zonder dat ik van alles hoef te verwijderen?

    Waarom voegt de klep bij een koude motor eigenlijk warme lucht toe? Zodat de motor eerder op bedrijfstemp is Warme lucht is toch niet echt bevorderlijk voor je vermogen.

  10. #9

    Standaard

    ijsvorming in je luchtkanaal is veel erger dan een beetje warme lucht.

    auto's hangen van compromissen aan mekaar zie je wel.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  11. #10

    Standaard

    Had vandaag een soortgelijk probleem, even naar de express service van Bongers geweest, wat bleek het geval, ik heb de motor laatst iets te goed gewassen er was vocht (water) bij de bougiekabels naar binnen gelopen, kabels er af, even met perslucht drooggeblazen en hij loopt weer als vanouds!

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiAuto
    Had vandaag een soortgelijk probleem, even naar de express service van Bongers geweest, wat bleek het geval, ik heb de motor laatst iets te goed gewassen er was vocht (water) bij de bougiekabels naar binnen gelopen, kabels er af, even met perslucht drooggeblazen en hij loopt weer als vanouds!
    Ik had ook het vermoeden dat het misschien aan de bougies zou kunnen liggen, bougies vervangen maar het probleem is dus niet opgelost.

    Ik kan me niet herinneren dat de auto dit probleem ook had tijdens de proefrid, hoewel de motor toen ook niet koud was.

    De dag naardat ik de auto gekocht had heb ik deze uiteraard even flink opgepoetst, ik kon het ook niet laten om alles onder de kap eens even af te spuiten. Dus wie weet heb ik het zelfde probleem.

    Ik zal morgen de compressor eens van het zolder halen en kijken of ik hiermee het probleem kan oplossen.

    Had je trouwens altijd een slecht lopende motor of alleen wanneer deze koud was?

    Bedankt voor de tip!

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiAuto
    Had vandaag een soortgelijk probleem, even naar de express service van Bongers geweest, wat bleek het geval, ik heb de motor laatst iets te goed gewassen er was vocht (water) bij de bougiekabels naar binnen gelopen, kabels er af, even met perslucht drooggeblazen en hij loopt weer als vanouds!
    Ik had ook het vermoeden dat het misschien aan de bougies zou kunnen liggen, bougies vervangen maar het probleem is dus niet opgelost.

    Ik kan me niet herinneren dat de auto dit probleem ook had tijdens de proefrid, hoewel de motor toen ook niet koud was.

    De dag naardat ik de auto gekocht had heb ik deze uiteraard even flink opgepoetst, ik kon het ook niet laten om alles onder de kap eens even af te spuiten. Dus wie weet heb ik het zelfde probleem.

    Ik zal morgen de compressor eens van het zolder halen en kijken of ik hiermee het probleem kan oplossen.

    Had je trouwens altijd een slecht lopende motor of alleen wanneer deze koud was?

    Bedankt voor de tip!
    Toen we de Audi kochten (vorig jaar juni) was de bevestiging van het stangetje van de omschakelklep inlaatspruitstuk afgebroken, wanneer ik dan volgas gaf duurde het even voordat hij omschakelde, dit viel gelukkig onder de garantie, en is toen vervangen, daarna liep de motor echt heerlijk.
    De motor heeft eigenlijk altijd wel lekker gelopen op bovenstaande na.

  14. #13

    Standaard

    Het probleem is opgelost.

    Ik heb de lamdasonde losgekoppelt en het probleem is verholpen.
    Nu nog opzoek naar een goedkope nieuwe (originele).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •