Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Thumbs up Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Heren,

    Ik heb sindskort een A6 uit 2004 met 2.0 TDI motor (handgeschakeld 6-bak). Ik merk nu tijdens het rijden bij elke versnelling met ongeveer 1500 toeren, dat de auto bonkt of schokken geeft. Als je weer gas geeft dan verdwijnt het weer. Bij de Audi dealer geweest en laten uitlezen. Zij konden helemaal niks vinden en gaven aan dat dit nooit voorkwam!! en tijdens het uitlezen gaf die ook geen storingen aan. Tevens wanneer de motor loopt terwijl je stilstaat, als ik dan heel klein beetje de koppeling in trap hoor je een geratel en als je de koppeling helemaal in trap verdwijnt het geluid weer. Ik heb zelf heel wat gelezen hierover, maar iedereen zegt weer wat anders. Er is nergens een concrete omschrijving of een uitleg voor de eventuele oplossingen. Het enige wat ik kon vinden is het stukje uit de wikipedia van de TDI motoren, maar weet niet zeker of ik "Dat" probleem heb wat omschreven wordt in de wikipedia. Ik heb zo lang gespaard om een Audi te rijden en dan krijg ik dit op mijn bordje! Ik krijg er nachtmerries van, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Hieronder het stukje uit de wikipedia:


    • bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    63
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Beste collega Audi rijder,

    Welkom in de club van eigenaren van Audi's met zo'n dramablok.
    Rijdt zeer onplezierig en geen pasklare oplossing!
    Wie het weet mag het zeggen, en dan niet alles wat stuk kan zijn maar gewoon de oplossing.

    Groet en sterkte,
    Wim.

  3. #3
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Bel of ga is langs bij deze bedrijven.
    Zij kunnen je zeker beter helpen dan de stealer.

    Hartog tuning (Alkmaar)
    Jbautoservice (Dieverbrug)
    Vagtechniek (Nuenen)
    Coen Donkers (veghel)
    VVT (Marum)
    THS autoservice (Den Bosch)
    Celtemp (Ridderkerk.)
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    63
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Bedankt voor je reactie Bert.
    Ik heb met meerdere van de door jou genoemde bedrijven contact gehad. Helaas is er niemand die een juiste diagnose
    kan stellen. Er is veel over te lezen in de diverse fora maar over het algemeen worden alle bekende acties uitgevoerd en soms meldt
    iemand enige verbetering. De gunstige gevallen spreken over; het is nu acceptabel.
    Ook het softwarematig aanpassen schijnt een aanzienlijke verbetering te kunnen opleveren.
    De grote vraag blijft wat is nou de echte oorzaak en waarom kan het soms meer dan 100.000KM wel goed geweest zijn.

  5. #5

    Standaard Re: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Hallo Vjvanlit,

    Ik heb ook een audi A6 20 TDI 136 pk van 2007.
    Al 1 maand ben ik aan het sukkelen met stotterende motor bij vertrekken, rond 1500-2000 stottert het meest.
    Van begin was het minim, op laatste was het niet te doen.En begon ook meer te verbruiken dan normaal.
    Ik heb heel veel forums gelezen, en wordt van alles verteld zoals EGR klep, pompstuivers, turbo, gasklep, dieselpomp , ..... enz.
    Uitlezen met VAG COM geen fouten te zien.
    Ik heb het EGR klep , EGR koeler, buis tussen dee twee gekuist maar niks veranderd.
    Dan heb ik EGR klep aggesloten met plaat, Dan was stotteren bijna weg , maar raar geluid van motor tijdens rijden. Dan terug uitlezen met VAG COM geeft foutmelding ivm EGR '' Exhaust Gas Recirculation " .
    Afdekplaat terug tussen uit genomen en gezien dat het geen oplossing is.
    Motor op roulantie laten draaien, en luisteren langs alle kanten van motor.
    Ik hoorde heel lichtje sissen waar de interkoeler zit mistlicht rooster en mistlicht los gedaan om te kunnen verder luisteren.
    Het was inderdaad een luchtlek aan interkoeler.
    Bumper volledig los gedaan dat ik interkoeler volledig kan zien. Er was een scheur in onderkant waar geperst is met onderste deel.
    Door gas te geven ging die scheur meer open met gevolg dat er turbodruk druk verliest .
    Nieuwe interkoeler geplaatst.
    >>>> Gedaan met stotteren .
    Dus kijk de leidingen van LMM tot een EGR klep of er ergens een luchtlek is.

    Groeten
    OZBEN


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    63
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A6 2.0 TDI schokt, bonkt, schudden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OZBEN Bekijk Berichten
    Hallo Vjvanlit,

    Ik heb ook een audi A6 20 TDI 136 pk van 2007.
    Al 1 maand ben ik aan het sukkelen met stotterende motor bij vertrekken, rond 1500-2000 stottert het meest.
    Van begin was het minim, op laatste was het niet te doen.En begon ook meer te verbruiken dan normaal.
    Ik heb heel veel forums gelezen, en wordt van alles verteld zoals EGR klep, pompstuivers, turbo, gasklep, dieselpomp , ..... enz.
    Uitlezen met VAG COM geen fouten te zien.
    Ik heb het EGR klep , EGR koeler, buis tussen dee twee gekuist maar niks veranderd.
    Dan heb ik EGR klep aggesloten met plaat, Dan was stotteren bijna weg , maar raar geluid van motor tijdens rijden. Dan terug uitlezen met VAG COM geeft foutmelding ivm EGR '' Exhaust Gas Recirculation " .
    Afdekplaat terug tussen uit genomen en gezien dat het geen oplossing is.
    Motor op roulantie laten draaien, en luisteren langs alle kanten van motor.
    Ik hoorde heel lichtje sissen waar de interkoeler zit mistlicht rooster en mistlicht los gedaan om te kunnen verder luisteren.
    Het was inderdaad een luchtlek aan interkoeler.
    Bumper volledig los gedaan dat ik interkoeler volledig kan zien. Er was een scheur in onderkant waar geperst is met onderste deel.
    Door gas te geven ging die scheur meer open met gevolg dat er turbodruk druk verliest .
    Nieuwe interkoeler geplaatst.
    >>>> Gedaan met stotteren .
    Dus kijk de leidingen van LMM tot een EGR klep of er ergens een luchtlek is.

    Groeten
    OZBEN
    Hallo Ozben,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb het luchtinlaat traject nog niet gecontroleerd maar zal dat zo snel mogelijk doen.
    Het probleem blijft stabiel, wordt dus niet erger.

    Behalve het laten "wegschrijven" van EGR en het verwijderen van de koeler heb ik nog niets geprobeerd.

    Ik zal laten weten als ik resultaat heb geboekt.

    Groet,
    Wim.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •