Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 32
    1. #1

      Standaard Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      In de eerste plaats begin ik dit topic om gewoon wat informatie te geven, in mijn geval gericht op de A4 8E. Echter, omdat de gegevens, principes en werkingen voor alle auto's eigenlijk hetzelfde zijn plaats ik het alsnog in het niet voertuig specifieke gedeelte.

      Uitlijnen - wat is dat?
      Soms als je auto voor onderhoud is weggebracht, en er werk is uitgevoerd aan het onderstel kan het nodig zijn om de ophanging uit te lijnen. Bij veel Audi ophangingen kan er weinig tot niets worden versteld, maar bepaalde zaken vergen veel aandacht. Zo kan een fuseekogel (onderste draagarm vóór) zonder uitlijnen worden vervangen, omdat de gaten en montagepunten vast zitten. Maar, een stuurkogel is niet vast: deze kan versteld worden op verschillende plaatsen.

      Om er voor te zorgen dat je wielen in de goede richting staan, in een 3D bereik (stuurhoek, wielvlucht etc.), moet de boel na zulke werkzaamheden worden gecontroleerd met uitlijnapparatuur. Er worden camera's aan de velgen gemonteerd die middels laser en reflectie bepaalde hoeken doorgeven aan een ontvanger, die vervolgens z'n sommetjes doet. Je krijgt dan een keurig uitlijnrapport met waardes vóór en waardes ná uitlijnen.

      Wat wordt er uitgelijnd?
      Er zijn een aantal zaken die van toepassing zijn in een auto ophanging. Ik zal niet alles bespreken - daar is al te veel over te vinden. Voor meer informatie, zie bijvoorbeeld:
      http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/...lgeometrie.htm
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuurgeometrie

      Wat kan er worden uitgelijnd?
      Bij veel Audi's is aan de voorzijde eigenlijk niets aan te passen, behalve sporing (toe- en uitspoor) en in beperkte mate de 'bump steer'. Beide settings gebeuren met de stuurkogel ('tie rod end'). Wielvlucht (camber, zie boven) en askanteling staan (vrijwel) vast. Wel verandert de wielvlucht bij inveren van de auto: hoe lager de auto, hoe meer negatieve camber. Hoe hoger de auto, hoe meer je naar 0 camber gaat, en nog hoger betekent positief camber.

      En waarom dan dit topic?
      De standaard uitlijning van Audi is veilig. Laten we dat voorop stellen. Audi hanteert op de A4 8E een toespoor van 0.05 tot 0.15 per wiel, en dus 0,1 tot 0,3 totaal, en dat betekent dat de auto zichzelf naar het midden van de weg wil sturen. Erg safe voor spoorvorming en andere onverwachte zaken: de auto zal niet snel naar een kant van de weg willen schieten. De standaard rijhoogte geeft een camber van zo'n 1 graad negatief (-1,2 tot -0,2 toegestaan), en die combinatie gaat redelijk goed. Veel uitlijners kiezen eieren voor hun geld en stellen de auto veilig af (anders komt men snel terug met 'hij is zoekerig!'); reken er maar op dat je eerder 0.13 per wiel dan 0.06 per wiel hebt.

      Het gaat fout zodra je gaat verlagen. Deze wielophanging is zo gemaakt dat ze rond het middengebied lang neutraal blijven (+/- 4cm = +/- 0,5 graden camber), maar zodra je dieper gaat, gaat het ineens erg hard met het negatieve camber. Mijn auto staat op ongeveer -65mm, en heeft -2,4 graden camber (!) per wiel. Dat is dus behoorlijk buiten Audi spec!

      Het resultaat is (in combinatie met een sporing van 0.3 totaal) een extreme slijtage van banden. Dat kennen we allemaal wel: wie verlaagt vreet zo door banden heen. Ikzelf reed in 10.000-15.000km een setje banden tot het canvas kaal: de draden kwamen er aan de binnenzijde uit zetten, waar de buitenzijde nog zo'n 5-6mm profiel had. Dit gebeurde me met Nokian Z-Line, Continental SC5 en Michelin PS2 banden.

      Fabel: één van de grootste fabels hierbij is dat het verlagen er voor zorgt dat de banden zo slijten, omdat het negatieve camber zo toeneemt. Dit is pertinent niet waar. Het klopt dat negatief camber iets meer druk geeft op de binnenzijde van de wang, maar het zijn andere factoren die er voor zorgen dat de band ook echt wegslijt. Zo is toespoor in zo'n mate (0.3 totaal) simpelweg verantwoordelijk voor banden die altijd licht schuin op de rijrichting staan, en er zodoende continu wrijving is tussen de band en de weg. Die frictie, in combinatie met een hogere druk aan de binnenzijde, vreet banden weg. Tel daarbij dat veel mensen hun 19" banden lekker op 2.8 bar zetten, waardoor de wang nauwelijks vervormt, en een "recipe for disaster" is geboren:

      1. Flink toespoor, waardoor wrijving in de rijrichting ontstaat;
      2. Flink negatief camber, waardoor de druk op de binnenzijde van de band toeneemt;
      3. Hoge bandendruk, waardoor de band zichzelf niet kan vervormen en er dus druk op de binnenzijde blijft staan.

      De remedie: ga voor de rode cijfers! Ik heb bij het monteren van mijn nieuwe zomerset (Bridgestone Potenza S001, 235/35 en 245/35 (achter)) ook een uitlijning laten uitvoeren, waarbij ik gekozen heb voor een non-factory setting: 0.01 tot 0.02 sporing per wiel, dus 0.02-0.04 totale toespoor. Daarbij heb ik de banden op 2.4 bar laten zetten, in plaats van de gebruikelijke 2.8. Daarnaast heb ik de stuurkogel zo ver mogelijk naar beneden getikt in de geleider van het fusee, waardoor deze net een paar millimeter dichter bij de originele positie zit.

      En wat doet dat nu? Allereerst: HOLY SHIT. De auto rijdt véél lichtvoetiger. Hij wil graag de bocht om, voelt veel minder 'plakkerig' en veel lichter: het is net een Golf qua bochtengedrag. Nee, het wordt geen kart, en het wordt geen Porsche Carrera. Het is echter ook geen 1700kg diesel meer! Hij rijdt een klasse kleiner op rotondes, het voelt zowaar leuk om een bocht te nemen. En dat was wel anders! Stabiliteit heeft er voor geen cent onder te lijden gehad: de auto is niet nerveus, hij trekt niet naar de zijkant en is ook niet meer of minder gevoelig voor spoorvorming dan voorheen. Ik kan nog steeds met één hand aan 't stuur 180km/u rijden zonder dat het eng voelt.

      Belangrijker nog: na 8000km zien de banden er rondom nog perfect uit! De binnenzijde is net zo hard afgesleten als de buitenzijde (6-7mm rondom; er is slechts 1-2mm af in 8000km tijd; wel wat anders dan na 12.000km de canvas draden zien zitten). Geen cuppen, geen wringen, geen zingen, geen losse draadjes. Gewoon keurig recht afslijten.

      Vragen? Opmerkingen? Let the fun begin: discussietijd!
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    2. #2

      Standaard re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Ik doe maar eens een gooi! Je verhaal is wel heel erg gebaseerd op extreme verlaging, maar mist ook wat details van de B6 die juist in jouw verhaal van belang zijn.

      Paar opmerkingen:
      • Als ik zo naar de waardes kijk haal je volgens mij soms graden en graadminuten door elkaar.
      • Fabriekswaardes die jij noemt zijn niet (exact) de fabrieksspecificaties voor de B6. Er zijn ook nog aardige verschillen tussen de onderstellen.
      • "Bij veel Audi's is aan de voorzijde eigenlijk niets aan te passen, behalve sporing (toe- en uitspoor) en in beperkte mate de 'bump steer'." Op de B6 kun je wielvlucht van je voorwielen dan wel niet afstellen, maar wel degelijk iets aanpassen! Je kunt namelijk het vooraslichaam verschuiven en daarmee nog de boel proberen binnen de toleranties te krijgen. En wielvlucht van de achterwielen kun je sowieso gewoon met een bout afstellen. Bump-steer/sporingsconstante is overigens juist bij veel andere auto's juist niet af te stellen.
      • Je kunt eventueel nog aanvullen hoe je de sporingsconstante af hoort te stellen/'bump steer'. Jij hebt 'm gewoon een tik naar beneden gegeven beschrijf je. Maar een goede uitlijner controleert namelijk ook deze waardes, in de praktijk gebeurt het natuurlijk bijna nooit. Je stelt dat bij een B6 (redelijk uniek) af door 'm eerst een stuk omhoog te brengen m.b.v. hulpstuk VAG 1925. In die omhooggebrachte status stel je de sporingsconstante af. Vervolgens breng je 'm omlaag en check je de waardes opnieuw.
      • Dat toespoor helpt "zichzelf naar het midden van de weg sturen" is natuurlijk onzin, dan zou je je eigen Lane Assist gecreëerd Wat jij bedoelt is denk ik rechtuitstabiliteit, toespoor helpt daarbij. Teveel toespoor = slijtage aan de buitenkant. Uitspoor geeft je weer meer stuurrespons, maar meer slijtage aan de binnenkant. Dat is de balans tussen die twee, waar bij personenauto's normaal gesproken juist voor rechtuitstabiliteit wordt gekozen.
      • Meer negatieve camber zorgt voor meer grip en stabiliteit in bochten, maar daarmee ook verhoogde kans op overstuur. Dat is iets wat je voor de meeste bestuurders niet moeten willen, overstuur is minder makkelijk te corrigeren dan onderstuur. Daarbij is behoorlijke negatieve camber i.c.m. toespoor inderdaad zoals je zegt een perfect recept voor slijtage aan de binnenzijde.
      • Om die slijtage door te negatieve camber te voorkomen heb jij je toespoor gewoon (zo goed als) opgeheven. Toespoor zorgt buiten rechtuitstabiliteit ook voor net dat beetje extra wrijving om je banden warm te houden. Dat jij nu geen zoekerige auto hebt, maar wel beter stuurrespons komt dus door de combinatie van flink negatief camber en nagenoeg geen toespoor. Keerzijde van de medaille is dus nu wel dat je meer kans op overstuur hebt [Edit: toevoeging] Normaal gesproken zou door jou extremere negatieve camber je wel iets meer slijtage moeten hebben in bochten. Dit compenseer jij dan waarschijnlijk weer met lagere bandenspanning.[/Edit]


      De fabriekswaardes zijn er om goede rechtuitstabiliteit/comfort te garanderen, eerder onderstuur dan overstuur te genereren en zorgen voor acceptabele en gelijkmatige bandenslijtage. Ga je extreem verlagen zul je moeten puzzelen om de boel acceptabel te krijgen. Voor de meeste mensen zou ik echter gewoon de fabriekswaardes aanbevelen.
      Laatst gewijzigd door Raz0r; 18-10-16 om 21:19.

    3. #3

      Standaard re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Thanks voor je reactie! Ik deel je mening (grotendeels). Ik gebruik ook wel eens verkeerde termen, excuus. Het klopt dat ik me nu richt op extreme verlaging, maar zo rijden er best een aantal van rond hier op AF.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Als ik zo naar de waardes kijk haal je volgens mij soms graden en graadminuten door elkaar.
      Klopt, ik heb niet alles correct benoemd. Camber/wielvucht is graden, sporing is graadminuten. Daar zeg ik ook nooit graden, en als ik dat wel doe is dat fout. Zal 't zo even nalezen!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Fabriekswaardes die jij noemt zijn niet (exact) de fabrieksspecificaties voor de B6. Er zijn ook nog aardige verschillen tussen de onderstellen.
      Klopt, ik ging uit van de 'allowed spec' bij sportonderstel 1BV.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      "Bij veel Audi's is aan de voorzijde eigenlijk niets aan te passen, behalve sporing (toe- en uitspoor) en in beperkte mate de 'bump steer'." Op de B6 kun je wielvlucht van je voorwielen dan wel niet afstellen, maar wel degelijk iets aanpassen! Je kunt namelijk het vooraslichaam verschuiven en daarmee nog de boel proberen binnen de toleranties te krijgen. En wielvlucht van de achterwielen kun je sowieso gewoon met een bout afstellen. Bump-steer/sporingsconstante is overigens juist bij veel andere auto's juist niet af te stellen.
      Klopt, achteras kan je verstellen. Daarom schrijf ik ook 'voorzijde' . Je kan je wielvlucht vóór iets verstellen door het subframe te centreren, maar meer ook niet. Je verstelling aan de ene kant gaat dan aan de andere kant eraf. Echt verstellen is dat dus niet in mijn optiek.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      [*] Je kunt eventueel nog aanvullen hoe je de sporingsconstante af hoort te stellen/'bump steer'. Jij hebt 'm gewoon een tik naar beneden gegeven beschrijf je. Maar een goede uitlijner controleert namelijk ook deze waardes, in de praktijk gebeurt het natuurlijk bijna nooit. Je stelt dat bij een B6 (redelijk uniek) af door 'm eerst een stuk omhoog te brengen m.b.v. hulpstuk VAG 1925. In die omhooggebrachte status stel je de sporingsconstante af. Vervolgens breng je 'm omlaag en check je de waardes opnieuw.
      De methode ken ik niet, maar, die sleuf is bedoeld (bij mijn weten) om rijhoogte te corrigeren. Tot de aanslag omhoog, en naarmate de auto lager staat kan de kogel omlaag getikt worden. Gezien de verlaging heb ik 'm helemaal omlaag geramd

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Dat toespoor helpt "zichzelf naar het midden van de weg sturen" is natuurlijk onzin, dan zou je je eigen Lane Assist gecreëerd Wat jij bedoelt is denk ik rechtuitstabiliteit, toespoor helpt daarbij.
      Je gebruikt inderdaad de term die ik had moeten gebruiken, maar het is - effectief - wel hetzelfde. In beperkte mate wil het linker voorwiel naar rechts, en het rechter voorwiel wil naar links. Effectief wringt de auto zich dus naar het midden. Theoretisch zou eenzelfde mate van uitspoor hetzelfde effect moeten hebben, maar door bollingen in de weg (bijvoorbeeld) kan een wiel dus makkelijker meegetrokken worden als het al in de richting van de holte rolt (uitspoor).

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      teveel toespoor = slijtage aan de buitenkant. Uitspoor geeft je weer meer stuurrespons, maar meer slijtage aan de binnenkant. Dat is de balans tussen die twee, waar bij personenauto's normaal gesproken juist voor rechtuitstabiliteit wordt gekozen.
      Klopt!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Meer negatieve camber zorgt voor meer grip en stabiliteit in bochten, maar daarmee ook verhoogde kans op overstuur. Dat is iets wat je voor de meeste bestuurders niet moeten willen, overstuur is minder makkelijk te corrigeren dan onderstuur. Daarbij is behoorlijke negatieve camber i.c.m. toespoor inderdaad zoals je zegt een perfect recept voor slijtage aan de binnenzijde.
      Exactly.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Om die slijtage door te negatieve camber te voorkomen heb jij je toespoor gewoon (zo goed als) opgeheven. Toespoor zorgt buiten rechtuitstabiliteit ook voor net dat beetje extra wrijving om je banden warm te houden. Dat jij nu geen zoekerige auto hebt, maar wel beter stuurrespons komt dus door de combinatie van flink negatief camber en nagenoeg geen toespoor.
      Inderdaad, en dat is ook precies wat ik zeg .

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Keerzijde van de medaille is dus nu wel dat je meer kans op overstuur hebt
      In onze zwaar onderstuurde Audi's is dat geen groot bezwaar in mijn optiek .

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      [Edit: toevoeging] Normaal gesproken zou door jou extremere negatieve camber je wel iets meer slijtage moeten hebben in bochten. Dit compenseer jij dan waarschijnlijk weer met lagere bandenspanning.[/Edit]
      Inderdaad; door een (voorgeschreven!) bandenspanning van ca 2.4 bar te handeren flext de band/wang nog genoeg om de wrijving te voorkomen.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      De fabriekswaardes zijn er om goede rechtuitstabiliteit/comfort te garanderen, eerder onderstuur dan overstuur te genereren en zorgen voor acceptabele en gelijkmatige bandenslijtage. Ga je extreem verlagen zul je moeten puzzelen om de boel acceptabel te krijgen. Voor de meeste mensen zou ik echter gewoon de fabriekswaardes aanbevelen.
      En hier gaan we enigszins apart. De af fabriek waardes zorgen voor een behoorlijke slijtage van banden (0.33 toespoor en 1.2 graden negatief camber op stock S-Line is een recept voor slijtage). Ook een performance band kan 35.000km mee gaan, en op een stock uitlijning + stock S-Line ga je dat niet halen. Ook schuin afslijten is zeker geen uitzondering bij stock auto's. Audi kiest overduidelijk voor de veilige, onderstuurde en makkelijk zelfcentrerende settings. Bandenslijtage, stuurrespons en andere zaken zijn overduidelijk bijzaak, helaas.

      Natuurlijk hoef je niet meteen tot 0.00 sporing te gaan, maar tegen de af fabriek grens van 0.05/0.07 per wiel zal al genadeloos veel helpen voor ook de stock rijders. Het is - op z'n zachtst gezegd - de moeite waard om eens te bekijken!

      Thanks voor de reactie, overigens, heerlijk inhoudelijk.
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    4. #4
      grollie's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2008
      Posts
      4.025
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Goed document, dat gaat ergens over. Top. Hoop op meer input, voor de leken onder ons.

      Je kunt verduidelijken waar het voor- of achterwielen betreft. Verhaal over minder toespoor (eigenlijk alles na en waarom dan dit topic zal vermoedelijk gaan over voorwielen aangezien je zegt dat je daar geen wielvlucht kunt stellen.

      Achter kun je wel wielvlucht stellen. Maar wat doe je daar? Meer (negatieve) wielvlucht nemen en 'compenseren' met minder toespoor of minder negatieve wielvlucht stellen? Nadeel hiervan kan zijn (heel pragmatisch) dat bij veel verlaging de banden minder in de wielkast passen.

      Is er een technische reden om voor en achter (min of meer) gelijk toespoor te hebben, of juist niet?
      ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
      '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
      '97 C4 avant 2.6 mingblauw

    5. #5

      Standaard re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi



      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
      De methode ken ik niet, maar, die sleuf is bedoeld (bij mijn weten) om rijhoogte te corrigeren. Tot de aanslag omhoog, en naarmate de auto lager staat kan de kogel omlaag getikt worden. Gezien de verlaging heb ik 'm helemaal omlaag geramd
      Dat hulpstuk om de auto in een andere stand te zetten wordt als ik de handleiding goed begrijp op de B6 en B7 tijdens de gehele uitlijning gebruikt, alhoewel ik dat niet helemaal duidelijk krijg. In de handleiding lees ik o.a.: "Omdat er verschillende uitlijnbruggen zijn, kan het nodig zijn om de wagen bij de vooras omhoog te brengen, om uitlijnmal -V.A.G 1925- te kunnen plaatsen. Na het laten zakken van de wagen moet deze worden doorgeveerd".. Maar de sporingsconstante stel je normaal gesproken dus met dat hulpmiddel af. Eerst bout A eruit, B eruit en vervangen, naar beneden drukken, B schroeven totdat juiste waarde bereikt is, A erin en vastzetten, B vastzetten.
      A44-0148.png

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
      En hier gaan we enigszins apart. De af fabriek waardes zorgen voor een behoorlijke slijtage van banden (0.33 toespoor en 1.2 graden negatief camber op stock S-Line is een recept voor slijtage). Ook een performance band kan 35.000km mee gaan, en op een stock uitlijning + stock S-Line ga je dat niet halen. Ook schuin afslijten is zeker geen uitzondering bij stock auto's. Audi kiest overduidelijk voor de veilige, onderstuurde en makkelijk zelfcentrerende settings. Bandenslijtage, stuurrespons en andere zaken zijn overduidelijk bijzaak, helaas. Natuurlijk hoef je niet meteen tot 0.00 sporing te gaan, maar tegen de af fabriek grens van 0.05/0.07 per wiel zal al genadeloos veel helpen voor ook de stock rijders. Het is - op z'n zachtst gezegd - de moeite waard om eens te bekijken!
      Richtwaarde van camber op B6 stock S-line is -0,78 graden, geen -1,2 graden. Ik ben het met je eens dat je niet teveel moet gaan afwijken van die camber richtwaardes als je ook je normale toespoor hanteert. Toespoor is bij veel Audi's inderdaad 10' ofwel 0,16 graad per band met toegestane marge van 5' ofwel 0,08 graden. Ik zag toevallig vandaag in het A4 B8 gedeelte iemand voorbij komen met 10' toespoor en 'zoekerig' rijgedrag. Het effect zal misschien per auto verschillen.
      De ervaring van bandenslijtage heb ik zelf overigens niet. Niet op A3 8P, niet op A4 Avant B8 en niet op huidige A6 Avant C7 3.0TFSI quattro, allen volgens fabrieksspecificaties uitgelijnd. Op die laatste heb ik die 35000 zomerkilometers volgens mij nu wel gehaald met Goodyear Asymmetrics en er zit nog wel wat profiel op (ik weet niet precies hoeveel ik op de zomer- en hoeveel op de winterbanden heb gereden). Niets te klagen over de uitlijning, stuurrespons en bandenslijtage op m'n A6 in ieder geval. De nieuwere auto's met Dynamic Steering, Drive Select, laatste generatie Quattro en alles zullen misschien de nadelen van toespoor en negatief camber wel grotendeels vereffenen om toch het comfort ervan te kunnen bieden.

      We hebben het overigens nog niet eens gehad over slijtage van lagers en wielophangingonderdelen bij dergelijke extreme negatieve camber. Ik weet niet of jij die ervaring al hebt, maar mijns inziens is dat een logisch gevolg. Interessant feitje overigens: de A3 8L had een fabriekspec. sporing van 0' en een minder negatieve wielvlucht Zou na ~2003 als safety feature misschien verplicht gesteld zijn te zorgen voor veel rechtdoorstabiliteit en onderstuur i.p.v. overstuur? Ik zie het ook terug bij andere merken, rond 2000 echt duidelijk andere fabriekspecs dan later.

      [Edit:nog even een reactie op één vraag van Grollie]
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grollie Bekijk Berichten
      Is er een technische reden om voor en achter (min of meer) gelijk toespoor te hebben, of juist niet?
      Als de achteras zoekerig rijgedrag lijkt mij helemaal erg lastig rijden. Voor kan je nog sturen, achter niet. Je wil dus achter gewoon rechtdoorstabiliteit hebben. Ik neem aan dat Bastet z'n toespoor achter nog wel enigszins intact heeft gelaten. De fabrieksspecificatie achter voor de meeste Audi's na ~2003 is wielvlucht -1º20' (1,33º) en toespoor net als de vooras 10' (0,16º).
      [/Edit]
      Laatst gewijzigd door Raz0r; 19-10-16 om 00:43.


    6. #6

      Standaard re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Ik zal zo even zien wat de achterkant is, maar volgens mij is dat volledig stock gelaten inderdaad. Die is ook minder negatief qua wielvlucht. En ja, je hebt kans dat de wiellagers slijten, maar dat is mij nog niet overkomen (inmiddels 380.000km op de originele wiellagers, af fabriek -30mm en zo'n 120.000km geleden naar -60 gegaan). Wel heb ik het idee dat de draagarmen wat meer te lijden krijgen, maar ook dat... is speculatie.

      Die 1.2 vs 0.78 graden camber klopt ook best wel hoor, de toelaatbare marge was volgens mij 0,5 graad, dus 0,2-1,2 negatief met een voorschrift van ca 0,7.

      Jouw C7 is wel compleet anders qua voorwiel inrichting; en ook de B8 staat standaard al meer neutrale sporing toe dan de 8E. Voor de 8L (Golf 4) zijn ook camber plates te koop - komt omdat deze een McPherson poot hebben die makkelijk verstelbaar is middels zo'n plate. De 8E heeft een multilink ophanging en kan dus veel lastiger aangepast worden, buiten dan verstelbare draagarmen (a 400 euro per kant).
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    7. #7

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2006
      Posts
      121
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A8

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Veiligheidshalve wijkt een auto altijd af naar de buitenkant van de weg om zodoende geen frontale botsing te veroorzaken wanneer de bestuurder niet voldoende oplet. Tenminste, zo werd dat destijds uitgelegd op de opleiding MVT. Voor de rest goede info, uitlijning kan gewoon ZO veel doen met een auto.
      Niels

      A8 D2 2.8 2WD Facelift.

    8. Ad
    9. #8

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Uwe Bekijk Berichten
      Veiligheidshalve wijkt een auto altijd af naar de buitenkant van de weg om zodoende geen frontale botsing te veroorzaken wanneer de bestuurder niet voldoende oplet. Tenminste, zo werd dat destijds uitgelegd op de opleiding MVT. Voor de rest goede info, uitlijning kan gewoon ZO veel doen met een auto.
      En hoe zou die auto dan naar rechts afwijken als je net de boel heb laten uitlijnen De bedoeling van uitlijnen is dat de boel recht staan, niet om er een bewuste afwijking in te zetten. Die afwijking naar rechts die jij bedoelt zal eerder komen door naar rechts aflopend asfalt voor afwatering. En zelfs dan zou je er niet veel last van moeten hebben als je een solide rechtuitstabiliteit hebt.

    10. #9

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2006
      Posts
      121
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A8

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Ik heb er ook niet veel last van:-)
      Niels

      A8 D2 2.8 2WD Facelift.

    11. #10
      Bennoh's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2010
      Leeftijd
      46
      Posts
      1.440
      Kudos
      100
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
      Natuurlijk hoef je niet meteen tot 0.00 sporing te gaan, maar tegen de af fabriek grens van 0.05/0.07 per wiel zal al genadeloos veel helpen voor ook de stock rijders. Het is - op z'n zachtst gezegd - de moeite waard om eens te bekijken!
      De 2.4 bar is uiteraard geen probleem maar is het slim om het uitlijnen naar het rode gebied bij een willekeurige garage te laten doen ?
      Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

    12. #11

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bennoh Bekijk Berichten
      De 2.4 bar is uiteraard geen probleem maar is het slim om het uitlijnen naar het rode gebied bij een willekeurige garage te laten doen ?
      Als ze naar je luisteren is er geen bezwaar. Ik heb het eerst bij de Groot in Oud Beijerland laten doen (topper), nu net na de apk bij de lokale beum. Die snapte het en vond het prima, kreeg een keurig velletje met rode cijfers en 0.01/0.02 terug naar huis.
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    13. #12
      ChronoworX's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2008
      Leeftijd
      35
      Posts
      360
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A1 SB
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      @Bastet Wat zou je aanraden voor onze A6 C5 Avant met -3cm veren? Ik merk met deze (en de vorige wagen, dezelfde verlaging), dat hij redelijk snel naar rechts uitwijkt en dat het na tig uitlijningen niet beter wordt.

    14. #13

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Wat zijn je huidige cijfers?
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    15. #14
      ChronoworX's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2008
      Leeftijd
      35
      Posts
      360
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A1 SB
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      @Bastet Uitlijnen is vorig jaar 2x gedaan vanwege nieuwe draagarmen.

      Voorlaatste:
      Uitlijn 20160415.jpg
      Laatste:
      Uitlijn 20160827.jpg
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

    16. #15

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Hij staat volgens mij wel oké, op één ding na, en dat is dat het subframe marginaal off centre staat (camber is -1,27 het ene wiel en -0,46 op het andere). Wat is je bandenspanning? Bandenmaat? Staat je stuur wel echt recht?
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    17. #16
      ChronoworX's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2008
      Leeftijd
      35
      Posts
      360
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A1 SB
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      @Bastet. Nee, stuur staat iets naar rechts. Dit is de 4e Audi en de 4e die "men" niet recht krijgt (zowel qua stuur als qua rechtdoor-lopen). Hij heeft ook wel eens naar links gestaan, waarbij de wagen dan wel naar rechts liep. Morgen ga ik hem om te beginnen weer eens laten uitmeten.

    18. #17

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Begin sowieso met je stuur kaarsrecht zetten (en fixeren).. Blijf in de auto zitten tijdens het uitlijnen, of vraag om 60-80kg ballast (of een monteurtje). Sowieso zal je altijd spoorvorming houden, dat is inherent aan het principe autorijden, maar hij moet wel vrij stabiel liggen.

      Let er ook op dat ze de goede auto selecteren (bij je rapport zie ik AUDI_STANDARD staan, jij moet zeker AUDI_QUATTRO hebben ivm -30mm!). Waar ga je heen? Een expert is lastig te vinden, maar Peter de Groot in Oud Beijerland is sowieso een goeie. Die doet ook aan testrondjes tussen uitlijnen en fijnafstellen!
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    19. #18
      ChronoworX's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2008
      Leeftijd
      35
      Posts
      360
      Kudos
      16
      Auto
      Audi A1 SB
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      @baset, Thanks! Nieuwe set zit er sinds het weekend onder en hij's weer uitgelijnd. Met name de sporing is ge-fine-tuned en hij staat en gaat een stuk rechter.

    20. #19
      A3Gtron's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2016
      Posts
      102
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3 SB
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Mannen,

      Ik heb afgelopen weekend op mijn A3 Sportback 19inch gemonteerd, en daarbij wil ik zeer spoedig verlagingsveren van -30mm laten plaatsen. Waarbij moet ik daarna erg goed opletten bij het uitlijnen? Ik begrijp dat de ene garage de andere niet is, qua resultaten. Iemand een aanrader omgeving Breda voor uitlijnen?

      (Is dit overigens het topic om dit soort vragen te stellen of is dit een info-topic?)
      #1 Audi A3 Sportback G-tron

    21. #20

      Standaard Re: Uitlijning: wat wel, en wat niet? Wat is "goed"? Algemene discussie over uitlijning van jouw Audi

      Ik heb dit topic vooral geopend om een discussie te starten over wat wel of niet fijn rijdt en wat de ervaringen zijn met betrekking tot onder andere bandenslijtage. While speaking about that: inmiddels zo'n 20.000km geleden nieuwe banden gemonteerd, en ze zijn alle 4 keurig netjes recht af aan het slijten richting 4mm. Gezien dat de andere sets steevast met 15.000km tot de staaldraden kaal waren aan de binnenkant (en nog 6mm aan de buitenkant hadden) durf ik wel te stellen dat het effect heeft gehad.

      Daarnaast bedoelde ik dit topic vooral voor extremere verlaging. Met -30mm val je namelijk nog gewoon in fabrieksspecificaties voor S-Line onderstellen, en zit je dus niet met custom cijfers te kloten om de boel netjes te krijgen. Ook vragen als 'wie kent een goeie in mijn omgeving' wil ik eigenlijk niet zozeer hebben (mag wel, natuurlijk), omdat het dan vroeg of laat in een enorm topic verandert waarin niemand de info meer kan terugvinden en er welles/nietes situaties ontstaan.

      Jij komt met -30mm gewoon in factory spec uit, maar je kan de info hierboven over sporing natuurlijk wel gebruiken en er mee doen wat je zelf fijn vindt rijden. Als je wat "nerveuzer" en directer stuurgedrag wil kan je voor iets minder toespoor kiezen bijvoorbeeld. Let alleen sowieso wel op dat ze dan geen stock rijhoogte A3 pakken voor de software, maar een S-Line of zoiets (die staat af fabriek 30mm lager).

      Een goede uitlijner is de Groot in Oud Beijerland, zo'n 40km bij je vandaan. Zou dat ritje er ZEKER voor over hebben!
      2002 Mitsubishi Carisma 1.9Di-D CR
      Full LED front/rear | 17x7.5 Team Dynamics DrifZ | Full Black | Full Leather + Heating | Nardo Trim | Ferodo Brakes | Coilovers

    Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •