Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 61

Onderwerp: Nokian banden....goed of slecht?

  1. #41
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Mijn dikke Berta weegt met baas en al toch wel 2 ton hoor
    (1880 en diesel en de baas)
    Maar winterbanden blijft lastig.
    Over de Michelin zomerbanden ben ik 300% tevreden dat is haast een must, maar over de Michelin winterbanden ben ik (nog) niet tevreden.
    Die moeten nog een keer op de Hunter voor goede balans en trilling vrije loop.

    Het best bevielen me de Goodyear Ultragrip eigenlijk nog
    Laatst gewijzigd door poetsertje; 12-08-14 om 11:17.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  2. #42

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Mijn dikke Berta weegt met baas en al toch wel 2 ton hoor
    (1880 en diesel en de baas)
    Maar winterbanden blijft lastig.
    Over de Michelin zomerbanden ben ik 300% tevreden dat is haast een must, maar over de Michelin winterbanden ben ik (nog) niet tevreden.
    Die moeten nog een keer op de Hunter voor goede balans en trilling vrije loop.

    Het best bevielen me de Goodyear Ultragrip eigenlijk nog
    Mij bevalt de Wintrac Xtreme zeer prima (225/40/18), op 1640kg rijklaargewicht (met mij + diesel erin + standaard rommel in de kofferbak is dat al snel 1850kg werkelijk gewicht).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #43
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dekker Bekijk Berichten
    Ja, ik heb ook wat recenties gelezen over deze band, en hij doet het erg goed met droog en nat weer.... Kwa slijktage zijn ze ook goed, alleen met sneeuw weer minder (Maar het is ook een zomerband natuurlijk...).
    Aangezien ik niet van plan ben om op wintersport te gaan en die 4x per jaar dat het echt sneeuwt in nederland, lijkt me dat ook niet echt super belangrijk....
    Dit is geen specifieke zomerband maar een zogenaamde all season band.
    Ben daar zelf niet zo een liefhebber van, het is dus geen echte zomerband en geen echte winterband.........
    Maar als je budget het niet toelaat om een zomer en een winterset er op na te houden is het een altrnatief, of het een goed alternatief zal zijn dat zal je dan moeten ondervinden.
    Laatst gewijzigd door rolf; 12-08-14 om 20:07.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Tnx voor de feedback! Inmiddels 4 Nokians besteld.. Ze waren zelfs nog iets goedkoper geworden. Zo te horen zijn ze niet echt slechter dan de Conti's (jammer dat je ze niet uitgebreid kon vergelijken Bastet!), dus gewoon een goede koop.

    Veel slechter dan de Landsails die er nu onder zaten (door de vorige eigenaar) wordt het niet, dus altijd een vooruitgang geboekt Deze dingen wens ik niet eens op te rijden zo slecht is de grip in nat weer, vriendin stond zelfs gedraaid op de weg vandeweek. Zelf ook al eens op rotonde gehad dat ie veel te snel en veel te plotseling begon te glijden. Dus, exit Landsail!

  5. #45
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Teejay Bekijk Berichten
    Tnx voor de feedback! Inmiddels 4 Nokians besteld.. Ze waren zelfs nog iets goedkoper geworden. Zo te horen zijn ze niet echt slechter dan de Conti's (jammer dat je ze niet uitgebreid kon vergelijken Bastet!), dus gewoon een goede koop.

    Veel slechter dan de Landsails die er nu onder zaten (door de vorige eigenaar) wordt het niet, dus altijd een vooruitgang geboekt Deze dingen wens ik niet eens op te rijden zo slecht is de grip in nat weer, vriendin stond zelfs gedraaid op de weg van de week. Zelf ook al eens op rotonde gehad dat ie veel te snel en veel te plotseling begon te glijden. Dus, exit Landsail!
    Zeilen op land wordt`m ook nie....

    Ik heb sinds 2013 een set van 4 Nokian Z G2 in de maat 235-45-17 onder de Audi 200 turbo quattro laten zetten (rijklaar ca. 1550 kg).
    Ze bevallen mij goed, droge grip echt prima, en ook nat goed (niet ineens onderstuurt of zo zoals ik al wel eens met Toyo`s gehad heb)
    Aquaplaning kan ik (gelukkig) niet over zeggen, geen diepe plassen of lagen water op snelweg meegemaakt.

    Het lijkt er wel op dat de een fractie minder stabiel zijn op de wangen dan andere merken die ik gewend ben (bridgestone potenza, michelin sport, BF-goodridge sport)
    Lijkt op wat rollen, echter verlies van grip lijkt er niet te zijn.
    Moet hierbij wel opmerken dat het een oude auto is (1988) en dat het onderstel natuurlijk niet nieuw meer is...

    Prijs-kwaliteit is dik in orde, en misschien in verhouding beter dan (andere) A-merken.


    Ben benieuwd naar jouw ervaringen!
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 13-08-14 om 15:15.


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Nou, sinds vanmorgen liggen ze er dan op. Zal nog eens posten over hoe deze Nokians bevallen. Nog niet zelf mee gereden, de vriendin is op weg naar werk even bij de garage langs gegaan om te wisselen. Ben erg benieuwd dus :-)

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    @Teejay en bevallen de nokians?
    Ben erg benieuwd. Heb net nieuwe zomervelgen en ben aan het oriënteren voor zomerbanden en heb wel trek in de nokians.
    Dus de info is welkom.
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

  8. Ad
  9. #48
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Heb de Z-line en de Hakka black (voor/ achter) en ze bevallen mij uitstekend. (Onder de Passat, 235-45-17)
    Afgelopen zomer naar Z-Frankrijk en de terugweg via NL weer naar het hoge noorden. (Bijna 5000km)
    Ook op hoge snelheden prima stabiel.
    Ook onder de A2 zitten Nokians, goedkopere serie, mar dat ding ziet geen snelweg.

    Maw, prima bandjes.

    Nokian heeft volgens mij nix met die telefoons te maken, deze bandenfirma bestaat al een tijdje.........voordat er uberhaupt telefoons waren.

    http://www.nokiantyres.com/company/about-us/history/
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Klinkt goed. Wat is de reden dat je voor en achter verschillende typen hebt?

    Kan je ook iets vertellen over de slijtage en het brandstofverbruik?

    Nog even een stukje historie mbt Nokian concern.
    http://www.oponeo.nl/banden-informat...-nokian-banden
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

  11. #50
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Z-Line was hier niet meer te krijgen, Hakka black was de verbeterde versie.
    Qua profiel nagenoeg hetzelfde.

    Slijtage en brandstofverbruik: Ik let daar eigelijk niet op, als ze lekker sturen sturen ze lekker, en als ze versleten zijn dan gaan er nieuwe onder, schat zo een 30k.
    Rij er maar 6 maanden per jaar mee, de andere 6 maanden op winterbanden, dus dat slijten is bij mij maar relatief.
    Mijn dagelijkse wegen zijn erg bochtig en ik kom nauwlijks boven de 80.
    Maar in NL zullen ze minder hard slijten, dat gaat meer rechtdoor........


    (hebben ze toch een link met die telefoons gehad.........uitsluitend in de boekhouding denk ik)
    Laatst gewijzigd door rolf; 14-01-15 om 20:04.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  12. #51
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Nokian means "Tyres of Nokia" ze hebben het expres een andere naam gegeven zodat men niet de link legt met de telefoons.
    Beauty's only a light swith away.

  13. #52

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Slijtage was bij mij wel goed (>30K is haalbaar), maar onthoud dat een performance band niet samen gaat met een lange levensduur. Grip komt immers weg van de mate waarin het rubber op het asfalt blijft plakken, en hoe meer grip, hoe hoger de slijtage.

    Wel moet ik benadrukken dat een goede uitlijning zéér belangrijk is, misschien wel meer voor deze banden dan bij andere. Ik rij al 70.000km sterk verlaagd rond op dezelde uitlijning, en geen enkele band is tot 't canvas doorgegaan in 't midden behalve de Z-Lines.

    Nogmaals benadruk ik dat de uitlijning bij mij te veel op inward-camber was gericht, en de auto >60mm verlaagd is aan de voorzijde. Ik wijt dit dus niet aan Nokian of zoiets - maar wel dat de vorige sets hier geen of minder last van hadden. Beide voorbanden waren over de volle lengte aan het scheuren geslagen.

    Ik was (en ben) zeer te spreken over deze banden (de Conti's maken me toch een pak herrie!), maar wil deze voetnoot wel neerzetten voor toekomstige kopers. Dit omdat, nogmaals, de andere bandensets dit slijtagepatroon niet of minder vertonen (inmiddels ook 25K op de winterset gezet, en in totaal ook 50K op twee andere zomersets).

    CAM01115.jpgCAM01116.jpg
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #53
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Ik heb (zoals volgens mij al eerder vermeld hier..) zomerbanden van Nokian: De "Z G2" in de maat 235-45-17
    Op zich bevallen ze prima, al waren de testen wat lovender dan mijn praktijkervaringen... Over grip niets te klagen!

    Het zou echter zeer erg stabiele band zijn, ook op hoge snelheden. Maar mijn ervaring is dat bij het rijden op de snelweg met een rukje aan het stuur vrij zwabberend aanvoelt helaas...!
    Schokbrekers, rubbers e.d. zijn prima in orde (en deels nieuw) en bandenspanning ook goed. Heb zelfs al wat hogere spanning geprobeerd maar dat hielp helaas maar iets.
    Tijdens het monteren van de banden (Hunter) is alles ook gelijk goed uitgelijnd.

    Nu moet ik zeggen dat ik niet de maat banden heb zoals in de testen gebruikt werd, maar dat mag toch niet heel veel uitmaken toch?

    Volgende keer toch maar weer naar de geliefde Bridgestones, al maken die soms net wat meer geluid.
    Prijsverschil is ook niet groot meer in vergelijking met toen.
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 22-01-15 om 08:53.

  15. #54
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Z G2 zijn er niet meer.
    Maar jouw ervaring met dat "zwabberen" heb ik met de Z-Lines nooit iets van gemerkt.
    Met een volle vakantie bak en de grootste Thule dakkoffer stuurde de auto retestrak, geen zwabbertje meegemaakt.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Ik heb sinds van het weekend de zomerbanden er weer op liggen. Het zijn ook Nokian Z-lines geworden (245/40/18).
    Fijne banden, weinig geluid en heb het gevoel dat het heel strak stuurt. Heb ooit het advies gekregen om de bandenspanning op volle belading te zetten. Dat heb ik nu dus ook weer gedaan. Tussen de 105 en 125 begin het stuur wat te trillen.
    Zojuist even bij Ronden banden in Enschede geweest en hij heeft geadviseerd om een lagere bandenspanning te nemen. Dat hebben ze ook gratis even geregeld.
    Nu in het weekend een lang stuk rijden om te testen of dit de oplossing is. Wordt vervolgd.
    Laatst gewijzigd door Placemaster; 27-03-15 om 13:03.
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

  17. #56

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    40
    Posts
    69
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Placemaster Bekijk Berichten
    Ik heb sinds van het weekend de zomerbanden er weer op liggen. Het zijn ook Nokian Z-lines geworden (245/40/18).
    Fijne banden, weinig geluid en heb het gevoel dat het heel strak stuurt. Heb ooit het advies gekregen om de bandenspanning op volle belading te zetten. Dat heb ik nu dus ook weer gedaan. Tussen de 105 en 125 begin het stuur wat te trillen.
    Zojuist even bij Ronden banden in Enschede geweest en hij heeft geadviseerd om een lagere bandenspanning te nemen. Dat hebben ze ook gratis even geregeld.
    Nu in het weekend een lang stuk rijden om te testen of dit de oplossing is. Wordt vervolgd.
    is gewoon onbalans in een voorwiel of een band die niet mooi op de velg zit.
    heeft niks met bandenspanning te maken.

  18. #57
    Marceloo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    48
    Posts
    263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Klopt, trilling heeft niets met bandenspanning te maken. Maar het kan het wellicht wel versterken. Persoonlijk vindt ik op volle belading spanning niet lekker rijden, iets te stuiterig.

    Wat betreft bandenspanning, ik ga tussen de minimale en maximale spanning inzitten. Voor mijn A6 is dat aan de voorzijde 2.7 en 2.9, dus zet ik de spanning op 2.8. En achterzijde is 2.4 en 3.1, dus sta het nu op 2.7. En maandelijks even checken, ook al blijft de spanning meestal goed.

  19. #58

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    Klopt, trilling heeft niets met bandenspanning te maken. Maar het kan het wellicht wel versterken. Persoonlijk vindt ik op volle belading spanning niet lekker rijden, iets te stuiterig.

    Wat betreft bandenspanning, ik ga tussen de minimale en maximale spanning inzitten. Voor mijn A6 is dat aan de voorzijde 2.7 en 2.9, dus zet ik de spanning op 2.8. En achterzijde is 2.4 en 3.1, dus sta het nu op 2.7. En maandelijks even checken, ook al blijft de spanning meestal goed.
    Ik heb nu dezelfde spanningen als @Marceloo. Heb het idee dt het wel iets beter is geworden maar nog niet weg.
    Maandag maar eens laten super balanceren.
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

  20. #59

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Placemaster Bekijk Berichten
    @Teejay en bevallen de nokians?
    Ben erg benieuwd. Heb net nieuwe zomervelgen en ben aan het oriënteren voor zomerbanden en heb wel trek in de nokians.
    Dus de info is welkom.
    Ai, deze even gemist. Maar tijd voor een update. Hoewel we weinig rijden de laatste tijd bevallen ze erg goed! De stukken dat ik een bocht even hard pak geven ze veel vertrouwen en de grip is veel beter dan met die Landsails die eronder zaten. Heb nog geen moment gevoeld dat ze begonnen te glijden. Met regen ook nog niet gemerkt dat ze ergens grip verloren. Ook met de sneeuw deze winter (dit seizoen niet gewisseld ivm een lange vakantie naar de zon) deden ze het prima!

    Ik kan ze dus alleen maar aanbevelen! Moeilijk vergelijken met andere banden op andere auto's natuurlijk, maar zeker prima bandjes ten opzichte van de A-merken.

  21. #60

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nokian banden....goed of slecht?

    Afgelopen week de wielen laten super balanceren. Eerst op zoek gegaan naar een bedrijf met een hunter 9700 road force.
    Bij Profiel tyre center in Enschede een afspraak gemaakt. Natuurlijk ben ik erg benieuwd wat voor verschil de hunter road force voor afwijking gaat vinden ten opzichte van een hunter zonder road force.
    Eerst samen met de monteur een rondje gereden om hem ook de trillingen te laten voelen (dit ook om te bekijken of ik niet overgevoelig ben ).
    De monteur constateerde ook de trilling tussen de 105 en de 125km/u.
    De auto binnen gereden en eerst is de ophanging gecontroleerd. Deze was in orde (geen speling). Daarna de achter wielen gedemonteerd en op de hunter gezet. Het lood dat reeds van de eerst balancering op de velgen zat liet de monteur zitten.
    Bij de achterwielen maar een hele kleine afwijking ( max. 10 gram erbij of eraf).
    Daarna de voorwielen gedaan. Bij het linkervoorwiel gaf de machine een grotere afwijking. Door de band helemaal leeg te laten lopen en daarna weer te vullen is de zetting anders geworden. Hierna was de band velg combinatie ruim binnen de tolerantie.

    20150402_125635341_iOS.jpg 20150402_131041024_iOS.jpg 20150402_131048981_iOS.jpg 20150402_131050192_iOS.jpg 20150402_132036106_iOS.jpg

    Gedurende de thuisreis werd duidelijk dat er veel meer trillingen voelbaar waren dan voordat de wielen super gebalanceerd wren. Dit vond ik erg vreemd.
    Ik ben de volgende ochtend terug gegaan en ze hebben de trilling weten te tackelen. Door de voorwielen nogmaals te balanceren (nu eerst het bestaande lood verwijderd) zijn ze super strak.
    De trilling is eigenlijk helemaal weg. Ben er erg blij mee.

    Ben wel benieuwd wat nu de normale gang van zaken is wanneer wielen voor een tweede keer worden gebalanceerd lood eraf of erop laten?
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •