citroen club B.
De vering van Citroën is reeds jarenlang gebaseerd op hetzelfde principe. nl. olie en gas. Door de jaren heen is ze aangepast om beter te voldoen aan de prestaties van de wagens en de behoeftes van de markt, maar aan het basisprincipe werd niet geraakt. Het systeem bestaat uit een aantal componenten.
1 . Het oliereservoir.
Een klein reservoir onder de motorkap geplaatst met een inhoud van ongeveer 4 liter, afhankelijk van het type wagen. Dit reservoir zorgt ervoor dat er voldoende olie beschikbaar is om de wagen steeds op hetzelfde niveau te brengen, afhankelijk van zijn belasting. De constante wagenhoogte is één van de grootste voordelen van het systeem. Zelfs met een maximale belasting van de wagen, zal de rijhoogte dezelfde zijn als een niet geladen wagen.
2 . De hogedruk pomp
Een mechanische plunjerpomp, aangedreven door de motor, die de olie met een druk van 200 Bar in het systeem pompt. De pomp zal aangesproken worden om de ideale werkdruk van het systeem ( ongeveer 150 Bar ) te behouden. Bij de laatste evolutie in het veersysteem vanaf C5, wordt de pomp electrisch aangedreven. De HD-pomp kan vergeleken worden met het hart van een mens, eveneens zorgend voor de voeding van alle organen.
3 . De veerbollen.
In principe heeft elke veerpoot een veerbol die enerszijds zorgt voor de afvering van het wiel en anderszijds zorgt voor de demping van de wielbewegingen. Een veerbol wordt in twee delen verdeeld door een membraan. Aan de ene zijde ervan zit stikstof, aan de andere zijde zit olie. Het stikstof (samendrukbaar)zorgt voor de vering terwijl de olie (niet samendrukbaar) mede voor de schokdemping zorgt.
4 . De hoogteregelaars.
Per as wordt er een hoogteregelaar voorzien om de hoogte van de wagen te bepalen. De hoogteregelaar zorgt ervoor dat er meer olie naar de veerbollen wordt gestuurd wanneer de wagen een bepaalde hoogte moet bereiken. Hij zorgt er eveneens voor dat er olie kan terugvloeien wanneer de ingestelde hoogte wordt overschreden. De hoogteregelaars vooraan en acteraan worden bediend door hun respectievelijke torsiestang en door de hendel binnenin de wagen. Het is de chauffeur die bepaalt welke hoogte er moet gehandhaafd worden. De hoogteregeling wordt vooraan en achteraan volledig onafhankelijk bijgestuurd.
ook nog deze :
http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=5
veel kennis over de veerbollen en een nw soort olie ipv de groene LHM olie die citroen gebruikt.