Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Slotbout verwijderen bij beschadigde slotbout

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    127
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Slotbout verwijderen bij beschadigde slotbout

    Ik wilde vorige week zondag mijn winterwielen gaan monteren maar bij het losdraaien van de laatste slotbout draaide de speciale sleutel door. Wat bleek de vertanding van de slotbout was beschadigd en had onvoldoende grip om de bout los te draaien.
    Balen natuurlijk maar wist dat er een oplossing zou zijn (op dit forum te vinden). Met behulp van een goede doppenset zou het moeten lukken. Eerst de andere wielmoeren wat strakker aangedraaid (140Nm) en de slotbout bespoten met WD40.

    Eerst dop 22 genomen (deze is een fractie kleiner dan de buitenmaat van de slotbout). Met behulp van een "vuistje" de dop over de slotbout geslagen. Echt makkelijk gaat het niet. Dan voorzichtig de slotbout proberen los te draaien. Bij mij lukte dit niet bij de eerste poging. De slotbout heeft een buitenrand. Deze buitenrand is bij de eerste poging afgebroken en heb ik zo kunnen verwijderen.

    Daarna dop 18 gepast en deze is net iets kleiner dan het overgebleven deel van de slotbout. Deze ook met behulp van het "vuistje" op de slotbout geslagen. Zorg dat de dop in zijn geheel over de slotbout gaat zodat je voldoende grip hebt.
    Hierna zonder veel kracht de bout kunnen losdraaien.
    Dit alles zonder de velg te beschadigen. Inmiddels ook de winterwielen gemonteerd

    Foto 1.jpgFoto 2.jpgFoto 3.jpgFoto 4.jpgFoto 5.jpg

    Nu bij het volgende onderhoud even een nieuw setje slotbouten regelen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Placemaster; 12-11-17 om 15:51.
    A6 Avant 4G 3.0 TDI 272PK 77.000 km (2021 - 202X)
    A6 Avant 2.7 Tdi 180PK 2008 > 545.000 km (2012 - 20210

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •