Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

  1. #1
    ferre10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    binnenkort gaan de zomerbanden er terug op .nu heb ik 2 velgen met nieuwe banden en 2 met banden die 55000 km.gedaan hebben.
    ik weet dat de beste banden normaal op de aangedreven as geplaatst worden maar .....ik doe ook 5 à 6000 km. per jaar met een caravan (1500 à 1700 kg.)
    is het gezien de kogeldruk van 70 kg. misschien toch niet beter om de nieuwe banden achteraan te leggen ?
    grtz
    ferre

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    Ik zelf wissel nooit de banden tussen achter en voren of links en rechts. Ieder wiel is op zijn eigen manier afgesleten wat correspondeerd met de uitlijning van de auto. Wissel je, dan kan dit trilling veroorzaken. Met nadruk op kan, want het hoeft natuurlijk niet. Ik rijd zelf vooral quattro en dat slijt relatief gelijk af dus dan vervang ik alles. Maar op mijn cabrio vervang ik de as die versleten is.

    je opmerking over de kogeldruk. De band heeft een load index (maximaal toelaatbare massa). Deze moet de gehele levensduur van de band gelden. met andere woorden kwa last maakt het niet uit of je een nieuwe of oude band hebt. 1 tip ga niet tot het wettelijke minimum (hier in NL 1,6 mm) ik vervang vaak al bij 2,5 (adviespunt apk) ivm aquaplanning geeft gewoon meer zekerheid.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  3. #3
    ferre10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    OK Thx
    grtz
    ferre

  4. #4
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ferre10 Bekijk Berichten
    ik weet dat de beste banden normaal op de aangedreven as geplaatst worden maar .....
    Er is ook een theorie die zegt juist andersom; met een voorwiel dat grip verliest heb je nog een kans, met een achterwiel wat grip verliest amper. Klinkt mij best aannemelijk al weet ik ook wat de beste keuze is.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  5. #5

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    Ik ga met Grollie mee. Beste banden altijd achter. Aan de achterzijde heb je nul controle als-ie gaat glijden: die doet maar wat. De enige manier om aan de achterkant in te grijpen is de handrem aan te trekken, maar als je achterbanden al geen grip meer hebben maakt dat het probleem juist erger.

    Aan de voorzijde kan je sturen en gas los laten, of de rem loslaten. Je hebt daar véél meer opties om je slip of glijden tegen te gaan. Ook voel je aan je stuur en gasrespons veel eerder of er iets gaat slippen of glijden, terwijl als dat aan de achterkant gebeurt, je 9 van de 10 keer al met de kont richting de vangrail gaat zodra je het merkt (overstuur ipv onderstuur).

    Qua slijtage maakt dat ook geen ruk uit: als je voorbanden versleten zijn zet je je achterbanden naar voren, en zet je daar twee nieuwe op. Zo haal je altijd het maximale uit al je banden.

    Ergo, de beste banden altijd achter monteren. Niet alleen kijken naar profieldiepte, maar ook naar de toepasbaarheid (winterband vs zomerband, premium banden vs linglong).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    ferre10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    dus toch mijn eerste gedacht .de beste van achter met de caravan leek me ook logisch.dan hoeft er niet gewisseld te worden van voor naar achter.vorig jaar juni werd er op de keuring vastgesteld dat de stalen karkas van de band waarschijnlijk gebroken was en er een verdikking op de band stond aan de binnenkant waardoor ik het niet had opgemerkt.gelukkig was dit één week voor de vakantie en heb ik die banden nog kunnen vervangen.de voorste kunnen nog zeker 10000km. mee voor die aan vervanging toe zijn.rijd nu op Michelin i.p.v. Pirelli.
    greetz
    ferre

  7. #7

    Standaard Re: Op welke as nieuwe banden plaatsen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Beste banden altijd achter.
    Zeker dit.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •