Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Winterbanden met oude DotCode

  1. #1

    Standaard Winterbanden met oude DotCode

    Hallo

    Sinds kort rijd ik een Audi A6 Allroad van 2007.
    Nu heb ik al het een en ander aan achterstallig onderhoud laten doen en is de auto nu weer prima in orde.
    Maar nu zag ik dat er winterbanden met een dotcode van 2011 op liggen, mijn vraag aan jullie is zouden jullie hier gewoon mee doorrijden totdat ze ook versleten zijn of vanwege de leeftijd toch nieuwe eronder laten leggen.

    De banden zijn overigens nog in orde nergens droogtescheurtjes of beschadigingen, ze hebben nog een 5mm profiel en het zijn conti's.
    Het enige wat ik aan de banden merk is dat als ze koud zijn zeg maar dat het een beetje hobbelig rijdt, dit is dan wel overdreven gezegd maar weet niet hoe je het anders moet omschrijven, dit hobbelig rijden is ook na een paar 100 meter weer weg.
    Volgens mijn bandenboer komt dit omdat ze natuurlijk niet meer zo soepel zijn op deze leeftijd maar volgens hem zijn de banden wel gewoon veilig.

    Mocht ik toch twijfelen dan heeft hij een leuk 2de hands setje liggen wat ik voor 450 euro kan overnemen met winterbanden met een dotcode uit 2018 en nog ruim 6mm profiel.
    Ik twijfel nog aangezien ik op dit moment al weer genoeg kosten aan de auto heb gehad, maar wel a.s maandag naar Oostenrijk op wintervakantie ga....

    Dus ja wat is verstandig wat zouden jullie doen ?

    Alvast bedankt voor de reactie.
    Gr Rene

  2. #2
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.320
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Ik zou geen gebruikte banden kopen als ze al 5 jaar oud zijn. Die banden van 2007 kunnen er aan de buitenkant nog wel goed uitzien, maar dat zegt niets over het binnenwerk. Daar kunnen tussenlagen delamineren en koordlagen kunnen het begeven waardoor er bulten op de wangen kunnen ontstaan. Ben je lekker mee als je halvertwege langs de Autobahn daar achterkomt. Dan erbij minimum profieldiepte voor winterbanden in Oostenrijk is 4 mm.
    Ik zou een set nieuwe banden kopen. Kun je er voorlopig weer tegenaan. Ik hoop voor je dat dat nog lukt zo vlak voor de kerst.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RenePeterAllroad Bekijk Berichten
    Hallo

    Sinds kort rijd ik een Audi A6 Allroad van 2007.
    Nu heb ik al het een en ander aan achterstallig onderhoud laten doen en is de auto nu weer prima in orde.
    Maar nu zag ik dat er winterbanden met een dotcode van 2011 op liggen, mijn vraag aan jullie is zouden jullie hier gewoon mee doorrijden totdat ze ook versleten zijn of vanwege de leeftijd toch nieuwe eronder laten leggen.

    De banden zijn overigens nog in orde nergens droogtescheurtjes of beschadigingen, ze hebben nog een 5mm profiel en het zijn conti's.
    Het enige wat ik aan de banden merk is dat als ze koud zijn zeg maar dat het een beetje hobbelig rijdt, dit is dan wel overdreven gezegd maar weet niet hoe je het anders moet omschrijven, dit hobbelig rijden is ook na een paar 100 meter weer weg.
    Volgens mijn bandenboer komt dit omdat ze natuurlijk niet meer zo soepel zijn op deze leeftijd maar volgens hem zijn de banden wel gewoon veilig.

    Mocht ik toch twijfelen dan heeft hij een leuk 2de hands setje liggen wat ik voor 450 euro kan overnemen met winterbanden met een dotcode uit 2018 en nog ruim 6mm profiel.
    Ik twijfel nog aangezien ik op dit moment al weer genoeg kosten aan de auto heb gehad, maar wel a.s maandag naar Oostenrijk op wintervakantie ga....

    Dus ja wat is verstandig wat zouden jullie doen ?

    Alvast bedankt voor de reactie.
    Gr Rene
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Met name winterbanden verliezen hun eigenschappen als ze ouder worden en het rubber hard wordt. Je kunt ze oprijden buiten de winter maar eerlijk gezegd zou ik ze verkopen aan iemand die er een paar tientjes voor geeft.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    zou ik ze verkopen aan iemand die er een paar tientjes voor geeft.

    Dat vind ik dan weer niet zo chique.
    banden van 12 jr oud nog verkopen...
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Met name winterbanden verliezen hun eigenschappen als ze ouder worden en het rubber hard wordt. Je kunt ze oprijden buiten de winter maar eerlijk gezegd zou ik ze verkopen aan iemand die er een paar tientjes voor geeft.
    Dat doen zomerbanden nog meer omdat die veel meer uv licht zien dan de winterbanden die meestal op een donkere zolder liggen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    zou ik ze verkopen aan iemand die er een paar tientjes voor geeft.

    Dat vind ik dan weer niet zo chique.
    banden van 12 jr oud nog verkopen...
    Ik ga er wel vanuit dat je het er eerlijk bij meldt. Ik kocht altijd oude banden als ik een auto voor een paar maanden stalde, dat is voor banden meestal niet zo fijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Dat doen zomerbanden nog meer omdat die veel meer uv licht zien dan de winterbanden die meestal op een donkere zolder liggen.
    Maar winterbanden hebben meer last van hard rubber, omdat het lamelleneffect niet meer werkt en het dus geen winterbanden meer zijn. Al zal het na 12 jaar niet veel meer uitmaken, dan rijden ze sowieso niet fijn meer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Duidelijk Tom

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Mag je überhaupt wel door duitsland met winterbanden ouder dan 5 jaar? Dacht het niet.
    In nederland zou ik ze op rijden in een zomer.

    edit: leeftijd maakt dus niet uit maar wel dit.
    https://www.ad.nl/auto/nieuwe-verkee...land~a4fc4caa/
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 22-12-23 om 20:03.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.320
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    edit: leeftijd maakt dus niet uit [/URL]
    Waarom niet. Door ouderdom kunnen tussenlagen delamineren en koordlagen kunnen het begeven waardoor er bulten op de wangen kunnen ontstaan. Aldus de ANWB.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Waarom niet. Door ouderdom kunnen tussenlagen delamineren en koordlagen kunnen het begeven waardoor er bulten op de wangen kunnen ontstaan. Aldus de ANWB.
    Nee niet maakt niet uit op die manier maar de 5 jaar of ouder in duitsland maakt dus niet uit. Oude banden is sowieso slecht, winter of zomer. Dan heb je vaak ineens gekke dingen zoals scheuren in het langsprofiel of zijwangen.
    Zelfde als gebruikte banden, ik ben er ook mee gestopt, altijd wat ermee en je pest alleen jezelf.

    Ik heb voor mezelf in 2018 dacht ik 2 hankook winters gekocht, nooit gebruikt of om een velg gezeten en nu kijk ik zijn het 2017 banden, ook twijfel om ze gewoon weg te doen en uiteindelijk 4 nieuwe te halen, we zijn weer een versie verder (evo3 ipv 2) en heb altijd graag 4 dezelfde onder mijn auto kwa banden.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Bedankt voor al jullie reactie's

    Ben net terug van de bandenboer en heb 4 nieuwe laten monteren.

    Gr Rene

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Winterbanden met oude DotCode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RenePeterAllroad Bekijk Berichten
    Bedankt voor al jullie reactie's

    Ben net terug van de bandenboer en heb 4 nieuwe laten monteren.

    Gr Rene
    De beste oplossing rené
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •