Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Verbruik vs. grotere velgen

  1. #1

    Standaard Verbruik vs. grotere velgen

    Beste mensen,

    ik heb al gekeken op het forum, maar nog geen antwoord kunnen vinden.
    Hier mijn vraag:

    Ik heb nu 17-inch velgen met 235-45-17 onder mijn A6. Ik wil eigenlijk overstappen naar 18 of het liefst 19-inch, maar twijfel even over de eventuele toename in verbruik. Is het zo dat het verbruik alleen toeneemt wanneer je bredere banden monteert of ook wanneer je grotere velgen monteert ? Ik wil best overstappen op 19-inch met dezelfde breedte die ik nu ook heb, maar niet als het verbruik fors toeneemt.
    Getup aaaaahhhhhhhh !

  2. #2

    Standaard

    Bij gelijke breedte en grotere velgen zal het verbruik niet tot nauwelijks waarneembaar toenemen (grotere velgen zijn wat zwaarder).
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Bij 19" zul je naar 35% hoogte moeten: 235/35 r19. Dan heb een positieve afwijking van 0.6% t.o.v. nu. In verbruik zou dat verwaarloosbaar moeten zijn.
    In comfort... tja, da's een ander verhaal.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  4. #4

    Standaard

    je hebt meer rotatie gewicht, en lichtmetaal is zwaarder dan rubber of lucht, dus grotere velgen, ja, absoluut meer verbruik, nog afgezien van je evt. hogere wielomtrek.

    Mijn pa is van 15" naar 16" gegaan op z'n bmw 320d, en hij is er duidelijk in verbruik op achteruit gegaan, van 1 op 18, naar zeker 1 op 16,5
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  5. #5

    Standaard

    Tja als je zuinig wilt rijden moet je een Suzuki Alto kopen en geen A6

    Grote wielen eronder zetten


    Basco
    Ahh gekken moeten er ook zijn niet dan..........


  6. #6

    Standaard

    Klopt ik ben van 195/65-15 naar 225/55-16 gegaan en het verbruik is inderdaad iets toegenomen.

    Ella

  7. #7

    Standaard

    Of het verbruik toeneemt hangt natuurlijk van diverse factoren af. Met mijn 225/45/17 winterbanden rij ik minder zuinig dan op m'n 225/40/18 zomerbanden. Ja de 18" velg heeft een grotere diameter maar, m'n zomerbanden hebben minder weerstand en m'n "lichtmetalen" 17" wintervelgen zijn massiever en dus in verhouding ook zwaarder.

    Bij een vergelijking tussen 17" en 18" velgen van gelijk type en met de zelfde banden zal de 17" velg inderdaad wel zuiniger zijn.

    Een kwaliteitsvelg van bijv. OZ kan/zal lichter en daarmee zuiniger zijn dan een doorsnee imitatievelg in een maatje kleiner.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ella
    Klopt ik ben van 195/65-15 naar 225/55-16 gegaan en het verbruik is inderdaad iets toegenomen.

    Ella
    Is het geen 205/55/R16? Die 225/55/R16 lijkt me een beetje te groot verschil qua rolomtrek te zijn.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  10. #9

    Standaard

    Nee het is 225/55-16, het zijn er van de nieuwste a6
    Ik heb de snelheidsmeter gecontroleerd met de paaltjes aan de kant van de weg en het verschil is dat hij 2 km te veel aan geeft.

    Daar valt nog met te leven.

    Ella

  11. #10

    Standaard

    225/55-16 zal het (hopelijk) niet zijn, dat zijn namelijk diagonaal banden...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  12. #11

    Standaard

    Als er 225/55 r 16 95 y op staat neem ik aan dat het een radiaal band is tot 300 km, ik kan het mis hebben dat er nog diagonale banden bestaan.
    Het is toch allemaal radiaal.

    Ella

  13. #12

    Standaard

    225/55-16 is een radiaal band; diagonaal had andere aanduidingen, geen hoogte/breedte verhouding en al helemaal niet een van 55

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ps amazon
    225/55-16 is een radiaal band;
    Voor de maat en toepassing is duidelijk dat het een radiaalband moet zijn, maar wat duidt de - aan en wat duidt de R (225/55 R16) aan Daar ging het eigenlijk om...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ps amazon
    diagonaal had andere aanduidingen, geen hoogte/breedte verhouding en al helemaal niet een van 55
    Wat dacht je van 175/55-18...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  15. #14

    Standaard

    ach, als ik het op dit forum over een TT heb, weet iedereen dat ik een bepaald type Audi bedoel, heb ik het op een motorforum over de TT dan begrijpt iedereen dat ik de TT in Assen bedoel en geen Audi;
    nou zo ook met de banden in dit verhaal; het heeft geen zin om verwarring te stichten door een ander het idee te geven dat hij met een diagonaal rondrijdt.
    En natuurlijk zijn er best diagonalen of derivaten daarvan te vinden die een H/B verhouding hebben; jouw 175/55-18 bijvoorbeeld, het thuiskomertje van een AMG Mercedes, of wat dacht je van een 120/80-16 motorbandje?
    laten we het vooral makkelijk houden

  16. #15
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ach, er zijn veel spijkers zoek in het 'laag water'...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ella
    Nee het is 225/55-16, het zijn er van de nieuwste a6
    Ik heb de snelheidsmeter gecontroleerd met de paaltjes aan de kant van de weg en het verschil is dat hij 2 km te veel aan geeft.

    Daar valt nog met te leven.

    Ella
    Bij de overgang van 195/65-15 naar 225/55-16 krijg je een afwijking van ongeveer 3%. Dwz dat als je eerst bij 100 op de teller ook echt 100 reed je nu 103 rijdt. Al met al geen schokkende afwijking lijkt me.Wel even opletten de je je netjes aan de snelheid houdt bij flitspalen etc want net iets over de 50 is dan wellicht al dicht tegen een prent aan.

    Je geeft aan dmv paaltjes lang de weg 2km afwijking geteld te hebben... das natuurlijk een zeer grove schatting en aangezien de afwijking procentueel is is deze bij elke snelheid in km natuurlijk anders.

    Aangezien een km teller in de praktijk wat overdrijft geeft hij nu dus iets realistischere echte km's aan.

    Groetjes Apolo2

  18. #17

    Standaard

    En dan komt er ook nog bij kijken welk type spaken je hebt ik heb Nuvo's die qau spaak een beetje uitsteken en ik hoor boven de 100 erg veel windgeruis dus zal ook wel de nodige weerstand bieden maar wie mooi wil zijn ......
    Kijk mij onhandig...

  19. #18
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apolo2
    Aangezien een km teller in de praktijk wat overdrijft geeft hij nu dus iets realistischere echte km's aan.
    Dat is precies wat er bij mij gebeurde. Van 255/40 R17 naar 245/40 R18.
    Voordeel: snelheidsmeter is nu exact. Nadeel: de BC telt minder km's dan werkelijk en daardoor is verbruiksindicatie onjuist. (ik heb dit niet kunnen herstellen met VAG COM)
    RS6 C5
    A3 TDIe

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •