Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Sterke trillingen in stuur bij 80-100 km/h ?

  1. #1
    2.3
    Guest

    Standaard Sterke trillingen in stuur bij 80-100 km/h ?

    Op de b4 had ik voorheen ronal velgen met 195/65/15 pirelli winterbanden.

    Nu heb ik cms velgen met 205/50/17 michelin banden.
    Als ik nu tussen de 80 en 100 rijd en ik laat het gas los dan gaat het stuur toch wel erg trillen ,ook de versnellingspook gaat dan lekker zijn gang.

    Kan dit kwaad,en kan dit komen door slecht gebalanceerde wielen,of moet de
    wagen uitgelijnd worden?

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Uitlijnen lijkt me sterk. Denk meer aan balanceren en goed kijken of er geen hoogteslag enz. in de band zit.

    Heb een keer mee gemaakt dat zo'n knurft het balanceer-apparaat verkeerd had ingesteld. Maar hij zegt toch "0 - 0" dus dan is het toch goed...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik gok op slecht balanceerwerk, heeft mijn 1.8S ook (Nee agent, ik moest echt 130 rijden om van die trillingen af te zijn). Uitlijningsproblemen zorgen meestal voor scheeftrekken.

    Als de pook ook meetrilt is het behoorlijk mis...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    2.3
    Guest

    Standaard

    Dan laat ik hem eens goed balanceren en kijken of dan de trillingen weg zijn.

    Dan zouden die trillingen in de pook ook wel weg moeten zijn,want met de ronal's had ik nergens last van.

    Het is ook echt vooral als ik mijn gas loslaat,de auto is dan ook een beetje zoekerig.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, zoekerig gedrag is meestal wel een kwestie van sporing, maar sommige banden (vooral bredere) hebben er ook last van.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Hmmm, zoekerig gedrag is meestal wel een kwestie van sporing, maar sommige banden (vooral bredere) hebben er ook last van.
    De auto is in november nog uitgelijnd dus daar zal het dan wel niet aan liggen,als ik het stuur loslaat rijd de auto ook netjes rechtdoor.

    Het zou kunnen dat ik niet goed naar de rijrichting van de banden heb gekeken bij het monteren van de velgen bedenk ik me net,hoe kan je dat controleren?

  7. #7

    Standaard

    er zijn hier een aantal factoren die een rol (kunnen) spelen: banden, wielen, sporing; de eerste twee zijn gewijzigd, of de sporing goed was is onbekend, sporing KAN overigens invloed hebben op trillen. Als we er vanuit gaan dat de wielophanging en vering goed is, gaan we eerst uitlijnen, en dan balanceren. Na controle of de banden goed gemonteerd zijn (als er sprake is van een draairichting dan staat dit duidelijk op de zijkant van de band aangegeven) gaan we de band/wielcombinatie los van de auto uitbalanceren; als er op het oog een flinke hoogte- en/of zijdelingse slag in het geheel zit kan je de band een halve slag draaien op het wiel, wil wel eens helpen; monteren en oppompen met gebruik van de juiste montagevloeistof; banden op de juiste spanning brengen en rijden; zijn er dan nog trillingen in het stuur dan de voorwielen aan de auto balanceren

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Het zou kunnen dat ik niet goed naar de rijrichting van de banden heb gekeken bij het monteren van de velgen bedenk ik me net,hoe kan je dat controleren?
    Als de banden richtinggebonden zijn, staat er altijd een pijl voor de draairichting op. Als je volgens die pijl achteruit moet rijden, is er iets mis...
    Maar voor het monteren van banden wordt er niets aan je sporing gedaan. Als de boel nu uitgelijnd zou moeten worden, was dit eerder ook al het geval. Als je ineens last van trillingen in het stuur krijgt na het monteren van nieuwe banden en/of velgen lijkt me de vermoedelijke oorzaak daarin te liggen. Een hoogteslag in één of meer banden is inderdaad ook een optie, niet echt vergezocht ook.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    En mocht dit alles het probleem niet zijn, kan je ook eens nagaan of de stuur- en/of fuseekogels geen speling hebben.

    (Misschien heeft het er niks mee te maken, 't is maar ff een ideetje...)

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Oh, en nog een gedachte: niet strak gemonteerde of ongelijkmatig vastgezette wielen leveren ook een trilling op.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard

    Het zijn aftermarket velgen, heb je er ook plastic naaf vulringen in zitten?

    Anders zou je het daar ook nog kunnen zoeken...
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Da's een goeie! Niet goed gecentreerde velgen geven hetzelfde fenomeen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.477
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Een hoogteslag in één of meer banden is inderdaad ook een optie, niet echt vergezocht ook.
    Ik heb een keer de fout gemaakt budget-banden te kopen. Federal was het merk.
    Van de vier banden had er eentje een hoogteslag en en ander zowel hoogteslag als een laterale slag. Troep met alle trillingen van dien.
    Toen toch maar weer Michelin gekocht. Loepzuiver.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  15. #14
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door type81
    Het zijn aftermarket velgen, heb je er ook plastic naaf vulringen in zitten?

    Anders zou je het daar ook nog kunnen zoeken...
    Nee die heb ik er niet in zitten,hoe kan ik zien of dat uberhaupt nodig is?

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Meet de naafdiameter en de diameter van het naafgat in de velg, als die niet overeenkomen heb je een ring nodig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Meet de naafdiameter en de diameter van het naafgat in de velg, als die niet overeenkomen heb je een ring nodig.
    ik ben niet zo goed thuis in de Audi-techniek, maar bij de meeste auto's wordt het wiel gecentreerd door de conische vorm van wielmoer/bout en het conisch gevormde boutgat in het wiel; is dat bij deze audi dan anders?

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Audi's centreren allereerst op de naaf. Daarom is het zo belangrijk dat de diameter klopt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard

    "allereerst" ? maar mag ik daaruit concluderen dat de definitieve centrering via de bouten plaatsvindt, en dat die "allereerste" centrering dient om het wiel vast op de juiste plek te krijgen voordat je de bouten erin draait? In dat geval mag het naafgat best wel wat ruimer zijn, via de bouten centreer je dan ruim voldoende, en dat zou verklaren waarom de opvulring ook van (vervormbaar) kunststof is;
    Alleen in gevallen waar vlakke klokmoeren worden gebruikt ga je 100%centreren via het naafgat

  20. #19
    2.3
    Guest

    Standaard

    Er zitten iig conische bouten in de velg,maar ik ga van de week even kijken of ik langs de bandenboer kan.

    (moet even rustig aan doen met mijn vrije dagen ).

  21. #20
    2.3
    Guest

    Standaard

    Ik zag trouwens dat ik met 205 banden niet veel meer over heb voordat hij tegen de zijkant van de schokbreker aankomt,zouden er daarom ook zgn 'centreerringen' op moeten?

    Ik neem aan dat er onder een B4 wel 225 banden kunnen toch?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •