Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Multilenker vooras - verstelbaar

  1. #1

    Standaard Multilenker vooras - verstelbaar

    Hmm, kwam dit plaatje tegen iemand een idee wie dit soort "lenkers" produceert? (uit interesse)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  2. #2
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Ik vraag me af of dit wel bedoeld is om te kunnen verstellen. Lijkt mij meer voor de stijfheid.
    Ziet er wel interessant uit .
    Koekje erbij?

  3. #3

    Standaard

    Dat ook maar daarvoor kun je ook een rose joint gebruiken voor het lager aan de auto, aan de fusee is immers al een ball joint. Voordeel van deze oplossing is m.i. toch de verstelbaarheid.
    Ik heb het plaatje groter en dan zie je aan weerskanten een grote moer, waarmee je volgens mij toch de lengte van de "lenker" kan varieeren.

    Is ook meer een circuitoplossing dan geschikt voor 40.000 km / jaar met de familie... Lijkt me dat je hier bijv. wat meer camber kan instellen dan dat normaal mogelijk is.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4

    Standaard

    Het lijkt me vrij eenvoudig (nou ja ?) wat hier is gedaan. Ten eerste weet ik niet wat voor auto dit is of was maar ik neem aan dat het een McPherson veerpoot was. Nu is dat omgebouwd naar een dubbele whisbone. Dat wil zeggen boven en onder een driehoek en de schokdemper vanaf de fusee schuin omhoog naar in dit geval de oude bevestiging van de veerpoot.
    Mooi stukje werk, alleen niet aan te bevelen voor de APK :cry:
    De RDW ziet je al aankomen

  5. #5

    Standaard

    Kan me vergissen maar onder mijn a4 zit ditzelfde systeem.
    kan dat kloppen


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimmie
    Het lijkt me vrij eenvoudig (nou ja ?) wat hier is gedaan. Ten eerste weet ik niet wat voor auto dit is of was maar ik neem aan dat het een McPherson veerpoot was. Nu is dat omgebouwd naar een dubbele whisbone. Dat wil zeggen boven en onder een driehoek en de schokdemper vanaf de fusee schuin omhoog naar in dit geval de oude bevestiging van de veerpoot.
    Is dus pure onzin... Het staat al in de titel! --> Multilenker (~Mehrlenker ~Vierlenker). Is gewoon een standaard vooras van een A4-A6-A8 en Passat 3B(G). (zie plaatje).
    Onderste lenkers en fusee zijn standaard, bovenste lenkers dus verre van. Auto is overigens een A4/S4 8D...

    Vraag is dus waar de bovenste lenkers vandaan komen... Volgens mij - heb nog een beetje gezocht - Statis Engineering...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7

    Standaard

    Zo te zien inderdaad een camber-oplossing, omdat de bovenste joints zo te zien in lengte verstelbaar zijn en daarmee de verticale hoek van het wiel te verstellen is. Puur een analyse van het plaatje in dit geval.
    http://www.8200rpm.com
    The Art of Racing

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Je kunt nog wel wat meer aan de geometrie veranderen, zelfs bovenste pool... :roll:
    (heb nog wel eens de neiging 'lijkt me' te gebruiken ofschoon ik het zeker weet)

    Alleen worden dit soort geintjes ook in EU toegpast, vond de verstelbaarheid wel aardig omdat die orgineel niet zo spectaculair is. In Essen zaten onder de Champion RS6 (racewagen) soortgelijke armen boven...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #9

    Standaard

    Als ik hem nog kan vinden zal ik wel eens een plaatje on-line gooien wat je allemaal aan je wielstand/vlucht/camber/caster e.d. kunt verstellen (als het technisch mogelijk is). Interessante materie , waar je mij waarschijnlijk zeker op kunt aanvullen.

    Michael Rusch ( http://rusch-fahrwerke.de/ ) heeft onlangs naar mijn Fahrwerk gekeken, en hij had ook al een aantal zeer creatieve functionele oplossingen. Alleen dermate kostbaar (het begint bij 4 cijfers, waarvan de eerste geen 1 is) dat ik dat minstens 3x moet overwegen of ik dat wel ga doen.... :?
    http://www.8200rpm.com
    The Art of Racing

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane
    Michael Rusch ( http://rusch-fahrwerke.de/ ) heeft onlangs naar mijn Fahrwerk gekeken, en hij had ook al een aantal zeer creatieve functionele oplossingen. Alleen dermate kostbaar (het begint bij 4 cijfers, waarvan de eerste geen 1 is) dat ik dat minstens 3x moet overwegen of ik dat wel ga doen.... :?
    Details? Camber- en castorverstelplaten bovenin met ball joints in plaats van rubber? Rubber uit de draagarmen? Verstelbare ARB's en uit de auto verstelbare dempers (er bestaan zelfs elektrisch verstelbare met voorkeuze :P )???

    Ik nieuwsgierig (ik weet dat hier een persoonsvorm mist)

    Was het overigens niet eenvoudiger geweest, gezocht te hebben naar een oude circuit auto (op kenteken zetten :? ) of beter rally wagen (gezien hoe je aan het verbouwen bent).
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  12. #11

    Standaard

    Ik weet nog niet wat hij allemaal precies van plan is, zoals gezegd moet ik het eerst nog eens 3x overwegen. In eerste instantie aan de voorkant gewoon de standaard ophanging met een interessante oplossing voor de veren.

    De achterkant zou met een Golf II achteras opgelost worden, hoe precies weet ik (nog) niet. Met die achteras kon hij meer doen namelijk.

    Hij is heel erg met veren bezig, niet eens zozeer de ophangingsdelen zelf. Als dat goed/acceptabel is kiest hij de ideale oplossing aan de hand van een set meerdelige veren.

    Over het laatste punt, waarschijnlijk was dat beter geweest inderdaad. Maar ja, achteraf.....
    http://www.8200rpm.com
    The Art of Racing

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •