Wintersloffen kunnen er weer onder ! T terug naar max 10 en 's nachts rond de 4......
Ik ben op de helft
A3 klaar voor de zomer, A4 nog in wintertrim.
maar de A4 gaat hopelijk ook deze week over.
Ben nieuw bij Audi. 10 jaar Renault Laguna 3.0 V6 gereden. Nu sinds enkele weken Audi A4 Allroad 2.0 TFSI. (wat een fijne auto !!)
Nooit winterbanden gehad. Nu meteen 4 winterbanden met velgen erbij genomen (wat een grip zal dat geven in combinatie met de 4-wiel aandrijving vergeleken met de Laguna met 2-wiel en zomerbanden.... Ze liggen vooralsnog in mijn garage. Wellicht naar bandenhotel inclusief 2x wissel per jaar. Twijfel nog daarover....... Kosten (bij Audi) best fors - Denk erover zelf te gaan wisselen (geen afspraak nodig, zelf moment bepalen zonder wachttijd, mogelijkheid velgen mooi schoon te maken en waxen na wissel - maar daartegenover staan ze wel in de weg het hele jaar, moet ik zelf aan de klus in weer en wind, etc)
Hoe doen jullie de banden+velgen wissel ?? Zelf doen of bij dealer/ander bandenhotel ?
OK. Zelf doen dus......
- Iemand ervaring met velgen Fondmetal Xion - kunnen die met dezelfde wielbouten vast als de originele Audi (zomer) velgen ? (er zijn geen bouten bij de wintervelgen)
- originele krik of potkrik gebruiken ?
- monteren met momentsleutel of gewoon stevig vast ?
- nog iets van vet op de bouten doen of juist niet ?
- Hoe de banden opslaan ? Moet dat met zo'n speciale velgenstandaard of kunnen ze gewoon op een stapeltje van 4 liggen. Mag dat op de grond (geverfd beton) of moet dat op plastic, hout, nog anders ? Denk er zelf aan een houten of spaanplaat plateau met 4 zwenkwieltjes te maken en ze daar als stapel op te leggen. Zijn ze simpel verplaatsbaar.
(je ziet: beginnend winterbanden gebruiker :-)
Qua krik heb ik gewoon zo'n garagekrik van Conrad/Aldi etc, kost tussen de 20 en 30 euro meestal en werkt perfect. (en veel beter dan dat simpele dingetje bij de auto)
Wel even netjes een doek of plak rubber tussen de krik en de auto inleggen tegen beschadigingen.
En altijd eerst de wielbouten een slagje los draaien en daarna pas de auto op de krik (minder kracht zetten dan, dus ook minder kans op van de krik schieten).
Let ook op dat je de bij wielen van de as waarop je NIET aan het wisselen bent, even een steen of flink stuk hout voor 1 wiel en achter het andere wiel legt, je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Daarnaast het te wisselen/gewisselde wiel altijd onder de dorpel leggen als de auto op de krik staat, tegen vallen.
En uiteraard de auto op de handrem én in de versnelling.
Momentsleutel zelfde, even bij Conrad neuzen of aanbiedingen in foldertjes in de gaten houden, mijne was 20 euro.
Heel klein beetje kopervet op de boutjes is aan te raden.
Qua velgen is over het algemeen de regel dat bij originele Audi velgen en niet-originele Audi velgen afwijkende regels gelden voor bouten, bolconisch en conisch.
Gebruik even de zoekfunctie, is vast wel wat over geschreven (weet het zo ff niet meer uit mn hoofd)
Banden/wielen (ik neem aan dat je het over hele wielen hebt, en niet de banden er zelf afhaalt en dezelfde velgen van winterbanden voorziet) kun je inderdaad het beste opslaan op een velgenboompje. Koop je bij de action voor nog zo'n 10 a 15 euro, let wel even op de max. breedte van de banden (ik zie allroad - dus waarschijnlijk breder dan gebruikelijk), mijn 225'ers passen er in ieder geval nog op.
Qua makkelijk verplaatsen zou je die velgenboom inderdaad op zo'n "hondje" (stevige plank met 4 wielen) kunnen zetten.
Als laatste tip; scoren even zo'n bandenmarkeerpen of vetkrijtje en zet per wiel erop waar het vandaan komt (LA, RA, LV, RV) zodat je ze volgende keer op dezelfde plek terug kunt zetten. Uiteraard op het loopvlak schrijven, dan is het er zo weer vanaf.
En daarnaast raadzaam om de banden even op flink hoge spanning te zetten (3 bar ofzo) als je ze in de schuur weglegt, blijven ze beter van.
Ik zie sinds vorige week al weer diverse auto's met de stalen velgen met winterbanden rondtuffen. Zijn er hier ook al mensen zo gek om de winterbanden er nu al met deze temperaturen eronder te schroeven??
Dat was mijn eerste reactie ook toen ik op de parkeerplaats bij mijn werkgever diverse auto's zag met niet OEM velgen.
Argument, toen ik dat vroeg, was dat ze ook veel in zuidelijk Duitsland onderweg zijn en daar kan het al vriezen boven de 650meter.
Maar voor mij? Ik wacht zolang mogelijk. Met de huidige NL Temperaturen zijn winterbanden onveiliger dan zomerbanden.
Ik zuid Duitsland vind ik het niet gek en zeker met de Duitse regelgeving omtrent Winterbanden. Maar dit was gewoon hier in Nederland met Nederlandse auto's. Vorig seizoen heb ik mijn gloednieuwe winterbanden ook voor jan met de korte achternaam half opgereden. Zelfs ben ik toen nog op wintersport vakantie geweest in Oostenrijk waar ik ze totaal niet nodig gehad heb.
Dit jaar wacht ik ook echt tot het kwik voor langere tijd richting het vriespunt gaat voor ik ze eronder gooi.
Ik twijfel om ze al te monteren ergens in de komende weken, vanaf volgende week gaan de temperaturen iets omlaag en op de tijdstippen dat ik rij is het dan al onder de 7-8 graden. Daarbij heb ik weinig zin om de winterbanden pas te monteren als het echt vriest, dan zit ik liever bij de kachel![]()
Wow, nog een topic over winterbanden.. volgens mij zijn er al aardig wat inmiddels.
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned
LOL Elk jaar hetzelfde. Wacht, ik gooi hem er even in:
Ik heb geen winterbanden nodig, want ik heb Quattro!
Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic