Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: banden die cuppen

  1. #1

    Standaard banden die cuppen

    Ik ben sinds kort in het bezet van een audi a4 avant uit 2004. Geweldige auto. Toen ik de auto kocht waren de achterbanden gecupt. Bij euromaster vertelde mij men toen dat dit een probleem is van de VAG groep. Nu zijn er nieuwe banden onder gekomen echter na 1500 km beginnen deze weer te zoemen (irritant geluid). Weet iemand of dit probleem wordt veroorzaakt door slechte uitlijning of kan dit aan het type banden liggen. Dunlop sport 2000e.

  2. #2

    Standaard

    Het kan idd liggen aan de sporing. Of kapotte achterdempers willen ook wel eens voor cuppen zorgen. Hoogte slag in de velg?
    Is het aan beide kanten?
    Audi A3 TDI 125kw ambition

    Mountainbiking is; 50% mountain, 50% biking and the remaining 50% is all about riding !

  3. #3
    drag's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    69
    Posts
    1.205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik had dit achteraan wanneer ie nieuw was. Ik heb nog geprobeerd met ze vooraan te leggen in de hoop dat ze snel terug rond waren maar nope. Als ie spik splinter nieuw is zal er toch wel niets aan de uitlijning zijn. Ben eens benieuwd naar de volgende antwoorden.
    Groeten Jonny

  4. #4

    Standaard

    Bij de Euromaster vertelde ze mij eens dat auto's met een lange wielbasis hier sneller last van zouden hebben. Als je het wilt geloven, prima, maar ik vind het niet geloofwaardig. Bijna elke behoorlijke middenklasser heeft al een redelijke wielbasis (lees: alle auto's langer dan een Smart!)

    Wat je even moet checken is of de draairichting van de band juist is en sommige typen hebben ook een 'inside' en 'outside' zoals bijv. bij de Michelin Primacy. Als dat klopt zou je het kuppcuppen kunnen verminderen door bij elke 10.000 km je voor- en achterbanden aan dezelfde kant met elkaar te wisselen.

    Een goeie uitlijning is altijd belangrijk, maar daar zou een (achter)-band niet sneller van gaan cuppen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    46
    Posts
    157
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Cuppen is inderdaad een kwaal van alle moderne voorwiel aangedreven auto's maar na 1500 km is wel erg snel.
    Zou idd de uitlijning eens laten controleren.
    A4 b6 1.8T BEX


  6. #6

    Standaard

    Heb het ook gehad, en heb het nu weer....

    Ook na nieuwe banden, uitlijnnen v/d auto heeft niet geholpen.
    Ook heb ik de originele voorgeschreven banden van audi erop.

    Ik zet de radio al wat harder, hoor ik het niet meer.
    Audi, a style of living

  7. #7

    Standaard

    Banden worden tegenwoordig steeds breder en groter en het onderstel van de auto wordt lichter en gevoeliger.
    Door dit samenspel kunnen de banden (meestal achter) van de auto een onregelmatige slijtage gaan vertonen en dit
    heet cuppen of ook wel zaagtandslijtage. Deze vorm van slijtage geeft in de auto een irritant geluid alsof er
    een wiellager kapot is. De einige oplossing was, de banden vervangen of het geluid voor lief nemen.
    Dit is een quote van de site www.cuppendebanden.nl.....
    Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you...

  8. Ad
  9. #8
    Erik Brouwers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    815
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Uitlijning goed controleren! en vaker de banden wisselen... dit voor komt cuppen van de banden.
    Vijf in lijn blijft zeer fijn 2.3NG Cabriolet

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •