Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Geluid maken van banden, de oplossing!

  1. #1
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Geluid maken van banden, de oplossing!

    Aangezien ik hier soms toch berichten lees van herrie maken van banden en het rijden op grote maten wilde ik mijn ervaring toch even met jullie delen, misschien heeft iemand er iets aan.

    Het begint na de aankoop van mijn wagen in mei 2007 , ook ik ben een liefhebber van mooie velgen en als het kan mooi groot ook, dus de stoute schoenen aangetrokken en op zoek naar een 19” set voor mijn a4, lang getwijfeld of ik 18” of 19” zou nemen maar uiteindelijk toch
    Voor 19” gekozen.
    Na wat pluizen op marktplaats kwam ik een mooie set imitatie oud rs4 tegen in 19” met dunlop sp9000 banden er om die volgens zeggen van de verkoper nog in goede staat waren.

    Na aankoop van de set en onder de auto gemonteerd bleek al gauw dat de achterste nogal wat geluid maakte doordat de passat waar ze vroeger onder zaten cupte op de achteras.
    Nu dacht ik slim te zijn om die wielen voor te doen zodat ze eerder op zouden zijn en dus nieuwe en stille banden zou krijgen, maar wat bleek…..in de tijd dat de voorste versleten waren hadden de achterste inmiddels ook zaagtand slijtage bleek later waardoor ik het lawaai nog steeds had……bummer mijn auto cupt ook dus, en ik had de auto zelfs nog uit laten lijnen voor de zekerheid.

    Dus 2 nieuwe banden voor een kw street comfort set er onder en de auto maar weer naar de uilijner omdat het er bij die voorbanden niet helemaal goed uit zag, wel een ander bedrijf nu.
    Terug van de uitlijnboer , die ook aangaf dat hij behoorlijk verkeerd stond reed de auto subliem, echter het geluid was er nog door de achterbanden.

    Op dat moment was ik het even helemaal zat en ging er vanuit dat het gewoon niet kan om met een A4 op 19” te rijden zonder problemen of herrie, maar omdat hij opnieuw uitgelijnd was toch de gok genomen en de 5-6mm sp9000 banden er af laten halen en 2 nieuwe (net als voor) Dunlop sportmaxx laten monteren….zonde maar dan reed ik tenminste een keer met stille banden.

    Er ging een nieuwe wereld voor me open toen ik de auto meenam, ongelofelijk stil, stuurde perfect en de auto heeft absoluut geen last van de grote en breedte van 19” ik was een week verbaasd dat hij zo stil was …..ik was blij.
    Angstvallig elke week mijn bandjes in de gaten gehouden kwa bandenspanning en of ik al zichtbaar rare dingen zag zodat ik het voor kan zijn als er iets geks gebeurd, maar het ging perfect.

    Na een 10.000km begon het toch weer wat luidruchtiger te worden in de auto, en merkte ook dat er achter al een lichte zaagtand begon te ontstaan, daar gaan we weer.
    Na 30.000km ging het op de vooras prima, slijten netjes recht, de achteras ook maar de herrie van de zaagtand bleef en werd logisch alleen maar erger, bij 55km p/u leek het of er iemand met een kango in de kofferbak zat, niet echt plezant…op de snelweg met 140+ was het geen probleem en dat rijd ik veel dus liet het even zo.
    Na wat zoeken op internet over zaagtand slijtage en afdraaien van banden (wat ze dus trimmen noemen) de gok maar eens genomen om het te proberen. Bandenservice Vos in montfoort gebeld en die bevestigde ook dat het dan weg zou zijn dus de afspraak gemaakt.
    Daar aangekomen stond ik met een uurtje weer buiten en reed met een grote smile naar huis….Helemaal stil !!!
    Ongelofelijk dat zoveel geluid alleen van de achterbanden kan komen door wat schuine nokken.

    Dus rijd je op een grotere maat en maken ze iets lawaai, heb je nog wat profiel op die banden zodat ze 1mm kunnen missen kwel jezelf niet langer en laat ze trimmen…het geld is het niet, voor +/ 30, - per wiel zijn ze als nieuw. !!

    Een blije A4 rijder nu.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #2
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard

    Kijk daar hebben we wat aan! Bedankt voor het delen hier op het forum. Hoewel ik nog niet met 19" rijd, heb ik ze al wel klaar liggen voor de zomer. Verder tot heden met 18" geen last van cuppende banden. Heb jij trouwens ook een Quattro? Misschien dat die minder gevoelig zijn voor cuppen.

    ps. De KW streetcomfort bevalt nog steeds goed? Ik twijfel nog tussen de streetcomfort en een Koni schroeftset. Die zijn volgens mij ook in hardheid verstelbaar. Heb jij nog verder onderzoek gedaan naar andere merken?
    RS4 B9

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Nee mijn wagen is FWD only , en ik denk dat de quattro's er inderdaad minder last van hebben, voor heb je namelijk ook geen last doordat het aangedreven wielen zijn.
    Maar je kan natuurlijk wel een set gekocht hebben die onder een passat of audi vandaan komen die geen 4 aangedreven wielen heeft, dan kan je eventueel nog trimmen, ook wisselen op de assen niet doen is het advies van veel bandenboeren, laten zitten waar ze zitten/zaten.

    De Kw set bevalt tot nu toe nog prima, in de stad heb je wel eens dat het te stug lijkt maar op de snelweg echt top. Verder alleen origineel van de diesel gereden en wat andere audi maar ook met origineel. Wel een passat met een FK set gereden wat overigens ook best redelijk was, alleen niet verstelbaar in hardheid.
    Gele koni is een stuk stugger nog volgens de kenners.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2
    RS6 C5
    A3 TDIe

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Ja inderdaad michel, toch kon ik verdraaid weinig vinden over herrie maken van banden buiten vernieuwen dan, en jouw topic helemaal niet gezien zelfs.

    En inmiddels is vos niet de enige die het kan natuurlijk, maar het werkt grandioos, prijzen zijn inmiddels 28,- per wiel incl balanceren.
    Niet schrikbarend duurder.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Het werkt iig perfect! Het geld waard...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7
    gewoonmich
    Guest

    Standaard

    Schuine tanden of blokken op de banden kan ook veroorzaakt worden door versleten schokbrekers. Dus het hoeft niet door de 19" velgen te komen.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Misschien wel maar als je het verhaal doorleest zie je dat er gelijk met de banden een nieuwe KW STREET COMFORT schroefset onder gegaan is dus ik mag hopen dat het niet het geval is.

    Dit komt hier echt door de breedte en het relatief lage gewicht.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten

    Ik wilde het net gaan zeggen, maar je was me voor
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Ah dat was nog het oude forum, het nieuwe vroeg om een vers topic .
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Standaard

    Hm, misschien een ideetje, houden we in gedachten.
    Sinds gisteren echter 4 nieuwe Pirelli's gemonteerd, en voorlopig dik tevreden.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    39
    Posts
    335
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    bijna alle moderne voorwielaangedreven auto's hebben last van ''cuppende'' achterbanden, goede oplossing hiervoor is de wielen om de 10.000km van voor naar achter te wisselen.
    Laatst gewijzigd door s-line; 17-02-09 om 19:03.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.175
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Dat zou voor mij betekenen dat ik elke 10 weken / 2 maanden mijn wielen moet wisselen, met de kans dat ik iets te laat ben en 4 herrie banden heb.
    Beste hier is 25k en dan afdraaien achter , door naar 50-60k en 4 vernieuwen. (+/- ) , dan heb ik 2x 5000 kilometer een beetje geluid, mits het de 2e keer ook terug komt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •