Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 38 van de 38

Onderwerp: bandenspanning 255/35/19 96Y

  1. #21
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Mijn punt is dus dat de sticker 9/10 keer een te zachte spanning aangeeft! Iets erboven geeft dus de correcte spanning...
    De spanning die daar staat klopt wel degelijk. Namelijk voor de band waarmee de fabrikant de auto heeft getest icm. het doel wat de fabrikant met die auto heeft. Sportief model vs. normaal/comfortabel model, veer- en dempingskarakteristieken enz. enz. enz. enz.
    Ook de aslast (auto) en de load-index (band) is van wezelijk belang voor de spanning die je echt nodig hebt.

    Daarom kun je beter de waarde aanhouden die de bandenfabrikant op z'n website aangeeft. De op het tankklepje aangegeven spanning is niet fout. Men (de eindgebruiker) heeft vaak andere banden onder de auto of een andere doelstelling. De "band is dus fout" zou je kunnen zeggen. Maar de fabrikant moet wel iets opgeven. Ze kunnen het niet maken de klant helemaal niet te informeren. Het tankdopje is dan handig want let's face it, niemand gaat de handleiding van de auto zitten lezen voor zo iets (of vergeet het snel).

    Ik rijd op de door Goodyear voorgeschreven spanning voor mijn F1 Assymetric banden en dat bevalt prima. De slijtage is precies goed en alles klopt. Ik weet het niet beter dan Goodyear namelijk.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #22
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Kap ff met zuchten Steven, als je iemand op de kast wil jagen moet je vooral zo gaan reageren, zoals je in elk topic doet dat jij 100% binnenstebuiten kent..

  3. #23
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Doe ik, als jij kapt met ongenuanceerd dingen schreeuwen (zo vaak die uitroeptekens achter zinnen, why?) die niet helemaal correct zijn maar die je wel als de absolute waarheid verkondigd.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #24
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Prima jongen, wat jij wil. Niet iedereen heeft de ervaring en kennis die jij hebt, en jij weet ook alles 100% zeker. Je weet natuurlijk ook dat mijn A6 voor geen drol rijdt op de "aanbevolen" spanning. En, je weet ook dat een forum vaak fout kan worden geïnterpreteerd, vanwege het gebrek aan emotie.

    Maargoed, jij weet het allemaal wél zeker. Dus, in jouw geval is het toegestaan om denigrerend uit de hoogte te zuchten over een discussie die jij persoonlijk al 100x "gewonnen" hebt, en moet ik me maar gaan schikken.

    Wel, je doel is bereikt. Ik heb geen zin in een discussie met jou, die verlies ik toch wel. Handdoekje in de ring heet dat. Mazzel!

  5. #25
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik weet niet 100% alles. Zeer zeker niet. Maar als iemand iets schrijft wat echt niet correct is, mag daar best een opmerking over volgen. Ik leg wel altijd uit waarom ik van mening ben waarom iets niet klopt.
    Als men daar vervolgens niet tegen kan zie ik dat niet als mijn probleem.

    Als ik fout zit (en ook ik heb wel eens een fout advies gegeven, wie niet), waardeer ik het als iemand me corrigeert en me, goed onderbouwd en constructief, uitlegt waarom ik het niet bij het juiste eind heb. Daar kan ik namelijk van leren. Maar in geschreeuw en gekakel heb ik géén zin.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #26

    Standaard wanneer comfortabel en wanneer sportief

    Om een onderscheid te maken tussen comfortabel en sportief rijden heb ik het grippersentage in het leven geroepen.
    Ik heb gekozen voor het persentage van het gewicht en daarbij het oppervlak op de weg dat bij de heersende koude druk hoort.
    Dus je rekent met de afgeleide van de formule van het ETRTO uit welk gewicht er bij de heersende druk hoort.
    Is het werkelijk gewicht op de band daar 100% van dan heb je optimale grip doordat de temperatuur van de bandwang voldoende hoog is om meer grip te geven dan koud. Ik schat deze temperatuur bij zomerbanden op 60 gr Celcius, dus dat is met de hand gevoeld best wel warm.
    boven de 100% moet je niet gaan, dan worden ze te warm en kan tot problemen lijden.
    95% geeft de minste bandenslijtage en al wat minder brandstofverbruik.
    90% geeft ongeveer de zelfde bandenslijtage als bij 100% en dus iets meer dan bij 95%, maar natuurlijk nog zuiniger rijden.
    Hoe lager je gaat des te zuiniger, hoewel dat op een gegeven moment marginaal zal zijn.
    Het comfort wordt echter ook lager, door reacties anderen heb ik de comfortgrens bij 85% gesteld , berekend tot 160km/u, daaronder gaat het stuiteren. Drukverhoging voor hogere snelheid verlaagt dit persentage dus ook al.
    Bij caravans durf ik tot 80% te gaan. Hierover valt dus nog te discussiëren. Mogelijk bij plattere banden moet je de comfortgrens hoger stellen en dus de druk nauwkeuriger afstellen op het werkelijke gewicht dat op de band komt. Dit is dan ook alles mijn eigen poging om er enig overzicht in te krijgen.
    En dat is nu net het lastigste gedeelte. Zelfs bij wegen van de assen zal je met meetfouten rekening moeten houden.

    Onderandere Audi en BMW geven vaak maar één adviesdruk, die volgens mij de druk voor maximale belading voor tot maximum snelheid is.
    Dit zou je zeker weten, als je mijn Excelletje invult , dan geeft dat bij invullen van de originele banden bij maximaal gebruik of zelfs vakantiegebruik de drukken bij tot maximum snelheid , die op de stikker staan.
    Betekent dan ook dat de teruggerekende gewichten voor normaal gebruik niet kloppen in het Excelletje, omdat die van andere gegevens uit gaan. Maar als je toch niet harder rijdt dan 160 ( of bij Y banden 220) dan kan de druk aanmerkelijk lager, bij een Audi die een hoge maximum snelheid heeft. Ook met 160 km/u kun je in Nederland je rijbewijs nog wel kwijtraken. Ga je nog verder terug door de werkelijke gewichten te bepalen voor alleen de bestuurder in de auto + een kleine veiligheidsmarge voor een keer een lifter of bagage, dan kun je dus nog lager in de druk. Dit kun je in mijn formulier bij "eigen invoer"zelf en voor je eigen risico invullen. In mijn voorbeeld, ook in de map geplaatst staat mijn eigen Seat Alhambra met laadvermogen van bijna 800kg. Daar kom ik bij lange na niet aan,ook niet op vakantie met trekhaaklast en 2 pubers achterin en weinig bagage in de auto. Ik heb ze dan deze vakantie gewoon op de normaal drukken van de stikker gehouden, en geregeld gevoeld aan de banden direct na de rit. Ze werden naar mijn beoordeling niet te warm, mocht nog wat warmer.
    Je kunt je bandendruk zeer hoog kiezen voor zuiniger rijden, maar de winst is op een gegeven moment marginaal, en je moet niet uit het oog verliezen dat de banden bedoelt zijn om grip op de weg te houden, en die wordt dan ook een stuk minder.
    Laatst gewijzigd door jadatis; 29-09-09 om 13:06. Reden: fout beredeneerd: druk verhoging geeft lager persentage
    aangemeld voor bandendruk

  7. #27
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Daarom kun je beter de waarde aanhouden die de bandenfabrikant op z'n website aangeeft.
    Sure, maar ik ben wat aan het surfen geweest en meeste fabrikanten hebben geen tabellen op internet staan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Het tankdopje is dan handig want let's face it, niemand gaat de handleiding van de auto zitten lezen voor zo iets (of vergeet het snel) .
    Ik zal je het sterker vertellen, in mijn instructieboekje staan geen waarden meer, maar wordt verwezen naar het tankklepje.
    (Komt waarschijnlijk omdat het instructieboekje (nou ja, boekje, zeg maar boekwerk) geschreven is voor de typen 2.0 TFSI t/m 4.2 FSI incl. de diesels.)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    En mede daarom denk ik dus dat je beter 0,1-0,3 bar BOVEN de opgegeven waarde kan gaan zitten, afhankelijk van je band en rijstijl.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jadatis Bekijk Berichten
    Onder andere Audi en BMW geven vaak maar één adviesdruk
    Nee, 2 drukken, zie foto in vorige post van mij, normale belasting en zware belasting, en een verhoging bij hoge snelheden, zie onder.

    In het Audi instructieboekje staat heel duidelijk dat bij lange ritten bij hoge snelheid de druk met 0,3 bar dient te worden verhoogd.

    In mijn geval komt de spanning bij volle belasting en hoge snelheid dus uit op (255-35-19)
    A: 3,6 bar.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  8. Ad
  9. #28
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Sure, maar ik ben wat aan het surfen geweest en meeste fabrikanten hebben geen tabellen op internet staan.
    Bij de goede fabrikanten wel. Bij Vredestein, Dunlop, Goodyear, Michelin en Bridgestone hebben ze allemaal "online banden advies programmas" die helpen de juiste banden te zoeken en de drukken staan er dan bij.
    Ik ben ze zojuist allemaal nog fluks even langsgegaan om zeker te zijn van m'n zaak.

    Dat vage, veelal aziatische bandenmerken (Shit-mee-long, Foek-You II) zulke software niet hebben op hun sites boeit me niet. Ik koop zulke rommel toch niet. Is verkeerd bezuiningen. Maar de A-merken hebben bijna allemaal zulke software.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #29
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Bij de goede fabrikanten wel. Vredestein, Dunlop, Goodyear, Michelin en Bridgestone hebben allemaal "online banden advies programmas" die helpen de juiste banden te zoeken en de drukken staan er dan bij.
    Ik ben ze zojuist allemaal nog fluks even langsgegaan om zeker te zijn van m'n zaak.

    Dat vage, veelal aziatische bandenmerken (Shit-mee-long, Foek-You II) zulke software niet hebben op hun sites boeit me niet. Ik koop zulke rommel toch niet. Is verkeerd bezuiningen. Maar de A-merken hebben bijna allemaal zulke software.

    Jammer dat je de links dan er niet even heb bijgezet.............

    Vredestein overigens wel gevonden.

  11. #30
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Jammer dat je de links dan er niet even heb bijgezet.............

    Vredestein overigens wel gevonden.
    De rest is net zo makkelijk te vinden. Ga naar hun .nl websites en klik op de "banden advies voor uw auto" achtige links.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #31

    Standaard

    Hansyi schreef op mijn reactie dat Audi maar een druk geeft.


    Nee, 2 drukken, zie foto in vorige post van mij, normale belasting en zware belasting, en een verhoging bij hoge snelheden, zie onder.

    In het Audi instructieboekje staat heel duidelijk dat bij lange ritten bij hoge snelheid de druk met 0,3 bar dient te worden verhoogd.

    In mijn geval komt de spanning bij volle belasting en hoge snelheid dus uit op (255-35-19)
    A: 3,6 bar.

    Ik kan dat in beide plaatjes nergens vinden van die 0,3 bar verhoging bij hoge snelheden. Alleen dat bij hoge snelheden de druk belangrijker wordt. De drukken die in de tankklep staan zijn al voor hoge snelheden...volgens mij , en daar kan dus voor lage snelheden zelfs nog af. Maar vul maar eens alles in in mijn Excelletje, dan kom je die waarden bij de 6 waarden die ik geef ergens tegen.

    Het boekje verwijst naar de stikker omdat daar op de waarden voor de specifieke auto gezet zijn, en het boekje voor een hele serie bedoeld is met verschillende maximale en normale aslasten en snelheid.
    Ik denk dat de verschillende bandsoorten die op de stikker staan zelfs al voor weer verschillende types uit de serie bedoeld zijn.
    Dus dat die stikker ook al weer voor een , welliswaar kleinere groep dan het boekje, bedoeld is.
    Moet nog even terugkijken, maar je zou dat kunnen herkennen aan de duidelijk verschillende load-index en snelheidscode-letter.
    Bij mijn seat staan ook 3 bandsoorten die aan de drukken te zien, voor verschillende Alhambra's bedoeld zijn, Mijn auto krijgt niet in eens een hogere maximum-snelheid als er andere banden onder gezet worden. Gebruik ik toch die band dan kan ik, omdat mijn maximum snelheid lager is dan voor die band aangegeven , toch een lagere druk toepassen, waarscheinlijk in de buurt van de T-banden die er nu onder zitten.
    aangemeld voor bandendruk

  13. #32

    Standaard

    Banden moeten zich toch vaak 'onbegrepen' voelen, als ze zouden weten hoeveel complete onzin, veel te kort door de bocht informatie, etc... alhier weer voorbij komt. Maar dat had Steven ook al geconcludeerd...

    De autofabrikant bepaalt niet de bandenspanning, maar de bandenfabrikant.
    Op basis van de mij ter beschikkingstaande informatie, zou ik de invloed van de autofabrikant toch (veel) groter willen inschatten. Ten eerste zijn er doorgaans banden van verschillend fabrikaat, die wil je niet allemaal zelf hun gang laten gaan. Ten tweede kun je bandenspanning voor 'tuningsdoeleinden' gebruiken.

    Deze zal allereerst gebaseerd zijn op veiligheid (geen klapband op max. snelheid van de band). Daarna op minimale slijtage.
    Ik zou beginnen met het voldoen van de wettelijke voorschriften (voornamelijk maat keuze), dan voldoen aan de richtlijnen van de ETRTO ten aanzien van de minimale spanning (<88% van de LI bij een zekere gedefinieerde belading bij de gekozen spanning), etc... en dat de band niet uit elkaar vliegt bij de snelheid conform de speed rating (welke toch hoger moet zijn dan de constructiesnelheid van het voertuig, winterbanden buiten beschouwing latende) mag de bandenfabrikant dan garanderen aangezien je op grond van al het voorgaande al binnen de normale range voor de betreffende band zit. High-speed test is ook gewoon onderdeel van de Europese toelatingseisen voor een band - ECE R30 uit m'n hoofd - waar een OE band vanzelfsprekend ook gewoon aan moet voldoen.

    De constructie van de band bepaalt uiteindelijk het veercomfort en niet de bandenspanning.
    Demping is materiaal gerelateerd, maar de veerstijfheid van een band kent ook een directe afhankelijkheid van de bandenspanning. Nu is 'comfort' een beetje een containerbegrip, maar om de bandenspanning uit te sluiten...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Tankklepje is onzin, bij mij staat daar 2.2 ofzo... Ik rij net als Eszes rond de 2.4-2.6, bij 235/35/19, en dat bevalt veel beter dan 2.2;
    In het onderschrift worden twee auto's genoemd:
    - '99 A4 B5 Avant, 1.8T 110kW @ 140kW
    - '97 A6 C5 Limo, 2.8 142kW quattro tt @ 152kW

    Aannemende dat het voor een van die auto's is: Voor beide zijn banden gebruikt met een LI=91 als normale band (source: Audi Service informatie) en nooit een 235/35R19. Wanneer je waardes voor een normale LI=91 uit het tankklapje gaat toepassen op een 235/35R19 die een LI van 87 heeft als normale band en 91 als XL (source: ETRTO Manual) is het geen wonder dat er geen **** van klopt. Een snelle over de duim een conversie levert dan inderaad op dat je naar waardes van ca. 2.5~2.6 bar zou toe moeten. In ieder geval is het in dat geval volledig misplaatst om te schreeuwen dat het tankklapje onzin is!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    als ik dan inparkeer, en ik laat de wielen wat schuin (ingestuurd) staan, dan is er met 2.2 bar zo'n 1,5cm tussen de velg en de straat, met 2.5 is dat merkbaar meer (4cm).
    Lijkt me hele verrassende waardes te geven wanneer je daarvoor de verticale stijfheid van de band zou uitrekenen...
    Laatst gewijzigd door 340@7000; 30-09-09 om 23:03.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  14. #33
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Ik moet mezelf enigszins corrigeren.

    In het instructieboekje staat het volgende (zie mijn JPG rechts boven 1e alinea):
    Wir empfehlen, den Reifendrück für die maximale Fahrzeugbeladung einzuhalten.

    Maw, Audi adviseert de maximaal opgegeven waardes aan te houden.
    In de 2e alinea staat te lezen, dat, indien men meer comfort wenst, onder voorwaarden de bandendruk verlaagd kan worden tot de aangegeven waarden.

    @jadatis
    het had me ook logisch geleken als de verhoging met 0,3 bar ook in het tankklepje had gestaan. Maar dat moet je weer uit het instructieboekje halen, net als het bovenstaande.

  15. #34
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Heeee 340 is weer terug. Long time no see dude

    Laten we samen de onzinverspreiding over wielen en banden aan banden leggen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #35
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Hey 340! Voeten weer op de grond... Dat schept een band!

  17. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Ik moet mezelf enigszins corrigeren.

    In het instructieboekje staat het volgende (zie mijn JPG rechts boven 1e alinea):
    Wir empfehlen, den Reifendrück für die maximale Fahrzeugbeladung einzuhalten.

    Maw, Audi adviseert de maximaal opgegeven waardes aan te houden.
    In de 2e alinea staat te lezen, dat, indien men meer comfort wenst, onder voorwaarden de bandendruk verlaagd kan worden tot de aangegeven waarden.

    @jadatis
    het had me ook logisch geleken als de verhoging met 0,3 bar ook in het tankklepje had gestaan. Maar dat moet je weer uit het instructieboekje halen, net als het bovenstaande.
    Ik vindt dat een beetje laf advies van de auto-fabrikant, om altijd de bandendruk voor maximale belading te adviseren.
    Kun je ze in ieder geval nooit beschuldigen van een te laag advies geven.
    Maar praktijk is dat je toch vrijwel altijd alleen in de auto zit , dus als je daar wat extra bij telt per as dan kan daar een aanmerkelijk lagere druk voor, waardoor betere grip op de weg en een uitgebalanceerd stuurgedrag ( onderstuur overstuur neutraal)
    Blijf erbij dat je by de waarden voor maximale belading niet nog eens 0,3 bar meer hoeft te tellen. Dit zijn al de waarden met alle bijtellingen voor snelheid.
    aangemeld voor bandendruk

  18. #37
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.523
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jadatis Bekijk Berichten
    Ik vindt dat een beetje laf advies van de auto-fabrikant, om altijd de bandendruk voor maximale belading te adviseren.
    Kun je ze in ieder geval nooit beschuldigen van een te laag advies geven.

    Dat heet "jezelf indekken". De domheid van de mens kent geen grenzen en als fabrikant ga je daarom altijd aan de veilige kant zitten.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  19. #38

    Standaard

    ik was het topic eigenlijk al een beetje vergeten, maar vind het wel interessant dat er opeens zo'n discussie komt!

    Vanmorgen heb ik mijn bandenspanning weer op peil gebracht naar 3.2 voor en 3.4 achter. Tot mijn grote verbazing is het trillen waar ik de laatste tijd steeds meer last van kreeg weer verdwenen (na het lezen van alle reacties had ik eigenlijk verwacht dat het alleen maar erger zou worden).
    Ik zat nog niet op de 2.4 en/of 2.6 bar, maar er ging wel aardig wat lucht bij. Toch moet ik concluderen dat ik nu comfortabeler rij met een hogere bandenspanning, dan met een lage. (het voelt eigenlijk gewoon weer als nieuw)

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •