Ik zou sowieso een velg zonder spoorverbreder verkiezen boven eentje mét.
De nieuwe 17" Stern velgen van A4 hebben ET-45 ik heb echter het oude niet gefacelifte B5 model. Volgens de folder zouden deze velden niet passen. Ik heb nu echter ook ET-45 op een 15 " velg wat origineel is. Wat voor problemen kan ik krijgen als de band 225/45-17 overal vrijloopt bij de draagarmen ? Kan dit opgelost worden met spoorverbreders of is andere velgen met ET-35 een betere oplossing.
Wat is de breedte van een 15" velg en van een 17" velg? Maakt ook nog even uit.
Voor het vrijlopen ook letten op dat hij vrijloopt over de hele stuurbeweging en de hele veerweg.
Ben ook geen liefhebber van spoorverbreders.
Velg gaat dus ook een inch meer naar binnen ten opzichte van de 15 inch'ers (en naar buiten). Die ruimte moet er wel zijn, houdt een keer op aan de binnenkant (buitenkant heeft natuurlijk ook beperkingen).
"Marco" heeft overigens, bij mijn weten zonder problemen, originele S-Line velgen in 7.5Jx17 ET43 onder een B5 '00 liggen zelfs in combinatie met 235/45 R17.
Wanneer zich problemen voordoen, waarschijnlijk bij maximale stuuruitslag eventueel in combinatie met inveren.
Van een verschil in de ET-waarde tussen A4 pre-facelift en facelift is mij niets bekend.
Iemand anders een idee?
Voordeel van Duitse kenteken papieren daar staat gewoon op welke wielen je er standaard sowieso onder mag gooien :roll:
Zoals hierboven al opgemerkt is de breedte van de velg het enige wat bepaalt of de ET waarde klopt..
Het aantal inch is verder compleet onafhankelijk van de ET-waarde!
Daarnaast zijn spoorverbreders absoluut geen probleem om de ET-waarde te corrigeren naar origineel.
Zo heb ik bijvoorbeeld E36 wielen in ET40 onder mijn E30 M3 met 20 mm spoorverbreders. De grap is alleen dat de ET-waarde daardoor daalt naar ET20 en dat is precies goed voor een 8J brede velg op een E30 M3.
De originele 16 inch velg heeft een ET van 27 bij 7J. Aangezien een inch 15 mm is (give or take) en bij toename per inch aan elke kant er 7,5 mm bijkomt (De ET-waarde is tenslotte de afstand van het bevestingspunt van de velg tot het hart/midden van de velg) levert dat 27 mm - 7 mm is een ET van 20 bij 8J op...
Het is niet mogelijk om de ET waarde te vergroten! Je kunt dus niet met spoorverbreders van 30 mm van origineel ET50 naar ET80 gaan of zoiets!
Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a!
Mzl,
Adwo
Bij mij is een inch gelijk aan 25.4 mmOorspronkelijk geplaatst door adwo
Wat is belangrijker dat er xJ onder past of dat je de originele kinematiek in stand houdt?
Maar als het vrijloopt is er toch niks aan de hand.Oorspronkelijk geplaatst door A4ever
Het zal we erg veel naar binnen gaan( Rond de 3 cm)
En als je er niet zeker van bent doe je ET 35 erop.
mvg Michel.
Hmmm, bij een APK worden ze niet vrolijk van spoorverbreders en je hebt er een aanligvlak bij, een mogelijke extra bron van onbalans en langere wielbouten. Dat zijn voor mij genoeg nadelen. Overigens worden ze meer gebruikt om wielen de wielkasten beter te laten vullen (om optische redenen) dan om de ET-waarde te corrigeren.
Een inch is inderdaad 25,4 mm...
Vaudje!
Gelukkig heb ik nog een fout gemaakt, de velgen die ik in mijn voorbeeld gebruikte zijn standaard 7,5J en niet 7J. Dan klopt het voorbeeld weer wel.. (je moet dan 25,4/2 = 0,5 J breder en dat weer door 2 delen)
Verder heb je vanaf 20 mm spoorverbreders die je op je originele naaf kunt bevestigen. De wielen worden dan weer met de originele wielbouten op de spoorverbreder geplaatst. Dus geen langere wielbouten nodig en de spoorverbreder zelf zit vast ipv 'los' tussen de originele naaf en het wiel..
FWIW,
Adwo