Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: afwijking ET-waarde

  1. #1

    Standaard afwijking ET-waarde

    De nieuwe 17" Stern velgen van A4 hebben ET-45 ik heb echter het oude niet gefacelifte B5 model. Volgens de folder zouden deze velden niet passen. Ik heb nu echter ook ET-45 op een 15 " velg wat origineel is. Wat voor problemen kan ik krijgen als de band 225/45-17 overal vrijloopt bij de draagarmen ? Kan dit opgelost worden met spoorverbreders of is andere velgen met ET-35 een betere oplossing.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.884
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zou sowieso een velg zonder spoorverbreder verkiezen boven eentje mét.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Wat is de breedte van een 15" velg en van een 17" velg? Maakt ook nog even uit.
    Voor het vrijlopen ook letten op dat hij vrijloopt over de hele stuurbeweging en de hele veerweg.

    Ben ook geen liefhebber van spoorverbreders.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4

    Standaard

    breedte 15" velg is 5,5J band 195/65/15 et-45
    breedte 17" velg 7,5J et-45 band 225/45/17

  5. #5

    Standaard

    Velg gaat dus ook een inch meer naar binnen ten opzichte van de 15 inch'ers (en naar buiten). Die ruimte moet er wel zijn, houdt een keer op aan de binnenkant (buitenkant heeft natuurlijk ook beperkingen).

    "Marco" heeft overigens, bij mijn weten zonder problemen, originele S-Line velgen in 7.5Jx17 ET43 onder een B5 '00 liggen zelfs in combinatie met 235/45 R17.

    Wanneer zich problemen voordoen, waarschijnlijk bij maximale stuuruitslag eventueel in combinatie met inveren.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.


  6. #6

    Standaard

    Ik heb een a4 van 1998 volgens mij heeft de facelift vanaf 1999 al een andere ET-waarde omdat in de brochure van de velgen staat dat deze velgen daar normaal onder passen.

  7. #7

    Standaard

    Van een verschil in de ET-waarde tussen A4 pre-facelift en facelift is mij niets bekend.

    Iemand anders een idee?

    Voordeel van Duitse kenteken papieren daar staat gewoon op welke wielen je er standaard sowieso onder mag gooien :roll:
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Zoals hierboven al opgemerkt is de breedte van de velg het enige wat bepaalt of de ET waarde klopt..

    Het aantal inch is verder compleet onafhankelijk van de ET-waarde!

    Daarnaast zijn spoorverbreders absoluut geen probleem om de ET-waarde te corrigeren naar origineel.

    Zo heb ik bijvoorbeeld E36 wielen in ET40 onder mijn E30 M3 met 20 mm spoorverbreders. De grap is alleen dat de ET-waarde daardoor daalt naar ET20 en dat is precies goed voor een 8J brede velg op een E30 M3.

    De originele 16 inch velg heeft een ET van 27 bij 7J. Aangezien een inch 15 mm is (give or take) en bij toename per inch aan elke kant er 7,5 mm bijkomt (De ET-waarde is tenslotte de afstand van het bevestingspunt van de velg tot het hart/midden van de velg) levert dat 27 mm - 7 mm is een ET van 20 bij 8J op...

    Het is niet mogelijk om de ET waarde te vergroten! Je kunt dus niet met spoorverbreders van 30 mm van origineel ET50 naar ET80 gaan of zoiets!

    Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a!

    Mzl,

    Adwo
    1997 BMW E39 540i touring
    1988 BMW E30 M3 Evolution II Nogarosilber

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adwo
    Aangezien een inch 15 mm is
    Bij mij is een inch gelijk aan 25.4 mm

    Wat is belangrijker dat er xJ onder past of dat je de originele kinematiek in stand houdt?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    1.697
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard Re: afwijking ET-waarde

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4ever
    De nieuwe 17" Stern velgen van A4 hebben ET-45 ik heb echter het oude niet gefacelifte B5 model. Volgens de folder zouden deze velden niet passen. Ik heb nu echter ook ET-45 op een 15 " velg wat origineel is. Wat voor problemen kan ik krijgen als de band 225/45-17 overal vrijloopt bij de draagarmen ? Kan dit opgelost worden met spoorverbreders of is andere velgen met ET-35 een betere oplossing.
    Maar als het vrijloopt is er toch niks aan de hand.
    Het zal we erg veel naar binnen gaan( Rond de 3 cm)
    En als je er niet zeker van bent doe je ET 35 erop.

    mvg Michel.
    Met vriendelijke groet,

    Michel.

    Seat Leon 1P 2.0TFSI 270Pk / 412Nm en Seat sport pakket.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.884
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, bij een APK worden ze niet vrolijk van spoorverbreders en je hebt er een aanligvlak bij, een mogelijke extra bron van onbalans en langere wielbouten. Dat zijn voor mij genoeg nadelen. Overigens worden ze meer gebruikt om wielen de wielkasten beter te laten vullen (om optische redenen) dan om de ET-waarde te corrigeren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard

    Een inch is inderdaad 25,4 mm...

    Vaudje!

    Gelukkig heb ik nog een fout gemaakt, de velgen die ik in mijn voorbeeld gebruikte zijn standaard 7,5J en niet 7J. Dan klopt het voorbeeld weer wel.. (je moet dan 25,4/2 = 0,5 J breder en dat weer door 2 delen)

    Verder heb je vanaf 20 mm spoorverbreders die je op je originele naaf kunt bevestigen. De wielen worden dan weer met de originele wielbouten op de spoorverbreder geplaatst. Dus geen langere wielbouten nodig en de spoorverbreder zelf zit vast ipv 'los' tussen de originele naaf en het wiel..

    FWIW,

    Adwo
    1997 BMW E39 540i touring
    1988 BMW E30 M3 Evolution II Nogarosilber

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •