Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 44

Onderwerp: Banden

  1. #1

    Standaard Banden

    Oke, aangezien Tom onze nieuwe Moderator (gefeliciteerd) zich beklaagde dat de rest niet zo snel typte, maar weer eens een topic.

    Banden zorgen voor het contact van de auto met de weg en je kunt >500 pk, 380 mm remmen, actieve vering en weet ik niet allemaal hebben, maar als je banden pruts zijn, dan zul je nooit het volle potentieel mogen aanschouwen. Ofwel banden zijn erg belangrijk.

    Nu zijn in verscheidene andere topics banden al zijdelings langs gekomen, maar het leek me nuttig de ervaringen eens in 1 topic te krijgen. Zo zijn offtopic de ContiSports al eens betiteld als ContiBobbel. Dit vond ik een beetje opmerkelijk aangezien ze in veel tests toch als goede allrounders eruit komen.

    En gezien de kilometerstanden in een ander topic vermoed ik dat velen al eens voor de keus van nieuwe banden hebben gestaan. De beste banden bestaan niet, aangezien iedereen andere prioriteiten heeft (prijs/comfort/grip). Maar welke banden rijd je en waarom?

    Zal zelf maar de spits afbijten. Is trouwens onder een 106 GTI.

    's Zomers: Toyo Proxes T1-s (195/45 R15)
    Grip, grip, grip, die langzaam afneemt en niet abrupt. Voor het formaat goede prijzen. Nadeel van de grip: hoge slijtage en niet de stilste...

    's Winters: Good Year Ultra Grip 6 (185/55 R14)
    Heel origineel omdat ze als zeer goed destijds uit de test kwamen samen met Michelins als ik me niet vergis en ze goedkoper waren dan de Michelins. Banden waren toen overigens net uit.

    Verder ben ik zeer onder de indruk van Michelin Pilot Sports, maar die beginnen pas bij 17". Heb daarvan een set gezien die 30.000 km hadden gehaald met veel 'track use'. Na een ongeveer een uur de grenzen van de grip te hebben bekend, was daar nog niets mee aan de hand...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Vooralsnog rijd ik op Pirelli P5000 Drago's onder mijn alledaagse auto. Prima banden- geluid, grip, stijfheid en slijtage zijn allemaal een aardige compromis. De auto heeft niet genoeg vermogen om iets meer nodig te hebben, al zijn de rij-eigenschappen in het nat niet de beste kant van de Drago.

    Verdere ervaringen met banden: Conti's worden beter maar alles onder de SportContact (en zelfs oudere SCs) heeft dezelfde eigenschappen: snel gecupt, keihard loopvlak zonder grip en zachte wangen.
    Heb nog eens een jaartje gereden met GoodYear NCTs, toen al oude banden maar met waanzinnige grip en levensduur. Helaas schijnen de nieuwe NCTs een stuk minder te zijn.
    Michelin MXV/MXT: erg veel last van cuppen en zelfs zonder dat al erg luidruchtig, geen bijzondere positieve kanten
    Gislaved (sorry, type vergeten, zoek ik nog op): wilden ze maar slijten, keiharde stuiterballen zonder enige grip.

    Oh, en als je van autorijden houdt, koop dan niks waar 'eco' op staat. Allemaal hetzelfde: geen grip, zachte wangen en veel herrie.

    Tom

  3. #3
    Kees's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    213
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Heeft er iemand ervaring met SIPERS behandeling van banden.
    Zie www.sipers.nl
    Dat is het insnijden van de rubber blokken van het profiel. Ze doen het sinds kort bij Profile. (sommige filialen)

  4. #4
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Mijns inziens kan dat nooit goed zijn voor de band, zeker niet als je de banden veel belast.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, erg slecht voor de banden zal het niet zijn want dan deden ze het niet... aansprakelijkheid en zo.
    Maar als het zo geweldig zou zijn en louter voordelen zou hebben, waarom doen de bandenfabrikanten het dan zelf niet? Een flink verkorte remweg levert al gauw een flinke winst op in een bandentest, en da's goede publiciteit.

    Tom


  6. #6
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Oh wacht,


    Ik dacht dat ze met sipers bedoelde dat ze oude banden die aan hun min. profieldiepte zaten iets dieper profileerde zodat je nog ff wat langer met je bandjes doorkon en door de APK kan.

    Dus ik trok een wat voorbarige conclusie zonder ff de moeite nemen op de site. Voor de rest kan ik me wel vinden in de mening van Tom, misschien dat de fabrikanten het niet aanbrengen omdat zo'n "siper" er al weer snel vanaf gesleten is. :idea:

  7. #7

    Standaard

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit bij mijn Ultra Grip niet gaat werken. Die hebben van zichzelf al allemaal van die inkepingen inde blokken (lamellen noemen ze het). Volgens mij is het eigenlijk vrij standaard techniek voor winterbanden. Michelin Alpin heeft het ook (noemen het Mikroverzahnung op de Duitse site).

    Ik heb de site en de internationale site gekeken. De artikelen op de Nederlandse site gaan allemaal over vrachtwagenbanden. Deze banden hebben standaard een gigantische laag rubber als loopvlak en kunnen wanneer ze glad zijn opnieuw van profiel worden voorzien.

    De videootjes zijn allemaal vergelijken tussen zomerbanden en sipes banden op sneeuw. Wanneer je technologie van een winterband in een zomerband gaat brengen, is het te hopen dat ze op sneeuw inderdaad beter gaan presteren. Een vergelijk tegen winterbanden op sneeuw was volgens mij zinvoller geweest.

    Ten aanzien van de andere claims ben ik wat sceptisch, helaas is op de internationale site de 'sceptic guide' nog 'under construction'. De claims dat banden langer mee zouden gaan, kan ik niet onderbouwen. Die plaatjes zien er mooi uit, maar volgens mij krijg je ook wrijving tussen de lamellen. Anders snap ik nog niet waarom ik het niet bij zomerbanden ken (o ja, Michelin en consorten wil ons zoveel mogelijk banden verkopen). En bij racebanden heb ik het ook nog nooit gezien.
    Van alle claims die ze maken komt voor zover ik het gezien heb de meeste vandaan bij test bij trucks en bussen.

    Enige banden fabrikant die ik aantref, is Hoosier. http://www.hoosiertire.com/groovy.HTM

    Wat nergens op de site vermeld staat, is wat het resultaat is op de stijfheid van het profiel van de band...

    En het patent is volgens mij inmiddels verlopen wanneer het daadwerkelijk een patent uit 1920 betrof, wat zou betekenen dat het vrij toepasbaar is.[/i]
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door urquattro83
    Ik dacht dat ze met sipers bedoelde dat ze oude banden die aan hun min. profieldiepte zaten iets dieper profileerde zodat je nog ff wat langer met je bandjes doorkon en door de APK kan.
    Dat heet opsnijden. In mijn ogen voor personenautobanden crimineel gevaarlijk, bij weggebruik.

    Tom

  10. #9

    Standaard

    Ik rijd in de zomer op Semperit 225/45/R17 banden. Semperit is een band van Continental (ik dacht een soort b-kwaliteit). En dat is te merken ook, boven de 160 km/u veel lawaai (zoemend geluid) en in de bochten weinig grip, de ESP en tractioncontrol blijven bezig.

    In de winter, zoals nu, heb ik Michelin Pilot Alpin 195/60/R15 en die zijn perfect. Minder herrie dan de Semperit en ontzettend veel grip (logisch natuurlijk).

    Heb ooit Vredestein banden gehad, die leken wel magnetisch, iedere keer weer spijkers erin en dus lekke banden. Wordt je niet vrolijker van...
    Audi A4 Avant 1.9TDI 8E (2003) 100pk/250Nm @ 136pk/310Nm

  11. #10
    Kees's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    213
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Toen ik het hoorde dacht ik ook waarom doen de fabrikanten het zelf niet. Maar dan kun je ook vragen waarom de fabrikanten geen toevoegingen aan de olie doen zoals slick50, en waarom wordt een auto niet verlaagd afgeleverd als dat de wegligging ten goede komt.
    Een collega heeft het SIPERS principe al 5 jaar geleden in Essen gezien en daar was een man van michelin bij die vertelde dat bijna alle banden in Amerika ermee werden bewerkt. Als je nu rondvraagt hoor je ook dat het in het leger toegepast wordt.

    Maar niemand kan mij zeggen of het werkelijk werkt op een personenautoband. Ik zit erover te denken om het toch eens te doen als er weer 2 banden versleten zijn. (hopenlijk pas over 1/2 jaar)

  12. #11
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Pirelli P6000 195/60R14 onder de cq
    Michelin Pilot Sport 235/40R17 onder de S2

    en over beide dik tevreden

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees
    ... en waarom wordt een auto niet verlaagd afgeleverd als dat de wegligging ten goede komt.
    Een onderstel is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. Iedereen stelt hieraan verschillende prioriteiten, de fabrikant moet een compromis zien te vinden wat de grote menigte tevreden stelt.
    Daarnaast zal de fabrikant zelf nooit zoveel bodemvrijheid opofferen als sommige mensen zelf wel doen.
    En nogmaals verlagen betekent niet PER DEFINITIE een verbetering van de wegligging, lees er 'Fahrwerktechnik, Grundlagen' van Prof. Dipl.-Ing. J. Reimpell op na.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees
    Een collega heeft het SIPERS principe al 5 jaar geleden in Essen gezien en daar was een man van michelin bij die vertelde dat bijna alle banden in Amerika ermee werden bewerkt. Als je nu rondvraagt hoor je ook dat het in het leger toegepast wordt.

    Maar niemand kan mij zeggen of het werkelijk werkt op een personenautoband. Ik zit erover te denken om het toch eens te doen als er weer 2 banden versleten zijn. (hopenlijk pas over 1/2 jaar)
    Ik begrijp dan eigenlijk niet dat er zo weinig review's van te vinden zijn. Alle tests die ik gevonden heb, betreffen banden voor vrachtwagens/bussen.
    Daarnaast zie ik het verschil niet met de 'Microverzahnung' en 'lamellen' die respectievelijk Michelin en Good Year voor hun winterbanden gebruiken (kan iemand dat misschien uitleggen?)
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  14. #13

    Standaard Re: Banden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Nu zijn in verscheidene andere topics banden al zijdelings langs gekomen, maar het leek me nuttig de ervaringen eens in 1 topic te krijgen. Zo zijn offtopic de ContiSports al eens betiteld als ContiBobbel. Dit vond ik een beetje opmerkelijk aangezien ze in veel tests toch als goede allrounders eruit komen.
    Welke tests zijn dat ? Van nederlandse tijdschriften en van continental zelf ?
    Als je in de duitse bladen kijkt, zijn ze nooit tevreden over conti's in nat weer (en dat kan ik bevestigen).


    Onder m'n A4 zitten 225/45*17 Dunlop SP9000 banden. Veel grip op droog, veel grip in regen... en ook wel belangrijk, zelfs in de winter hebben ze nog verbazend veel grip. De band gaat ook nog eens lang mee, ondanks dat ik nou niet al te rustig rijdt

    Enige nadeel van de sp9000 is het wat sponzige gedrag in bochten/grensgebieden. Je hebt het gevoel alsof je een beetje wegglijdt over de wangen (wat ook gedeeltelijk zo is). Echter is dit ook weer een veilig gevoel, want je weet dat je dan eigenlijk te gek bezig bent... maar toch ben je dan nog niet over de grens heen.



    En dan conti's... *huil huil*
    Onder de passat tdi pd van m'n ouders zit conti sportcontact 225/45*17. Droog weer zijn ze wel goed, maar zodra het regent zijn die dingen echt waardeloos. Continue dat esp lampje knipperen bij sportief bochtenwerk.
    In de winter hetzelfde verhaal. Als het wegdek goed koud is, zelfs bij droog weer... dan heb je zo nu en dan al even wielspin met vlot optrekken (zowel in 1e als 2e versnelling... en dan heb ik het niet over een clutchdump ofzo, maar gewoon vlot wegrijden).
    Daarnaast is de grip-grens van de conti's ook enorm vaag... kom je eerst met 120 door een bocht zetten, niets aan de hand. Neem je 2 mins later dezelfde bocht (zelfde omstandigheden) dan begin je ineens met 80km/h al te glijden. en weer 2 mins later kan je er met 100 doorheen voordat je begint te glijden. M.a.w. KL0TE!


    Nu is het onderstel van de passat natuurlijk compleet anders dan dat van de a4, dus qua tractie zijn ze niet echt te vergelijken.

    Maar ook onder de A3 tdi's met 160pk van 2 vrienden zat conti sportcontact-2.. en dat was ook crisis met regen/kou.


    En dan de conti ecocontacts, het standaard rubber hier voor VAG's in nederland. Ik snap niet dat ze die dingen er onder gooien, in duitsland zitten er namelijk meestal pirelli's onder. Ook erg leuk trouwens.. ik reed 242 (teller, vals plat) in duitsland met m'n eco contacts.... AAAAAAAAAAAAAAAAA die dingen begonnen gewoon ineens te vervormen door de warmteontwikkeling. Van het ene op het andere moment begon heel de auto ineens te zwalken, toen maar fijn van het gas gegaan. Blijkbaar konden die dingen ook maar max 190km/h aan ofzo... OEPS. Je gaat toch geen 190km/h bandjes onder een auto gooien die zowieso al 210 loopt ? Maarja.. in nederland wel.. want verbruik en aanschafprijs van banden is nou iig belangrijker dan veiligheid.


    Met de passat is het wederom het ergste gesteld, iedere bocht piepen als een gek.. en vet onderstuur, en dan icm esp en eigen instinct gaat het dan goed fout !!!!!! De gewichtsverdeling van de passat klopt gewoon niet op de een of andere manier.

    Bij aanschaf van de a4 zaten er ook ecocontacts onder, maar daar viel wel leuk mee te spelen
    Natuurlijk dat eco-gepiep... as usual... echt zwaar irritant, gaan er gelijk allemaal mensen kijken alsof je met 200 door de bocht komt zetten terwijl je gewoon 'rustig' 40 gaat.

    Maar de a4 was met de ecocontacts goed te zetten, zodat je zelfs overstuurd, of over 4 wielen door de bocht kwam driften.. en dat allemaal vrij beheerst.


    Leuk om te spelen, maar in mijn ogen toch een beetje gevaarlijk.. zeker omdat in nederland meer regen valt dan dat er zon schijnt. Nu hebben de meeste mensen natuurlijk voldoende aan die rommel, omdat ze de grenzen zelden opzoeken (laat staat eroverheen gaan). Maar voor zoiets als remweg in nat weer... lijkt het me toch wel verstandig om daarvoor goede banden te hebben.


    Eco's en sportcontacts gaan wel lekker lang mee, maarja.. ik heb liever een stuk meer grip. sp9000 zijn 30 euro duurder per band dan de sportcontacts, gaan vrijwel even lang mee.... maar zijn 4x beter en veiliger (zeker in nat/koud weer).

    Dus.... Sp9000
    Four rings to rule them all.

  15. #14

    Standaard

    Zo.. euhm... *kuch*

    /rantmode=off :?

    Aardig verhaaltje zitten inkloppen blijkbaar
    Maar zoals je waarschijnlijk merkt, ben ik nou niet echt te spreken over conti's
    Four rings to rule them all.

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Banden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gewse
    En dan de conti ecocontacts, het standaard rubber hier voor VAG's in nederland. Ik snap niet dat ze die dingen er onder gooien, in duitsland zitten er namelijk meestal pirelli's onder.
    Ik snap het wel.

    Pon is namelijk eigenaar van Continental Nederland, in Barneveld staat een enorme hal waar alle VW's, Audi's, Seats en Skoda's van hun banden worden ontdaan en worden afgeleverd met een setje Conti's. De afgemonteerde banden gaan naar KwikFit, wat meteen verklaart waarom ze zo goedkoop Pirelli's aanbieden.

    De grap is natuurlijk dat zeker 70-80% van de automobilisten niet merkt dat het enorme but-banden zijn en hun volgende setje weer gewoon bij de dealer haalt, en 'doe dan maar weer Conti's want die waren zo mooi zwart en ze gingen lekker lang mee'.

    Tom

  17. #16
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb Ventus K102 215/40/ZR17 83W onder m'n Audi gemonteerd.
    Ben zelf wel te spreken over deze band, ze voelen wat hard aan maar zeker bij hogere snelheden zijn ze perfect!! het geheel voelt dan zeer veilig en onder controle.
    Bij nat weer heb ik weleens het gevoel dat zie minimaal "glijden" dit zal voor het grootste deel wel aan m'n rijstijl liggen (sportief dus ).
    Maar ik heb nooit het gevoel dat ze ondermaats presteren.
    De band schijnt qua prijs/kwaliteit erg gunstig te liggen, dus als ze aan vervanging toe zijn is de kans groot dat er weer dezelfde onder komen.
    Of toch die sp9000's een keer proberen

    Grtz. Arlo
    info over de banden:
    http://www.autokompas.nl/archief/200...tus_K102_.html
    http://www.hankooktireusa.com/p2.html
    http://en.red-dot.org/350+M50105ca7d8f.html

    de band zelf:
    One liter, driver's licence eater...


  18. #17

    Standaard Re: Banden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gewse
    Welke tests zijn dat ? Van nederlandse tijdschriften en van continental zelf ?
    Als je in de duitse bladen kijkt, zijn ze nooit tevreden over conti's in nat weer (en dat kan ik bevestigen).
    Ik begin in ieder geval niet bij Conti te kijken (da's gelijk aan reclamefolder), maar ik kwam toch deze resultaten van ADAC Motorwelt tegen:

    Getestet Größe: 205/55R16 W
    Bewertung: ***
    Beurteilung:
    Als ausgewiesener Sportreifen außer Konkurrenz - und trotzdem sehr ausgewogen: beste Gesamtnote, beste Wertung auf Nässe und gut auch auf trockener Fahrbahn...

    Nu kan dit alles natuurlijk erg cynisch bedoeld zijn, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Het kan natuurlijk dat ze alleen maar met slicks en Yoko's (hebben nu ook geen reputatie als regenbanden) in de regen hebben vergeleken.

    En het onderstel van de Passat is te veel op comfort afgesteld. In ieder geval kunnen we dit keer niet zeuren dat er te weinig onderscheid is met Audi. Voor de sportieve rijder is de keus wel heel erg makkelijk gemaakt. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gesproken die op dat punt tevreden was over het Passat onderstel.

    Bij mijn weten worden trouwens alle auto's in Nederland afgeleverd met de goede klasse banden (wat men er daarna opgooit ?). In Duitsland is het in ieder geval verplicht dat op het dashboard de max. snelheid is aangegeven wanneer de banden lager gekwalificeerd zijn dan de snelheid die door het voertuig behaald kan worden. Het klopt dat de marge af en toe wat klein is (paar kilometer), maar dan moet je ook in je achterhoofd houden dat de teller ook niet de echte snelheid aangeeft.
    Ik heb een OBD code reader en die daar kan je rechtstreeks de snelheid op aflezen zoals de ECU die bepaald (ook niet 100% acuraat). De snelheid op de teller blijkt toch iedere keer een paar kilometer langzamer te zijn. Snelheid valt trouwens ook op de ECC uit te lezen, denk dat je dan ook al een verschil kunt waarnemen...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Nauwkeuriger gaat het met zo'n PocketPC met navi, die gaf te kennen dat de teller van mijn alledaagse 80 bij 100 km/u zo'n 10 km/u bezijden de waarheid zit. Vind ik toch wel erg veel...

    Tom

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Nauwkeuriger gaat het met zo'n PocketPC met navi, die gaf te kennen dat de teller van mijn alledaagse 80 bij 100 km/u zo'n 10 km/u bezijden de waarheid zit. Vind ik toch wel erg veel...

    Tom
    Wanneer ik mijn GPS binnen heb (zit er nu al sinds half december op te wachten...), ga ik dat zeker ook even uitproberen. Is mobile internetten eigenlijk ook verboden in de auto (zou toch een minuut forum missen) :wink:
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Wanneer ik mijn GPS binnen heb (zit er nu al sinds half december op te wachten...), ga ik dat zeker ook even uitproberen. Is mobile internetten eigenlijk ook verboden in de auto (zou toch een minuut forum missen) :wink:
    Alleen als je erbij rookt.

    Tom

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •