Let er bij de loadindex ook op dat de toegestane massa van de vooras anders kan zijn dan de achteras. Uiteraard altijd uitgaan van de hoogste waarde!
Michelin
Continental
Dunlop
Pirelli
Goodyear
Zojuist de zomerbanden opgeroep. Krijg ik woensdag. Donderdagochtend afspraak voor de Pirelli P7 245/40/r18 eronder te leggen.
Ik vervang alle 4 de banden. 2 zijn kaal, 2 zijn goed.
Ik heb daarna dus nog 2x Pirelli Pzero 245/40/R18 te koop met 5,5mm ... iemand?
Ik heb 4x Michelin efficientgrip onder m'n a3, bevalt mij goed.
Ik heb nog niet echt heel veel "bandenervaring" vergeleken met de andere hier.
Ik heb de Falken ook onder een mercedes.
Ze rijden heerlijk soepel zijn extreem stil.
Maar de rolweerstand is zeer hoog.
In de testen behoort hij tot de top.
Maar door de hoge rolweerstand staat hij lager op de lijsten.
De Falken fk452 is ook heel goed.
Het is meer een sportband.
En een lagere rolweerstand.
Hij word veel toegepast op de Subaru impreza.
Deze band heb ik ook gehad onder een BMW z3.
Banden is vaak een persoonlijke keuze, de één gaat voor comfort terwijl de ander voor een sportieve band gaat die vooral moet "plakken".
Ik rij zelf nog geen 3000 km per jaar dus dan zal het mij een worst zijn wat ze kosten, als ze maar plakken.
Maar als een huisvader 20.000 km per jaar op de klok zet zal het comfort en de levensduur een grotere prioriteit hebben als bij mij.
Wat wel een feit is is dat goedkopere banden (oa Nankang want daar heb ik zelf ervaring mee, deze lagen onder een auto die ik kocht) minder voldoen qua grip,
deze banden bestaan voor een groter deel uit kunststof ipv uit rubber. Daardoor zullen deze banden minder grip bieden bij koud of regenachtig weer omdat ze niet warm kunnen worden en op het circuit kunnen ze weer wel aardig meekomen met mijn Yokohama's of Toyo Proxus T1's omdat ze daar wel op temperatuur kunnen komen.
Dat het vooral een persoonlijke en auto afhankelijke keuze is blijkt wel uit het feit dat mijn zwager met dezelfde auto voor Michelin's kiest en één van mijn vrienden met een Subaru Impreza weer voor Bridgestone's gaat....
Zo de eerste paar honderd km met de Falken ZE 912 zitten erop. Als ik deze band vergelijk met mijn vorige band, de CSC3, dan is de Falken inderdaad wat stiller. Vooral bij lagere snelheden onder de 100km/h. Een heel erg groot verschil vind ik het niet maar het is merkbaar.
Verder voelt het sturen nu lichter aan. Misschien heeft dit te maken met het wisselen van 17" naar 18" velgen. Ik heb nog niet de grens opgezocht voor wat betreft de grip van deze band. Het weer zit nu wel lekker mee om grip op een droog wegdek te testen. Tot nu toe tevreden met de Falken. Eens kijken hoe ze presteren bij natte weersomstandigheden (maar laat het voorlopig nu maar even lekker zonnig lente weer zijn )
Vorige week heb ik me laten adviseren door verschillende bandenleveranciers. Ze vroegen me naar een voorkeur, die heb ik niet echt en alledrie kwamen ze met andere banden. De een met Dunlop sportmaxx GT, de ander met Michelin Pilot Sport 3 en weer een andere noemde ContiSportContact 3 (of 5, die is nieuw). Bij navraag waarom ze juist dat type band adviseerden, hadden ze alledrie hetzelfde verhaal: je hebt altijd verschillende uitslagen met een willekeurige bandentest. Het ligt er maar net aan wie de test uitvoert en hoe die persoon (en met welke auto) dat ervaren heeft. Dezelfde band, met dezelfde testcoureur, kan een andere waardering geven als er met een andere auto gereden wordt... Als het dan ook nog banden betreft die specifiek voor een bepaald merk zijn ontwikkeld, kan de uitslag ook anders zijn.
Alledrie de bandenleveranciers zeiden dan ook: "het blijft persoonlijk. We vragen altijd of iemand een voorkeur heeft, dan offreren we dat ook, eventueel met een alternatief voor een prijsvergelijk. Het blijft persoonlijk, vaak op ervaring die jaren geleden zijn opgedaan. Feit is echter wel, dat de A-merken al jaren in dezelfde goede beoordelingen terechtkomen. Neem vijf A-merken: Michelin, Conti, Pirelli, Bridgestone (...) en sla de bandentesten van de laatste 10 jaar er maar op na: ze eindigen altijd hoog."
Op aanraden van de bandenleverancier waar ik uiteindelijk de banden gekocht heb, heb ik gekozen voor ContiSportContact 3. Die had ik in een kleinere maat ook al. Ik vond die band comfortabel, ongevoelig voor rijrichting of spoorvorming (235/45/17 op een quattro), stil en redelijke grip op droog. Op nat viel het me niet tegen, al drukt zo'n 3.0 TDI wel door in de bocht.
10 jaar geleden heb ik Pirelli's gehad (kleinere maat dan nu) en de kleefden werkelijk aan de weg, zowel droog als nat. Later Dunlop, dat vond ik een ramp (model band weet ik niet meer). Op mijn vorige auto (Focus) had ik Michelin's, daar reed ik zonder problemen 50.000 km mee, zowel op nat als droog wegdek een zeer goed contact met de weg. Hele fijne banden, maar ook in een kleinere maat. De vorige Conti's op m'n 17" waren na 15.000 km in het zomerseizoen niet veel kwijtgeraakt: ongeveer 0,5 tot 0,8 mm per band.
Ik heb wel altijd de bandenspanning van de autofabrikant aangehouden (niet van de bandenfabrikant), voor een vol beladen auto. Dat is me bij de verschillende banden, onder verschillende auto's altijd goed bevallen.
Och met banden is het hetzelfde als de tandarts, als ik zelf geen mening heb, krijg ik in mijn mond wat de vertegenwoordiger de dag ervoor heeft aangeboden met de meeste marge voor de tandarts
Ik wil hiermee zeggen dat je eigen ervaring meestal het beste is
Sinds 2 dagen de Dunlop SportMaxx TT (225/45/17) er onder liggen. Aardig verschil t.o.v. de Conti's die ik vorig jaar had. Veel grip, sportieve band (redelijk hard dus), nat wegdek nog geen ervaringen mee vanwege het lekkere weer de laatste tijd (en daar ben ik heel benieuwd naar!). Vooralsnog zeer tevreden! Maar goed, rij er pas 2 dagen op
Sinds een kleine week de nieuwste Bridgestone Potenza S-001 eronder (4stuks, zelfde maat als hierboven).
Een wat hardere band (in de schouders/bandengordel), maar ontzettend stil. Moet nu zelfs de radio soms wat zachter zetten omdat deze anders irriteert/te hard staat itt. een week eerder.
Net nog op de A2 gereden, gewoon superstil in de auto.
Bochten zijn een waar genot, stuur draaien gaat superlicht. Je stuurwiel na de bocht weer de stuurrichting opdraaien gaat iets zwaarder.
Grip heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat de slijtlaag er nog niet geheel vanaf is en de banden nog niet optimaal warm zijn gereden (enkel korte stukjes).
Maar tot nu toe ben ik er zeer tevreden over.
;-)
Ik ben nu op zoek naar zomer banden ter vervanging van de voorbanden van mijn A4 in de maat 255/35/19. Nu rijd ik nog Dunlop SportMaxx, naar tevredenheid overigens. Onlangs in Autovisie gelezen dat Nokian banden goed uit de test zijn gekomen, weliswaar niet in de maat die ik zoek. Maar is het waard om ze te proberen? Wat denken jullie hiervan?
zoals bovenstaand beschreven heb ik de Pirelli P7 gekocht (245/40/r18) . deze heb ik in dag voor mij vakantie erop laten leggen.
Inmiddels 3000km mee gereden . vorige week door italie, warm weer, nat weer op snelweg en enorm veel bochten werk (en snel) . Ik moet zeggen dat deze banden wederom top zijn op al die vlakken. Heb het idee dat ze wel meer geluid maken dan de Pzero, maar dat kan ook omdat ik nu met raam open rij hier. !
Inmiddels rit naar Meribel gehad, en a.s. vrijdag terug naar Nederland. Dan ook verwacht ik niks anders dan top wegligging en grip!
Update - 8 april
Banden bevallen tot op heden goed, sportief, iets harder/stugger bij korte oneffenheden of drempels/stoepen oprijden. Erg stil. Grip lijken ze niet te geven, maar dat doen ze juist onopvallend goed. Nu slijtage in de gaten houden, en over een poosje banden omwisselen (van voor naar achter, zijn geen ri. gebonden banden).