Oorspronkelijk geplaatst door
muizenissen
Ik snap het hoor Erik - en we zijn het er ook wel over eens dat het belangrijk is. Waar ik echter op doel, is dat met een C-band wellicht dezelfde fysieke eigenschappen te behalen zijn op een lichte/kleine auto, waar je bij een middenklasser een B nodig hebt, en bij een grote/luxe hoge (midden) klasse een A merk nodig hebt.
Als we het hebben over 100 > 0 remweg, dan heb je bij jouw Audi misschien een B-merk nodig om aan de 35 meter te komen. Een A doet dan 30, een C 40 meter. Als je bij een Uno van 700kg met een C merk al op 35 meter zit, dan kan je die bestuurder nóóit de vinger wijzen op z'n c-merk, omdat-ie precies dezelfde remweg heeft als jij op je luxe banden. Tuurlijk, met een A merk komt hij dan <30 meter, en met een B merk op 30, bijvoorbeeld (fictieve waardes!), het kan altijd beter, maar dat kan ook bij jouw A-merk (professionele semislicks bijvoorbeeld).
Mijn DTM argument komt meer neer op de vraag "waar leg je de grens". Je kan altijd beter en beter willen, maar op een gegeven moment is het genoeg. Ik vermoed dus dat op kleinere en minder vermogende auto's een B of zelfs C merk al genoeg kan zijn om goede en veilige situaties te waarborgen. In het filmpje dat je postte hebben we het wel over een A6 Avant van meer dan 1700kg - dat is geen kattenpis! Dat zijn twee (!) A2's, op 60% meer oppervlak (165 op de A2, 255 op de A6) - je kan dus wel raden dat de banden van de A6 per cm² meer grip moeten leveren om tot dezelfde stop- en bochtsnelheid (en controle dus!) te komen dan die van de A2..
Dát is wat ik bedoel.