Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: stabilisator stang wat doet dat ding, ?

  1. #1

    Standaard stabilisator stang wat doet dat ding, ?

    als je problemen hebt met je stabilisator stang wat moet je dan merken aan de auto/weggedrag? en kan het zijn dat je aan een kant (passagierskant) een losachtig gerammel/gebonk hoort op hobbelige weggetjes?
    heeft iemand een idee toevallig?!?!?!?
    en is dat zelf eenvoudig te vervangen?!?

    thanxxx
    grtzzz nicky

  2. #2
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    als het aan die kant hoord is het waarschijnlijk zo dat je ook een probleem aan die kant hebt :wink:

    jij hebt waarschijnlijk hetzelfde probleem als ik. Ik heb de hele tijd het idee alsof er iemand aan het dribbelen is met mijn wiel.....koppelstangetje bestellen voor desbetreffende auto en laten monteren....zo word het bij mij opgelost....
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  3. #3

    Standaard

    ja exact, zo'n dribbel gevoel, kan je iets vertellen, want dat koppelstangetje wat is dat? enig idee wat de kosten zijn?
    het is dus niet iets ernstigs?
    kan ik dat stangetje ergens bestellen?

    wow ,...sorry voor de vele vragen ben gewoon blij dat iemand het zelfde heeft, vraag me al lang af wat dit is , heuh, eehm ik bedoel niet dat ik blij ben dat je auto niet in orde is hoor, haha :P
    thnxxx
    grtzzz nicky

  4. #4

    Standaard

    een stabilisator verdeelt de last over de 2 wielen links/rechts. die zit als een "U" met hele brede onderkant onder de auto.

    als bijvoorbeeld het linkerwiel inveert, wordt het linker pootje van de U naar boven bewogen. de rest van de U wil dan mee omhoog en brengt kracht over op de rechterkant (die veert ook iets mee).

    omdat het materiaal van zo'n stabilisator veerkrachtig is, 'wringt' de stang iets in het middenstuk. hoe dikker de stang is, hoe straffer de stabilisatorwerking.

    een stabilisator zorgt ervoor dat de 'rol' van de auto in scherpe bochten sterk verminderd wordt. als er ergens speling in de bevestigingen zit merk je dat vooral op wegen waar afwisselend links en rechts ongelijk ingeveerd worden. klinkerwegen dus.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  5. #5

    Standaard

    top uitleg thnx, maar dit klinkt niet als mijn probleem, het lijkt meer op dat koppelstangetje (dribbelen van het wiel op klinkertjes) :wink: toevallig enig idee wat deze doet ? en hoe dit met vervangen zit?
    gtrzz nicky


  6. #6

    Standaard

    Er is bij mij 3 weken geleden ook een koppelstang vervangen en weg is het gerammel.
    Vervangen is een peuleschil, kosten zijn 40 euro excl. montage(ongeveer 3 kwartier), tezamen dus 80 euro ongeveer.
    Als je wat twijfelt over de wegligging, zou ik de wagen tevens laten uitlijnen(49 EURO BIJ PROFILE), dit kan erg veel schelen in het weggedrag. Die van mij dwijlde wat ondanks nieuwe rubbers, schokbrekers etc. Na uitlijnen "spoort" hij weer als de beste !! Echt een wereld van verschil !!

    gr. Johan

  7. #7

    Standaard

    ja klinkt precies hetzelfde probleem als bij mij, nou de kosten vallen wel mee dan.
    Maar ik moet zeker niet naar de VAG garage?, maar een universele zoeken zeker?
    thnx nicky

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Zou maar een Profile opzoeken oid, geen Kwik-Fit want daar zijn de ervaringen hier op het forum niet zo goed mee !!

  10. #9

    Standaard

    kan de profile zon koppelstangetje vervangen?!
    Ik dacht dat die alleen uitlaten, uitlijnen enzo deden.

  11. #10

    Standaard

    Dit soort onderhoud doen ze denk ik ook wel hoor, je kunt het altijd vragen. Is ook maar een hele simpele ingreep. Vorige week heb ik mijn wagen er laten uitlijnen, toen moesten ze ook een spoorstangeinde vervangen, dus lijkt me zo'n koppelstang ook niet zo'n probleem !!

    gr. Johan

  12. #11

    Standaard

    ik ga inderdaad even contact opnemen met een profile tyrecenter,
    ben benieuwd.
    Wat waren precies jou verschijnselen bij dit defect?

    dribbelend wiel?
    beetje dweilen op bv. snelweg? het idee dat iemand anders wil sturen?

  13. #12

    Standaard

    Dribbelen viel wel wat mee, wel een bonkerig geluid op met name klinkerwegen. V.w.b. het uitlijnen, een vaag stuurgevoel, continue het gevoel dat ik op de snelweg moet koerscorrigeren. En op oneffen wegen, het stuurwiel wat meewiegt met de carrosserie. Nu is dit veel beter. Natuurlijk beweegt een stuur altijd wel wat, maar zoals die van mij deed was erg vermoeiend. Nu stuurt ie eindelijk zoals een Audi hoort te sturen, erg strak dus, zonder enige trilling oid. en zonder elke keer koerscorrecties ! Zeker de nieuwere 80 modellen horen strak te sturen, doen ze dit niet, dan is er iets mis !!

  14. #13

    Standaard

    ja dat klinlt dus precies hetzelfde, niet koersvast en gebonk, in mijn geval rechtsonder. kan niet missen.
    Is dat koppelstangetje nou het zelfde onderdeel als het "spoorstangeind"?
    ik ben aan het zoeken bij
    www.auto-onderdelen.com
    maar kan alleen een spoorstangeind vinden, en wat is er eigenlijk versleten dan? de rubbers die hierin zitten ofzo?

  15. #14

    Standaard

    Nee, spoorstangeind noemen ze geloof ik ook wel stuurkogel, hiermee wordt onder de wagen de sporing bijgesteld(en het stuur weer rechtgezet wat bij mij ook al 1,5 scheef stond.)
    Koppelstang verbindt de veerpoot met de stabilisatiestang geloof ik. Is dus niet hetzelfde. Spoorstangeinde was bij mij niet meer te verdraaien, vandaar dat er een nieuwe opmoest. Draadeinde ervan was kapot oid. Heeft niets met rubbers te maken hoor !

  16. #15

    Standaard

    nou bedankt allemaal!
    stangetje besteld bij profile en word woensdag gemonteerd en uitgelijnd voor 110, lijkt me niet verkeerd, toch?
    ben ik straks weer koersvast!! :P :P :P

  17. #16

    Standaard

    Goede prijs inderdaad !. Weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. Ben benieuwd naar jou bevindingen !

    gr. Johan

  18. #17
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Kan me niet voorstellen dat dat stangetje kapot is. Denk eerder aan de rubbers waar het stangetje in zit. Die rubbers kosten nog geen tien Euro volgens mij en zijn zelf te vervangen.
    Koekje erbij?

  19. #18

    Standaard

    Heb er ook al 2 laten vervangen, kunnen wel degelijk kapot hoor !!

  20. #19

    Standaard

    nou ja, als de rubbers dan maar in het nieuwestangetje zit vind ik het prima!
    En het mijn probleem oplost, ik :P ben zelf niet op de grond gekropen dus ik ga uit van jullie ervaringen en daarbij kwam het profile ook bekend voor en vond hij het geen rare vraag.

  21. #20

    Standaard

    Nou, gisteren er achter gekomen dat mijn 80 hetzelfde heeft.
    Ik heb een dikke maand geleden nog de draagarm aan die kant vervangen, omdat de rubbers afgekeurd waren. Daarna kwam ik netjes door de APK.
    Afijn, een aantal weken later begon het gebonkt. Dit heeft hij altijd al gehad, dus schonk er toen niet zo veel aandacht aan. Later werd het geb onk heftiger en begon ik me zorgen te maken dat de draagarm die ik op de sloop gekocht had, al gaar was.
    Onder de auto gekropen, maar ik kon daar niets vreemds ontdekken, alles zat nog op zijn plek.
    De laatste week begon ik angst te krijgen. Ik hoorde nu bij het inks indraaien van een rotonde een schurend geluid.
    Gisteren dus met een maat van mij de krik eronder gezet en het wiel gedraaid. En toen zagen we het dus al gelijk. Het koppelstangetje was aan de bovenkant volledig los. Bij de veerpoot daar waar het stangetje vast hoort te zitten zit de kogel nog in het aansluitpunt.
    Nu weten we dus gelijk ook de oorzaak van het schurend geluid. De stabilisatorstang heeft aan de rechterkant nu vrij spel om alle kant op te gaan, en met het aansnijden van een bocht naar links komt deze tegen de aandrijfas. :-? :oops: We zagen gewoon een slijpspoor.
    We hebben het stangetje weer even op de kogel geplaatst en daarna was het schurende geluid weg. Uiteraard ga ik dadelijk even zo'n nieuw stangetje kopen, voor die paar centen wil ik niet in een greppel liggen. :-D Ik hoop maar dat de dealer het op voorraad heeft, want vrijdag moet ik naar Amsterdam (400 km heen en terug)
    Ik denk dat ik daarna ook maar ga uitlijnen. 8)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •